Fokker F-II peanut

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door moerman, 5 jan 2008.

  1. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Dank je voor de complimenten!
    Ik begrijp wel een beetje wat je bedoeld met aparte discipline. Toch blijft dat mij wel verbazen. Tuurlijk heb je wat ervaring en creativiteit nodig om dit soort modellen te bouwen, maar dat geldt voor de diverse takken van RC vliegen ook. Ik ben wel erg blij met dit forum, op deze manier kunnen we mooi over de denkbeeldige schuttingen kijken bij alle verschillende takken van sport! En ik hoop zo ook wat meer mensen warm te krijgen voor vrije vlucht schaal vliegen. Ik kan mij echter voorstellen dat dit draadje over de F-2 niet meteen de gedachte oproept "dat kan ik ook". Maar dit is dan ook een wedstrijdmodel en daarbij zoek ik zelf ook de grenzen van mijn kunnen op. En soms ga ik daar overheen, maar daar maak ik meestal geen foto's van ......
     
  2. P51d man

    P51d man Guest

    Hoe print je op tissue??
    als je het er net op het model hebt gedaan en je doet de plantenspuitbehandeling, loopt de inkt dan niet uit???
     
  3. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Geweldig mooi.
    Ik hou wel van dat gepriegel. Knap gedaan hoor!!
     
  4. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    printen op tissue:
    - neem een vel A-4 en bespuit het met lijmspray
    - leg een stuk tissue op het bespoten vel
    - doe een stukje afplakband over het begin en het eind van het vel
    - beprint het met de gewenste patronen

    bespannen:
    afhankelijk van de printer zal de inkt wel of niet uitlopen, vooraf dus testen. Mijn vorige printer was niet watervast, mijn huidige printer meestal wel. Soms gaat het toch mis en ik weet nog niet waarom. Ik ben nu aan het kijken of het uitmaakt om lang te wachten tussen printen en bespannen.

    Niet watervaste inkt:
    - eerst fixeren met haarspray of spanlak,
    - dan spanpapier tussen vochtige tissues leggen zodat het vochtig wordt (niet nat!)
    - bespannen door het frame eerst met spanlak in te smeren,
    - vochtig spanpapier in positie brengen en met een kwastje thinner op het spanpapier aanbrengen waar het balsa hout zit. Na het drogen zal het spanpapier licht spannen.
    - Lijmstick schijnt ook goed te werken voor het aanbrengen.

    Wel watervaste inkt:
    - bovenstaande methode werkt, maar vastzetten met behangerslijm kan ook. Na aanbrengen afwerken met spanlak.
     
  5. P51d man

    P51d man Guest

    Bedankt!
    Voor de rest ziet de fokker er goed uit
     
  6. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    dit vind ik prachtig,ben zelf een LBer, maar wil toch ook eens een poging doen om een modelletje te maken.
    waar koop je de toebehoren zoals rubber en propjes ?
    en een tekening natuurlijk
    wie helpt mij op weg.
     
  7. rlucas

    rlucas

    Lid geworden:
    27 aug 2006
    Berichten:
    51
    Herbert,

    Tekeningen zijn online te vinden op verschillende pagina's. Als je zo'n model nog nooit hebt gebouwd vind je op de volgende pagina een goede beschrijving:

    Mike's flying scale model pages

    En dan specifiek op:

    Mike's flying scale model pages

    Dit is een redelijk complete beschrijving van hoe je een schaalmodel moet bouwen. De Comper Swift is ook een uitstekend schaalmodel, is redelijk vlot te bouwen. Als je specifieke vragen hebt kun je die natuurlijk hier altijd stellen! Ik heb zelf ook nog behoorlijk veel andere tekeningen.

    Over rubber, props, bekleding e.d., dit kun je bij www.freeflightsupplies kopen (het rubber ook op verschillende maten), we verkopen deze materialen ook bij ons op de club in Nijmegen. Ik weet niet precies hoever van Nijmegen je zit, anders zou je een keer kunnen komen kijken.

    Groeten,
    Roel
     
  8. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Herbert, op mijn website kun je bij de links een aantal sites vinden met heel veel gratis bouwtekeningen. Ook staan er wat handige tips, onder andere over de verkrijgbaarheid van materialen. Het rubber is inderdaad het best uit het buitenland te halen, of bij de club van Roel in Nijmegen (NLC). Als je geinterreseerd bent in deze tak van sport zou ik zeker op 15 - 16 maart in Nijmegen komen kijken, leuk en leerzaam en dan kan je vast ook wel inkopen doen.
     
  9. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    bedankt allemaal voor de hulp,zou graag komen kijken op 15 en 16 maart ,maar heb dan zelf een LB wedstrijd in Winterswijk
    maar ga zeker nu een model maken en kom een keer naar Nijmegen ,is niet zo heel ver uit de buurt

    groet Herbert
     
  10. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Herbert,
    Hou ons op de hoogte op dit forum, altijd leuk om projecten van anderen te zien. En je kan uiteraard alle hulp krijgen die je nodig hebt.

    Hier een foto van de piloot van de F-2. Het hoofd van de piloot is een korreltje piepschuim, de romp van roze schuimplastic, de armen zijn van 1,5 mm balsa. Gewicht is 0,04 gram, maar daar komt de verf nog bij.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 3 nov 2010
  11. P51d man

    P51d man Guest

    Heb jij nou zulke grote vingers, of is dat poppetje zo klein??
    Mooi gemaakt.
     
  12. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    dat zal ik zeker doen,vind het allemaal prachtig wat jullie maken ,moet alleen nog een model uit zoeken om te bouwen,wil eerst een simpel model maken waar mee ik het trimmen en al die dingen makkelijk onder de knie krijg en weet waar ik mee bezig ben,
    nog tips?
     
  13. rlucas

    rlucas

    Lid geworden:
    27 aug 2006
    Berichten:
    51
    Wout, Mooi pilootje! Als ie dadelijk geschildert en al in de cockpit zit is het helemaal top!

    Herbert, ik weet niet precies hoeveel bouwervaring je hebt?

    Als je meteen een schaalmodel wilt bouwen is die link van die engelse site die ik gaf wel een goede (heb je een soort van stappenplan bij de hand).
    Maar het is denk ik verstandiger om eerst een iets simpeler model te bouwen zoals de Weather Buster op Wout z'n site, is uit depron plaatjes te bouwen en lijkt ook al een beetje op een echt vliegtuig. Dit model is geschikt om zowel binnen als buiten te vliegen. Voor binnen zou je er zelfs een simpel landingsgestel onder kunnen maken. Verder is de Stringless Wonder ook wel een goeie, is best snel te bouwen, kun je zowel binnen als buiten mee vliegen.

    Mocht je problemen hebben met het verkrijgen van tissue, laat maar even weten, ik heb nog wel wat liggen...

    Roel
     
  14. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    heb net een tekening van de Frog site afgehaald ,genaamd de Sprite
    Moet me wel van het hart dat ik begin jaren 70 ook al eens een rubber model gebouwd heb ,een cessna van het merk Svenson dacht ik maar dat het geen succes was
    Ik ben wel van de houtbouw ,geen schuim of foam daar heb ik een gloeiende hekel aan
    Mijn eigen LB stunters werk ik ook altijd af met zijde en tissue en dat heb ik hier voldoende liggen
    moet alleen nog een prop en rubber aanschaffen
     
  15. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    De Sprite lijkt mij een uitstekende keus! Voor wie hem niet kent hier een linkje: Welcome to the House of Frog
    Een prop kan je natuurlijk ook zelf snijden als je daar lol in hebt, maar aanschaffen is wel zo eenvoudig.
     
  16. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    word er wel eens rubber en propjes gebruikt uit die kleine westwings pakjes waar zo,n klein modelletje in zit
    Kun je ook gewoon elastiek gebruiken?
     
  17. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Die Westwing pakjes ken ik niet, maar daar is vast wel wat mee te doen. Ik denk wel dat die props veel te klein zijn voor de sprite. De sprite heeft een prop van 20 a 25 cm diameter nodig. Ook het rubber zal hiervoor niet te gebruiken zijn.
    Tuurlijk kan je met gewone elastiekjes vliegen. Bedenk wel dat hierbij veel minder toeren mogelijk zijn dan bij goed rubber, het gevolg is een veel kortere vluchtduur. Of dat erg is moet je zelf bepalen, het kan zelfs een voordeel zijn als je niet veel ruimte hebt. De sprite is een mooi formaat model, hoe kleiner je bouwt, hoe kritischer het allemaal wordt. Als je geen inkopen wilt doen voor rubber en props dan kan je met een zelfgesneden prop en verse postbode elastieken ongetwijfeld leuke vluchtjes maken.
     
  18. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    ben begonnen met het bouwen van de linnet,wil zeker ook de Sprite bouwen.
    heb het model in ruwbouw klaar,zit nu te denken hoe en welk rubber ik neem en of ik een poging doe een prop zelf te maken
    Moet zeggen dat ik geniet van het bouwen van zulke dingen ,moet wel wennen hoe kwetsbaar het is tijdens het maken ,allemaal kleine latjes en lijstjes en die makkelik verschuiven tijdens het lijmen ,maar wel erg mooi
     
  19. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    Oh,ja waar kun je van die kleine wieltjes kopen voor het onderstel.
    Of worden die ook zelf gemaakt?
     
  20. rlucas

    rlucas

    Lid geworden:
    27 aug 2006
    Berichten:
    51
    Herbert,

    ik heb volgens mij nog wel een plastik prop van dit formaat liggen, mag je zo hebben. Als je mij je adres geeft doe ik hem op de bus.

    Roel
     

Deel Deze Pagina