Bouwverslag Fokker T.VIII W(G-2) ⇨ R-6 | Marine Luchtvaart Dienst

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door ramses, 27 jul 2015.

  1. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Gezien je onderschrift ga ik je een fijn moment geven Jan... Je hebt gelijk! ;)
    Het profiel is bij de wortel inderdaad symmetrisch en niet half symmetrisch:

    [​IMG]
    .

    Er zat een massieve servoplaat in de romp over de gehele lengte van de torpedobay en die was van redelijk dik triplex.
    Deze eruit gesloopt wat weer een gewichtsbesparing van 99.4 gram opleverde:

    [​IMG]

    Twee fotootjes van het mooie houtwerk aan de binnenkant van de romp, hier de torpedobay:

    [​IMG]

    en hier de staart:

    [​IMG]

    Vanavond de romp aan de buitenkant (het nieuwe glaswerk) een goede schuurbeurt geven... o_O
    Dan de stuurkabels inbouwen en kan de staart bekleedt worden met Oratex

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2015
    jmk1 en peter 55 vinden dit leuk.
  2. Lex Risseeuw

    Lex Risseeuw

    Lid geworden:
    7 nov 2006
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Haarlem
    Prachtig om te zien hoe je dit allemaal doet. Ongetwijfeld wordt het weer een plaatje.

    Lex
     
  3. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Bedankt Lex! :)

    .
    Het hoogte- en richtingroer zijn afgebouwd en bekleed met OraTex.
    De hevels en scharnieren zitten inmiddels ook op hun plek.

    Twee "voor en na" foto`s:

    Voor (1):

    [​IMG]

    Na (1):

    [​IMG]

    Voor (2):

    [​IMG]

    Na (2):

    [​IMG]

    Nu eerst de aansturing in de romp maken en dan kan het achtergedeelte van de romp ook bekleed worden met OraTex.
    Dan nieuwe stabilo struts maken en is de staart klaar om afgewerkt te worden.

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2015
    jmk1 en peter 55 vinden dit leuk.
  4. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Voor de aansturing van hoogte- en richtingroer gebruik ik Sullivan Gold-N-Rod push-pull stuurstangen.
    Ik gebruik deze in bijna al m`n kisten en omdat ze van een specifiek materiaal zijn gemaakt zijn ze amper temperatuurgevoelig.
    Deze stuurstangen zetten dan ook 75% minder in- of uit door temperatuurverschillen dan de standaard stuurstangen.

    Het hoogteroer stuur ik per vlak aan door middel van push-pull.
    Het richtingroer stuur ik daarentegen aan via pull-pull.
    (maar omdat het stuurstangen zijn en geen kabels, ook push-push, of push-pull-push-pull... o_O)

    De stuurstangen van het hoogteroer steken een behoorlijk stukje uit de romp helaas.
    Wanneer ik de kist zelf had gebouwd zou ik de aansturing van het hoogteroer in het kielvlak hebben gemaakt.
    Maar het stoort me niet, deze kist wordt sportschaal.
    Ik zal helaas ook niet veel schaaldetails kunnen toevoegen vanwege het hoge gewicht van de constructie zelf.

    De stringers van de rompachterzijde liepen niet erg strak naar achteren en dat ga je zien door de OraTex bekleding.
    Daarom alle stringers bekleed met een dunne strook balsa van 1.5mm, nu is alles weer mooi strak:

    [​IMG]

    Hier de stringers voorzien van een latje balsa van 1.5mm en de Sullivan stuurstangen in de romp:

    [​IMG]

    Dat ziet er weer strak uit zo:

    [​IMG]

    [​IMG]

    De servo`s voor het hoogte- en richtingroer waren achterin de romp geplaatst, ruim 30cm achter het zwaartepunt.
    Ik heb ze verplaatst naar helemaal voor in de neus, nu ruim 25cm vóór het zwaartepunt!
    Dat is een verschil van 55cm en een verschil van weer minder lood in de neus straks.
    Ook de ontvanger accu gaat straks helemaal voor in de neus, nog voor de servo`s.

    [​IMG]

    Twee overall shots van de Fokker in de huidige staat:

    [​IMG]

    [​IMG]

    En twee foto`s van de Fokker T.VIII W(G) met z`n "restaurateur" ;), voor de schaalverhouding/grootte van de kist:

    [​IMG]

    [​IMG]

    De rompachterzijde kan nu gefolied worden... niet m`n favoriete klusje met zo`n dubbel kromme en open romp... o_O
    Ik glas liever, maar dat gaat niet over open structuren... ;)

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2015
    jmk1 en peter 55 vinden dit leuk.
  5. Vinze

    Vinze

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    1.021
    Locatie:
    hellevoetsluis/ EMCR Rozenburg
    Ramses,

    Om dit soort issues te overbrugenlijm ik vaak een metalen stuurstang van 2mm in de gele gold n rod. Dan zie je alleen een klein stukje geel waar hij de romp verlaat en de rest metaal, wellicht is dat een optie

    Gr

    Vinze
     
  6. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Bedankt voor de tip Vinze!
    Ik zal kijken of dat hier ook mogelijk is i.v.m. de radius van de stuurstang aan het einde.

    .
    Nadat de latjes op de stringers droog waren kon ik beginnen met het folien van de romp achterzijde.
    Net als bij het glassen probeer ik zo groot mogelijke stukken te gebruiken.
    De achterzijde van de romp heb ik met twee stukken OraTex bekleed.
    De deelnaad zit aan de boven- en onderzijde:

    [​IMG]

    En de achterzijde van de romp is weer dicht:

    [​IMG]

    Over de stringers heb ik dunne strookjes OraTex gestreken (i.p.v. pinking tape):

    [​IMG]

    Door middel van dunne tape de paneellijnen gesimuleerd.
    Op de "aluminium plaatdelen" klinknagels afgetekend en met de bekende injectienaald en houtlijm deze erop gemaakt:

    [​IMG]

    Van dun styreen roerheveltjes voor de trimvlakken gemaakt:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Verder met de neus van de romp en de cockpit kappen

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2015
    jmk1 en peter 55 vinden dit leuk.
  7. ronald blaas

    ronald blaas

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    160
    Locatie:
    bussum
    Hoi Ramses

    Ziet er weer gelikt uit zoals altijd , heb een vraagje wat voor injectie naald gebruik jij of wat is de maat van het
    tuitje .

    gr ronald
     
  8. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Hoi Ronald,

    Dank je! :)
    De naald die ik voor de klinknagels gebruik is geen naald die gebruikt wordt om "in mensen te steken", maar komt uit de industrie.
    Ik denk dat ik de naald ooit bij een verfwinkel heb gekocht.
    Hij is ook een stuk dikker en heeft een stompe, rechte punt.
    Je kan `m op elke injectiespuit zetten vanwege het conische opschuifstuk.

    Hierbij een fotootje van de naald en van de dikte:

    20150821_230333.jpg

    Groeten, Ramses
    .
     
    jmk1 en peter 55 vinden dit leuk.
  9. ronald blaas

    ronald blaas

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    160
    Locatie:
    bussum
    Ja klopt ha ha , heb wel een paar spuiten maar geen naald . De foto is duidelijk maar eens op zoek naar zo'n
    naald zal eens bij een verf winkel kijken bedankt voor je antwoord en ik blijf ook dit project volgen .

    gr ronald
     
  10. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Net de romp achterzijde van de Fokker gegrond... sneak preview ;) :

    [​IMG]

    Dit is pas de grondlaag en de foto is genomen bij slecht gloeilamp licht, binnenkort meer...

    Ik heb zojuist via dit forum een tweede Saito FA-80 overgenomen, dus ik ben voorzien van de motoren voor deze Fokker! :)

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2015
    jmk1 en peter 55 vinden dit leuk.
  11. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Hey Ronald,

    Ik vind net dit: http://www.amazon.com/refillable-syringes-Blunt-Needles-Protective/dp/B006U7KZM0

    [​IMG]

    Dat is volgens mij exact wat ik heb.
    Het wordt ook gebruikt om inkt cardridges (na) te vullen.

    Een blunt needle dus!
    Wel even de diameter checken natuurlijk.
    En ze zullen vast ook hier in NL te koop zijn.
    Misschien eens naar zo`n "inkt refill-station" bellen?

    Eenmaal de juiste gevonden en je kan er al je modellen mee voorzien van klinknagels.
    Ik maak de naald altijd goed schoon en dan kan je `m zo vaak gebruiken als je wilt.
    Het rubber in de injectiespuit gaat op ten duur wel kapot, maar je kan de naald op bijna elke injectiespuit schuiven.
    Ik heb een voorraadje spuiten en deze ene naald, daar deed en doe ik al m`n modellen mee.
    Succes met je zoektocht naar de juiste naald!

    Succes, groeten,
    Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 22 aug 2015
    jmk1 en peter 55 vinden dit leuk.
  12. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Spuiten kan je gewoon bij de apotheek halen. Naalden is wat moeilijker.
    Dierenartsen hebben vaak die dikke naalden.
    Uitleggen waar je het voor nodig hebt en dan krijg je ze wel mee.
     
  13. vogelman

    vogelman

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Maarssen
    Naalden voor perfecte rivets bij de apotheker puntdikte 1,2 m,m ,schuine puntje iets afknijpen .
    naar gelang rivet grote meer of minder lucht tussen de lijm en drukstaafje ,zie artikel van Ramses hierover.
    Gr, john.
     
  14. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.588
    Locatie:
    Krabbendijke
    Of een insuline spuitje van de apotheek is ook een mooie maat
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  15. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    .
    `kHad inderdaad een filmpje gemaakt en geplaatst in de tutorials, maar dat is sinds de forummigratie niet meer zichtbaar helaas.

    Maar hierbij alsnog die posting, hoe het met PVAc lijm en een hypodermic naald kan.
    Normaal zit het rubber tegen de lijm in de neus van de spuit (er zit geen lucht tussen).
    Hierdoor moet elk druppeltje eruit gedrukt worden wat een stuk onregelmatiger gaat.
    Ook de manier van vasthouden van de spuit wordt erdoor bepaald.

    Met 'mijn' methode kan je de spuit als een pen vastpakken want je hoeft niet op de achterzijde te drukken wat eenvoudiger nauwkeuriger werkt.
    Door de lucht tussen het rubber van de spuit en de lijm kan je mooi doseren en blijft de lijm constant uit de naald lopen:



    Excuses voor de herrie op de achtergrond, maar anders was `t zo`n saai stil filmpje...
    Het geluid kan uit, de teksten staan in beeld (na 2 minuten stopt de muziek, de drie laatste minuten is `t rustiger ;) )

    Groeten, Ramses
    .
     
    jmk1 en peter 55 vinden dit leuk.
  16. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Klopt! Het enige verschil is alleen dat deze naalden een scherpe punt hebben.
    Maar die zou je inderdaad zelf bot kunnen maken.

    Groeten, Ramses
    .
     
  17. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Aangezien ik geen tekening van deze kist heb, ga ik de cockpits bouwen aan de hand van foto`s gevonden op het internet.

    Eerst de cockpitbodems gemaakt, deze zijn uitneembaar uit de romp:

    [​IMG]

    Van liteply de ribben gezaagd voor de koepel op de neus...:

    [​IMG]

    ... en de ribben voor de lange cockpit op de romp:

    [​IMG]

    De cockpits krijgen vorm:

    [​IMG]

    Hierbij wat foto`s bij avondlicht buiten:

    [​IMG]

    Op deze foto is het oppervlaktereliëf op de staart enigzins te zien.
    Na het weatheren straks wordt alles duidelijker zichtbaar:

    [​IMG]

    De romp in de huidige toestand:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Begint nu echt op een Fokker T.VIII W(G) te lijken:

    [​IMG]

    Verder met de cockpits...

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2015
    jmk1 en peter 55 vinden dit leuk.
  18. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    zeer mooi
     
  19. ronald blaas

    ronald blaas

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    160
    Locatie:
    bussum
    Hoi Ramses
    Ziet er goed uit, mooi zoals je die cockpits maakt en nogmaals bedankt voor de info over de naald was al bij een verf zaak geweest en die had het niet . Maar nu je dat van die inkt cardridges zei , ja dat moet lukken bedankt :D

    gr ronald
     
  20. Porcino

    Porcino

    Lid geworden:
    23 aug 2015
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Arnhem
    Hallo Ramses,

    Allereerst geweldig wat voor mooie projecten je voor een 'stille lezer' als ikzelf hier op de site neerzet. Zelf heb ik sinds eeuwen niets meer gebouwd, interesses veranderden... Maar kriebelen doet het zeker :)

    Voor wat betreft de T8w zou ik toch nog even naar het neusprofiel kijken. Ik heb ooit een 1/72 scratch T8w gebouwd en de juiste neus was wat het model z'n smoel gaf: het huidige profiel op jouw versie loopt in mijn ogen te bol als je naar het beeldmateriaal kijkt. Nu lijkt het zowel in de lengte als in de dwarsrichting haast een deel van een cirkel en voor mijn gevoel mag het iets meer toelopen:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 25 aug 2015

Deel Deze Pagina