Ford F-150 op HG chassis

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door reinaart, 24 apr 2017.

  1. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    155
    Nikko body op chassis uit HG onderdelen en aluminium profiel. Heb de volgende losse HG onderdelen besteld:

    - Voor-en achteras
    - Centrale gear box, motor plaat plus pinion gear
    - Chassis frame
    - Servohouder
    - 2 shock mounts
    - 2 Y- frames, 4 HG links had ik nog over van mijn andere projectjes

    De achteras is van het nieuwe type, d.w.z. verbeterde tandwielen en een 5mm drive shaft i.p.v. 4mm . Dit is even niet zo handig omdat ik nu met een mix van 4 en 5 mm zit. De nieuwe assen zijn overigens wel een stuk beter, draaien een stuk soepeler dan de oude.

    Wielen met een diameter van 11.5cm, spoorverbreders van 12mm voor en 20mm achter. Shocks voor 11cm lang, 10 cm aan de achterkant. Heb de afgelopen maanden drie van deze Nikko F-150 bodies op MP aangeschaft (twee kunnen in de verkoop als er liefhebbers zijn ) en heb voor deze conversie de slechtste gebruikt (nogal wat krassen en de achterbumper heeft duidelijk onder een crash geleden). Gelukkig kan alle schade met plastic plaat, lijm en putty worden hersteld. Moet nog wel de body hier en daar wat extra verstevigen en verder moeten er gaten in de motorkap worden gedicht. Moet de rest van de stickers nog verwijderen en ga het karretje dan rood spuiten.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Stoelen achterin kunnen na bijsnijden terug en zullen de gearbox en motor grotendeels aan het zicht onttrekken.

    Arjan
     
    Laatst bewerkt: 27 apr 2017
  2. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.073
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Even wennen om een Nikko 'zo dicht' bij de grond te zien, het is natuurlijk vele malen realistischer.
    Mooie combinatie van bestaande onderdelen en eigen fabricaat.
     
  3. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    155
    Ik ben persoonlijk niet zo'n liefhebber van extreme high lift trucks :), ground clearance is nu bovendien al ruim voldoende voor het lokale offroad terrein. Ik denk dat dit Nikko model redelijk schaalgetrouw is afgezien van de veel te brede fender flares. Ik overweeg om zeker van de achterste een stuk af te zagen maar dat is nog niet zo eenvoudig. De laadbak deugt ook niet, het lijkt erop dat Nikko een soort mix gemaakt heeft van de Flareside (brede afgeronde zijkanten) en Styleside (platte zijkanten) types. De binnenzijde van de achterwand van de laadbak klopt natuurlijk ook niet, misschien maak ik wel een correcte scharnierende tailgate.

    Ik overweeg trouwens ook om de onderste strook met buizen (onder de portieren) weg te zagen, dat levert extra clearance op en oogt waarschijnlijk wat beter.

    Groet,

    Arjan
     
    Laatst bewerkt: 26 apr 2017
  4. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    155
    Stickers zijn inmiddels verwijderd. De lijm van die dingen is erg hardnekkig en heb langdurig met wasbenzine moeten boenen voor alle lijmresten weg waren. Stangen onder de portieren weggezaagd, ziet er naar mijn idee beter uit zo. Achterbumper hersteld, gaten in de motorkap gedicht en een gat in het dak gezaagd voor het zonnedak. Heb helaas maar 1 buitenspiegel en ben begonnen een rechter versie te fabriceren. Vreemd genoeg zijn er kennelijk geen spiegels in 1/6 of 1/8 te koop, 1/10 spiegels zijn echt te klein.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Arjan
     
  5. silverpijl

    silverpijl

    Lid geworden:
    27 apr 2009
    Berichten:
    442
    Locatie:
    Deventer
    Geweldige mooie wagen wordt dit zeg.
     
  6. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    155
    Bedankt voor het compliment Eddy. De kleurstelling wordt zoals van dit Beanstalk model. Dit is een model van een wat latere uitvoering met een Flareside truckbed :

    http://www.idcow.com/bs2008.html

    Groet,

    Arjan
     
  7. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.073
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Inderdaad mooier zonder de stangen onder de deuren. Er is nog maar weinig 'Nikko'-feel over. :thumbsup:
     
  8. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    155
    Autootje is inmiddels grotendeels geschilderd/gespoten, moet nog een paar plekjes bijwerken en de handgrepen van de portieren zwart schilderen. Heb het chassis nog een beetje aangepast en heb aandrijfassen gemonteerd. De lange as bestaat uit twee delen (diameter 5mm) waarvan ik de uiteinden voor de helft heb weggeslepen. Dit betekent dat de uiteinden van de assen in elkaar kunnen grijpen en 1 van de 2 in de lengte kan bewegen (speling nodig bij inveren van de vooras).

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    Nog een plaatje gevonden van een "echte":

    [​IMG]


    Arjan
     
    Laatst bewerkt: 13 mei 2017
  9. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.073
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Mooie kleur, het detail van de body komt nu beter tot zijn recht.
     
  10. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    155
    Rood is geloof ik wel mijn favoriete kleur voor rc autootjes. Heb de handgrepen intussen zwart geschilderd :

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik heb de vreemde binnenzijde van de tailgate trouwens ook aangepast :

    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik moet nu alleen nog de twee achterste stoelen en de ruiten terugplaatsen en de electronica inbouwen.

    Groet,

    Arjan
     
    klaazz vindt dit leuk.
  11. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    155
    Heb toch maar het chassis aangepast omdat ik de achterste schokdempers oorspronkelijk rechtstreeks op de laadbak geschroefd had en dat in de praktijk niet handig was. Was ook niet zo stevig omdat de laadbak slechts met twee schroefjes aan de cabine bevestigd is. Oorspronkelijke bevestiging van de achterste schokdempers :

    [​IMG]

    Aanpassingen van alu profiel :

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Heb de achterste stoelen en de ruitjes teruggeplaatst, verder natuurlijk een figuur achter het stuur :

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Arjan
     
    Tamaniac vindt dit leuk.
  12. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.073
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Mooie verhoudingen, en ik kan mij geen betere toepassing van de HG voorstellen, want voor 1:10e schaalprojectjes zijn de assen eigenlijk ietsje te breed.

    Merk je verschil in rijgedrag met de lange wielbasis? Heb onlangs de eerste 'echte' testrit met mijn standaard HG gemaakt, en door de permanente 4x4 rij je eigenlijk overal over/op zonder enige wielslip.

    Nog geen ambitie om iets te bouwen met meer dan 2 assen, de assen zijn alleszins voorzien op doorvoer naar een extra as voor of achter ;)?
     
    Laatst bewerkt: 17 jul 2017 om 20:02
  13. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    155
    Ik heb er nog niet mee gereden, daar hoop ik morgen aan toe te komen. Ik moet nog iets maken om de lipo accu onder de motorkap te fixeren. Het HG chassis is inderdaad te groot voor 1/10 en ik richt me nu dan ook volledig op 1/6. Met grotere wielen/bredere banden heb je niet eens spoorverbreders nodig bij een gemiddelde 1/6 New Bright of Eztec truck.

    De draaicirkel met het gewone 4x4 HG chassis is al tamelijk fors en ik denk dat die bij drie assen alleen nog veel groter wordt. Ook denk ik dat één 540 motortje aan de krappe kant is om drie assen aan te drijven. Ik heb wel even nagedacht over een 1/6 Mercedes G4 maar dat is erg duur of bij zelfbouw gigantisch veel werk :

    https://patchesofpride.wordpress.co...benz-g4-stretch-limo-staff-car-only-20213-00/

    Groet,

    Arjan
     

Deel Deze Pagina