Fox 35, de langst in productie zijnde modelmotor?

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Bruno van Hoek, 23 jan 2009.

  1. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Hier is een overzicht (even naar beneden scrollen voor de fotoreportage) van meer dan 6 decennia Fox 35.
    Zijn er motoren die nog langer in productie zijn?
     
  2. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.558
    Locatie:
    Oegstgeest
    Leuk om te zien Bruno!!
    Toevallig heb ik vorige week een oude fox van mij vader volledig schoongemaakt, gestraald en weer netjes in elkaar gezet:)
    Nu nog ergen een oude stunter vinden waar niet te veel aan hoeft te gebeuren.
     
  3. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Laat me raden.... :rolleyes:Op dezelfde plek als waar je die Fox hebt gevonden.....:D

    Kun je zien welk modeljaar de Fox is, die je daar nu hebt? Ik heb er hier een van 1968 ( gekocht in 1970).
     
  4. hezik

    hezik Guest

    Leuk om te zien, maar in hoeverre lijkt het laatste model nog op het eerste?

    Ik bedoel.. je vraag is of dit de langst in productie zijnde motor is.. het zou mij niets verbazen als OS al langer bv. de .40 maakt, alleen geeft OS 'm een ander typenummer bij wijzigingen, en heeft men bij Fox gewoon hetzelfde typenummer gebruikt..

    Of zijn het echt nog dezelfde motoren?
     
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik zou zeggen, kijk even hier , dan zie je dat de OS Max pas in 1954 verschijnt en dat die motor bovendien in niets lijkt op een FX 40 of LA 40. Andere materialen, totaal ander mengseltransport door de motor, etc.

    De Fox 35 is op wat details na onveranderd.....

    Deze Max 35S uit 1963 was een geduchte concurrent van de Fox 35, maar de demper op dit plaatje klopt niet (veel te modern).
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2009
  6. hezik

    hezik Guest

    ok, het was ook niet negatief bedoeld hoor.. en tsja, waarom zou je iets wat goed werkt ook ingrijpend gaan veranderen ;)
     
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Heb ik ook niet als zodanig opgevat, maar ik neem je altijd serieus, vandaar mijn reactie....:D

    Nu gebied de eerlijkheid te zeggen, dat de Fox 35, voordat dempers verplicht waren (~1970) een prima keuze. een demper verstoort de spoeling echter al behoorlijk en maakt de motor ook nog eens zwaarder. Inmiddels zie je op replica's van vintage LB kunstvluchtmodellen ( uit het Classic-tijdvak, Rock and Roll- of voor de muzikaal dieper gravenden, Bluegrass era), de vormgeving lijkt wel wat op de amerikaanse sleeen) vaak .25 of .32 motoren die een rijke tweetakt draaien, voor zien van een prop met minder (~ 4" i.p.v 5 1/2" spoed) Dat gaat heel behoorlijk, maar het is natuurlijk geen gehoor, zo'n dun, hoog tweetakt gezoem. Het lijkt getver wel RC....:rolling:
    Doe dan meteen electro, dan heb je echt iets dat beter werkt....:D
     
  8. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.558
    Locatie:
    Oegstgeest
    Er liggen hier idd ook nog wel wat van die oude stunters maar de bekleding is zo zacht als boter....
    De fox die ik heb opgeknapt is overigens als ik het vergelijk op die website uit 1963.
    Verder hebben we er ook nog een paar uit 1970 geloof ik
     

Deel Deze Pagina