Fokker T.V

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Santman, 22 feb 2017.

  1. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    218
    Locatie:
    EIndhoven
    Dank je Ron
     
  2. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    die G 1 op rc scalebilders is erg zwaar gebouwd
    hij had beter meteen de tekeningen van Yke rusticus kunnen gebruiken
    die vliegt met 2 keer 35cc rond

    wel grappig dat hij precies hetzelfde vleugelprofiel heeft gekozen als Yke voor zijn G1
    hier op het forum staat een bouwverslag
    De oorspronkelijk door Yke gebouwde G1 is helaas ter zielle gegaan nadat i was over gegaan naar een andere vlieger

    wat ik nog steeds erg jammer vind
     
  3. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    218
    Locatie:
    EIndhoven
    Hoi Jeroen,

    Het draadje op rcscalebuilder bekijk ik ook wel om te zien hoe er gebouwd wordt, maar eigenijk vooral omdat ik geïnteresseerd ben in zijn Autocad uitleg.
    Ik weet niet of het terecht is, maar voor het bouwen van een Fokker uit die periode kijk ik hier op het forum naar de bouw van de G-1 door Jacques (http://tinyurl.com/jef792l).

    Gr, Mark
     
  4. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    218
    Locatie:
    EIndhoven
    Met dank aan Ramses, Jeroen en Eddy nog wat meer informatie gekregen over deze kist. Met de gegevens die ik zelf al had, heb ik nu drie bronsets. De ervaren bouwers hier op het forum zullen het wel begrijpen. Met drie bronnen (die elk een eigen schaal hebben) wordt het een flinke klus om alle onderdelen en afmetingen goed op elkaar afgestemd te krijgen.

    In de afgelopen week heb ik een aantal dingen gedaan. Ten eerste heb ik geprobeerd om de functies die ik het meest denk te moeten gebruiken onder de knie te krijgen. Daarnaast heb ik geprobeerd om de informatie (afmetingen) uit één tekening te ontcijferen (De Modelbouwer, 1977, schaal 1:30) en die met een andere (Paul Matt, schaal 1:96) te combineren in 3D. Dat ging dus niet helemaal lekker. Onderdelen die niet helemaal passen, missende informatie over dikte en breedte van de verschillende onderdelen, enz. Derhalve heb ik maar besloten om het anders aan te pakken. Eerst beginnen om één tekening helemaal uit werken. Als het kan in 3D. Als die gereed is, dan nog eens een keer opnieuw beginnen met de andere tekeningen. Daarna kiezen uit het beste exemplaar of combineren tot een beste exemplaar. (of sla ik hier nu door :confused:?).

    Voor nu ben ik begonnen met de tekening van Paul Matt.

    [​IMG]


    Daarnaast heb ik meer informatie nodig over de uiteindelijk te gebruiken materialen. Welk type en dikte materiaal voor de spanten, ribben en stringers. Welke vleugelbuizen? (Misschien dezelfde als Jacques heeft gebruikt voor zijn G-1?). Alle advies en tips die ik kan krijgen zijn heel erg welkom!

    Ben ik zo op de goede weg denken jullie?
     
    ramses vindt dit leuk.
  5. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Ik zou zeggen ... vergelijk de verschillende 3views die je hebt met foto's en check ze op de specificaties/maten die bekend zijn (de harde feiten). Kies daarmee de beste 3view en gebruik die als basis. Vervolgens kan tijdens het tekenen en ook bij het bouwen, best nog wel blijken dat er iets niet klopt aan die 3view. Dan geef je dat als correctie aan op je 3view. (Daarbij kunnen die andere 3views best nog van pas komen, maar die ene die je gekozen hebt blijft je uitgangspunt. Er is altijd wel iets dat niet klopt aan een 3view, zelfs als het een origineel 3view van de fabriek is. Gaandeweg het tekenen en bouwen ga je daar tegen aan lopen en dan moet je corrigeren, of middelen.)

    Zo wordt het gedaan bij F4C en ook als je niet F4C gaat vliegen dan helpt deze aanpak, denk ik.

    Wat er bij F4C ook altijd wordt gezegd is: maak eerst je documentatiepakket af voordat je gaat tekenen en bouwen! En dat is het punt waar jij nu op zit ... je wil al gaan tekenen, terwijl je nog geen selectie uit alle mogelijke documentatie hebt gemaakt. Maak eerst die selectie, anders zie je door de bomen het bos niet meer.

    Die drie 3views combineren tot één lijkt een goed en redelijk plan ... maar eigenlijk ga je dan wijzigingen aanbrengen die nergens op gebaseerd zijn en ben je als een kip zonder kop bezig. Plus dat je er veel meer werk aan besteed dan nodig. En bij F4C ... daar beoordeelt de jury je model aan de hand van het gebruikte 3view en dat zou je dan niet kunnen overhandigen.

    Je moet het gekozen 3view alleen vergelijken met (foto's van) het origineel, niet met andere 3views.
     
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2017
    mig 3 vindt dit leuk.
  6. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB
  7. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    218
    Locatie:
    EIndhoven
    Na het verzamelen van nog veel meer informatie ga ik daar maar eens mee beginnen. Dank je Henri :thumbsup:
     
  8. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    218
    Locatie:
    EIndhoven
  9. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    218
    Locatie:
    EIndhoven
    Vandaag weer wat verder aan de slag gegaan met twee dingen; het op internet zoeken naar meer documentatie en, het oefenen met tekenen van een airfoil in Rhino. Bij dit laatste loop ik tegen een iets aan waar ik niet zo snel een antwoord op kan vinden.

    In de documentatie staat dat de T.V aan de wortel van de vleugel het NACA23017 profiel had en aan de tip het NACA23009. Op advies van Ramses laat ik deze links liggen en ga voor Selig 8036 (root) naar Selig 8037 (tip).

    Op de bekende website Airfoiltools.com heb ik de juiste profielcoördinaten gedownload, de X (=0) toegevoegd en deze geïmporteerd in Rhino. Op basis van de 3-view getracht de juiste afmeting te creëren en daarmee ben ik gekomen tot het volgende plaatje.
    [​IMG]

    Ik probeer dit op een logische wijze te doen en ga er vanuit dat dit goed is :weetnie:. De vraag die ik nu heb gaat over het verloop van het profiel van de root tot de tip waarvan ik het antwoord niet zo snel kan vinden. Hoe gaat de overgang van het ene naar het andere profiel in zijn werk? Krijgen alleen de buitenste X ribben van het 'tipprofiel', of zit er een geleidelijk verloop in? En indien het laatste het geval is, hoe werkt dit dan? Ik hoop dat iemand mij daar antwoord op kan geven :friends:.

    Gr, Mark
     
  10. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    Hoi Mark,

    Lekker bezig!:thumbsup:
    Ik heb je inderdaad geadviseerd om deze Selig profielen te gebruiken.
    Deze profielen zijn speciaal voor rc-schaalmodellen ontwikkeld en worden ook o.a. bij diverse Top Flite en Hangar 9 kisten gebruikt.
    Dit profiel is ook geschikt voor kisten met een wat hogere vleugelbelasting en geeft een 'vergevingsgezinde' overtrek.
    Het verloop van het profiel zorgt voor aerodynamische wash-out en maakt het een nog 'vergevingsgezinder' profiel:

    [​IMG]

    Ik heb het op de volgende manier gedaan voor een schaalmodel van een andere 2 motorige Fokker, de T.VIII W.
    Het vleugel middenstuk (tot en met de nacelles) heeft het Selig 8036 profiel.
    Vanaf de nacelle tot de vleugeltip vervormd het profiel zich naar Selig 8037:

    [​IMG]

    Dit heb ik getekend door vanaf de nacelle tot de tip een "surface" te maken van het Selig 8036 wortelprofiel tot de Selig 8037 tip profiel.
    Deze "surface" heb ik later steeds bij een gewenste rib doorgesneden.
    Wat ik wel gelijk heb gedaan is 1 graad constructieve wash-out toegevoegd (eigen wens) alsmede de v-stelling:

    [​IMG]

    Deze snedes heb ik vertaald naar 3D vleugelribben en wanneer deze in 3D staan krijg je mooi de aerodynamische (en eventueel 1 graad constructieve) wash-out:

    [​IMG]

    Hierin kan je dan mooi ook gelijk de vleugelbuizen etc. opnemen:

    [​IMG]

    Daarna dat vertalen naar een 2D tekening:

    [​IMG]

    En na het laseren (of figuurzagen) past alles lekker op z`n plek:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hier nog zichtbaar de constructie opbouw:

    [​IMG]

    En hier zichtbaar de aerodynamische (en 1 graad constructieve) wash-out:

    [​IMG]

    Ik moet hierbij wel vermelden dat ik niet met Rhino teken, maar met Nemetschek Allplan.
    Uiteraard zijn er meerdere wegen naar Rome, en wellicht kan een Rhino tekenaar andere, meer op Rhino gebaseerde adviezen geven (Bart, Wouter, Max?).

    Succes Mark!
    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2017
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Prof. Michael Selig's airfoil- and propdata, tools, a.o. APC props
    m-selig.ae.illinois.edu
     
    ramses vindt dit leuk.
  12. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Hoi Mark, hoe gaat het met je T.V?
    Groeten, Eddy
     
  13. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    218
    Locatie:
    EIndhoven
    Eddy, dat project ligt even stil. Ik ben de afgelopen 8 maanden behandeld tegen kanker. Aan het einde van het traject werd mijn energieniveau te laag om er wat aan te doen. Gisteren kreeg ik te horen dat ik niet helemaal 'schoon' ben. Ik begin al weer heel snel met de volgende behandeling. Ik vrees dat het 2018 wordt voor dat ik er mee verder kan.

    Gr, Mark
     
  14. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Mark, ik wens je veel sterkte en hoop dat het snel beter gaat!
    Hartelijke groet, Eddy
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Heel veel optimisme en doorzettingsvermogen toegewenst!
     
  16. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    potdomme Mark

    Ik hoorde donderdag op de club dat er een "meetmoment" aankwam, maar wilde je er op zo'n fijne dag n iet mee lastig vallen.
    Dit nieuws zal je wel zwaar vallen. Ik wens je veel sterkte de komende tijd man.....
    grt

    Femmo
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Ik ken je niet, maar dit soort berichten is toch erg schrikken. Ik wens je veel sterkte, optimisme en gezondheid toe!

    Freek
     
    mig 3 en MicropropSport vinden dit leuk.
  18. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    218
    Locatie:
    EIndhoven
    Na een boel gedoe, controles, nog meer gedoe en onzekerheid zijn we er weer. Onkruid vergaat niet, zullen we maar zeggen :banana:.

    Na rijp beraad heb ik besloten om het tekenen en de bouw van dit model 'even' in de koelkast te zetten. Eerst wil ik nog heel veel vliegen, een paar andere modelletjes bouwen en ervaring opdoen met die bouw en het tekenen met Rhino.

    Zo heb ik de Dornier Wal die nog niet eens 50% gevorderd is, heb ik een tekening van een Lower-Minges die ik wil scratch-builden en liggen de onderdelen van een 1/6 Mick Reeves Hurricane op me te wachten om te renoveren. Genoeg te doen om me tot het voorjaar 2019 bezig te houden denk ik.

    Maar zoals gezegd; wordt vervolgd :D. Winter 2019/2020 misschien.

    Mark
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  19. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Hallo Mark, fijn weer van je te horen. Ik hoop dat het nu ook beter met je gaat.
    Als de tijd zo snel gaat als sinds het laatste bericht in dit draadje (ongelovelijk zeg:eek:) is het ook weer zo winter 2019/2020. Succes:thumbsup:!
    Groeten, Eddy
     
  20. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    218
    Locatie:
    EIndhoven
    Ik voel me weer stukken beter Eddy. Ben ook weer volop aan het sporten om alle conditie terug te krijgen. Langzaam maar zeker komt ook dat goed.
    En het bouwen ook, want ik zit weer vol met goede moed en energie.
     
    strutter, E.hof en freekt vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina