[Foto's en Video's] 2 Meter Ugly Stick made of foam

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Rol@nd, 26 mrt 2009.

  1. Rol@nd

    Rol@nd

    Lid geworden:
    23 jun 2003
    Berichten:
    312
    Locatie:
    BE
    De uitdaging: Bouw een vliegtuig, zo simpel mogelijk enkel uit foam, tape en lijm.
    Tja, van 1 meter kisten zijn er al 13 in een dozijn. Dus gaan we het in één keer tegoei doen en een kist van 2 meter maken.

    Na een avondje uittekenen in Sketchup, de schuimsnijmachine in gang gezet.

    [​IMG]

    Veel trail en error (vooral error aan het afval te zien)

    [​IMG]

    Altijd spannend afwachten, hoe een werkstuk uit de machine komt.

    [​IMG]

    Spijtig genoeg geen foto’s gemaakt tijdens de het bouwen (of moet ik zeggen ineen lijmen). Maar hier het resultaat:
    Elle onderdelen zijn zo gesneden dat ze ook droog in elkaar passen. Ik heb nog even getwijfeld, maar heb er toch maar wat lijm tussen gesmeerd.
    Bouwtijd: 6.8 min.

    [​IMG]

    De staart. De scharnieren zijn op de “shocky” manier gemaakt. Een schuine kant met aan beide zijden tape.
    Bouwtijd: 4.5 min.

    [​IMG]

    Ook het profiel hebben we geleend van een shockflyer. Niets dus, gewoon 20mm platen i.p.v. 3mm

    [​IMG]

    De roerhevels zijn afgezaagde M5 bouten met carrosserie rondellen. (Zie regel één “zo simpel mogelijk”.) Als stuurstangen hebben we koolstof gebruikt van 2mm.
    Bouwtijd: 10.2 min.

    [​IMG]

    De vleugels gaan we vast zetten met elastieken. Daarvoor de aluminium buisjes die binnen handbereik lagen: Zie regel één.
    Bouwtijd: 4.3 min.

    [​IMG]

    Dan de servo’s op hun plaats <strike>lijmen</strike> zetten.
    Bouwtijd: 2.8 min.

    [​IMG]

    Het onderstel. Dit bestaat uit heel erg oude bierkaartjes (ik kan me niet meer herinneren wanneer België een WK gespeeld heeft.) en lijm,…. veel lijm
    Bouwtijd: 5.6 min.

    [​IMG]

    Ik had mijn twijfels bij deze constructie, maar de ingenieur die dit systeem uitgedacht en ontworpen heeft, was er zo zeker van dat hij een rondje ging geven als het zou afbreken. Een akkoord werd hier gesloten.

    [​IMG]

    Dan de motor: het inbouwen was zeer lastig, ook de stroomlijn van de romp heeft veel moeite gekost. Maar het resultaat mag er zijn. En perfect ingebouwde en gestroomlijnde motormontage.
    Bouwtijd: 6.1 min.

    [​IMG]

    In de romp was zoveel plaats dat we bang hadden, dat de regelaar zich erg eenzaam ging voelen. Daarom plakte we hem aan de buitenkant.
    Bouwtijd: 0.08 min.
    Het vertrouwen in dit toestel groeit exponentieel evenredig met het aantal flesjes dat uit de koelkast verdwijnt.

    [​IMG]

    Dan de vleugels. Eerst hadden we ze vol gesneden, maar wegens rugklachten na het ronddragen in de kleder, toch maar hol gemaakt. De ligger is een aluminium profiel dat eigenlijk als bestemming stoelpoot had. (Zie regel één)

    [​IMG]

    De scharnieren van de rolroeren zijn weer gewoon van tape. De montage van de servo’s heeft ons slapeloze nachten bezorgd, maar 40 seconden later was het toch gelukt.
    Bouwtijd: 0.40 min.

    [​IMG]

    De hevel is weer hetzelfde systeem als het richtings- en hoogteroer.
    Bouwtijd: 4.30 min.

    [​IMG]

    Waarom er velcro gebruikt is voor de ontvanger te plaatsen, is mij ook een raadsel. Ik was zeker even niet aan het opletten.
    Bouwtijd: tot op heden nog steeds een raadsel

    [​IMG]

    Als accu wilde we een 6 cellen pakket. 2 Keer 3 is ook 6 he.

    [​IMG]

    Een dag later, wanneer de vleugel er op gaat ziet het toestel er zo uit.
    Het vertrouwen in het toestel zakt nog harder, dan dat het gisteren gestegen is.

    [​IMG]

    Het zwaartepunt nog controleren.

    [​IMG]

    Nog een laatste foto…

    [​IMG]

    We taxiën naar het plein. De broker sluit de deuren, weddenschappen zijn definitief en alle inzetten staan vast.
    Het vertrouwen in het toestel zit nu op een absoluut dieptepunt

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vliegt hij of vliegt hij niet ? :









    Bij de start van de tweede vlucht gebeurt natuurlijk het onvermijdelijke. Spijtig genoeg staat dit niet op video.

