Fokker FXX Zilvermeeuw

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door strutter, 2 mrt 2018.

  1. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    FXX model.JPG

    Ben bezig met de voorbereidingen voor de bouw van deze mooie kist.
    Het landingsgestel is op zijn minst gezegd een uitdaging en ik zou graag jullie input hierover willen

    Dit is van het origineel

    FXX UC ORG.JPG

    En dit is waar ik mee bezig ben

    FXX UC.JPG

    De hoek van 125 graden is niet standaard als electrische retract verkrijgbaar
    90 graden zou kunnen (geel) maar dan wijkt hij af van het origineel door de langere poten en het wiel steekt uit de gondel (zou hem nog wat voorwaarts kunnen plaatsen)

    Weet iemand of deze in 125 graden verkrijgbaar zijn voor een schaal 1:10 kist van 7-10 kg?

    Origineel wordt het landingsgestel omhooggeschroefd via de cirkelvormige plaat langs de poten, waarschijnlijk met een haakse overbrenging
    Optie is er om dit na te bootsen al is de ruimte beperkt hiervoor.
    Ook moet de down positie uiteraard 'gelockt' worden

    Zelf ontwerpen / uitwerken wordt waarschijnlijk de optie vrees ik
    Schaalbouwers maken het zich nu eenmaal graag moeilijk :rolleyes:

    Groeten, Ralf
     
  2. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Dit is een mooi voorbeeld van Toni Nijhuis, 90 graden retracts

    toni mosq.JPG

    Groeten, Ralf
     
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Je hebt ze ook 105 graden. Dus eventueel iemand benaderen die goed met de frees overweg kan. De hoek wordt bepaald in het opnamestuk namelijk
     
  4. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Hoi Ralf,mooie keuze dat je ook een passagiers vliegtuig gaat bouwen!
    Het is niet helemaal mijn smaak kwa model maar ga dit zeker volgen!
    Weet je al welke motoren erin komen(radiaal motoren?)?
    Welke schaal gaat het worden(spanwijdte etc etc)?
    Ben erg benieuwt!

    Mvgr Hans
     
  5. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Voor wat betreft het landingsgestel zou ik dat proberen schaal te maken en een roterende servo(met eindstop voor zowel het inscharnieren als uitscharnieren) met voldoende kracht gebruiken!
    Die kan je dan op de tandkrans laten roteren!

    Mvgr Hans
     
  6. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Serge dank voor je input, die neem ik mee. Het is alleen wel makkelijker gezegd dan gedaan.
    Er zullen nieuwe opnamestukken gemaakt moeten worden en een stukje engineeringswerk aangaande de sleuf.

    Hans leuk dat je meekijkt! Ik hoop eerdaags ook weer vorderingen van jouw FVII te zien :thumbsup:
    Ik heb de tekeningen set van NVM gekocht schaal 1:30, in Autocad overgetrokken en op verschillende maten digitaal uitvergroot met alle maten erbij zodat je een goede keuze kunt maken qua grootte.
    Zelf zat ik aan schaal 1:10 te denken met een spanwijdte van 2,6 m, dit is nog goed transporteerbaar.

    Als aandrijving zou ik het liefst 3 Laser 70's inbouwen maar dan ga je naar een spanwijdte van ca. 3,2m en dat is voor dagelijks gebruik weer net ff te groot :mad:
    2 Laser 70's met een lege midden cowl zou wel kunnen in 1:10, maar daar krijg je geheid opmerkingen over :D
    De Lasertjes steken dan ook nog iets uit de cowl van 14 cm helaas.
    3 elektro motoren is een zeer goede optie en dan zou je de boel ook lichter kunnen bouwen omdat er veel minder trillingen zijn.
    Deze keus stel ik uit tot later

    Ik wil eerst het landingsgestel uitgewerkt hebben voordat ik een definitieve keuze kan maken over de grootte en aandrijving van de kist.
    Er zitten verder nog voldoende uitdagingen aan (wielen zelf maken, mal voor de cowls, strutwerk van de gondels)
    Dus eerst het landingsgestel o_O

    FXX ucc.JPG

    Tja het landingsgestel... die schaal-heugel zou bruikbaar zijn maar er zitten gaten in i.p.v. tanden erop.
    Een pinion met pennen of kogels zou hier misschien iets zijn. Ik twijfel daarover want het moet wel betrouwbaar zijn.
    Eindstoppen zouden vanwege de krappe ruimte in de gondel misschien met pennen die door elektromagneetjes in of uit worden gestuurd uitgevoerd kunnen worden
    Een spindel is ook een optie net als een kabel met zeilwinch
    Eenvoudigste zou iets als de oplossing van de elektrische retract van Nijhuis kunnen zijn, met 100 graden kom ik al dichter in de buurt van de echte

    Inmiddels heb ik van de tekeningen de outline deels uitgewerkt naar 3D, hiervan kan ik spanten genereren

    FXX1.JPG

    Ramses heeft me op het idee gebracht er een mannetje op schaal bij te zetten, hier is deze 1:10

    FXX3.JPG

    Ik heb deze gave kist nog nooit als vliegend RC model gezien (wel als vrije vlucht rubbermodel) dus die uitdaging wil ik aangaan

    Groeten, Ralf
     
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2018
  7. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Als ik nog eens goed naar de detailfoto kijk lijkt het wel een dubbele strip.
    Zoiets is te maken met busjes ertussen welke als rondsel kunnen dienen, mmm...
     
  8. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
  9. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Heb je ook meer informatie betreffende al die stangen rond om het landingsgestel?

