Foto's Subsail 2008, Biddinghuizen

Discussie in 'Foto-Album' gestart door Roel van Essen, 18 mei 2008.

  1. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Dit jaar werd de jaarlijkse bijeenkomst van sub-schippers op en onder het vaarwater van Vaargroep Flevoland georganiseerd.
    In tegenstelling tot de meeting van de Mini-Marine International de dag ervoor, die enigszins verregend verliep, werd "Subsail" gekenmerkt door prachtig Hollands lenteweer: een lekker zonnetje met af en toe een stapelwolk voor de afwisseling. Heerlijk!

    De bijeenkomst werd (zoals gewoonlijk lekker informeel) geopend door Lex Verkuyl, initiator van de bijeenkomst.

    [​IMG]
    "His Masters Voice"

    Er was heel veel moois te zien, zoals deze U7C die niet alleen op kampioensniveau was gedetailleerd (op een wijze die je vrijwel alleen bij statische modellen ziet!) maar ook nog heel strak voer. Geen Tamiya kanons voor deze bouwer: alles eigen productie! En later verscheen op de toren ook nog een Focke Wulf Drache met draaiende wieken en lanceermechanisme, op het voor- en achterdek een Biber die zelfstandig kon varen en werd op het voordek ook nog een torpedo in de boegbuiskamer geladen... Héél indrukwekkend! Eén "zeik-opmerking" van een infanterist: op een van de 20mm kanons zat een magazijn verkeerd om. De bouwer stelde vast dat het model nu al jaren bestond, en dat ik de eerste was die het zag... (Zal wel beroeps-deformatie zijn geweest...)
    [​IMG]

    Dhr Jos Toonen, "Toneburst" voor intimi, had helaas geen sub bij zich. "Tijdgebrek" was het excuus. Wél had hij, conform belofte, een "banzai-target" bij zich in de vorm van een PT-15. Maarre ... Jos... Waaruit bestaat de bemanning van dit schip? Vanwaar deze kleur? Dit zie je alleen op "Rose Zaterdag" in de grachten van Amsterdam... En nee, hierbij is niks gefotosjopt!
    [​IMG]

    In de loop van de dag viel het me op dat er relatief weinig gevaren en erg veel gekletst werd. De discussies waren van een hoog technisch niveau, dat wél. Kreten als "WTC", "Norbert Brüggen", "Persluchtdecontaminatiecylinderafdichtingsrubber" en "hydraulische periscoop-actuator" waren niet van de lucht. Wat dat betrefd had de Duikboot Vaargroep de bijeenkomst op een willekeurige parkeerplaats kunnen houden. Het was wél gezellig, en druk!
    [​IMG]

    Douglas v.d. Heuvel is hier een van zijn torpedo's aan het laden. Vreemd dat de KM daar een complete Torpedowerkplaats voor heeft én een torpedo-werkschip... Tijd voor een andere baan, Douglas?
    [​IMG]

    Maar... eerlijkheid gebied me te zeggen dat Ronald z'n sigaren "als de brandweer" door het water gingen!
    [​IMG]

    Het "Banzai-target" van Jos deed zijn eer ook aan: Helaas voor Lex ging de PT-15 nét een tikkie harder dan Lex z'n MTB...
    [​IMG]

    Maar ook nu weer: hoogmoet komt voor de val! Eén geniepig golfje onder een sprayrail tijdens een bocht deed de schipper van de PT-15 besluiten om tóch maar voor sub te gaan spelen, en een seconde later dreef Jos z'n trotse PT ondersteboven in de groene erwtensoep. En kon de VGFSAR (VaarGroep Flevoland Search and Resque) weer uitrukken...
    [​IMG]

    Eenmaal op de kant werd het achterdek door Jos vakkundig verwijderd en ongeveel 1,5 liter water conform opdracht teruggebracht naar waar het vandaan kwam. Dat dit via Lex' zijn voeten moest geschieden... Tja, over sommige details moet je gewoon niet zeuren!
    [​IMG]

    Raf in een voor hem kenmerkende pose: met een sub achteloos onder arm in innige discussie met een andere schipper over het voordeel van "darmen" in een sub.
    [​IMG]

