FORUMLEDEN met ZEEWATER in de aderen...."vreemde boten deel 2

Roel van Essen

Forum veteraan
Op verzoek van Robert, die de lange draadjes "verdenkt" van het feit dat ze het forum traag maken, hier deel 2 van deze leuke serie.
Deel 1 sluit ik af, precies op het moment dat een schip geraden is.
Helimax, jij hebt de laatste geraden (De "Nuestra Señora de la Concepción y de las Ánimas“) dus aan jou eer om de eerste van dit draadje neer te zetten!

En op verrzoek van Harm de link richting het oude draadje:
[33549] forumleden-met-zeewater-de-aderen-vreemde-boten-129
Succes allemaal!

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo allen :D,
Roel, dank je. OK, minder historisch maar wel met "oudere lijnen". Deze is nieuw gebouwd in Nederland en helpt misschien mee een "revival" van de schepen, waar ze van af stamt, in te luiden.
M.vr.grt., Max

001rsn.jpg

Laatst bewerkt:
Misschien , maar blijft een mooi schip en vooral ook mooi dat zulke boten nog in Nederland gebouwd worden, iedereen zal inmiddels het draadje wel gevonden hebben...
m.vr.grt., Max

Ik heb je plaatje ook gezien, er zijn er nog meer van. allemaal even mooi.
Daar kan die tupperware zooi niet aan tippen die in de reguliere jachthavens ligt.

ik geef alsnog de oplossing
van mij mag jezelf een volgende vraag plaatsen.

J Class Yachts - Latest News

The sensational new J Class yacht LIONHEART has now been launched in Holland.

LIONHEART is based on a RANGER design (77F Model) which was tank tested in 1936 but never built. Design work from the original hull lines was completed by Andre Hoek Naval Architects, with construction of the aluminium hull by the now famous Bloemsma Shipyard. She was then moved by barge to Claasen Jachtbouw BV for fitting out and completion with technical installations by Cornelis Jongkind Yacht Installations.

She is finished below decks to a very high standard, befitting a yacht of this calibre. Above decks she features the very latest technology in sailing systems - Harken winches, Hall Spars carbon mast, spars and rigging and North sails. Following sailing trials she will leave for the Mediterranean.

This is now the sixth J Class yacht on the water.

Already afloat are:

SHAMROCK V (1930)
VELSHEDA (1933)
ENDEAVOUR (1934)
RANGER (replica 2002)
HANUMAN (replica 2009)

Two more yachts are currently under construction at Bloemsma, ATLANTIS and RAINBOW, both due to complete in time for the J Class Regatta programme in England (Falmouth June 2012, the Solent July 2012).

dit is het draadje wat ik bedoelde:

[101704] rainbow-schaal-1-19-a-12

Laatst bewerkt door een moderator:
Eigenlijk is Baggeraar weer aan de beurt voor een nieuwe opgave , maar allez. Mooie schoener, voor een bodemprijs in dienst genomen, met ongedocumenteerde taken jaren 1940 en later. Hopelijk is deze iets moeilijker.
M.vr.grt., Max
kopiex.jpg

Eigenlijk is Baggeraar weer aan de beurt voor een nieuwe opgave , maar allez. Mooie schoener, voor een bodemprijs in dienst genomen, met ongedocumenteerde taken jaren 1940 en later. Hopelijk is deze iets moeilijker.
M.vr.grt., Max
kopiex.jpg

Heeft volgens mij wel heel veel weg van de Urania, opleidingschip voor adelborsten Koninklijke Marine.

groet,

Paul

Haha, yep, de marine is de enige die zoveel mensen op zo'n klein bootje weet te persen en dat als normaal beschouwt......
Al zijn al die hagelwitte petten ook een weggevertje natuurlijk....

Groet, Bert
(sorry, kon 't niet laten, ben koopvaardij-officier :p)

De Urania heeft pas later deze tuigage gekregen, was oorspronkelijk schoener getuigt. Dus het zou kunnen.
(de huidige Urania is trouwens complete nieuwbouw, Van het oude schip zat alleen de spiegel nog in het huidige schip, dan was het officieel geen nieuwbouw schip. Later is ook de spiegel vervangen)

Idd,
Is niet de Urania, wel vormgelijk, de naam (en ongedocumenteerde taak) komt overeen met de werkwijze van de welbekende watervogel (Wulp.) , engelse letters "Cur...) die met zijn/haar lange en dunne bek naar voedsel onder de waterspiegel zoekt...(letterlijke taak)
Tevens heeft zij een een beroemde "gast" John F.K. als schipper gehad. Alles ongedocumenteerd natuurlijk....
M.vr.grt., Max

Misschien te veel hints???

Laatst bewerkt:
Ik heb laatst een plaatje gezien van een zeilende Kennedy op een klassieker als deze. maar waar?

de elsevier... zo eens opzoeken :)

Laatst bewerkt:
Hoi,
Helemaal goed Susho , aan jou de nieuwe opgave...
Zie hieronder:
""There are in fact two slightly different accounts of this period, the first, passed on by previous owners, which states she was donated to the Merchant Marine Academy, Kings Point, in January of 1940, and then subsequently transferred to USCG Group New London, in 1944 and Cape May NY in 1948.
From an official USCG Domument 5750, we find Curlew was recorded as donated on the 31st of January 1940 to the US Coast Guard Academy at New London CT for the grand sum of $1.00. Here she served as a sail-training vessel and saw coastal submarine patrol duty for the Coast Guard during WWII. Her USCG Number was CG-65016.
The document goes on to report that on January 8th, 1951 Curlew was transferred to the USCG recruit training center, Cape May, New Jersey.
There the Curlew weathered nine years of countless recruits bounding over her decks learning basic seamanship. She was decommissioned at the age of 35, on May 26, 1960.
While undocumented, Curlew was reported to have participated in the Coastal Picket Force doing sub patrol duty.
According to William (Bill) Theel, who sailed on Curlew in 1954, every boot camp company got to go out of a one day training exercise. In a note from Robert Nogueira, who spent a week on her late 1956 or early 1957, she was still being used as part of a basic training program, and futher he reports that he had been told that in 1960, she was even sailed by President Kennedy. (This has not been confirmed).""
curlew.jpg

Laatst bewerkt:
Hoi Steffe,
Valt wel mee, maar heb "vroegah" (was toen 14 en er waren nog geen pc's) ooit een prachtig boek van de "bieb" geleend, dit behandelde de ontwikkeling van America's Cup schepen tot en met de 12 meters en later. Die ontwerpen hebben me "gegrepen" , heb daarna het boek gekocht en uiteraard de fout gemaakt om het uit te lenen , dus nooit meer terug gekregen. De beelden van de schepen in volle glorie die "pakken je" als het ware, maar het zelfde heb ik met slepers, bijv. die met "Voith-Schneider" aandrijving, de capriolen die deze schepen kunnen uithalen zijn ongelofelijk. Maar ook de "Smit"- slepers of die grote russische ijsbrekers van nu. Het is vaak de ingetogen kracht en overzettelijkheid die van zo'n schip uitgaat, die je wel kan terugzien in het varen zelf. Ik kom zelf niet uit de waterige gebieden van Nederland, maar blijf het bewegen op het water van welk vaartuig dan ook prachtig vinden. (Korte ontboezeming van mijn interesses in deze.)
M.vr.grt., Max

Laatst bewerkt:
Six 'WHISKEY' class attack submarines underwent the 'Long Bin' conversion in 1961-63, providing them with 4 SS-N-3 SSMs. These were the first SSGs in Soviet service, and presumably served as a proving ground for the 'ECHO' and 'JULIETT' class boats, which came into service a short time later.

whiskylongbin.jpg

wlbin01.jpg

Vreselijke krengen om mee te varen overigens, zowel boven als onder water.
Stuurden als een hoogzwangere walvis in gewapend beton...
En als je naar het "sail" kijkt, lijkt ze ook hoogzwanger. Nogal geprononceerde "boobies"...

Back