    Als ik het plaatje bekijk, lijkt er een vergrendeling (ontlasting) te zitten in het ontwerp.
    Bij in- of uitgeklapt is deze lijn zichtbaar en lijkt dan even lang te zijn.
    Alleen uit het aanzicht kan ik niet uithalen hoe de rest allemaal gekoppeld is aan deze stippellijn (waar de rode pijl bij staat).
    Ook vanuit het vooraanzicht snap ik niet helemaal waar deze lijn blijft. Want hij valt buiten de gondel

    [​IMG]
     
  10. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Hallo Ton, leuk dat je meekijkt en dank voor de link. Ik ken hem maar het is fijn dat deze nu in het draadje staat.
    Aangaande de stangen; de stippellijnen is het raamwerk van struts in de gondel welke ook naar buiten lopen

    s3.JPG

    s1.JPG

    s4.JPG

    Door jou opmerking ben ik wel gaan inzoomen in de tekening en ik vond de lock!
    Het hele segment wordt omhooggetrokken en de tuimelaar valt op zijn plek als slot lijkt het
    Op dit plaatje lijkt de stang aan de bovenzijde van het segment voor de draaiende as naar de tandwielkast (de copiloot moest deze met handkracht bedienen, zware klus(!))
    De stang erboven lijkt naar de tuimelaar te gaan voor de aansturing van de 'down-lock'

    s2.JPG

    Hier ga ik maar weer eens mee verder, dank Ton!

    Groeten, Ralf
     
    aurectar vindt dit leuk.
  11. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Vergissing: de bovenste stang is voor de copiloot
    Er zit nog een stang horizontaal welke ik niet kan thuisbrengen
    Het lijkt alsof de tuimelaar met een kabel wordt getrokken/gelost

    [​IMG]

    s5.JPG

    De 2 streepjes rechts van de '30' kan ik niet thuisbrengen deze lijken op hoogte van de horizontale stang te zitten
    Groeten, Ralf
     
    aurectar vindt dit leuk.
  12. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Dank je voor de verduidelijking

    Is het geen optie om een servo achter het wiel te zetten?
    Even heel snel en simpel jouw tekening bewerkt. Dit zit allemaal in de gondel en dan is er niets van te zien aan de buitenzijde
    Je zou dan alleen moeten kijken hoe de constructie te vergrendelen is, zodat niet alle krachten op de servo komen te staan.
    [​IMG]

    Een andere optie zou zijn om niet een servo te gebruiken maar een spindel. Kan al meer krachten verwerken dan een servo. Maar nog steeds zou de voorkeur zijn dat het landingsgestel de krachten zelf kan verwerken die bij opstijgen/landen erop komen.
    [​IMG]
     
  13. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Nieuw inzicht! dank voor je reactie hoeby!
    De slag moet erg groot zijn vanwege de lange arm, ik zal de slag opmeten in de tekening.
    Actuators heb ik ook naar staan kijken evenals doordraaiende servo's
    Ik neem dit mee in mijn zoektocht, dank je wel!

    Dit is ook interessant in deze:


    Groeten, Ralf
     
  14. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Wat hoeby illustreerd bedoelde ik n.m.l ook met de servo!
    Dit kan ook een meerslagen zeilwinch zijn maar een gewone sterke servo met stalen tandwielen kan dit werk ook wel vast aan!
    Denk aan een stuurservo voor de 1:4 grote benzine auto'tjes!

    Mvgr Hans
     
    serge pot vindt dit leuk.
  15. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Dat is precies wat ik bedoel in het filmpje!

    Mvgr Hans
     
  16. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Als de actuator niet in de gondel past, dan kan je nog kijken naar de open gewerkte versie.
    Als de actuator helemaal ingetrokken is, heb je nog steeds een behoorlijke lengte nodig om hem kwijt te kunnen.

    Kijk eens in de rc vrachtwagen deel hier op het forum. Zij gebruiken ook spindels.
    Door het idee toe te passen zoals in onderstaande foto, daarmee heb je niet zoveel ruimte nodig als de actuator.
    De spindel-as komt dan van net achter het wiel tot voorbij de ingetrokken mode. Het messing blok maak je vast aan de retract arm.
    Nadeel is wel, je spindel ligt vrij en daardoor niet afgeschermd voor vuil
    [​IMG]
     
  17. e-speed buff

    e-speed buff

    Lid geworden:
    12 jul 2010
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Nieuw Vennep
    Hallo Ralf.

    Dat ringsegment is een goot voor een staalkabel om het landingsgestel in te trekken. Met het hendeltje wordt de ring vergrendeld in zowel de up als down positie.
    Met een zeilwinch zou het heel goed gedaan kunnen worden.

    René
     
  18. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Je zou wel eens gelijk kunnen hebben René!
    Ik vroeg me al af waarom de kabelschijf voorop er zat
    Hij zit echter wel aan de andere kant dan de goot o_O
    Waar wordt de kabel gelaten bij het intrekken of is het toch een closed loop systeem?
    Wordt het opgerold op een liertje?

    [​IMG]

    Het zakken gebeurt dan door de zwaartekracht, waarna hij ge-locked wordt.

    Hans en Hoeby dank voor de input, ik ga me weer beraden

    Groeten, Ralf
     
    Laatst bewerkt: 3 mrt 2018
  19. e-speed buff

    e-speed buff

    Lid geworden:
    12 jul 2010
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Nieuw Vennep
    Op de laatste foto zie je nog een kabelkatrol voor in het midden op de strut, Deze wordt waarschijnlijk gebruikt voor het naar voren trekken van de strut tegen de vliegwind in.
    Het zou best wel eens een closed loop kunnen zijn.
    Zo te zien gaat de kabel door het scharnierpunt van de strut weer terug naar naar de gondel.

    René
     
    Laatst bewerkt: 3 mrt 2018
  20. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    aurectar vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina