hallo,
zoals ik een tijdje terug al heb laten zien, zal de bouw van de Ford LN8000 (Ford LN8000-topic starten,
de laatste dingetjes zijn besteld, en zal waarschijnlijk aankomende week geleverd worden.
het gaat dan vooral om wat plaatmateriaal styreen...
wat ik op het moment heb liggen aan onderdelen is toch veranderd dan in het "info gevraagd topic",
zo gebruik ik toch eerst een compleet chassis, wat ik van een medeforummer heb overgenomen inclusief vering...
aangezien ik de assen en wielen al had liggen kon dat mooi als rollend frame gebruikt worden....
ik heb dus liggen:
* gearbox
* 4x2 chassis
* vering
* assen
* wielen
* 2 meter chassisbalken (voor het definitieve chassis)
het plan:
de cabine bouwen op het standaard 4x2 chassis van een tamiya truck,
daarna alleen alle benodigde gaten overnemen op een nieuw chassis,
allereerst had ik de foto's al op goed formaat uitgeprint.
en heb er vervolgens even wat hulplijnen op gezet.

vervolgens alle delen van de grill opgemeten en nagetekend op een stuk ruitjespapier. (met pen, later bleek hij toch erg hoekig na het tekenen van de wat de grill moet worden en een poging om dan de hoeken rond te tekenen wordt lastig, toch moeite doen om een potlood te vinden volgende keer

vervolgens de foto van de zijkant erbij gepakt en bepaald hoe de neus opgebouwd gaat worden, het plan is om het getekende deel 2x te maken en deze op een bepaalde afstand van elkaar te zetten, helaas kan dat niet omdat de neus naar voren toe smaller en lager word....(daar heb ik wat op gevonden).
dus na een aantal verschillende lijnen zetten van waar deze 2 stukken zouden kunnen komen toch gekozen voor de voorste lijn bij de bumper en de achterste om deze tegen de cabine te kunnen plaatsen. (afgekeken van cor met de retro autobus).
maar dan loopt de motorkap en de zijkant van de neus recht, dat hoort niet, dus opgemeten hoeveel hoger hij achter is dan voor.....dat bleek een centimeter te zijn.....dus op de door mij gemaakte tekening met stippellijntjes het verschil erbij getekend,
ook in de zijkant zit een halve centimeter breder per kant, dus ook dat erbij getekend met stippellijntjes..

nu komt er wel een probleem aan,
de vering staat naar voren,....maar de bumper komt bijna direct na de band....de vering zal dus door de bumper heen steken .....

de bumper komt op +-5,5cm te zitten vanaf het hart van het wiel(as)....
anders zal de ruimte te groot worden...
als ik nu de vering andersom zet, komt de stuuras vooraan, en heb ik ruimte genoeg en hoef ik mij geen zorgen te maken over een uitstekend chassis door de bumper om het te laten passen...

nu toch een vraag, zal de vering dan nadelig gaan werken?
of kan dat prima.
ik hoop dat ik snel mijn styreen binnen heb en ik kan beginnen met de grill en neus...
zoals ik een tijdje terug al heb laten zien, zal de bouw van de Ford LN8000 (Ford LN8000-topic starten,
de laatste dingetjes zijn besteld, en zal waarschijnlijk aankomende week geleverd worden.
het gaat dan vooral om wat plaatmateriaal styreen...
wat ik op het moment heb liggen aan onderdelen is toch veranderd dan in het "info gevraagd topic",
zo gebruik ik toch eerst een compleet chassis, wat ik van een medeforummer heb overgenomen inclusief vering...
aangezien ik de assen en wielen al had liggen kon dat mooi als rollend frame gebruikt worden....
ik heb dus liggen:
* gearbox
* 4x2 chassis
* vering
* assen
* wielen
* 2 meter chassisbalken (voor het definitieve chassis)
het plan:
de cabine bouwen op het standaard 4x2 chassis van een tamiya truck,
daarna alleen alle benodigde gaten overnemen op een nieuw chassis,
allereerst had ik de foto's al op goed formaat uitgeprint.
en heb er vervolgens even wat hulplijnen op gezet.

vervolgens alle delen van de grill opgemeten en nagetekend op een stuk ruitjespapier. (met pen, later bleek hij toch erg hoekig na het tekenen van de wat de grill moet worden en een poging om dan de hoeken rond te tekenen wordt lastig, toch moeite doen om een potlood te vinden volgende keer

vervolgens de foto van de zijkant erbij gepakt en bepaald hoe de neus opgebouwd gaat worden, het plan is om het getekende deel 2x te maken en deze op een bepaalde afstand van elkaar te zetten, helaas kan dat niet omdat de neus naar voren toe smaller en lager word....(daar heb ik wat op gevonden).
dus na een aantal verschillende lijnen zetten van waar deze 2 stukken zouden kunnen komen toch gekozen voor de voorste lijn bij de bumper en de achterste om deze tegen de cabine te kunnen plaatsen. (afgekeken van cor met de retro autobus).
maar dan loopt de motorkap en de zijkant van de neus recht, dat hoort niet, dus opgemeten hoeveel hoger hij achter is dan voor.....dat bleek een centimeter te zijn.....dus op de door mij gemaakte tekening met stippellijntjes het verschil erbij getekend,
ook in de zijkant zit een halve centimeter breder per kant, dus ook dat erbij getekend met stippellijntjes..

nu komt er wel een probleem aan,
de vering staat naar voren,....maar de bumper komt bijna direct na de band....de vering zal dus door de bumper heen steken .....

de bumper komt op +-5,5cm te zitten vanaf het hart van het wiel(as)....
anders zal de ruimte te groot worden...
als ik nu de vering andersom zet, komt de stuuras vooraan, en heb ik ruimte genoeg en hoef ik mij geen zorgen te maken over een uitstekend chassis door de bumper om het te laten passen...

nu toch een vraag, zal de vering dan nadelig gaan werken?
of kan dat prima.
ik hoop dat ik snel mijn styreen binnen heb en ik kan beginnen met de grill en neus...