Fortune.....

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door WimBlommaert, 23 sep 2016.

  1. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Wichelen, België
    zo, gisteren nog maar wat verder gedaan..... linker rolroerservo ingebouwd, niks speciaals hier, ging even vlot als rechts......

    Voor ik aan de flapservo begin, eerst maar eens het landingsstel ingebouwd. zoals alles tot nu toe op dit toestel past ook dit perfect.

    DSC_1142 (Medium).JPG

    Ik wil liefst zo weinig mogelijk gedoe bij't monteren van het toestel op't plein, dus heb ik gekozen om te gaan werken me quick disconnects van BVM.

    DSC_1134 (Medium).JPG

    Plaatje wat bijgewerkt en "gepimped".......

    DSC_1135 (Medium).JPG

    Omdat de vleugelaansluiting van de Fortune taps naar achter loopt, moeten deze plaatjes onder een hoek ingebouwd worden. in plaats van dit in de vleugelwortel uit te frezen, heb ik de randen van het plaatje bijgewerkt.

    DSC_1137 (Medium).JPG

    laagje in de vleugel weggefreesd, tot op de wortelrib........

    DSC_1139 (Medium).JPG

    En presto.........

    DSC_1140 (Medium).JPG

    mooi haaks op de achterste veugelpen...... voor de servokabels heb ik een opening gemaakt iets meer naar voor.
     
  2. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Wichelen, België
    ook het nosegear is een no-brainer.... enkel de spant iets moeten bijwerken wegens de directe aansturing, en het feit dat ik de servo anders gemonteerd heb....
    DSC_1147 (Medium).JPG

    DSC_1144 (Medium).JPG

    DSC_1146 (Medium).JPG

    ook de scharnieren voor de deur heb ik gemonteerd. de originele plastic versie heb ik wel vervangen door een set alu scharnieren van Skymaster.
     
  3. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Wichelen, België
    verder nog de luchttank gemonteerd....

    DSC_1145 (Medium).JPG

    komt netjes onder de tank...... op de festo T-koppeling komt de aansluiting naar de manometer en vulklep (Robart).
     
    Berto vindt dit leuk.
  4. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Wichelen, België
    gisteren de deur aan het neuswiel gemonteerd en aangestuurd......

    DSC_1148 (Medium).JPG

    eens definitief gemonteerd ga ik de schroefjes wel was camoufleren.....

    DSC_1149 (Medium).JPG

    DSC_1150 (Medium).JPG

    Aangestuurd door een servo (Hitec HS80MG). vermits er maar één losse deur op't toestel zit, ga ik hiervoor geen 2e luchtcircuit aanleggen. Moet de servo wel nog definitief monteren, maar werkt prima zo...
    Ik ga de sequencer uit de MC32 gebruiken om de deur en het gear aan te sturen. Is wat programmeren maar werkt voortreffelijk......
     
    PH-MEL vindt dit leuk.
  5. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Wichelen, België
    servo definitief gemonteerd, en ook neuswiel op z'n plaats...........

    DSC_1151 (Medium).JPG

    DSC_1153 (Medium).JPG
     
  6. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    920
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Wim dit gaat lekker. Ziet er strak uit.

    Mocht iemand naar aanleiding van de bouw bericht nog interresse hebben zie de verkoop sectie van het MBF.
     
  7. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Wichelen, België
    zo, afgelopen weekend lekker kunnen doorwerken........

    DSC_1157 (Medium).JPG

    Vermits de Grumania-pijp kleiner is in diameter, heb ik een pasring gemaakt die op de originele spant komt......

    DSC_1161 (Medium).JPG

    ook de bevestiging vooraan alvast klaargemaakt....
     
  8. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Wichelen, België
    ook een start gemaakt van de kabelboom.........
    DSC_1158 (Medium).JPG

    DSC_1163 (Medium).JPG

    loopt netjes in de ruimte van de ventral strake zo.....

    DSC_1171 (Medium).JPG

    luchtslangen en aftakkingen naar de vleugels......

    DSC_1166 (Medium).JPG

    BVM quick disconnects geplaatst in de romp....

    DSC_1167 (Medium).JPG
    zo ziet de buitenkant eruit....

    DSC_1170 (Medium).JPG

    en binnen........

