Bouwverslag Fokker V.23 - Nr. 1 (1918) - Schaal 1:3

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door bipeflyer, 13 nov 2017.

  1. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Het is bijna zover! Ik ga beginnen aan een nieuw schaalproject! Ik zocht een grote en unieke WWI kist en moest daarbij ineens denken aan het draadje dat Ramses een paar jaar terug gestart is.. ik heb contact gezocht en na een leuke kennismaking overeengekomen dat ik de 1:3-versie mag gaan bouwen!! Daar ben ik natuurlijk onwijs blij mee!

    Het draadje van Ramses met het ontwerpproces: http://www.modelbouwforum.nl/threads/fokker-v-23-fokker-d-23-de-schelde-s-21-⇨-bouwplannen.210959/

    De Fokker V.23 is een gevechtsvliegtuig uit 1918 met cantilever middenvleugel waar er slechts één van geproduceerd is en waar nauwelijks nog informatie over te vinden is. Ik vind het een prachtige kist. Hij is nog maar weinig als model gebouwd en zeker niet zo accuraat als het model van Ramses. Daarnaast is hij door zijn enkele vleugel ook makkelijker te transporteren dan een dubbel- of driedekker uit die tijd.

    Het wordt ook mijn eerste benzinekist. Althans, zo'n 17 jaar terug wel tweetakt OS-jes gevlogen, maar sinds het opnieuw oppakken van de hobby 5 jaar terug vlieg ik exclusief elektro. Ik heb inmiddels een keuze gemaakt voor de Fokker: er komt een 70cc viertakt van Valach op! Ik hoop dat dit een hele mooie combinatie oplevert van geluid, kist, vliegbeeld en vermogen.

    Hier twee van de drie overgebleven foto's van de V.23:

    [​IMG]

    Op deze foto is de lozenge rompbekleding nét zichtbaar. Ook de typische plaatsing van de uitlaat valt op:

    [​IMG]

    Eén van Ramses' fantastische renderingen, die de constructie van het ontwerp goed weergeven:

    [​IMG]

    Voor de kleuren wil ik zo dicht als mogelijk bij het origineel blijven. Op diverse fora en via Google is een aantal V.23 modellen te vinden die in verschillende Fokker D.VII kleuren zijn uitgevoerd, maar die hebben feitelijk nooit bestaan. Gezien de beperkte informatie is het natuurlijk lastig om echt kleurbewijs te leveren, maar dit komt voor zover ik kan vinden het dichtst in de buurt:

    [​IMG]

    Er is één onduidelijkheid: zijn de vleugels donkergroen geschilderd (hier net wat te grijs) zoals Fokker bij veel modellen uit die tijd deed, of zijn ze blankgelakt? Dat is op bovenstaande foto's niet zichtbaar. Al zie je de paneellijnen van de houten huid wel erg goed lopen, wat zou kunnen duiden op blanke lak. Daar ben ik dan ook nog niet uit.

    Een mede-clublid van Ramses is de delen aan het snijden momenteel:



    Zodra ik het hout heb ga ik verder met het bouwverslag!
     
    ramses, mig 3, jan brilman en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Hoi Robert, dit ga ik volgen:)! Ik had het draadje van Ramses nog niet eerder gezien....geweldig!
    Succes met de bouw:thumbsup:.
    Groeten, Eddy
     
    ramses en bipeflyer vinden dit leuk.
  3. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.054
    Locatie:
    BLUB
    Mooi Robert.

    Alleen al kijkend naar het filmpje van de laser cutter brengt mij in hogere sferen.
    DA6E277D-B7FD-4376-9844-8857FD77E247.jpeg
    Mooi ook dat je de historie van het ontwerpproces van Ramses er aan toe kan voegen,bij een voor mij “geheimzinnig” vliegtuig.

    Veel succes en bouwplezier toegewenst!

    Groet:Robin
     
    ramses en bipeflyer vinden dit leuk.
  4. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Gaaf ben erg benieuwd!
     
    bipeflyer en jambo vinden dit leuk.
  5. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Een vliegmaat van mij heeft zo'n vierpitter Valach op een ESM zero en dat klinkt/ pruttelt zo leuk!
     
    bipeflyer vindt dit leuk.
  6. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.495
    Locatie:
    groningen
    Zo te zien hoeft dat niet lang meer te duren! :)

    En geabonneerd.


    jan.
     
    bipeflyer vindt dit leuk.
  7. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    218
    Locatie:
    EIndhoven
    Ook een abo aan deze kant. Ben benieuwd naar het freespakket en natuurlijk de bouw. Succes!
     
    bipeflyer vindt dit leuk.
  8. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.115
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Geweldig dat jij het prototype van de Fokker V.23 in schaal 1/3 wilt gaan bouwen Robert!
    Het was inderdaad een leuke kennismaking en ik heb alle vertrouwen in jouw bouwkunsten.
    Ik wens je heel veel plezier en succes met de bouw van dit onbekende Fokker jager prototype!

    Vandaag de laatste hand gelegd aan de tekeningen voor het prototype van de 1/3 Fokker V.23:

    [​IMG]

    De bouwtekeningen voor het prototype van de 1/3 Fokker V.23 zijn nu gereed en opgeslagen als pdf-file, klaar om te plotten.
    Het balsa laserwerk is inmiddels allemaal gelaserd en ik verwacht dat het triplex en tufnol komende week ook gereed zal zijn.

    Het wordt een flinke kist!

    [​IMG]

    [​IMG]

    De 70cc Valach viertakt is een prachtige keuze voor dit project!
    Nogmaals, veel plezier en succes

    Groeten, Ramses
    .
     
    bipeflyer, E.hof, Theo P en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Dankjewel Ramses, de tekeningen en renderingen zien er super uit! Ik heb erg veel zin in de bouw!! :yes:
     
    ramses vindt dit leuk.
  10. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Prachtig project Robert (en Ramses!)
    Goede keuze die Valach 70
    Ik ga je volgen

    Groeten, Ralf
     
    ramses, aurectar en bipeflyer vinden dit leuk.
  11. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Dankjewel allemaal!

    Vandaag ontving ik super tof nieuws van Ramses! De nieuwe geprinte tekeningen en alle gesneden onderdelen zijn klaar!! Alles bij elkaar een indrukwekkende verzameling hout en papier. Hier een filmpje van Ramses waarop de inhoud van de kit te zien is:



    Met daarbij een mooie overzichtsfoto en wat detailfoto's:

    [​IMG]

    De tekening van de romp:

    [​IMG]

    Eén van de grootste gesneden onderdelen, de zijkant van de voorzijde van de romp. Ziet er fantastisch uit en geeft vertrouwen dat deze kit zomaar eens vlot zou kunnen bouwen met zo'n goed voorbereide onderdelen:

    [​IMG]

    En nog een leuk fotootje van wat ribbetjes... zonde dat daar een balsa huid overheen moet straks:

    [​IMG]

    Als afsluiting nog een mooi filmpje van het ontwerp en voorgenomen bouwproces, gemaakt door Ramses. Geeft een goede indruk van het vliegtuig en de constructie:



    Ik heb ondertussen al het hout (latjes, beplanking) besteld bij Sebastiaan van RC Europe, een paar hele mooie stukken linnen Lozenge bij GTM voor de romp en wat onderdelen voor de dummy motor. Nu nog op zoek naar een geschikte piloot, laatste uitzoekwerk voor het bestellen van de aandrijving, en dan kan ik binnenkort echt aan de slag!
     
    mac, jan brilman, freekt en 5 anderen vinden dit leuk.
  12. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Dar gaat iets bijzonders worden.
    Ik wacht vol spanning af!
     
    ramses en bipeflyer vinden dit leuk.
  13. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.229
    Locatie:
    Hoofddorp
    Een mooie keuze van een weinig bekend toestel.:yes:
    Dit wordt weer een mooi stukje Hollands erfgoed.De moeite waard om te volgen.

