foto's opbouw vliegtuig

Discussie in 'Beginners' gestart door Rob007, 10 okt 2002.

  1. Rob007

    Rob007 Guest

    Hallo allemaal :D
    Zo als gewoon heb ik ook een vraagje?
    Is er ergens een site met foto’s 8O
    Die de opbouw van een beginners toestel laat zien?
    Dus een hoogdekker? Liefst brandstof?

    tip voor andere beginners! :idea:
    Ik zelf ben al klaar met een bravo 20 (zeer leuk)
    Vliegt zeer goed, Helaas geen foto’s.
    Hij is misschien nog te koop bij conrad onder de naam prima.
    van het merk svenson alleen heeft dit toestel elleron.

    groetjes Rob
     
  2. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
  3. wouter1

    wouter1

    Lid geworden:
    14 sep 2002
    Berichten:
    839
    Locatie:
    België, Geraardsbergen/Gent
    kijk eens op www.greatplanes.com
    daar kun je meestal de manuals downloaden
    in .pdf formaat.
    Staan ook heel wat foto's in.
     
  4. Roy

    Roy Guest

  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    waarom wil je eigenlijk foto's van de opbouw zien als hij al af is... en staan die foto's niet gewoon in de beschrijving
     
  6. Rob Buijs

    Rob Buijs

    Lid geworden:
    28 jan 2003
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Maarssen
    Foto's van de bouw

    Ik heb zelf foto's gemaakt van de bouw van mijn Sky-Bike (Slow flyer) en Ibis hoogdekker van Laser Models. Kijk maar op http://www.familie-buijs.nl
     
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Rob, ik heb even op je website gekeken en het is een prima promotiepagina [​IMG] maar ik zag een paar puntjes die 'vroegen' om commentaar/tips:

    Dat kan ik me voorstellen, want zo ongeveer geef ik ook les. Hoewel, ik laat de leerling de zender vast houden met de duimen losjes op de sticks terwijl ik de kist bestuur door de sticks wat lager vast te pakken. Zo voelt de leerling, hoe en hoeveel er gestuurd wordt :? en ziet daarvan meteen het resultaat. Ik demonstreer de effecten van te veel, te weinig, te vroeg of te laat sturen. Zo wordt het zelfdoen daarna een stuk eenvoudiger. :D

    Als ik dit lees:
    dan krijg ik de indruk, dat de instructeur een beetje stond te slapen... :wink:
    Single stick (ailleron en hoog/laag op 1 stick aan de rechterkant - het gas zat immers links) noemt men Mode 2. :idea:
     
  8. Rob Buijs

    Rob Buijs

    Lid geworden:
    28 jan 2003
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Maarssen
    Pas ik aan

    Bruno,

    Bedankt voor je input. Ik zal het aanpassen.
     
  9. Hoi Rob,

    Ik ben nieuw hier en heb net m'n, je raad het al, IBIS van Laser Models via de TPG van v/d Goor modelbouw in huis. Ik ga dus aan het bouwen en daar komt jou beschrijving op je site goed bij van pas!!

    Goed idee van die nippel om 'm bij te tanken, neem die tip van harte over. Als je nog 'rare' dingen tegen bent gekomen tijdens het bouwen zou je die dan willen vertellen. Dat kan mij weer wat zweet en hoofdpijn schelen.. 8O

    Bedankt voor de uitgebreide beschrijving (en de mooie plaatjes). Ik denk dat ik ook maar een fotoreportage ga maken, is wel leuk. (voor het nageslacht...)

    Doei, René
     
  10. Rob Buijs

    Rob Buijs

    Lid geworden:
    28 jan 2003
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Maarssen
    Nog wat tips

    Één tip die je zeker moet opvolgen is twee servo's in de rolroeren te plaatsen. Kijk maar in dit topic.
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=1618

    Ik heb ook scharnierlijm voor de scharnieren gekocht, dat geeft wat meer tijd om het goed te plaatsen dan secondenlijm.

    Hij vliegt verder als een zonnetje.

    Veel plezier.
     
  11. Hoi Rob,

    Bedankt voor de tip. Heb je nog rare dingen moeten uithalen om die servo's daar te plaatsen? Ik ben trouwen al een eindje gevorderd met de eerste vleugel... Het is m'n eerste modelbouw poging.. Heb me voorgenomen goed te lezen en rustig aan te doen. (Is een hele nieuwe ervaring voor me :) )

    Ik heb trouwens ook een 7,5cc 2t motor, een Irvine. Daar heeft ie wel genoeg power aan had ik uit je verhaal begrepen.. lol

    doei, Rene
     
  12. Rob Buijs

    Rob Buijs

    Lid geworden:
    28 jan 2003
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Maarssen
    Ik heb een aantal ribben moeten doorprikken. Hiervoor heb ik een stuk electradraad gebruikt. Hierna kon ik er een draadje doorbrengen en de kabel van de servo doorvoeren. Jij kan alles nog makkelijk bereiken, dus maak vast mooie ronde gaten in de ribben. Wellicht kan je er vast een servoverlengkabel in lijmen, dan schuurt het ook nooit meer door.
    Ik heb de uitslagen ook iets moeten beperken, en ik heb exponentieel aanstaan. De uitslagen cm die in de handleiding staan zijn voor een beginner even te veel (voor mij tenminste).
     
  13. Aan welke rib heb je de servo's bevestigt? (Vanaf de romp geteld). Ik meen gelezen te hebben dat je de verbinding naar de flap wel op dezelfde plek hebt gehouden?

    Ennu, bedankt voor al je wijsheden.... lol

    Doei, Rene
     
  14. Rob Buijs

    Rob Buijs

    Lid geworden:
    28 jan 2003
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Maarssen
    Ik heb een stukje dun triplex op de ribben geplaatst. De rest wordt naar het midden toe al afgedekt. Ik heb het op de foto met een wit kruisje aangegeven. Hij had wat meer naar buiten gemogen, maar mijn vleugel was al helemaal af en nog meer ribben doorboren leek mij een slecht plan. Als je vleugel nog niet af is kan je de ribben eenvoudig versterken.
    [​IMG]
     
  15. Rob,

    Hoe heb je de stangen naar de rolroeren bevestigt? Ja, ik weet het, ik ben een zeur, maar wil het graag goed doen... :lol:

    Heb je hiervoor een nieuwe 'aansluiting' gemaakt?

    Alvast bedankt..

    Rene
     
  16. Rob Buijs

    Rob Buijs

    Lid geworden:
    28 jan 2003
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Maarssen
    Waarschijnlijk kan je de oude stangen nog gebruiken. Ik heb wel een nieuwe bevestiging op het rolroer gemaakt. Bij de Ibis is dit echter hol. Je kan ook een stukje balsa kopen wat al de vorm van het rolroer heeft. Dan heb je wat meer vlees. Let niet op het midden, hoewel... Ik zou het midden verstevigen met een stukje dun triplex. Het balsa wat er normaal zit scheurde bij mij bij de eerste minder geslaagde landing in. Ook de aanhechting van de scharnieren zou ik wat verstevigen (vleugeldeel). Dit gebeurd nu in balsa, maar als je hierachter een extra stukje lijmt dan houd dit ook weer beter. Bij mij werd het allemaal pas duidelijk toen het te laat was en nu zitten de scharnieren al los. Ik denk dat ik de folie er af haal en alsnog de boel ga verstevigen.
    [​IMG]

    Verder gewoon 'doorzeuren', dat scheelt een hoop werk.

    Je moet van andermans fouten leren, dat is veel goedkoper en scheelt een hoop tijd.
     

Deel Deze Pagina