Heeft iemand van jullie ervaring met de bouw en de vliegeigenschappen van de Friendly F5J van de firma Schuster ? Spanwijdte: 3600 mm Romplengte: 1564 mm Vlieggewicht: 1500 g Vleugelbelastng: 21 g/dm2 Meer informatie in de onderstaande link: http://www.modellbauservice.com/schuster/?Modelle___Friendly_Familie___Friendly_5J Over de bouw is sinds eind 2016 op het Duitse onderstaand item actief: http://www.rc-network.de/forum/showthread.php/605239-FRIENDLY-5J-Baubericht
Nee, nog niet maar hij is net bezorgd ;-). Pakket ziet er goed uit en de handleiding (op CD) is zeer uitvoerig. Ik ga binnenkort beginnen, dan zal ik dit draadje aanvullen.
ja , heb het model gebouwd en gevlogen . Was een erg leuk project ,, vliegt prima pakt goed Thermiek ,... maar niet te snel vliegen ,... Dan gauw flutter over de gehele vleugel . En heel belangrijk in alle freesdelen zit een klein rond gaatje , en ik dacht dat deze voor een goede passing altijd rechtsboven moet komen !! zie het plaatje, op 1 van de spantjes is het extra ronde gaatje wel te zien . En verder heb ik de gehele staart sectie demontabel gemaakt, scheelt een stuk in het vervoer . En de vleugel wordt zo op de romp gelegd , aansluitingen met een Sub D stekker. In post 173 op het Duitse Forum heb ik nog een aantal foto,s en een( heel kort ) filmpje geplaatst. http://www.rc-network.de/forum/showthread.php/605239-FRIENDLY-5J-Baubericht/page12
Mooi Joop, ik zag op het Duiste forum nog wat aanbevelingen waar ik welicht rekening mee ga houden: 1. Leitwerke profiliert ( 3mm Leisten aufgeklebt und verschliffen). 2. Leitwerk Servos unter die Fläche verlegt. Ursprünglicher Träger entfernt. Dadurch kann der Akku weiter nach hinten. 3. Wingtipps abnehmbar, wegen Transport in Schutztaschen. Durch Nr 1+2 konnte ich einen Grösseren Akku verwenden (Schwerpunkt 95mm). Zackenband habe ich auch aufgeklebt, ebenso die Lücke zwischen den Wölbklappen geschlossen. Gewicht mit den Änderungen und 2800er Akku : 1620 Gramm.
Het enigste wat ik anders heb gedaan is de wingtips vlakker op de tippen gezet,namelijk op 50 graden zie foto het open deel tussen de vleugel op de romp dicht gemaakt. zie foto. En had ruimte genoeg voor de lipo . Ik moest door de veel lichtere regelaar de lipo zelfs meer naar voren leggen . En niet onbelangrijk om naar achteren lichter te worden , de gehele romp goed schuren, met name de rondingen niet te zuinig ! Zo ook het gehele hoogteroer en richtingsroer. Met name de laatste deze naar achteren en naar boven netjes "verjongen" De volgende motor Poly-Tec 400-F5J/light m. Getr. 4,4:1 maar wel een lichtere regelaar n.l. de Castle creations Talon 35 brushless speed controller. Is dacht ik zo'n 25 gram lichter dan die van poly-tec. deze heeft ook het voordeel dat ie een bec heeft van 5 amp. continu.en ik kwam dan op deze gewichten gewichten Romp compleet zonder lipo 577 gram Middenvleugel 450 gram Linker vleugel 173 gram Rechter vleugel 175 gram Stabilo 30 gram Richtingsroer 16 gram 3Slipo 1500 mA 138 gram Totaal 1559 gram. Ook "zackenband"denk mede door de vlakker liggende wingtips niet nodig ! zo ook punten 1. 2 en 3 denk ik niet nodig. Transport tassen gemaakt van bubbeltjes plastic met aan 1 zijde alu folie en aan de andere zijde op de bubbel nog een plasticfolie, en de tassen naar de tips toe iets groter gelaten daardoor ging het in -en - uithalen van de vleugels prima met aangelijmde tips.. Mocht er behoefte aan zijn , ik heb nog vele foto's van het bouwen .
Het zakje met onderdelen mag al open, een mooie kit, bouwt heel gemakkelijk en er komt een goede beschrijving bij.
Voordat de boven en onderkant erop komt eerst de servotray en vleugelbevestiging inlijmen. De inslagmoeren afgefreesd op advies van Herr Schuster.
Dan de boven en onderkant erop en dan de zijkant verlijmen. Wel ff opletten bij de boven en onderkant dat alle "kruizen" goed zitten (het ging al bijna niet goed) ;-). (Plaatje hieronder is van de handleiding)
hier dan een plaatje , zoals het bij mij ging ,waar oude Nihm pakketten al niet goed voor kunnen zijn
Het motorspant zit er in en de cockpitkap zit erop, past allemaal prima en de domping zit ook goed. Je ziet hier dat wanneer je een dikkere motor (>28mm) zou willen inbouwen dat hier nog wat ruimt voor is. Nu gaat het schuren van de romp beginnen. Dan de rest van de voorkant van de romp afwerken. Dan gaan we weer verder.
En het kielvlak is ook heel makkelijk in elkaar te lijmen en ligt inmiddels ook klaar voor de schuurfabriek.
Misschien heb je er iets aan Het kielvlak is ook simpel demontabel te houden , door middel van een kuststof m3 boutje welke vast gedraaid wordt in een m3 moertje die gelijmd zit aan 1 van de zijkanten van de romp . Zie ook de foto,s die ik eerder geplaatst heb ,waarop ook te zien is dat het stuurstangetje in het horntje gehaakt zit . Op de foto hier is het kunsstof boutje te zien .
Voordat de romp op maat geschuurd wordt eerst het motor-buiten-schot oplijmen. Niet vergeten te centreren. Waar n balpen al niet goed voor is ;-).