frankrijk

Discussie in 'Verenigingen' gestart door tom, 26 apr 2004.

  1. tom

    tom

    Lid geworden:
    16 sep 2002
    Berichten:
    127
    hallo ik ga donderdagavond naar frankrijl en ik weet niet of t zin heefd een model mee te nemen weet iemand toevallig een modelvliegclub bij saint tropez in de buurt?? alvast bedankt

    greeetzs tom
     
  2. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    volgens mij mag je in frankrijk niet vliegen met 35 Mhz, maar zeker weten doe ik dat niet. Effe zoeken naar eventuele info op het net hierover.
     
  3. Hans N.

    Hans N.

    Lid geworden:
    9 feb 2003
    Berichten:
    1.032
    Locatie:
    Sassenheim
    Tom, uit mijn hoofd zit er bij het sportvliegtuigveld ook een modelvliegveld bij de plaats Mandelieu, dat is ook aan de kust ( 15 km afstand?).

    Dan is er een motorvlieg(?)modelveld in het ........les Baines, dit ligt op de route van Cannes naar Gourdon, mooie route naar Gourdon toe, langs de Corge du Loup, echt doen met je ouders.

    En er wordt helling gevlogen bij het sterrenobservatorium Calern, dit is op de hoogvlakte van Caussols, even verder dan Gourdon ( 15-20 minuten ). Vanuit de richting van Gourdon gekomen op de hoogvlakte langs weide-gronden, bij de eerste groepen bomen rechtsaf. Klein weggetje omhoog, gaat snel omhoog, prima te rijden met de auto. Leuk zie je al de (kleine) gebouwtjes van het observatorium. Voornamelijk radio-en-zonne-telescopen ( klein ! ). Op de top aangekomen blijkt dat je daar weer op een plateau zit. Gelijk parkeren, je mag niet verder met de auto. Met de rug naar het dal toe, is rechts op 400 meter een startplaats, en links op 1200 meter een startplaats. Afhankelijk van de wind wordt er op 1 van de 2 startplaatsen gevlogen. Pas op !!!!
    Geen brandstof, veel zwevers en Zagi-achtigen, landen moet je in kleine kommen met gras ( 30-40 meter diameter ) in het landschap, waar de herders in de loop der (tientallen/honderden?) jaren de stenen hebben verwijderd door ze aan de kant te gooien. Daarbuiten is de verhouding steen:grasspriet 1:5. En gemeen stevige korte struikjes.
    Je vliegt daar aan de rand van steile kliffen met losse stenen, dus wees wel voorzichtig en ga daar maar niet vliegen als er geen anderen vliegen.
    Je ( of je ouders ) kan daar uren lopen op dat hoogplateau, mooie omgeving, ruig en een schitterend uitzicht op de Middellandse Zee bij helder weer.

    p.s. op de route van Gourdon en Caussols is er een plek waar aan para-pente wordt gedaan, vliegende parachute's ( sorry voor de liefhebber ! ).
    Die zie je onderweg al!!!
    Het (onverharde)weggetje wat daar omhoog gaat, is erg slecht en eigenlijk alleen geschikt voor terreinwagens. Als je verder in de richting van Caussols rijdt, ligt er in een bocht ineens een geasfalteerd zijweggetje wat gelijk in het bos lijkt te verdwijnen, volgen dat weggetje.
    Boven aangekomen ( 2 minuten ), auto parkeren, en de wandelschoenen aan, even 5 minuten richting bergtop en dan lopen richting zee, het pad zie vanzelf. Na een half uur lopen kom je bij de para-pente startplek, mooi uitzicht, schitterend om ze voor je neus te zien starten.
    Zie je ze niet onderweg met de auto richting Caussols, bespaar je dan de moeite, dan staat de wind verkeerd.

    Succes, en een prettige vakantie.

    En voor de ouderen onder ons:

    Dit was, weg van de snelweg.

    Goedenavond,

    Hans
     
  4. Hans N.

    Hans N.

    Lid geworden:
    9 feb 2003
    Berichten:
    1.032
    Locatie:
    Sassenheim
    In Caussols deden de leden van vliegclub van Nice niet moeilijk.
    Ze vinden het mooi dat daar zo'n figuur uit Pays-Bas staat te vliegen op 26 februari bij 4 graden met zon, terwijl 3 dagen daarvoor het daar -9 graden(1450 meter hoogte) in de nevel met hagelsneeuw was, en de dag ervoor alles in de natte mist en 2 graden.
     
  5. tom

    tom

    Lid geworden:
    16 sep 2002
    Berichten:
    127
    oke bedankt voor de reacties

    greets
    :D
     
  6. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Toegestane frequenties in Frankrijk:

    41 MHz-Band:
    Kan Freq
    400 41,000
    401 41,010
    402 41,020
    403 41,030
    404 41,040
    405 41,050
    406 41,060
    407 41,070
    408 41,080
    409 41,090
    410 41,100
    411 41,110
    412 41,120
    413 41,130
    414 41,140
    415 41,150
    416 41,160
    417 41,170
    418 41,180
    419 41,190
    420 41,200

    72 MHz-Band
    Kan Freq
    200 72,000
    202 72,020
    204 72,040
    206 72,060
    208 72,080
    210 72,100
    212 72,120
    214 72,140
    216 72,160
    218 72,180
    220 72,200
    222 72,220
    224 72,240
    226 72,260
    228 72,280
    230 72,300
    232 72,320
    234 72,340
    236 72,360
    238 72,380
    240 72,400
    242 72,420
    244 72,440
    246 72,460
    248 72,480
    250 72,500

    Geen 35 MHz. dus dat wordt een beetje wildvliegen in Frankrijk :D
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    www.modelisme.com -> forum

    news:fr.rec.modelisme

    Een vraag in het Engels is geen probleem.
     
  8. toine

    toine

    Lid geworden:
    22 aug 2003
    Berichten:
    168
    Locatie:
    Amsterdam
    Een heleboel links staan op de Airtoi linkspagina over Frankrijk (te vinden onder European links)

    O.a. een link naar de club Modéle Air Club de Cannes
    en naar The french aeromodelling portal ! (www.modelisme.com)

    Soms is zelf zoeken naar de info niet zo moeilijk als het lijkt
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Twee jaar geleden eindeloos gevlogen bij de sterrenwacht van Calern,
    Hoewel de leden van de vliegclub bezig waren met een wedstrijd in het elkaar zo snel mogelijk uit de lucht te vliegen, kon ik ongestoord iets verder van de helling afvliegen en hield men goed rekening met mijn zwever. Om de pret nog wat groter te maken beschoten ze de piepschuimen toestellen ook nog eens met een aardappelkanon. :lol:

    Over de fequentie (kanaal 56, 40 Mhz) deed men totaal niet moeilijk. 8O

    Landen is inderdaad erg lastig in die kleine kommen, maar men is gaarne bereid om bij de eerste landing vocale ondersteuning te geven. s'Middags een grote schaalzwever (6 meter span) keurig zien landen in zo'n pan.
     

Deel Deze Pagina