    [​IMG]

    Een aircraft investigation wordt gestart en wat blijkt… de servo’s van de rolroeren verkeerdom ingestoken.

    [​IMG]

    Wel passen de 3 onderdelen nu veel makkelijker in de auto. En… niet te vergeten we hebben recht op een rondje, want het landingsgestel heeft het begeven!
    Thuis worden de onderdelen terug aan elkaar gelijmd.
    Bouwtijd: 6.3 min.
    Ok ‘s anderendaags nog eens proberen.



    Whoehoe, nog een rondje… De reden voor de snelle landing was dat de tape van het rolroer was losgekomen.
    De tape terug vast geplankt, maar zonder landingsgestel…



    Eigenlijk vloog dat ding bijzonder goed.
    Het was erg aangenaam om er mee te vliegen. Zeer stabiel en geen kuren, zeker als je rekening houdt met de wind die er die dag stond.
    Hoog tijd voor een serieuzer project, en waarschijnlijk nog een schaal groter.

    To be continued…
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. BYM

    BYM Forum veteraan

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    7.424
    Locatie:
    Zaandam
    Geniaal, prak in elkaar, met kennis van zaken, en kijk of het vliegt!
     
  3. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Echt geweldig!!

    En dat uit zo slecht foam ;)
     
  4. Michael16tsx

    Michael16tsx

    Lid geworden:
    12 mrt 2009
    Berichten:
    2.815
    Echt Geniaal bedacht haha !
     
  5. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    SUPER!! waar kan ik er een bestellen?!?!
    Mike
     
  6. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Prachtig. Wat weegt dat? Niet al te zwaar aan het mooie vliegbeeld te zien.
    Ook benieuwd naar de aandrijving.

    In het verleden op de club een "flansbouw" project met depron geintroduceerd, maar dat was inderdaad 1 meter kistjes voor sp400.

    Een tip voor afwerking:
    Duw de romp in een panty (*) en smeer het geheel in met verdunde houtlijm of mengsel houtlijm en acryl verf.

    Organza/vitrage werkt ook leuk voor afwerking met houtlijm. Het wordt dan behoorlijk robust, zodat je ook gewone witte piepschuim kan gebruiken dat in dunnere platen te koop is.

    Mischien "KFM" profiel een idee? vlakke plaat met een vlakke plaat tot 50% erop en neus afronden (zoek op forum). Kan het nog simpeler.

    (*) zeg dat het voor een regenton filter is. Probeer niet aan een supermarktmiepje uit te leggen dat een vliegtuig gaat bekleden.
     
  7. Rol@nd

    Rol@nd

    Lid geworden:
    23 jun 2003
    Berichten:
    312
    Locatie:
    BE
    Bedant iedereen voor de toffe reacties.

    Harold,

    Echt licht is hij niet, maarja het is ook een 2 meter kist.

    Ik zal hem straks eens op de weegschaal leggen.
    De aandrijving is een 4260 brushless op 6 cellen en hij trekt meen ik een 40 ampere met 17*8 prop.

    Wat een goede tip van die panty. Dat moet ik zeker proberen.
    Ik denk wel dat ik eerst een ander model ga maken.
    Wit piepschuim is inderdaad een stuk lichter

    De vleugel kan, maar met mijn machine is hij zo gesneden hoor. ;-)
    Ook wordt de vleugel dan massief, en dan wordt het erg zwaar. Maar eigenlijk vloog hij nog erg 'licht' hoor, voor wat extra gewicht ben ik niet bang.

    @RC-mike

    Ik kan er nog wel één snijden, maar er is nog een hele lijst aan verbeteringen door te voeren.

    Het grootste probleem is eigenlijk dat de tape van de rolroeren niet goed kleeft. Dus op de delen die gesneden zijn, plakt hij niet goed. Het voelt ook aan alsof er zand op ligt. Misschien dat ik te heet gesneden heb. Hier moet ik een goede, maar simpele (zie regel één ;-) ) oplossing voor vinden. Ik had gedacht om de oppervlakte eerst met lijmspray te behandelen en daarna de tape er op. Hier moet ik nog wat mee experimenteren.
     
  8. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    Mischien is het verstandig als je er "zagi tape" voor gebruikt, van die doorzichtige tape met draden erdoor. Als je dat met een heet folieboutje overheen gaat, dan versmelt het een beetje met het schuim.
    Wel na het strijken even er overheen gaan met een doek en het dan goed inwrijven.

    Mike
     
  9. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    UHU-por lijkt mij makkelijker dan lijmspray.
    Een scharnier van strijffolie (oracover, solartex..) werkt ook goed bij piepschuim. Vooral als je eerst insmeert met houtlijm. Als dat is opgedroogt werkt het een beetje als smeltlijm bij strijken. Wel ook aan de onderkant een paar stripjes.
     
  10. dutchspider9

    dutchspider9

    Lid geworden:
    2 jun 2008
    Berichten:
    984
    Locatie:
    hengelo
    haha super ding zeg! waar kan ik er 1 bestellen?:p vliegt inderdaad wel mooi maar wat weegt die nou?
     

Deel Deze Pagina