Folie uit Hong-Kong

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door gurodewa, 15 jan 2009.

  1. gurodewa

    gurodewa

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Sint-Niklaas
    Lang getwijfeld, maar door de positieve kritieken van andere gebruikers
    toch maar enkele rollen folie in Hong-Kong bestelt.
    Wie veel van plan bouwt weet dat folie geen goedkope item is, vooral als je
    wat kleurtjes wilt combineren, het moet altijd geen wit-rode kist zijn.
    Soms zit in een vliegtuig amper € 10 hout en enkele tientallen euro's bespanning,
    zodoende 25 m bestelt in het verre China. Prijs incl verzending: € 2.60 per meter.
    Als ik het binnenkort begin te verwerken hou ik jullie op de hoogte van de kwaliteit.

    [​IMG]
     
  2. Rido

    Rido

    Lid geworden:
    13 okt 2006
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Leusden
    Heb er ook als eens naar gekeken, maar tot bestellen is het nog niet gekomen.

    Dus ik ben benieuwd en blijf het volgen.

    Succes, met vrgr Rido
     
  3. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.835
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik ben ook erg benieuwd.
    Je kan dan alleen nog niet zeggen hoe lang het blijft zitten.
    Maar voor die prijs kan je wel een testje wagen.
    Ook ben ik benieuwd wat het bij warm weer gaat doen.
     
  4. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    ik heb mn funtana electro hiermee gefolied...
    het folien zelf gaad goed...rimpelt nadien wel wat maar herstrijken en nu blijft ie goed(op paar plaatsen na) maar dat is door temperatuursverschillen...

    de folie zelf is zeer licht... kleeft ook goed.
    enige nadeel die ik denk(nog niet getest) is dat ie minder rekbaar is dan oracover. bv als je efkes tikt met oracover tegen iets geeft ie wat mee, ik denk dat deze van hc mss net iets minder sterk is.... hij is gefolied maar staat momenteel zo op de kast. is ook electro dus nog niets geprobeerd met benzine erop...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  5. gurodewa

    gurodewa

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Sint-Niklaas
    Ziet er mooi uit Chris,
    In vergelijking met Oracover zal het inderdaad wat minder zijn, maar voor scratch build toestelletjes zal het wel voldoen denk ik.
     
  6. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
    @Chris

    Zo op de foto lijkt het net een ARF(en das een compliment in dit geval). Ziet er prachtig uit!
     
  7. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    hehe idd, ik vlieg de originele x100 met een saito,maar heb deze kunnen overnemen voor zeeer weinig, zonder landingsgestel en met reparatiewerken...
    ik heb ondertussen eenzelfde landingsgestel gekregen met een scheur in de hoek, als ik tijd hebt komt daar aan beide zijden een alu stukje in.
    alles is gemonteerd enige wat ik nog moet hebben is 4servo's en de accu's:p
    Picasa Web Albums - chris - electro funtana
    maar enkele andere projecten hebben voorrang nu.
    sorry was effe off topic...

    en idd zeker voor zelfbouwtoestellen enzo prima doenbaar!!
    ik heb de originele funtana van hangar 9 ook een stukkie moeten herfolien(wielkappen door de folie) de Nummers staan op hun site maar is alleszinds GEEN oracover. wel van die graupnerachtige folie, daar was het nr identiek.

    goedkope folie werkt goed! zeker op volle ondergronden geen probleem...
     
  8. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Ik heb de witte folie op m'n Telemaster gebruikt. Na een jaar het toestel totall loss gevlogen, maar de folie zat nog goed. Net ook op mijn RBC T6 gebruikt, zilver metallic en donker groen. Goed verwerkbaar, en supergoedkoop!

    Hugo
     
  9. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    Waar is het te koop?
     
  10. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
  11. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik heb mijn 3 meter Sirion vliegende vleugel bespannen met zilveren HongKong-Cover. Een schuimkern met Abachi ingedekt. Ik weet niet zeker in hoeverre het aan mij ligt (ik zal mezelf zeker geen ervaren bespanner noemen), maar het is een grote rimpelzooi geworden. Tientallen gaatjes geprikt, er blijven rimpels en luchtbellen komen. Hij ligt nou al een tijd in een hoek van mijn bouwzolder, ik denk dat ik het spul er allemaal af ga trekken en het opnieuw doe.
    Eerder had ik een Yoda bespannen, die is vrij behoorlijk geworden, en erna een Risertje... die is mooi gelukt, allebei met Oracover.
     
  12. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Ik merk zelf dat folie-over-folie inderdaad vaak blaasjes of rimpels oplevert. Ik heb het groen over het zilver van de Texan ook met zo min mogelijk overlap opgestreken. Misschien dat er bij verhitting gas uit jouw type vleugel komt, dat dan niet weg kan. Zomaar een gedachte. Ik werk alleen met balsa(-plex) constructies, daar werkt het tot nu to goed op.

    Hugo
     
  13. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.835
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Het lijkt meer op de ouderwetse solartex.
    Die moest je ook zo weinig mogelijk laten overlappen, om blaasjes te voorkomen.
    Je kreeg daar vroeger wel altijd de achterkant er erg moeilijk vanaf vond ik.
    Maar bedenk wel het prijsverschil.
    De solatex is in Nederland ook veel goedkoper.
    Die was ook breder 80 cm ipv de 60 van oracover dacht ik.
    Dus per m2 meter is het dan nog goedkoper als deze ook breder is
     
  14. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Ja, dat was met de zilveren HongKong-Cover ook een crime.
    Als ik weer twee handen heb en voldoende moed ga ik de Sirion helemaal kaalstrippen en opnieuw doen. Met de andere toestellen die ik gecoverd heb had ik er echt plezier in, omdat het mooi werd. Dat moet met de Sirion ook lukken...
     
  15. gurodewa

    gurodewa

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Sint-Niklaas
    Gisteren een avondje gefolied, en het is zeer goed gegaan.
    Met een scherp cuttermesje is de folie prima te snijden, af en toe is het een beetje lastig om de beschermfolie te verwijderen.
    Na eerst de folie op een lage temp zo strak mogelijk vastgelijmd te hebben, wordt het folie-ijzer op een hogere temp gedraaid om alles mooi strak te krijgen en nog beter te laten plakken.
    De folie is ook lichter en soepeler dan oracover, en even taai - hij gaat niet scheuren. Omdat hij soepeler is kan je hoekjes en randjes beter afwerken dan met oracover.
    De folie is wel niet 100 % dekkend. Maw als je een lichtere kleur over een donker kleur plakt zie je de onderste er nog een beetje door.
    Eens je de folie op een hoge temp gestreken hebt, is hij niet meer los te krijgen. Je trekt dan de dragende laag los van de lijm-kleur laag en je mag met aceton aan de slag om alles terug proper te krijgen. Maar dit lijkt meer een voordeel, bij oracover durven randen na een tijdje los te komen, bij deze folie zie ik dat nog niet vlug gebeuren.
    Conclusie: Prijs/kwaliteit lijkt me dit een zeer sterk produkt, met maar enkele kleine min puntjes: geen 100% dekking en iets minder kleuren beschikbaar als bij oracover.

    [​IMG]
     
  16. Conrad.

    Conrad.

    Lid geworden:
    25 jun 2007
    Berichten:
    142
    Locatie:
    Sittard
    Om het mooi te krijgen moet je altijd de donkere kleur over de lichte heen plakken.
    Dan ziet het ook mooi strak uit.
     
  17. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Tja dat is wel leuk gezegd... maar een ontwerp als op de foto van Gurodewa wordt toch wel heel ingewikkeld als je konsekwent donker over lichter wil plakken...
     
  18. gurodewa

    gurodewa

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Sint-Niklaas
    Al bij al valt dat probleem nog mee. Als je goed kijkt zie je het, maar het is zeker niet storend.
    Nu vind ik folieën het minst leuke werk aan bouwen, maar ja het moet nu eenmaal. Daarom probeer ik er meestal een mooi ontwerp bij te verzinnen, zodat het resultaat het vervelende werk ietwat verzacht achteraf.
    En de complimenten op de club zijn dan weer een stimulans om het volgende model weer mooi af te werken. :D
     
  19. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.963
    Locatie:
    Tilburg
    Maar jij hebt nog geen problemen met lucht blaasjes?
    Zoals eerder genoemt....

    Misschien lag het dan toch aan de bespanner dan ipv de folie.
     
  20. gurodewa

    gurodewa

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Sint-Niklaas
    Als je niet oplet heb je ook met deze folie luchtblaasjes, om deze te vermijden warm ik het oppervlak waarop andere folie komt even op met m'n foliebout, daarna kan je de te strijken folie er al min of meer als een sticker opplakken, want door de warme ondergrond begint te lijm al wat te plakken. Wel de te plakken folie zo strak mogelijk trekken.
    Zitter er nog blaasjes onder, deze naar de zijkanten uitwrijven. Desnoods een fijn naaldje gebruiken om ze lek te prikken.
    Nu heb je met fijnere stroken meestal geen probleem met luchtbellen, grotere stukken kunnen soms wel eens voor een vloek zorgen.
    Nog een tip: neem je tijd voor het bespannen, als je gauw gauw even gaat folieën, zal het resultaat er ook naar zijn.
     

Deel Deze Pagina