Willem, hoe is het met de torsiestijfheid van rudder en elev? Als het niet zo sterk is, zou ik nog wat 45graden houtjes er tussen doen.
Lyckele, met het stabilo twijfel ik nog ff, niet zo stevig als ik dacht. Kielvlak is veel steviger. Heb weinig gelezen over versteviging op de Friendly. Ga eerst maar ff verder met bouwen ;-). Inmiddels het puzzeltje van het hoogteroer ook gelijmd.
Voorbereidingen voor de midden-vleugelbouw. Deze latten (3x8mm) worden tegen de balsa verlijmd, daarop komen de ribben. Hetzelfde gebeurt ook voor de bovenzijde van de vleugel. Hier wordt zorgvuldigheid aangeraden ;-).
Heeft geen versteviging nodig. Twijfelde eerst ook maar nadat het folie er op zat en het met 2 boutjes op de romp zat . Was de stevigheid voldoende
Vanavond plankjes balsa wegen en stapeltjes van gelijk gewicht verdelen. De zwaarste komen op de midden-vleugel. Dan de balsa tot 1600mm verlengen en aan de onderligger verbinden. Hierop komt een ribbenhouder en het middenstuk. De ribben hebben zo makkelijk een gelijke afstand. Het resultaat zal ik snel op de foto laten zien.
Veel schuren, veel passen en dan is ie eindelijk gelijmd. Eigenlijk verlijm je alleen de ribben aan de ligger en de achterligger. In de handleiding staat beschreven eea te dubbel checken aangaande de ribben, deze hebben n heel klein verloop. Er komt n mooi rondhout op de voorkant, die kun je gebruiken voor het checken van de uitlijning. Ik moest toch enkele ribben omwisselen.
Vleugelverbinderdoosje inlijmen, voorlijst lijmen. Plaatjes voor de schroeven inlijmen en schuren. Flapslijsten ingelijmd. Lekker bezig en gaat lekker..... Vanavond de bovendekking passend maken.
Tot nu toe n super pakket, alles past goed, super! Soms de handleiding 2x lezen maar dan is het wel duidelijk.
Na een weekend lekker vliegen weer even bezig met wat kleine detailleringen op en in de vleugel. Het servo afdekplaatje wordt nieuw gemaakt, eindelijk iets wat niet past in deze kit ;-) En zoals te zien, er moet nog genoeg geschuurd worden.
En de eerste opzet voor de vleugels met ailerons. Ook hier even opletten omdat de midden-ribben-verbinder een heel klein beetje taps toeloopt. Je ziet het meteen wanneer je er de ribben opschuift. Wanneer de buitenribben er te diep inzakken kun je het beter ff omdraaien. ;-)
Gaat allemaal makkelijk, dadelijk een moeilijker klusje, het huis met de vleugelverbinder, aan beide zijden.
Tijd om even rustig aan het "huis" te werken. Zorgen dat alles geschuurd is, passen, nog eens passen, beetje schuren, nog eens passen en dan toch maar lijmen. De verbinder zit er strak in. Als de indekking klaar is wordt de verbinderingang op maat geschuurd. Eea moet dan strak in elkaar passen.