FPV met een Charter

Voor een bouwverslag is het te laat want het is al af en ik hoop zaterdag de Charter z'n eerste FPV vlucht te laten maken.
Het gaat om een elektro model die ik in 2008 bouwde als (her)start van het rc modelvliegen.

charter_bijna_klaar_1a.jpg

Het ontvangststation is vrij simpel. Om de kosten nog een beetje in de hand te houden ben ik niet direct voor een videobril gegaan maar doe ik het eerst met een 17" monitor. Het zwarte doosje is de video-> VGA converter. Het enige nadeel van deze is dat als het signaal te zwak is, het scherm op blauw gaat. Dit probleem is op te lossen maar de onderdelen hiervoor zijn nog in bestelling.

SL372196-1.jpg

De frequentie die ik voor video gebruik is 1280 MHz dat voor mij als zendamateur heel gunstig in de ATV band valt.

De antennes die ik eerst wil gaan gebruiken zijn cloverleaf's. Het was even knutselen maar met de juiste apparatuur heb ik de antennes weten te pieken voor mijn gekozen frequentie.

SL372245.jpg

Om de verliezen aan de ontvangstkant zo klein mogelijk te houden heb ik de ontvanger op het statief geplaatst en de antenne er direct op aan gesloten.

SL372333.jpg

M'n eerste test opstelling was op een RC auto om te kijken of alles werkt

SL372285.jpg

De camera met accu en de zender komt onder de Charter te hangen omdat ik daar al een bevestiging heb gemaakt voor een dropbakje. Het enige nadeel is wel dat de propellor door het beeld gaan maar de praktijk moet uitwijzen of het een probleem is.
De camera is een Sony 650 TVL
De zender heeft officieel een vermogen van 200 mW maar ik heb 100 mW gemeten. Inmiddels heb ik er ook een low pass filter voor om de harmonischen op 2.4 GHz sterk te verminderen.

hier in aanbouw:
SL372329.jpg

Hier gereed:
SL372336.jpg

Vanwege de eigenschappen van de CL antenne zou het op z'n kant ook goed moeten werken maar dat ga ik in de praktijk nog testen. Misschien komt de antenne nog boven op het model.

groeten
Erik

Laatst bewerkt:
Even nog een aanvulling voor de geïntereseerden:
Het zwarte doosje is de video-> VGA converter. Het enige nadeel van deze is dat als het signaal te zwak is, het scherm op blauw gaat. Dit probleem is op te lossen maar de onderdelen hiervoor zijn nog in bestelling.
Op dit forum heb ik het probleem een tijdje geleden aangekaart en er bleek al een oplossing voor te zijn, echter de onderdelen die ervoor nodig zijn, zijn slecht verkrijgbaar. Zelf ben ik met een andere oplossing bezig mbv een PIC processor.

Zo zie je maar dat FPV vliegen niet beperkt hoeft te blijven tot het bouwen van vliegtuigen ;) het is een erg brede hobby :)

Vandaag m'n eerste vlucht gedaan met de camera eronder.
Ik heb het nog op de "klassieke" manier gevlogen dus niet via FPV maar heb wel wat opnames gemaakt om later "op de bank" te kunnen kijken of het spul werkt zoals ik dat wil.

Eerste verbeterpunt zag ik al op het veld. Ik had het kunnen verwachten maar de camera onder het model is bij wat natter weer niet handig. De lens was al vochtig voor ik in de lucht was :(. Ander nadeel: de antenne is zo laag boven de grond dat het ontvangst al slecht was. Op het moment dat ik de lucht in ging werd het weer goed. O,ja, de ontvanger stond bij het clubhuis ongeveer 50 meter van de plek waar ik startte.

Ik heb op de ontvanger naast de Cloverleaf antenne ook een zelf gebouwde Biquad antenne getest en die ontving duidelijk beter dus die ga ik in het vervolg gebruiken.

Ik zou persoonlijk toch je Vtx antenne boven op je model zetten.

Midden van de CL antenne doet vrij weinig tov de rest.

a3795947-178-1240Cloverleaf%20no%20ground03.jpg

Onder je vliegen doe je niet dus houd je recht boven vliegen over aan slecht beeld maar dat doe je zelden.

Nu heb je het gat juist horizontaal. Dus de kans dat je dan in dat deel zit is veel groter.

Zal dichtbij denk ik nog niet veel uitmaken maar als je verder gaat wel.

Wel mooi dat je hem heb kunnen tunen. Zal je zeker een behoorlijke winst mee behalen tov op de gok fabrieken. Zeker met de 2.4 en 5.8 versies.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat type antenne ga ik in de nieuwe situatie ook testen naast de CLantenne die ik al heb. Ik had al een dergelijke test gedaan "op het droge" in de tuin en als ik een vertikale antenne op z'n kant leg alsof het vliegtuig een bocht maakt is het ontvangst een stuk slechter geworden. Bij een Cloverleaf antenne die circulaire polarisatie heeft treedt dit effect niet op en blijf het ontvangst wel goed.
Maar dit wil ik natuurlijk ook en het echie testen dus de resultaten komen daar ook nog van.

