friedrich wilhelm 1680 bouwverslag.

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door bjorn kuipers, 17 nov 2016.

  1. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Bjorn,
    Voor het makkelijk lezen van het verslag - wanneer je foto's upload kun je er voor kiezen om kleine afbeeldingen te plaatsen of om deze als volledige afbeeldingen te laten zien. Dat laatste is voor ons oudjes wel wat fijner om te bekijken :rolleyes:
     
  2. bjorn kuipers

    bjorn kuipers

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    10
    Locatie:
    boven leeuwen
    We hebben een Dremel aangeschaft. We gaan op het balsa de plaatsen aftekenen waar de kanonnen worden geplaatst.
    Door middel van de Dremel gaan we de inkepingen in het balsa maken waarnaar we de kanonnen kunnen plaatsen.
    Uiteraard beplanken we de spanten gewoon met eikenhouten/ vuren latjes.

    Een vraag over deze houten latjes: Als eerst wat vinden jullie een mooie en fijne hout soort om mee te werken voor het beplanken voor de spanten. Daarnaast zijn wij opzoek naar een goedkoop adresje waar we deze latjes zouden kunnen bestellen / halen. We moeten deze opnieuw aanschaffen omdat de latjes die bij het pakket zijn bijgeleverd allemaal aardig krom zijn getrokken waardoor we ze niet meer kunnen gebruiken

    alvast bedankt !
     
  3. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Veel gebruikt is lindenhout. Makkelijk buigbaar, goed te schuren, netjes te verven
    Mooi is notenhout. Kun je met olie of lak afwerken, hoef je dan niet te verven, maar iets moeilijker te buigen.

    Ik raad altijd het gebruik van een elektrische plankenbuiger aan.
     
  4. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Je gebruikt véél te véél balsa om de boel op te vullen als je straks met een dremel de boel weer gaat uithollen dan word het volgens mij (met alle respect) een knoeiboel.
    Ik zou je nogmaals zoals anderen al eerder deden willen adviseren om eens wat verslagen door te nemen, dan word je vanzelf een stuk wijzer.
     
    Laatst bewerkt: 24 nov 2016
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  5. bjorn kuipers

    bjorn kuipers

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    10
    Locatie:
    boven leeuwen
    De spanten zijn niet geheel opgevuld maar alleen de ziekanten als het ware. Schuren zal een hoop werk in gaan zitten en het zal aardig wat stof opleveren en een knoeiboel. Maar dat mag natuurlijk ook wel. Vnv gaan we even langs bij Hobma in Elst om te kijken naar de soorten latjes en welke we gaan kiezen. Nog een paar foto's zijn onder aan het bericht te zien. Ik laat weer van me horen als het schuren klaar is en we gaan beplanken( dit zal eventjes duren) IMG_20161125_162830.jpg IMG_20161125_162843.jpg IMG_20161125_162854.jpg
     
  6. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik krijg de indruk dat je het niet helemaal goed begrijpt. kijk nog eens naar de foto in post 14 van dit verslag.
    Ook al is de binnenkant niet helemaal opgevuld, gebruik je toch nog te veel balsa. Misschien ga je liever je eigen gang, even goeie vrienden hoor, maar dan heeft vragen stellen en daarop goed bedoeld advies eigenlijk niet zoveel zin....??
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  7. bjorn kuipers

    bjorn kuipers

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    10
    Locatie:
    boven leeuwen
    Ik heb zeker iets aan het advies. En het lijkt alsof ik er niks mee doe. Maar ik was de opties aan het bekijken. Door dat de spanten erg onnauwkeurig waren proberen we het op deze manier. Snap dat het echt niet de gebruikelijke manier is om zoveel balsa hout te gebruiken en het er niet heel netjes uitziet tot nu toe ;) Maar naar deze stap zullen we verder gaan op de gebruikelijke manier
     
  8. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik ben heel benieuwd naar het resultaat ;)
     
  9. bjorn kuipers

    bjorn kuipers

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    10
    Locatie:
    boven leeuwen
    ik zelf op dit moment ook nog :oops:
     
  10. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Best wel benieuwd of inmiddels al je balsa is gladgeschuurd en of het is gelukt?
     
  11. bjorn kuipers

    bjorn kuipers

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    10
    Locatie:
    boven leeuwen
    Ik zal vnv even nieuwe foto's plaatsen. 1 kant is volledig opgeschuurd in de vorm. Zoals Pietsan al zei heeft dit aardig wat rotzooi opgeleverd maar heb vaak met de stofzuiger door de kamer heen gesjouwd waardoor het uiteindelijk wel weer netjes bleef haha.

    De andere kant is de bedoeling deze week af te maken. Door een drukkere schoolperiode gaat het ietjes langzamer dan geplant.
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  12. bjorn kuipers

    bjorn kuipers

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    10
    Locatie:
    boven leeuwen
    Hierbij wat foto's. Helemaal perfecy is het nog niet maar de laatste stukjes ga ik pas goed schuren als de andere kant even ver is zodat allebei de kant symetrisch aan elkaar zijn IMG_20161209_170645.jpg IMG_20161209_170640.jpg IMG_20161209_170629.jpg IMG_20161209_170525.jpg IMG_20161209_170539.jpg
     
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  13. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat zit aardig in model Bjorn, zitten de spanten nu ook goed in lijn?? of moet je nog wat spanten opvullen.
     
  14. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    mooi strak opgevulde romp
     
  15. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Alles bij elkaar toch een beste klus. Veel kan deze boot niet meer bunkeren;)
     
  16. pimboly

    pimboly

    Lid geworden:
    9 feb 2013
    Berichten:
    291
    Locatie:
    eernegem belgie
    Mooi gemaakt,maar naar mijn mening niet echt nodig
    Zal ook het maken van de poorten niet makkelijk maken
     

Deel Deze Pagina