    Grt John
     
    mig 3 en bipeflyer vinden dit leuk.
  14. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Fantastisch Ramses wat een prachtige levering! :thumbsup::thumbsup::thumbsup:
    Wat een volledige verzorging ook, goed doordacht en fraai gedocumenteerd.
    Dit pakket zit beter in elkaar dan menige bouwdoos welke momenteel te koop is.
    Ik heb diep respect voor deze CAD-kunsten van je :worship:!
    Laat nu de lijm maar tevoorschijn komen Robert en BOUWEN:yes:

    Groeten, Ralf
     
    ramses, bipeflyer en femmo vinden dit leuk.
  15. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    Een mooi stukje Duits erfgoed, toch? :beer:

    Hier wat inspiratie voor de bouwer ...

     
  16. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.229
    Locatie:
    Hoofddorp
    Anthonie Fokker was een Nederlander. Vandaar dat ik zeg Hollands erfgoed.
    De Duitse legerleiding wilde dit toestel niet eens gebruiken, omdat het zicht uit de cockpit niet optimaal was.

    Grt John
     
  17. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    Ja, dat snap ik wel, maar het is discutabel. Anthony Fokker was Nederlander (uiteindelijk Amerikaan), maar het was een Duits bedrijf en dat bedrijf werd bij het uitbreken van WWI ook nog eens overgenomen door de Duitse regering, waarbij Fokker mocht blijven als directeur/ontwerper. Je kan moeilijk zeggen dat het Nederlandse vliegtuigen waren. Dan zou de Armstrong Whitworth F.K.8 ook Hollands Glorie zijn.
    Maar ik bedoel het met een ;), he? Ik ben ook trots op de Bantam in het Rijksmuseum. :thumbsup:
     
    Laatst bewerkt: 1 dec 2017
  18. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Het is inderdaad discutabel, het voelt niet direct als Hollands erfgoed, maar gezien dit model nooit door de Duitsers is gekocht, blijft het toch nog wel het meest een Nederlands product ergens..

    Die Fokker is inderdaad mooie inspiratie, al vind ik het model wat groffer en minder dicht bij het origineel. De proporties zijn bij de versie van Ramses zeker veel beter. Bij die versie zitten de vleugels echt te laag, is de romp vierkanter en lijken de vleugels minder taps toe te lopen (meer rechthoekig). Qua vlieggedrag zal het redelijk overeenkomen, of althans, qua vliegbeeld dan. Heb er dan ook erg veel zin in, want ik denk dat het een heerlijke kist is om te vliegen!
     
  19. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Een kleine update, maar kon het niet laten mijn enthousiasme met jullie te delen! Ben begonnen met het uitsnijden en schoonmaken van de voorgesneden onderdelen. Alleen nog maar de twee dikste platen gedaan gisteren. Toch nog aardig wat werk, ook om de randen op te schuren zodat er zo min mogelijk verkoold hout overblijft voor het lijmen straks.

    Wat een ding die firewall!! Gaaf!

    [​IMG]

    De eerste set formers voor de romp is nu klaar. Ik denk dat ik eerst alles uit ga snijden en alle onderdelen ga ordenen, zodat ik ze straks makkelijk terug kan vinden en het bouwen vlotter gaat, zodra de rest van het hout binnen is:

    [​IMG]

    De kwaliteit van zowel het hout als het snijwerk is super, mooi werk Ramses en Berry!

    En....! Sinterklaas heeft wat moois voor me meegebracht!! De 3D-geprinte dummy motoronderdelen zijn binnen: (ik weet dat de achterste behuizing verkeerd om staat en sommige rocker armpjes ondersteboven liggen, maar het is even voor het idee)

    [​IMG]

    Ik heb de printbestanden gevonden op http://www.flightlinegraphics.com/parts/mercedes d.III_3.0.htm, waar ik heel blij mee was! Kwam er later pas achter dat Teus dezelfde bron gebruikt heeft, had ik eerder niet opgemerkt. Daar zal het niet aan liggen dus :).

    De prints zijn echt fantastisch gelukt. Hoge mate van detail, kwaliteit is top en ook nog eens lekker licht! Het is gepolijst SLS geprint plastic van Shapeways. Niet goedkoop, maar van grote waarde voor het bouwen van een mooie replica D.III.

    [​IMG]
     
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Zou dat verkoold hout voor te bewerken zijn met één of ander goedje, zodat het makkelijker te verwijderen is?
     

Deel Deze Pagina