Freewing F16 90mm

Discussie in 'EDF forum' gestart door nickos, 10 mrt 2015.

  1. aws1

    aws1

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Putten
    Hoi Rik
    mag ik even vragen wat je zoal gevlogen hebt
    het lijkt mij dat je weinig ervaring hebt als je dit soort vragen stelt
    ik ben bang dat je er dan maar kort van kunt genieten
    want 1 ding is zeker dat dit geen model is wat je zomaar even in de lucht hebt.
    een ervaren vlieger heeft hier ook een zwetende bilnaad bij de eerste vlucht.

    mocht ik me vergissen dan wens ik je veel succes
    maar mocht je nog niet veel ervaring hebben zou ik zeggen zoek iemand die dit soort modellen kent
    en je hier mee helpt

    gr Albert
     
  2. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.418
    Locatie:
    Oordegem
    Dag Rik,

    ik moet helaas Albert gelijk geven. Je geeft niet echt de indruk dat je klaar bent voor dit model, maar we kunnen ons ook vergissen.

    Heb je de manual als eens nagekeken qua uitslagen? Zie hier http://www.radicon1.com/docs/F16-90mmUserManual.pdf op pagina 15
    Kloppen de uitslagen nu met die in de opgave? Laat je niet misleiden door YouTube filmpjes.
    Zo'n grotere kisten hebben eigenlijk niet zoveel uitslag nodig hoor want het is echt wel de bedoeling om met dit toestel ruim te vliegen.
    Teveel uitslag kan nefast zijn voor je kist. Als je hoogteroer bvb veel te gevoelig is kan je al snel in een stall geraken. Met een EDF jet echt geen optie.

    Uitslagen vergroot je niet standaard via je zender maar door te spelen met de roerhevels en servohoorntjes
    Als algemene regel geldt dat je de uitslag vergroot door
    -aansluiting op de servo zover mogelijk naar buiten
    -aansluiting op het roerhoorntje zover mogelijk naar binnen.

    Dan krijg je de maximale uitslag die met de maximale kracht van de servo bereikt wordt.
    Je kunt nu de uitslag verminderen door bvb op het roerhoorntje een gaatje verder naar buiten te gaan.
    Pas als deze mechanische stappen allemaal mooi uitgevoerd zijn, je subtrim netjes ingesteld (servohoorntje netjes centreren hiermee), het roervlak perfect gecentreerd kan je beginnen bijstellen met de zender.

    Begrijp je dit wat ik allemaal wil zeggen? Ik wil zeker niet denigrerend overkomen, we hebben ooit allemaal voor deze vragen gestaan en iedereen moet het leren.
    Ik zou zeggen, laat je aub bijstaan door iemand ervaren hiermee. Iemand van je club?
    In tekst is dit vrij moeilijk uit te leggen.
     
  3. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    851
    Locatie:
    Nieuwegein
    Hallo, ik ben erg benieuwd hoe de F-16 bevalt. En vooral: hoe gaat het opstijgen vanaf gras? Wij hebben geen beton/asfalt baan helaas, dus ik zal echt vanaf gras moeten opstijgen. Volgens MotionRC moet het gras nagenoeg perfect zijn om ervan te kunnen opstijgen. Klopt dat?

    Groeten,
    Pieter
     
  4. harry6

    harry6

    Lid geworden:
    3 okt 2007
    Berichten:
    23
    Hallo pieter heb ook zo'n ding als outrunner versie gekocht.
    Omgebouwd naar inrunner regelaar kan dit aan trekt meer stroom.
    Maar meer power om te stijgen. Zit ook een betere verhouding in voor het cg.
    Das een hele discussie bij rc groups.Maar het is een pittig ding om te vliegen.
    Heb een aantal keren wat schade gehad.
    Dus ja vanaf gras kan doe ik ook.Ik heb er nog wel een gyro in gezet.
    Dat stabiliseerd het vliegtuig goed.Landen is dan easy.
    Probeer nu nog de ailerons als flaps om de snelheid te verlagen bij de landing.
    Ene mike van rc- motion heeft daar een goed filmpje van.
    Hij vliegt met tailerons en de ailerons als flaps tijdens de landing.
    Tijdens vliegen een mix tailerons met ailerons gemixt.
    Landing staat de mix uit alleen flaps
    Het is een uitdaging wel leuk hoor.

    Groet

    Harry
     
  5. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    851
    Locatie:
    Nieuwegein
    Hallo Harry, dank voor je reactie! Het draadje bij rc groups had ik inmiddels al gevonden. Ruim 800 pagina's en er komen dagelijks meerdere berichten bij :). Ik heb de Freewing inmiddels besteld in UK. Was wel iets duurder dan bij MotionRC, maar het bespaart weer invoerrechten en BTW. Ik ben ook voor de outrunner gegaan omdat ie wat lichter is. Als upgrade lees ik op rc groups ook over de mogelijkheid van de FMS KV1900. Die schijnt lichter te zijn en flink meer stuwkracht te leveren dan de stock outrunner terwijl het qua amperes nog net kan met de stock regelaar. Meerdere mensen zijn daar erg enthousiast over.

    Maar ik ga eerst eens een tijdje met de outrunner vliegen. Ben erg benieuwd! Dat ie pittig is om te vliegen, vind ik niet erg. Ik heb nog maar beperkte EDF ervaring: alleen met de Robbe Nanojet. Maar daar kan ik prima mee vliegen en mijn ervaring is dat groter meestal makkelijker is.

    Een gyro zou ook een optie zijn. Ik heb nog een Eagle Tree Guardian die ik nu gebruik om ook met windkracht 5 met mijn 300 gram lichte Stuntmaster te vliegen :).

    Ben wel benieuwd hoe je schade hebt opgelopen. Wellicht kan ik daar van leren wat ik niet (of juist wel) moet doen.

    Groeten,
    Pieter
     
  6. Ralphie

    Ralphie

    Lid geworden:
    1 mei 2016
    Berichten:
    153
    Locatie:
    Rhoon
    Nu kan je de freewing modellen bestellen in EU zonder de invoer rechten.
    Ik ben ook de F16 aan het overwegen.
    Ook de F14tomcat.
    man man man.. wat een mooie modellen zeg
     
    Laatst bewerkt: 22 jun 2018
  7. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    851
    Locatie:
    Nieuwegein
    Ja, inderdaad, bij Motionrc in Breukelen. Fijn dat ze nu in NL zitten!

    Het zijn inderdaad prachtige toestellen. Ben nog steeds heel gelukkig met mijn F-16 waar ik inmiddels ruim een jaar mee vlieg. Wel met de FMS 1900 upgrade, dat scheelt enorm bij het loskomen van gras.
     

Deel Deze Pagina