Frequentie

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Ben44, 14 jul 2018.

  1. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    Ik zit met een vraagje.

    Ben in het bezit gekomen van een jeti ontvanger , daarin zat een kristal : MPX-fm 34,575 staat er op

    Er staat echter ook k63 op , volgens mijn lijstje zou dat dan 35,030 MHz moeten zijn

    Ben dus niet echt zeker ivm die frequentie, wat is het nu?

    Alvast bedankt
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 15 jul 2018
  3. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    Ok, begrepen
    Nu lees ik in dat stukje van Ernst Grundmann dat het een probleem kan geven om multiplex kristallen in een robbe/futaba ontvanger of zender te steken

    Heb dat dus even gedaan , blijkt te werken ,ben echter niet verder gegaan dan een honderdtal meter terwijl mij vrouw de zender bediende .....aangesloten servo bleef toch storingsvrij werken

    Was echter maar 100 meter, maar moet ook maar dienen in een schaalboot.....
     
  4. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Zoals Ernst schrijft levert in een zender een kristal van een ander merk als regel problemen, in een ontvanger gaat dat normaal gesproken goed. Je kunt dit kristal rustig in de Jeti ontvanger gebruiken.

    In een zender is het oscillatorcircuit per merk verschillend. Ontvangers zijn praktisch altijd opgebouwd rond dezelfde FM IC's, dus dan heeft men minder vrijheid. Zelfs AM ontvangerkristallen zijn in principe hetzelfde, waarbij wel aangetekend moet worden dat deze vele jaren met een grotere tolerantie werden gefabriceerd. Pas in de laatste jaren, dat er AM ontvangers op de markt werden gebracht werden AM kristallen met dezelfde nauwkeurigheid als FM kristallen gemaakt. Dit is 10 ppm. Voor 35 MHz is dat dus + of - 350 Hz, voor 40 MHz is dat + of - 400 Hz.

    Nogmaals de waarschuwing van Ron: 35 MHz is gereserveerd voor modelvliegen, ook in België!
     
  5. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    Bedankt voor de uitleg.
    Mvg
     
  6. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Ben:
    even een stukje achtergrond over het verbod om de 35 mHz te gebruiken voor iets anders dan vliegtuigen... Anders komt het wellicht wat lomp over.
    Vroeguh... toen vliegers zich over het algemeen op een modelvliegveld verzamelden om te vliegen hadden ze de beschikking over de 27, 35 en 40 mHz.
    De 27mHz werd niet zoveel gebruikt (kans op storing door "bakkies") en de 40 mHz kon ook gebruikt worden door modelschippers. Bleef over: de 35 mHz, netjes onderverdeeld in kanalen: voor elk kanaal hing een knijper op het frequentiebord. Was die knijper weg, dan was het kanaal dus in gebruik en kon jij met hetzelfde kanaal niets doen. Zelfs niet "even" je zender aanzetten om te testen,nee, helemaal niets.
    Als iedereen die discipline had, was de 35 mHz dus een "veilige" frequentieband.

    Nu de volgende situatie:
    Op 500 meter afstand van zo'n modelvliegveld kom ik, met een modelschip in de auto en een zender op 35 mHz. Ik laad het spul uit en ga lekker op een stukje water zitten varen. Niets aan de hand zou je zeggen, want een modelschipper houdt zijn schip redelijk bij zich in de buurt. Zelfs mijn grootste model, de Titanic van 1,76 meter lang, komt niet verder dan zo'n 100 meter. De signalen van mijn zender komen echter wél verder! Niet alleen in horizontale richting, ook verticaal. Sterker nog: afhankelijk van de stand van je antenne is het zenderbereik verticaal soms groter dan horizontaal.
    Dus: 500 meter verder stijgt een modelvlieger vrolijk met zijn (met veel moeite en tijd gebouwde) schaalmodel van een Spitfire op, in de veronderstelling dat "zijn" kanaal vrij is. Hij heeft de frequentieknijper op zijn antenne zitten.
    De eerste 100 meter gaat het prima, maar dan komt die Spitfire binnen de invloedssfeer van mijn zender. Daar merk ik niets van, want de zender waarmee de Spit bestuurt word, staat aan de grond. Mijn schip krijgt daar geen signaal van binnen.
    Net als die Spitfire op 100 meter hoogte is, wil ik een draai maken. Dát signaal wordt door de ontvanger in de Spitfire opgepikt en vertaald in (ik noem maar iets dramatisch) "hoogteroer full down". En het laatste wat de eigenaar van de Spit ziet, is een wereldrecord "tegen de aarde aan klappen" van een boel balsa, lijm, vleugelbedekking, een aantal servo's, ontvanger, een dure brandstofmotor met bijbehorende brandstof en héééél veel tijd en liefde...:(
    De Spitfire is weer terug bij "af": een bouwpakket. Alleen is hier geen tekening voor: de onderdelen zijn rijp voor de kliko en/of opgegaan in een vuurzee.
    Nogmaals: daar merk ik niets van. Het kan op een kilometer afstand gebeuren, ik hoor het niet eens.
    Als al ik het wel zou horen of zien denk ik waarschijnlijk: "Weer zo'n prutser met zo'n ARF-model die niet kan vliegen."