    Overigens: Raf z'n "geeltjes", "blauwtjes", "paarsjes", "Roodjes-met-witte-stipjes", Orka en andere modellen vielen wél op tussen al dat saaie grijs...
    [​IMG]

    De inwendige mens kwam niets tekort, dankzij de inspanningen van de "geheel vrijwillig" opgetrommelde dames Verkuyl (met nageslacht) en van Essen, die hun vrije zondag uiterst belangeloos inleverden om de inwendige subschipper van de nodige voedingsstoffen te voorzien. Met name de "paddosoep" vond gretig aftrek. Dames: hartelijk bedankt!
    [​IMG]

    Uw reporter, liefdevol op de foto gezet door zijn echtgenote, tijdens een onbewaakt moment dat er "dienstlich" gesproken werd. Vandaar die uiterst serieuze blik...
    [​IMG]

    Samengevat: een hele leuke dag!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  2. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    na ja, het was weer zeer aangenaam verpozen.

    hier wat plaatjes van mij :
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  3. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Geen bovendeksels van subs onder water achter gelaten? Anders had Cor er weer in moeten gaan! (dat stuk heb ik verleden week nog even bekeken op de video)

    Groetjes Hans.
     
  4. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo


    nee geen delen onder water achter gebleven hahaha
    ik had me voorzien door er een stukje styrodure in te kleven
    tijdens het varen was de kap van de orka los gekomen maar die blijft dus lekker zelf drijven

    Roel de geeltjes en blauwtjes zijn van mark en niet van mij hoor
    eer wie eer toekomt

    ik heb van die storende ,loskomende en niet vaarklaarkrijgende grijze sigaren
    die het heel het jaar voortreffelijk doen behalve bij jullie hahahaha

    groetjes raf
     
  5. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Ik weet wat het probleem is Raf. Die boten van jou zijn het Zilvermeer gewend, en bij de aanblik van dat vloeibare weiland in Biddinghuizen sloegen ze spontaan op tilt ... !!! :D :D :D
     
  6. Mustang64

    Mustang64

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    1.145
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    Een zeer geslaagde dag!
    Hier een sellectie van foto's....

    [​IMG]

    SAR dienst heeft wat keren moeten uitrukken...

    [​IMG]

    Modern en oud naast elkaar in het water...

    [​IMG]

    Een schipper die zijn oppervlakte boot deed veranderen in een duikboot...

    [​IMG]

    [​IMG]
    Gezellig druk langs de kant met Schippers en kijkers.

    [​IMG]

    Lijkt net of hij thuis komt van een lange vaart.

    [​IMG]

    Heel wat anders maar erg mooi!

    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]

    Van mij zou dit vaker mogen per jaar!!!

    Groeten,

    Joris
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo joris

    dit zijn de mogelijke duikboot dagen voor dit jaar nog

    keulen -sorry nog geen datum
    belgië
    14/15 juni
    6 juli grijze schepen in hengelhoef (duikboten zijn meestal ook oorlogs bodems niet ???)
    21 september
    28 september
    galderen gaan we ook nog eesn proberen te doen dit jaar

    dus nog 7 vaardagen geplant in 2008
    keuze genoeg zou ik zeggen

    groetjes raf
     
  8. Jan de K

    Jan de K

    Lid geworden:
    30 aug 2006
    Berichten:
    984
    Locatie:
    st Michielsgestel
    mooie foto's hoor! ik had helaas zelf weinig tijd om foto's te maken. Volgende keer hoop ik minder problemen met de techniek te hebben.
     
  9. Mustang64

    Mustang64

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    1.145
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    Bedankt Raf, ik ga eens kijken wat ik allemaal kan bezoeken!
    Maar waar ik (een beetje onduidelijk) op doelde was het gezellige clubje van het forum zo samen langs het water.
    Dat zou best vaker mogen van mij!

    Groeten,

    Joris
     
  10. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Dat gaat bij die vaardagen van Raf ook zeker het geval zijn denk ik. Al zal daar de verhouding Nederland - België enigzins ongedraaid zijn, maar daar is niets mis mee!
     

Deel Deze Pagina