Foliescharnieren voor hoogteroer en ailerons’s?

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Hayo, 2 jan 2004.

  1. Hayo

    Hayo

    Lid geworden:
    7 jun 2003
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Zuid-Beijerland
    Foliescharnieren voor hoogteroer en ailerons’s :?:

    Heren, ik zit er over te :idea: piekeren bespanfolie te gebruiken als scharnieren voor de aileron’s en hoogteroer. Ik zit hier aan te denken i.p.v. de “standaard”-scharnieren vanwege de volgende voordelen:
    -Geen roestvorming (watervliegtuig)
    -Geen kiervorming tussen (bv) vleugel en aileron
    -Makkelijk te herstellen bij evt. Schade

    Maar wat zijn evt. de nadelen :?: :?:
    Heeft iemand hier ervaring mee, wat zijn de voor- / nadelen van dit systeem :?:
    Graag jullie mening.
     
  2. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.826
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik doe het altijd zo als het enigsinds kan.
    Ook bij mijn zwever van 4 meter heb ik het zo gedaan.
    Wel heb ik er eerst scharnieren in gedaan omdat dit een groter model is maar bij 'gewone' modellen kan het goed zonder scharnieren.
    Je moet wel eerst de kopse kanten van het roer en van de vleugel folieen dat vergeet ik wel eens dan wordt het tobben.
     
  3. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    ik zou naast de folie ook van dioe CA scharnieren gebruiken dan is het zeker stevig genoeg.
     
  4. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.826
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Dat hoeft echt niet folieen is sterk genoeg ik denk van even sterk als alleen scharnieren.
    Bij grotere modellen doe ik er wel scharniren bij maar bij vliegtuigen tot 12 cc heb ik het nooit gedaan, ook mijn delta niet waar ook een 12 cc op stond.
    En ik heb nog nooit 1 probleem hiermee gehad.
    En ik vlieg lang genoeg om het te weten.
    Ik heb het wel alleen altijd met oracover gedaan bij snellere en grotere modellen.
    Maar bij kleinere ook de oude vertrouwde solarfilm.
     
  5. Flyman

    Flyman Guest

    Wat zijn eigenlijk CA-scharnieren? Hoe zien die eruit?
     
  6. DavidD

    DavidD Guest

    @Flyman,

    CA-scharnieren zijn dunne stukjes kunstof met aan beide zijden een soort
    weefsel erop met die ervoor zorgen dat de secondenlijm langzamer hard en ik denk ook voor een betere hechting zorgen. Je snijdt hiervoor met een hobbymes sleuven in de in de vaste en bewegende delen en dan monteer je het roer met het scharnier erin, vervolgen een paar drujpjes CA aan beide zijden en je scharnier is klaar.

    @Bertus,

    Scharnieren met folie, is daar een werkinstructie voor??

    David.
     
  7. Flyman

    Flyman Guest

    Bedankt DavidD. Nu weet ik dat ik CA-scharnieren heb op mijn ARF Bucker Jungmann. Nog eens extra borgen met naalden kan geen kwaad zeker?
     
  8. DavidD

    DavidD Guest

    Ik heb ze nog nooit geborgd, heb laatst als test een scharniertje voor de helft ingelijmd in een stukje balsa en dat liet alleen los nadat het het balsa begaf :lol:
    David.
     
  9. Hans N.

    Hans N.

    Lid geworden:
    9 feb 2003
    Berichten:
    1.032
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik raad je aan om dergelijke scharnieren toch te borgen met stukjes saté-prikker.
    Ik heb ruim een jaar geleden bij ons op het veld in Hoofddorp, bij een groter brandstofmodel dat ineens "flutter" op de hoogteroeren kreeg, de roeren zien losschieten. En zien crashen. Dit op de eerste vlucht. Het was een 2e hands toestel, en een mooi toestel. Het was echter niet te zien dat de scharnieren niet geborgd waren.

    Waarschijnlijk hoef je het niet te borgen als alles normaal gaat, maar juist als er iets extreem optreedt, zoals flutter, dan is de extra veiligheid die je hebt ingebouwd altijd prettig.
    We hebben het wel over zaken met een flinke massa en flink veel snelheid. En van onze natuurkundelessen weten we nog kracht=massa x snelheid.

    Veiligheid moet altijd vooraan staan in onze hobby.
     
  10. DavidD

    DavidD Guest

    Scheurt zo'n sate prikker ze dan niet net zo makkelijk doormidden?
    Volgens mij is de kracht die daarvoor nodig is namelijk minder dan die om de hechting met het hout te verbreken aangezien je een zwak punt introduceert door er doorheem te prikken?

    David.
     
  11. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.826
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Bij flutter gaat alles kapot ook borging.
    Je moet zorgen dat je geen flutter krijg geen speling.
    Als je denkt dat borgen tegen flutter helpt het je het mis.
    Alles wat fluttert valt van je vliegtuig dat is tenminste mijn ervaring.

    Een gebruiks aanwijzing weet ik niet zo snel.
    Het is eindelijk niet zo moeilijk.
    Je doet eerst de kopse kanten van de roeren en de vleugel.
    Dan doe je de onderkant van de vleugel.
    Dan snij je waar het roer moet komen de zijkanten los zodat je een losse flap aan de vleugel heb hangen.
    Dan moet je de achter lijst van de vleugel met deze flap folieen.(hou dus de folie aan de onderkant een stuk breder dan de vleugel breed is je moet namelijk de achterlijst van de vleugel en de voorlijst van het roer hiermee folieen)
    Dan leg je het roer ondersteboven op de bovenkant van de vleugel, met de scharnierkant op de scharnierkant van de vleugel.
    Dan folie je de voorkant van het roer er aan vast en daar na de onderkant.
    Dus je moet het uit 1 stuk folieen behalve de kopse kanten natuurlijk.
    Dan de overige folie wegsnijden.
    Dan doe je heel de bovenkant.
    Dan snij je de kopse kanten los.(De naden dus)
    Dan doe je het rolroer helemaal naar beneden wel met de strijkbout het scharnier warm maken en naar beneden houden tot hij afgekoeld is.
    losse folie wegsnijden en klaar is het scharnier.
    Ik doe het bij grote kisten ook zo alleen doe ik er dan een scharnier in.
    En folie ik de onder kant niet door, dan folie ik eerst de onderkant van de vleugel en het roer ann de onderkant appart dan doe ik de scharnieren er in dan laat folie ik de bovenkant wel uit 1 stuk.
    Dan heb je aan de bovenkant ook geen naad.
    Ik hoop dat je hier wat mee kunt.
    Dit gaat over rolroeren die aan de bovenkant scharnieren.

    Bij een hoogte roer en richtingsroer doe je het precies zo, alleen klap je het roer niet helemaal om omdat er aan de voorkant een V zit dan doe je het roer zover als hij kan om en moet je met het folieijzer even in de V.
    Dus eerst de helft van de achterkant van het stabilo ( waar normaal de scharnieren zouden zitten)
    Dan weer het roeren eraan folieen weer beginnen met de voorkant (de V)
     
  12. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    je hebt niet goed opgelet, Kracht = massa x versnelling............
    als je de kinetische energie bedoeld is dat 0.5XMassaXsnelheid^2
     
  13. Hans N.

    Hans N.

    Lid geworden:
    9 feb 2003
    Berichten:
    1.032
    Locatie:
    Sassenheim
    Voor iets van 24 jaar geleden toch nog redelijk blijven hangen.
    Alleen denk ik dat ik beide regeltjes heb samengevat in 1 nieuwe wet:
    de 1e wet van Nota.
     
  14. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    @ Hans N

    Ik denk inderdaad niet, en daar moet ik Bertus in volgen, dat satéprikkers een roer op zijn plaatshouden wanneer er flutter optreed. Vroeger heb ik nog meegemaakt hoe van een 2 meter Extra 230 de vleugel doormidden brak door hevige flutter. Die collega piloot had ook satéprikkers gebruikt ( die natuurlijk zinloos waren geworden door die vleugelbreuk). Hevige flutter is alles vernietigend en daar helpen satéprikkers geen bal bij alhoewel je wel gelijk hebt als je stelt dat je beter een bijkomende borging kunt voorziet bij scharnieren, ikzelf gebruik metalen naaispelden.
     
  15. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
     
  16. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik heb deze oude thread zitten lezen omdat vandaag mijn Gerten Sirion is aangekomen... en misschien is het wel mooi om zoals hier beschreven oracover als scharnier te gebruiken. Het is erg duidelijk beschreven door Bertus, alleen waarschuwt hij wel dat hij bij grote modellen ook nog scharnieren onder de oracover monteert.

    De Sirion is een 3 meter electro zwever (Nurflügel). Zou de Oracover afdoende zijn of beter ook maar scharnieren monteren?
    De ailerons / hoogteroeren zijn zo'n 40x6 cm... en dan is er ook nog een welfklep, die is iets kleiner.
     
  17. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.738
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Vergeet niet dat bij een foliescharnier je de volledige breedte van je roer gebruikt als scharnier, en niet drie of vier kleine scharniertjes.
    De krachten worden dus verdeeld over de gehele lengte van je roer, en dan is folie, en zeker oracover alleen al sterk genoeg, vooropgesteld dat het goed uitgevoerd wordt, maar dat geldt voor elke constructie.

    Normale scharnieren inlijmen gaat overgens prima met witte houtlijm, maar dat is hier een beetje off topic.

    Nico
     
  18. mattiejplane

    mattiejplane

    Lid geworden:
    22 aug 2006
    Berichten:
    664
    Locatie:
    Amsterdam
    En?...hoeveel kilo?


    hahah:rolling:
     

Deel Deze Pagina