Bouwverslag Fokker DVII 1/4

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door eclipse86, 15 mei 2016.

  1. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    hallo,
    ondertussen een heel stuk verder met de eerste fokker( de andere zijn ook al aan het bouwen)
    foto's volgen nog.

    ik zit met een hersenkronkel en raak er niet uit...
    namelijk de struts naar de bovenvleugel,
    de verbinding aan de vleugel zelf weet ik hoe ik ga doen, maar het gaat om de bevestiging aan de romp die mij kopzorgen bezorgt.

    een beugel plooien gaat niet want ze zijn langer dan 1m

    ik heb hiervoor getrokken staaldraad liggen van 4mm diameter. maar wat de "beste" en toch wat schaaloplossing is???

    ik kan ze onder de juiste hoek plooien naar binnen toe, maar dan??... neen hier moet toch een simpele oplossing voor zijn. kan iemand me verder helpen...

    hier een foto van hoe het moet worden.(van het internet geplukt)

    [​IMG]
     
    E.hof vindt dit leuk.
  2. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ik heb geen ervaring met de andere genoemde motoren, maar ik vlieg sinds zaterdag met een 2,5 m Piper Supercub met daarop een NGH gf38 en dat loopt echt heel mooi. Vooral met een beetje flaps en kwartgas Is het geweldig.



    De eerste vlucht
     
  3. deerhair54

    deerhair54

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    12
    Bij de balsa usa uitvoering zitten er aan de binnenzijde van de romp wiel collars op het staaldraad geschoven welke de struts weerhouden eruit te schuiven
     
  4. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    achzoo, en zijn die dan nog geborgd tegen het naar binnen schuiven ofzo?
    groeten
     
  5. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    even een kleine update, hier de eerste met enkele prototypes van side panels en motorkap enzo...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    femmo en E.hof vinden dit leuk.
  6. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    zijn er nog mensen hier die ervaring hebben met de lozenge stoffen?
    ik weet dat glenn torrance er verkoopt maar die rollen zijn maar 40cm breedt
    ik kan er kopen van solartex, deze zijn 69 cm breedt
    maar zijn er nog? en tegen welke prijs? of hoe doen jullie dit. want voor enkel de vleugels te bekleden zit je toch snel aan 200 euro.

    voor de rest te bekleden is denk ik de beste optie de proficover ( uit 1 strook van 1m80 op rolbreedte 1m20) kan de volledige romp ingepakt worden...

    ook ben ik op zoek naar een adres waar ze van die staalplaatjes verkopen om bv spankabels of struts mee te bevestigen(die je onder een hoek kunt plooien) of gewoon stalen smalle dunne stroken die ik zelf op lengtes kan snijden en gaatjes boren??
     
  7. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
  8. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    zelf een template maken lukt ook natuurlijk... ik heb een stickermachine, maar ik denk dat je 5 verschillende kleeftemplates moet maken dat je al evenveel kwijt bent aan de templates, en gedoe met verf die je eraf trekt enzo....

    je zou ze uit dun karton (of plastiek) kunnenn snijden, en dan met een harde spons dippen(tamponeren) op de vleugels en de template telkens verleggen.
    hier een voorbeeldje van 5 kleuren. (natuurlijk niet de juiste kleuren, gewoon om een onderscheid te maken( mss komt het nog teveel terug nu?)

    [​IMG]
     
  9. deerhair54

    deerhair54

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    12
     
  10. deerhair54

    deerhair54

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    12
    de staaldraden doe je door de romp drukt ze een beetje strak aan en borgt ze met de weel collars door de knik kunnen ze niet verder en zitten ze vast,
    De templates kan je snijden van vellen a3 formaat mylar een soort kunstof wat geen kleefzijde heeft en moet je er 1 per kleur maken het patroon is telkens hetzelfde per kleur en past als het ware
    in elkaar per kleur spuiten in dunne laagjes de templates leg je over elkaar heen waardoor de al gespoten kleuren weer afgedekt worden zo ga je de hele vleugel af. Je krijgt dus vier patroon vellen met per kleur de gaten op een andere plek.
     
  11. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    jup idd dat is de bedoeling, het zal voor de meeste een intensiever werk zijn( waardoor ik denk dat er zullen zijn die willen van schema veranderen) maar als ik eerst eentje doe zal ik ze wel kunnen overhalen om het toch te doen:) + het is veel leuker om te zeggen dat je het zelf gedaan hebt:) hehe
    ik denk dat "tamponeren mss beter is dan spuiten
    [​IMG]
     
  12. deerhair54

    deerhair54

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    12
    Zou je kunnen proberen maar ik denk dat je door te tamponeren eerder de verf onder de patroon vellen zuigt omdat je ze aandrukt en je een soort van "haarvat vulling"" krijgt.
     
  13. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    nu de se5a terug buiten is kan ik weer verder met de fokker, ik ben nu het landingsgestel aan het afwerken. ik was aan het rondkijken voor gepaste wielen maar vroeg me af wat jullie ervaringen zijn.

    je hebt de dubro en de mick reeves wielen ( beiden rond de 50euro) modellstudio heeft er ook, maar welke kiezen jullie voornamelijk, of zijn er nog merken/soorten...
    groeten Chris

    william brothers ook gevonden
    http://www.dbsportandscale.com/williams-brothers-vintage-scale-wheels-pair-6797-p.asp
     
    Laatst bewerkt: 28 nov 2016
  14. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    kan er iemand me verder helpen met proficover? tony clarck is uit voorraad. een meter of 4/5?? groeten chris, deze week wordt er wat verder gedaan aan de fokker!!
     
  15. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    het landingsgestel ziet er ondertussen zo uit:

    [​IMG]

    en de onderkant onderste vleugel ook eens geprobeerd, komt nog de blauwe randjes op de ribben, het duitse kruis en weathering... komt hopelijk goed... comments zeker toegestaan.
    hoe ik alles gedaan heb staat in volgende albums...
    https://www.flickr.com/photos/147089614@N08/albums

    [​IMG]
     
    E.hof vindt dit leuk.
  16. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    [​IMG]
    Ook de bovenkant gedaan en geweatherd

    en de onderkant klaar

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Arnold 85, dirkske, coen_l en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Hallo,
    beide vleugels nu gedaan, en clublid 3 is al bezig met de lozenge te schilderen!!
    nu zit ik met de vraag voor de afwerking van mn vleugels.

    de verf is op waterbasis, welk product of afwerkingslaag gebruik ik het best om het weers en brandstofbestendig te maken? Groeten chris
     
  18. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    iemand een idee hoe ik het best die hendeltjes namaak om de zijpanelen vast te zetten (dummy) en in grote oplagen:)

    ik heb al vanalles opgezocht, maar maak het mezelf denk ik te moeilijk...

    een foto update volgt
     
  19. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.051
    Locatie:
    BLUB
  20. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Hallo,
    stilletjesaan terug een stap verder, ik heb 1 van de zijpanelen gemaalt uit 0.4mm alu plaat, maar nu zit ik met de vraag, hoe en met welke lijm zet ik dit het best vast op de houten romp... nadien komen er hier en daar wel nog die hendeltjes op die doorgeboord worden en vastgezet, maar de plaat zelf zou ik toch ook graag goed verlijmen...
     

Deel Deze Pagina