Foto Robbe Speeder - E

Discussie in 'Foto-Album' gestart door progiers, 19 jul 2009.

  1. progiers

    progiers

    Lid geworden:
    1 dec 2006
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Roeselare
    [​IMG]

    Beste,

    De oorspronkelijk bouwdoos gekocht omstreeks 1989.
    Ik herinner me vooral dat de balsa die in de bouwdoos zat
    van de typische Robbe-kwaliteit was: te hard en vooral te zwaar voor electro.
    Echt succesvol was het niet met die zware Nicd-7 cel-Nicd-accu van 1200 mAh
    in combinatie met de meegeleverde op messing busjes draaiende Mabuchi-motor.

    Nu 20 jaar later heb ik plan via een lid van de indoor-club kunnen bemachtigen.
    Gans het vliegerke heb ik dus vanaf nul moeten bouwen. Combinatie balsa met
    triplex.
    In tegenstelling tot het oorspronkelijke plan
    heb ik de vleugel zonder V-stelling gebouwd.
    Dit laat toe de vleugel sterker en sneller te bouwen.

    Als servo's heb ik standaard servo's gebruikt,

    - één ailleron-servo die met vijzekes wordt bevestigd
    op de vleugel en die de aillerons met torsiestangen bediend.

    - één met warme-lijm gekleefde hoogteroer-servo
    in de romp. Er is geen richtingsroer.

    Als aandrijfmotor en regelaar oud en nieuw verenigd:
    De powerketen bestaat als volgt:
    - Graupner Speed 600-brushed motor
    - Lipo-gevoelige Regelaar Jeti Jes 030, op stand Lipo en break off.
    - propellor 8 x 4 Slimprop met precisie-cone.

    Als aandrijfaccu benut ik een Lipo Multiplex 3S2100 mAh.

    Het stroomverbruik gemeten met mijn analoge Ampèremeter die tot 50A gaat.
    Dit bedroeg bij vol gas 22 A bij een pas volgeladen pakket.

    Ik weet wel dat het gebruik van een brushless met een gelijkaardig
    gewicht een beter rendement zal geven,
    ik wilde echter het materiaal gebruiken dat ik ter beschikking had.

    Gewicht: nu 950 gr

    Vliegt fantastisch en vooral:
    dit is een all-weather - toestel !

    aub, Patrick
     

Deel Deze Pagina