friedrich wilhelm 1680 bouwverslag.

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door bjorn kuipers, 17 nov 2016.

  1. bjorn kuipers

    bjorn kuipers

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    10
    Locatie:
    boven leeuwen
    Beste medeleden van het modelbouwforum,

    Als eerst zal ik mij even voorstellen op dit forum. Mijn naam is Bjorn, ben 22 jaar en echt een beginneling op het gebied van houten model schepen. Mijn vader heeft vroeger veel aan modelbouw gedaan en heeft een paar kleine houten schepen gebouwd. Echter weet hij helaas niet meer te vertellen wat hier van de namen waren.

    Nu is het zo dat ik voor mijn vader voor zijn verjaardag vorig jaar via marktplaats het modelschip Friedrich Wilhelm 1680 heb gekocht. Dit pakket was helemaal compleet alleen had de verkoper al een klein begin gemaakt en de spanten in elkaar gezet. Daarnaar zijn wij zelf aan de slag gegaan en hebben wij de huidlatjes er op gemonteerd zonder enkel te verdiepen in de literatuur van beplanking waardoor dit uiteraard uit liep op een fiasco.

    Daarom hebben wij besloten om over nieuw te beginnen met het model en de beplanking er helemaal af te halen. Zie de foto's over de status van het schip nu. Via het document how to beplanking hebben we ons ingelezen hoe het schip gevormd moet worden. Echter is voor ons er nu al 1 probleem.

    Om dat het pakket uit 1970 komt zijn de spanten met de hand gezaagd waardoor er aardig wat afwijkingen in zitten. Hierdoor moeten de spanten erg veel bij geschuurd worden of opgedikt. Nu leek het mij handiger om al tussen ruimtes op te vullen met balsahout. zodat we daarna het mooi in een vorm kunnen schuren. Echter wat is jullie mening hier over? Zou dit een optie kunnen zijn. Of wat is een handige methode om de spanten zo te schuren zodat de beplanking er volledig op ligt.

    We weten dat dit totaal geen beginnerspakket is. Maar alsnog willen we het op zijn minst proberen. We zijn allebei erg technisch aangelegd ( hopend op dat dat een voordeel is). En gaan uiteraard de vorderingen op dit forum bijhouden. Daarnaast zullen er aardig wat vragen voor bij passeren die wij op dit forum zullen plaatsen , Ik hou jullie op de hoogte.

    Alvast heel erg bedankt.
    IMG_20161117_160808.jpg IMG_20161117_160900.jpg IMG_20161117_160905.jpg IMG_20161117_160914.jpg IMG_20161117_160921.jpg
     
    Laatst bewerkt: 17 nov 2016
    JanZMC vindt dit leuk.
  2. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    welkom op het forum bjorn
     
  3. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Mooi oud schip, maar inderdaad een uitdaging!

    Het plaatsen van balsahout is zeker een zinvolle optie. Meestal gebeurt dit alleen bij de boeg, maar je kunt het ook overal doen om zo een vloeiende rompvorm als basis te maken. En eventueel een plaatje triplex 4 of 6 mm kopen om een spant die teveel afwijkt opnieuw te maken. Met behulp van een stukje op maat geknipt papier kun je deze makkelijk symetrisch maken.

    Verder: dun latje langs de spanten leggen om te kijken of de vorm klopt, en langs de romp kijken of er geen deuken of bulten inzitten. Verder is het een kwestie van vijlen en schuren en proberen en af en toe een vullatje plaatsen.
     
  4. robertnl100

    robertnl100

    Lid geworden:
    3 jan 2009
    Berichten:
    1.365
    Locatie:
    Twente
    Welkom op het forum Bjorn.

    Succes met de bouw kan ik het mooi volgen, ik heb hier exact dezelfde bouwdoos liggen, ook op de kop getikt via MP.
     
  5. Bert Mogelin

    Bert Mogelin

    Lid geworden:
    26 aug 2015
    Berichten:
    152
    Locatie:
    Hoorn
    Bjorn,
    We hebben al eerder contact gehad, welkom op het forum.
    Ik hoop dat je wat aan de boeken hebt die ik je heb gestuurd.
    Zelf wil ik als de Santa Anna af is dit schip vanaf de tekeningen maken. ( of ik moet de kit nog ergens vinden )
    Ik zal de bouw met belangstelling volgen.
    Groeten Bert
     
  6. bjorn kuipers

    bjorn kuipers

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    10
    Locatie:
    boven leeuwen
    Dankjewel voor u antwoord. We hebben er zelf even over na gedacht en we gaan toch de spanten via de tekeningen die erbij zijn geleverd overnieuw maken. Dit omdat de spanten die nu aan elkaar zijn gemonteerd te veel fouten bevatten waardoor het maken van nieuwe spanten minder tijd zal kosten dan al de fouten uit de oude spanten te halen. Dus ik ga vanmiddag even langs de bouwmarkt en daarnaar gaan we onze eerste stappen zetten. Foto's volgen
     
  7. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Een uitdaging, maar wel een hele mooie uitdaging.
    Veel succes en plezier ermee.
     
  8. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.120
    Locatie:
    Roosendaal
    goede beslissing om de spanten opnieuw te maken, dit is de basis voor een goede romp.
    als er vragen ontstaan tijdens de bouw, maak foto's en plaats ze hier met je vraag en er zijn genoeg ervaringsdeskundigen hier die jullie kunnen helpen
     
  9. *Klaas*

    *Klaas*

    Lid geworden:
    13 jul 2014
    Berichten:
    1.777
    Welkom op het forum.
    De FWzP is niet bepaald makkelijk hoor!!
    Maar voor je iets lijmt, en je bent niet zeker, foto's maken en de vraag stellen (zoals Jan al aangaf)
     
  10. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.445
    Locatie:
    vosselaar
    welkom op het forum
    als je nieuwe spanten maakt kan je ze als nog opvullen met balsa dit geeft enkel maar een hoop voordelen bij het beplanken.
    veel suc6 met de bouw
     
  11. bjorn kuipers

    bjorn kuipers

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    10
    Locatie:
    boven leeuwen
    Hallo iedereen,
    Aller eerst dankjewel voor jullie antwoorden en berichtjes. Naar lang twijfelen hebben we er toch voor gekozen om de spanten op te vullen met balsa en dit daarna in de vorm te gaan schuren. Zoals ik hier boven lees was het beter geweest om de spanten overnieuw te maken. Echter hebben we hier niet voor gekozen omdat ik ze niet in solidworks ( tekenprogramma) kreeg en dus ook niet kon laten lasersnijden uit triplex.Daarnaast was overtekenen en met de hand uitzagen een optie geweest maar dan waren we bang dat we veel tijd er in gingen steken en alsnog het zelfde resultaat hadden als dat nu het geval is met de spanten.

    Zoals te zien is op de foto's plaatsen we tussen de spanten stukjes balsa. We zorgen dat de blokjes geen druk uitoefenen op de spanten zodat de spanten in de goede posities blijven. Nadat we dadelijk alle spanten gevuld hebben met balsa gaan we heel nauwkeurig aan het schuren beginnen.

    Op dit moment zijn we dus nog bezig met het nog wat groffere werk waar nog niet heel veel mee mis kan gaan.

    Dadelijk bij het schuren zal het een stuk lastiger worden.

    Een paar vragen daar voor alvast. Zijn er nog tips om een vloeiende lijn te creëren. Welke gereedschappen zijn bijvoorbeeld echt eigenlijk niet te missen als je een houten schip bouwt?

    bjorn kuipers IMG_20161122_000105.jpg IMG_20161122_000111.jpg IMG_20161122_000127.jpg IMG_20161122_000131.jpg
     
  12. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Eigenlijk maar één stuk "gereedschap" waar je echt wat aan hebt: een timmermans oog.o_O

    Wanneer je gaat schuren regelmatig langs de romp kijken of het mooi rond loopt, of links en rechts gelijk zijn en of er geen bulten of deuken in de romp komen. Wanneer je daarna gaat beplanken zul je gaan zien of latjes overal netjes aanliggen of dat er eventueel nog wat geschuurd of opgedikt moet worden.
     
  13. Bert Mogelin

    Bert Mogelin

    Lid geworden:
    26 aug 2015
    Berichten:
    152
    Locatie:
    Hoorn
    Bjorn,
    En met je handen regelmatig voelen over de romp.
     
  14. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Bjorn, ik zie dat je je model rijkelijk hebt voorzien van balsa en daar is op zich niets mis mee, maar je hebt de echte probleem gebieden overgeslagen zie ik.
    De beplanking van de bovenkant van je model is een stuk makkelijker dan de onderkant, vanaf de kiel en juist daar zie ik geen of nauwelijks balsa. Daar zitten veel bochten en andere moeilijke vormen waar de balsa je een beter lijmoppervlak geeft. Onderstaande foto laat zien waar alleen op die plaatsen balsa is gebruikt waar echt nodig,

    Als ik jou was zou ik nog even bekijken of je met name bij boeg en achterschip toch nog wat balsa toevoegd alvorens je gaat schuren.
     
  15. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Bjorn, het belangrijkste wat je nu nodig bent zijn schuurmiddelen , vooral ook om de ronde bolle vormen en de ronde holtes te schuren.
    Af en toe met een los vrij dun plankje over de huid heen om te zien of er geen blutsen en deuken ontstaan, en verder zoals door diverse anderen hierboven is beschreven..
    Die hebben het belangrijkste al gezegd
    + eeen hele hoop geduld. Dit is het belangrijkste onderdeel van het maken van de romp
     
  16. *Klaas*

    *Klaas*

    Lid geworden:
    13 jul 2014
    Berichten:
    1.777
    De vraag over gereedschap is vorige week in een ander verslag ook al gesteld, en beantwoord.
    Geduld (en een Timmermansoog volgens Hans) zijn inderdaad niet te koop, je hebt het of je hebt het niet.
    Meer info over gereedschap, verf, lijm e.d. vind je op de website in mijn handtekening.
    www.henkvanluinen.com onder de kop "kennisbank" in het menu.
    Verder raadt ik je aan om de verslagen, zeker op pag.1 van dit forumdeel eens door te spitten.
    Daar vind je een schat aan wetenswaardigheden. :thumbsup:
     
  17. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    En dan niet aan het einde beginnen, maar op pagina 1 van de verslagen
     
  18. *Klaas*

    *Klaas*

    Lid geworden:
    13 jul 2014
    Berichten:
    1.777
    Klopt
     
    Laatst bewerkt: 23 nov 2016
  19. bjorn kuipers

    bjorn kuipers

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    10
    Locatie:
    boven leeuwen
    IMG_20161124_171823.jpg Hallo iedereen

    We pakken het wat anders aan dan de gebruikelijke manier. We gaan de spanten geheel vullen met balsa waarnaar we het gaan opschuren in de vorm die de boot uiteindelijk moet hebben. Sorry voor de onduidelijkheid maar op de foto is te zien wat we bedoelen

    Groetjes Bjorn Kuipers
     
    Laatst bewerkt: 24 nov 2016
  20. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Succes Bjorn, en dan na het in model schuren de spanten opvullen??
    En hoe ga je straks de kanonnen plaatsen?
     
    Laatst bewerkt: 24 nov 2016

Deel Deze Pagina