De nieuwe plek voor de camera heb ik inmiddels ook gekozen: De camera gaat op de vleugel komen. Het zal weer een "bakje" worden die eenvoudig los te halen is zodat ik ook makkelijk zonder kan vliegen. Hierdoor kan ik ook de antenne hoger plaatsen.
Klusje voor komende week:D

Laatst bewerkt:
De coax die ik gebruik is semi rigid coax. Buitenmantel is van koper met een laagje tin, het is erg goed soldeerbaar en door de massieve buitenmantel sterk.

hieronder een plaatje van wikipedia:
Semi_rigid.jpg

Die vraag kon ik verwachten :D

Deze coax kun je vinden op ebay.com als je zoekt op "rigid" en "coax".

tip: als je de buitenmantel wilt strippen kun je met een ijzerzaagje de mantel inzagen. Als je dan rondom een gleufje hebt breek je voorzichtig het stuk los en schuif je het zo van de binnenmantel af.

@ de Mods.

Als ik een bericht verwijder is dat mijn eigen keuze toch?
Dus wrom staat ie er dan weer. Kan hem wel weer weg editten maar dan blijven we aan de gang.

Klopt, ik had het voor de foto zo neergezet maar als voorbeeld had ik het beter met trekontlasting kunnen doen. In de praktijk maak ik het vast met klitteband, is ook beter voor de levensduur van de connectoren zelf.
Klitteband gebruik ik omdat ik dan alles van het statief kan halen voor het vervoer.
Dank je voor je opmerking. :)

Nee, de biquad is op de foto horizontaal gepolariseerd.
Maar dat ga ik nog aanpassen als ik in plaats van cloverleaf antennes ook even met vertikale sprietjes op de zender ga testen.

En we bouwen weer rustig verder.
De nieuwe plaats voor de camera is boven op de vleugel. Om het model zelf niet te veel aan te passen haakt het platform aan de vleugel en zit het met een plastic boutje vast aan de romp zodat het makkelijk te demonteren is.
Wel heb ik de doorvoer van de ontvangerantenne moeten verplaatsen omdat de antenne anders klem kwam te zitten

SL372433.jpg

Even weer een update:
Op dit moment ben ik (nog) bezig met de cameraopstelling op de vleugel. Daarnaast ga ik nu ook bezig met het betrouwbaarder maken van de electronica. Zoals sommigen al (terecht) hebben opgemerkt heb ik nog geen condensators toegepast bij de spanningsregelaars. Dit moet wel om storing te voorkomen. Ook wil ik het grondstation nu degelijker maken. De tijd van wat experimenteren is nu wel voorbij het moet nu betrouwbaar en robust worden want tijdens het vliegen wil ik geen uitval hebben :cool:

De electronica van het grondstation wil ik in een metalen kastje plaatsen. Nu heb ik alleen nog spanningsregelaars maar ik ben ook bezig met een microcontroller die het probleem van het blauwe scherm moet gaan oplossen. Dit moet in hetzelfde kastje komen.

SL372449.jpg

Een plaatje van het grondstation zoals het moet worden. Voor de monitor moet ik nog wat gaan verzinnen het is een 17" VGA monitor op 12V.
De antenne heb ik nu zo geplaatst dat de polarisatie vertikaal is zodat ik ook met sprietantennes op het vliegtuig kan testen. Ook heb ik voor het voorbeeld de kabels van trekontlasting voorzien.

SL372450-1.jpg

Het plankje waarop de electronica komt:

SL372451.jpg

Die vraag kon ik verwachten :D

Deze coax kun je vinden op ebay.com als je zoekt op "rigid" en "coax".

tip: als je de buitenmantel wilt strippen kun je met een ijzerzaagje de mantel inzagen. Als je dan rondom een gleufje hebt breek je voorzichtig het stuk los en schuif je het zo van de binnenmantel af.

best veel soorten rigid coax, is er eentje die je aan kunt raden?

Op zich heb ik niet direct bepaalde types in gedachten. Zelf had ik uit een oude zender wat kabels gehaald dus ik ben zelf niet zo kieskeurig op dat gebied omdat het over lengtes van enkele centimeters gaat. Belangrijkste voor mij was dat het geschikt is voor frequenties in de GHz.

Stel dat ik nieuw zou moeten kopen zou ik erop letten dat het een SMA male connector heeft en voldoende lengte om er een antenne op te solderen. Daarnaast zou ik niet boven de $10,00 gaan voor 1 kabel met twee connectoren. Daar kun je dan twee antennes van maken.

Het bouwen is klaar op een verfje na:
Ik heb het bakje dat ik eerst onder het model had, hergebruikt door simpelweg het "op de kop" vast te lijmen. De enige aanpassing is de antenne doorvoer, die is nu recht naar achter en de antenne kan nu rechtop geplaatst worden.

SL372453.jpg

SL372452.jpg

De testopstelling, lekker in de zon. Nog even de camera afregelen want tegen veel licht kan het nog niet echt. Maar verder voldoet het prima.

SL372454.jpg

SL372455.jpg

Ik hoop dat ik met dit verslagje mensen heb kunnen helpen met ideeën. Omdat ik nog meer projectjes heb laat ik het wat dit draadje betreft hierbij. Nu weet ik waarom ik (nog) geen eigen website heb ;) werken kost me al erg veel vrije tijd maar internetten ook :D
Nu ga ik me weer met bouwen bezig houden.

Back