    DSC_1173 (Medium).JPG
    en kabelboom + luchtslangen doorgetrokken naar voor........
     

    Bijgevoegde bestanden:

  9. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Wichelen, België
    ook flapservos zijn ondertussen gemonteerd.. de geometrie van de aansturing is niet super, bij full up komt de stang h eel dicht in de buurt van het scharnierpunt. hierdoor krijg je sowieso wat speling op de flaps als ze up staan.. op zich minder erg, maar stoort me toch.... misschien pas ik dit wel nog aan....

    DSC_1154 (Medium).JPG

    hier zie je hoe dicht de stang bij het scharnierpunt komt. hierdoor dus weinig hendelmoment en speling.... heb dit aangespast door een langere stang, en de servohevel recht te zetten bij full up flap. is iets beter, maar nog niet helemaal naar mijn zin.....

    DSC_1156 (Medium).JPG

    werd dus ondertussen reeds aangepast, want op deze manier had ik té veel speling bij flaps up...
     
  10. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Wichelen, België
    ook de Turbine alvast eens gepast......... ziet er prima uit zo!!

    IMG_0404.JPG

    IMG_0406.JPG
     
    dries_neyrinck en Berto vinden dit leuk.
  11. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Wichelen, België
    zo, maar weer eens verder gewerkt....... ondertussen is ook de optionele tank nageleverd... dus ook maar een start gemaakt van het brandstofsysteem.

    DSC_1183 (Medium).JPG

    De tankt wordt geleverd met de stoppen, enkel de ringen moeten ingelijmd worden. Deze tank is een stukje groter dan de originele, en beschikt over een gescheiden smoke tank.
    Enkel de ontluchting van de hoofdtank heb ik aangepast. moest effe snel gaan waardoor ik geen afbeeldingen heb van het stukje welk ik gedraaid heb.
    Gezien het gat voor de ontluchting op een goeie CM van de bovenkant van de tank zit, verlies je dus een stukje capaciteit. Ik heb dus op de draaibank een alu bus gemaakt, M5 binnendraad, waar aan de buitenkant de festo inschroeft, en aan de binnenkant een aangepaste nippel M5, waar een stukje koperbuis over geperst zit. deze is dan zodanig geplooid dat ze aan de bovenkant van de tank zit.

    DSC_1186 (Medium).JPG

    hier zie je vaag het stukje buis........zo zit de ontluchting toch aan de bovenkant van de tank.

    DSC_1188 (Medium).JPG

    De clunks, ook met Intairco HW... ( de clunks en de solder-on nippels op de 4mm messing buis).
    flexibele slang is Viton. deze blijft altijd elastisch, in tegenstelling tot Tygon.
     
  12. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Wichelen, België
    en dan verder met de kleppen en turbine.......

    DSC_1192 (Medium).JPG

    Beide kleppen komen netjes tussen de turbine en de tank.....

    DSC_1194 (Medium).JPG

    ook hier de kabeltjes netje ingepakt.........

    DSC_1189 (Medium).JPG

    dan de pijp maar eens vastgezet.........

    DSC_1191 (Medium).JPG

    6mm verhoging voor de Jetcat..... (Beugels zitten bij Jetcat nog altijd op Dynamax-hoogte... ;-) )

    DSC_1195 (Medium).JPG

    en turbine op haar plaats........

    DSC_1196 (Medium).JPG

    Netjes toch?? zoals je kan zien ben ik nogal een fan van Festo..... de klassieke nippels op de kleppen heb ik ook vervangen door Festo snelkoppelingen....
     
  13. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Wichelen, België
    en verder met de "wet" section van de front tray......

    DSC_1199 (Medium).JPG

    alles lekker compact bij elkaar........met zo kort mogelijke leidingen..... bij nader inzicht had de kleine UAT van Intairco ook gekunnen, maar goed.........
    Voor de aandachtige kijker.... de filter is niet verkeerd geplaatst..... na navraag blijkt dat bij een aantal van deze filters de pijl verkeerd opgedrukt werd. hij zit dus wel degelijk correct ingebouwd...
    normaal bouw ik de originele alu filters nooit horizontaal in, dit heeft bij mij nl. al es tot een flameout geleid op een P100. hier is het filterhuis echter transparant, en kan je dus zien of er een luchtbel inzit....


    DSC_1200 (Medium).JPG

    verbinding tussen de pomp en de UAT moet ik nog aanpassen......
     
    Berto vindt dit leuk.
  14. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Wichelen, België
    en gisteren ook nog de ontvanger en iGyro een plaatsje gegeven..............

    DSC_1202 (Medium).JPG

    komen net boven het neuswiel. Dit is een stevig en stabiel platform voor de iGyro.
    Wordt trouwens m'n eerste toestel met een gyro...... ben benieuwd!

    Ailerons, hoogteroeren en richtingsroer zijn aangesloten op de iGyro, welke op zijn beurt via databus op de ontvanger zit.
    rest van de kanalen zit rechtstreeks op de ontvanger.

    DSC_1201 (Medium).JPG

    De Baselog komt tussen de wet section en de ontvanger..........
     
  15. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Wichelen, België
    En weer verder......... ik heb uiteindelijk de tray nog aangepast. de ECU is verhuisd en zit nu onder deze tray. Maakt dat bij onderhoud er minder kabels los moeten.....

    DSC_1204 (Medium).JPG

    En hier de definitieve versie......... pomp naast de UAT, en daarvoor dan een EDT die ik uit Israël haalde bij de "launch customer" van de Fortune.... geeft enkel de motorparameters weer, en is ook erg licht. Indien er iets moet aangapast worden kan ik makkelijk de GSU inpluggen.

    DSC_1207 (Medium).JPG

    De ECU zit samen met de kleppen op een bijkomende tray op de bodem van de romp. zo kan alles mooi aangesloten blijven als de bovenste tray eruit moet....

    DSC_1209 (Medium).JPG

    en zo zit het brandstofsysteem netjes aangesloten........... kan ook erg makkelijk de bovenste tank omschakelen tussen smoke en extra fuel... smoke pump e.d. volgen later nog, eerst zo maar eens invliegen.....

    DSC_1210 (Medium).JPG

    Refueling point... vents zitten links en rechts boven de vleugels.........

    DSC_1211 (Medium).JPG

    tankbevestiging..........alu beugeltje eruit en de tank kan makkelijk verwijderd worden (eens de tray eruit is....) . zit onderaan vast met velcro.
     
  16. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Wichelen, België
    Dan ook maar eens gaan kijken waar het zwaartepunt uitkomt. Ik had al gelezen dat je best alles naar voor bouwt, en gelukkig maar...
    COG zou naar verluidt best rond de 235mm liggen, en daar ben ik dan ook maar vanuit gegaan.

    DSC_1213 (Medium).JPG

    DSC_1214 (Medium).JPG

    Alle batterijen zover mogelijk naar voor dus...... hier komt ook nog de GPS-ontvanger van de iGyro, en hopelijk, géén lood.... Rest me enkel nog de verlengkabels te maken naar de ECU en de Baselog, en dan is 'ie structureel klaar, op de wieldeuren na. Waarschijnlijk zal ik die ook pas monteren na de maiden.

    Binnenkort alles maar eens programmeren in de zender, en dan es opstarten!!

    W.
     
    corvl, Berto en gpman vinden dit leuk.
  17. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Super job Wim, Heel erg netjes!
    Vind zelf je wijziging ook beter, meer omdat er nu niet zo veel bochten in je slang zit doordat de positie van je pomp veranderd is.
    Bij de eerste opstelling zag ik veel bochten en ik ben er zelf fan van dat de slang niet met een zijdelingse spanning in de koppeling zit.

    Ik ben erg nieuwsgierig waar je die EDT voor jetcat dan hebt gekocht. Is er een linkje beschikbaar?? Ik hoor het graag!
     
  18. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Wichelen, België
    hey Melvin, thx!!

    Zoek op FB eens op Lior Zahavi..hij maakt die spulletjes......

    Wim
     
  19. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Gevonden! En antwoord gehad.
    Hij maakt de spullen niet maar heeft ze van deze meneer (email adres staat in de beschrijving)

     
  20. warbird

    warbird

    Lid geworden:
    31 jan 2013
    Berichten:
    226
    Locatie:
    wuustwezel
    heeft de fortune reeds gevlogen? Ik ben erg benieuwd hoe hij vliegt.
     

Deel Deze Pagina