    Gelukkig is er momenteel de 2,4 GHz. Frequentiehoppende zenders en ontvangers, iedereen kan op elk willekeurig moment zijn zender aanzetten, zonder iemand tot last te zijn. Zo lijkt het tenminste; ook de 2,4 GHz is niet foolproof.
    Nu zijn er modelschippers die zeggen: "Hé, iedereen zit momenteel op de 2,4 GHz, dus de 35 mHz is weer vrij!"
    DAT IS DUS NIET HET GEVAL!
    De 35 mHz is, in ieder geval in Nederland, en volgens Corrien dus ook in België, nog steeds ALLEEN voor het besturen van vliegen modellen. Schippers en autocoureurs hebben daar niet te zoeken en zijn strafbaar. En de boetes zijn niet mals!
    Bovendien hebben we steeds meer te maken met het fenomeen "wildvliegers": mensen die overal waar het maar even kan hun vliegtuig de lucht in sturen. (In Begië mag dat geloof ik niet, maar hier in Nederland wordt het tot nu toe gedoogd)
    Dus kun je zo'n vlieger op de 35 mHz theoretisch overal tegenkomen.
    En er zijn nog steeds meer dan genoeg modelvliegers die (om wat voor reden dan ook) liefst op de 35 mHz hun hobby beoefenen.
    En dat mogen zij!
    Wij, schippers, moeten van die frequentie wegblijven. Hoe jammer dan ook, want schippers van modelonderzeeërs zouden die frequentie graag willen gebruiken: de signalen dringen lekker diep IN en ONDER water door...

    Kortom: de 35 mHz is nog steeds "out of bounds" voor ons, modelschippers. Ondanks wat in sommige modelwinkels verteld wordt...:stout:
     
    Laatst bewerkt: 15 jul 2018
  7. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Bij ons op de club zijn er in ieder geval nog die met 35 MHz vliegen en bij andere clubs vast ook nog.

    Hebben de boten jongens meer belang bij 35 MHz dan 40 MHz? Een lagere frequentie is natuurlijk gunstiger, maar is er merkbaar verschil?
     
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Voor oppervlakteschepen maakt het niets uit: 35 of 40mHz of 2,4 GHz.
    Voor onderwaterschippers wél:
    2,4 GHz is onder water niet te gebruiken
    40 mHz heeft een doordringingsvermogen van rond de 3,5 meter
    35 mHz zal nog beter onder water werken.
    27 mHz (in theorie) nog beter. (Er zijn alleen geen geschikte zenders op de 27 mHz voor subs; alleen maar oudjes, hooguit 4 kanaals)
    Kortom: hoe lager de frequentie, hoe meer penetratie onder water.
     
  9. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Ik heb nog een 2 MC serie7 MHz FM zender module liggen voor de (oudere) Graupner MC zenders. Daar zijn er ook bij met veel kanalen.
    Iemand interesse? PB, svp.
     
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Het verschil in doordringingsvermogen tussen 27MHz en bijvoorbeeld 100MHz is heel gering, dat loopt slechts in de centimeters. Er zijn veel andere factoren die wel een merkbare rol spelen en die rol is meestal veel groter. De geleidbaarheid van het water is bijvoorbeeld zo'n factor. Een zender dringt merkbaar minder ver door in zout (zee)water dan in zoet water. Als het water verontreinigingen bevat die de geleidbaarheid vergroot zal de doordringing minder worden. Het doordringingsvermogen is het grootst in gedestilleerd water.
    Het verschil tussen de 27MHz, de 35MHz en de 40MHz is voor ons modelbouwers totaal niet merkbaar. Dat de 2,4GHz voor onder water niet bruikbaar is komt doordat het water deze frequentie vrijwel geheel absorbeert. Het doordringingsvermogen is niet meer dan enkele centimeters. Een microwave oven werk met ongeveer 2,45GHz. De water moleculen absorberen vrijwel alle energie en worden daardoor sterk opgewarmd. Omdat het doordringingsvermogen maar centimeters is wordt de buitenkant snel heet en duurt het vrij lang voordat je aardappels binnenin heet zijn. Daarom wordt een microwave oven steeds aan en uit geschakeld om de warmte die aan de buitenkant ontstaat de tijd te geven tot diep binnenin door te dringen. Wanneer je een microwave oven op vol vermogen zet zal hij constant aan staan en dan kan de buitenkant van je aardappel verbrand zijn terwijl hij binnenin nog rauw is. ;)
     
  11. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Was de frequentie van de magnetron niet iets van 1GHz?

    De sub-jongens kunnen zich beter bezig houden met meer "schaal" sub 100Hz.

    Van de 87KHz weet ik uit ervaring dat je zeker 500 meter diep moet kunnen en dat is dan nog ruim voldoende voor audio.
    Zendvermogen minder dan 10 W, alleen de antenne wordt wat langer. :D
     
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Nee hoor, het is rond de 2,45GHz. Dat is met opzet omdat deze frequentie heel goed door water wordt geabsorbeerd. Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Magnetron_(oven).
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  14. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Voor diep & zinnige communicatie wordt de 87KHz gebruikt voor communicatie tussen exploratie teams die zich maximaal 500 meter ondergronds (grotten) bevinden en aan de oppervlakte. De zin er van was dat berichten realtime konden worden gewisseld i.p.v 1 of 2 dagen vertraagd.
    De gebruikte dipole antennes met grondpennen hadden elk een lengte van ca 100 meter, liefst langer.
    Door aan de oppervlakte een spoel te gebruiken van ca 1m diameter konden we ook behoorlijk precies de locatie bepalen van het team ondergronds.
    Zowel de horizontale projectie, als de diepte.
    Maar ik dwaal af. :oops::D
     
  15. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Nou nou nou, hobbyist weet dat je prima met b.v. een mobieltje kunt communiceren door massief water.
    Voor een tijdje terug, nog meegemaakt in de Hintertux Gletscher.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina