forumontwerpwedstrijd Model Vliegboot WAVE door Ton v M

Discussie in 'Watervliegen' gestart door Ton van Munsteren, 4 dec 2005.

  1. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
  2. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    ik doe het meestal toch wel anders :wink:
    eerst de 2 hooftliggers en de voorlijst (te groot)
    daarna lijm ik de indeking tegen de voorlijst aan met sec lijm en plak ik de rest er met houtlijm er tegen aan tot aan de hooftliger
    :lol: :lol:

    ga zo door met die foto`s :p
     
  3. Nico Peursum

    Nico Peursum

    Lid geworden:
    5 aug 2003
    Berichten:
    501
    Locatie:
    Emmeloord
    De methode van Ton en Han is steviger omdat je een groter lijmoppervlak hebt aan de voorlijst.

    Ik gebruik em ook altijd :wink:

    mooi project :) misschien iets voor een volgende bouwavond Ramon? :D
     
  4. Maarten Zanders

    Maarten Zanders

    Lid geworden:
    12 jun 2003
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Gent (B)
    Ton, super die foto's!!

    wat me opvalt is dat er nogal wat spacing is tussen je vleugelribben.. Gezien je ervaring zal het wel genoeg zijn; maar ik wilde toch graag weten welke vuistregel je hiervoor hanteert? Ik heb duidelijk wat meer ribben te snijden (en dan moet ik nog het met de hand doen ook :))
    Ook het bouwen zonder plan eronder vind ik handig, ik vermoed dat dit enkel mogelijk is door het CNC werk en interlocking ontwerp?

    Ik leer enorm veel bij door gewoon jouw foto's te bekijken, bedankt!
     
  5. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Raymon,

    Er zijn meerdere manieren om een neuslijst op te bouwen en het eindresultaat bepaal je zelf met netjes werken.

    Iedere manier van opbouwen is goed als de neuslijst maar strak is en mooie ronding heeft volgens het verloop van het profiel.

    Constructief gezien is de sandwich methode een lijst opgesloten tussen indekkingen de meest sterke en vormvaste manier
    van opbouwen en naar mijn idee ook het meest gemakkelijk te bouwen.

    Nog een voordeel is dat er maar een kleine neuslijst op hoeft en dat maakt het schuren weer een stuk minder en gemakkelijker.

    Hier nog wat meer plaatjes.


    [​IMG][​IMG]
    [​IMG][​IMG]
    [​IMG][​IMG]
    [​IMG][​IMG]
    Zo nog even de andere tip aftekenen en ook die in de juiste vorm te krijgen.
    [​IMG][​IMG]

    Ton
     
  6. Phoenix

    Phoenix Guest

    De bouw gaat weer lekker voorspoedig. Balsa knippen daar was ik zelf nog niet opgekomen, wel handig!
     
  7. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Maarten,

    Dank je

    Het aantal ribben dat ik wil gebruiken is meestal bepalend voor de
    afstanden van de ribben onderling, met eigenlijk een maximale afstand
    van 10cm bij een sportmodel met rolroeren.

    Voor een model zonder rolroeren kunnen de ribben nog iets verder uit
    elkaar 8) nadeel is dan wel dat de folie verder inzakt en het profiel
    minder efficient maakt maar dat maakt bij zo'n fladderbakkie :lol: niet zo erg veel uit.

    De interlock maakt het bouwen zeker handig en is nog leuk bouwen ook,
    je prikt alles in elkaar en loopt de verbindingen af met dunne Ca lijm.

    Het bouwen zonder tekening moet ik wel :? want er is nog geen papier
    tekening :? .

    Kijk heel af en toe even op de PC naar de tekening en doe het verder
    naar inzicht, heb het model tenslotte zelf getekend en weet ongeveer
    waar alles moet komen. (af en toe even spieken :wink: )

    Iwan,

    Ja gaat lekker, nu alleen nog een schaar zien te vinden voor
    3mm triplex 8) .

    Ton
     
  8. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Hier zijn weer wat plaatjes :lol:

    [​IMG][​IMG]
    [​IMG][​IMG]
    [​IMG][​IMG]
    [​IMG]

    Ton
     
  9. roberco

    roberco

    Lid geworden:
    24 jun 2004
    Berichten:
    396
    Locatie:
    west zeeuws vlaanderen
    mooi hoor

    wou dat ik de beschikking had over een cnc freestafel

    wat een gemak
     
  10. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Roberco,

    Vind dat het voor 1 model geen voordelen bied het is veel te veel handelingen voor dat het onderdeeltje klaar is.

    Moet namelijk eerst alles in Cad zetten en dan nog wat handelingen doen alvorens te kunnen frezen, heb in de tussentijd dan de onderdelen allang uitgesneden of gezaagd en misschien zelf al gebouwd.

    Voor een kit maken is het natuurlijk een must en ja oke het is een leuk maar groot speeltje.

    Hier wat meer plaatjes.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    Ton
     
  11. Maarten Zanders

    Maarten Zanders

    Lid geworden:
    12 jun 2003
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Gent (B)
    [​IMG]
    wat voor een tooltje is dit? super handig om grotere delen balsa te verwijderen precies...
     
  12. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Is dat niet gewoon een normale kap-zaag.
     
  13. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Maarten,

    Dat is een zaagblad van acto, normaal gebruik je dat tesamen met een rood handvat.

    Hebben ze zeker bij de modelbouw shop en misschien zelfs bij de Gamma of etc etc.

    Let wel op er zijn meerdere varianten want die ik gebruik is al een oud blad waarvan de tanden heel klein zijn en weet niet of die nog leverbaar is.

    Ton
     
  14. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Hier nog een plaatje van een andere uitvoering van Sandvik overigens perfect voor triplex maar voor balsa te grof is.
    [​IMG]

    Ton
     
  15. Maarten Zanders

    Maarten Zanders

    Lid geworden:
    12 jun 2003
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Gent (B)
    voila, weer zo'n handige tip waar ik gewoon nog niet aan had gedacht. Zo voor de hand liggend... :)
    Weer een excuus om naar de doe het zelf te gaan!
     
  16. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Hier zijn weer wat plaatjes

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ton
     
  17. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    heb je iets van gewicht?
    als het mee zit heb ik binnenkort een "fietsbel" dus is dit wel leuk
     
  18. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Schat zo met Lipo's en een Typhoon 15 uit to komen tussen de 600-650 gram vliegklaar.

    Ton
     
  19. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    is er nog iets gebeurd?
     
  20. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    nu wel iets?
     

Deel Deze Pagina