Hallo zweverds. Heb ook een F 5 J besteld en kwam op R C network een draad tegen over IDS en RDS servo aansturing tegen. Heeft iemand daar ervaring mee. Servo met tegenlager . Niet erg duur. Grt Wim
Leuk Wim, veel bouwplezier, ik geniet er met volle teugen van. Mooie kit. Ik heb helemaal geen ervaring met IDS- en RDS-aansturing. IDS zou je voor de flaps kunnen inzetten en RDS zou prima passen op de ailerons.
Servo met tegenlager verlengt de levensduur van de servo en vergroot de nauwkeurigheid ook op langere termijn.
IDS en LDS zijn bijna hetzelfde en er zijn houten en kunstof servo houders op de markt van 5 tot 30 euro. Wel allebei met gelagerde servo arm in het frame. Voordeel is dat het scharnierpunt op de servo heel kort op het midden kan zitten en de arm ondersteund word. Daardoor is er heel veel mogelijk met de overbrenging waardoor de servo veel graden kan draaien zonder de stuurvlakken te ver te laten bewegen. RDS hoor ik al een paar jaar weinig meer over. Slijtage ?? Grt Wim
Ik heb besloten om de Emax3352 in de vleugel te gaan gebruiken, daarom even een servomount getekend. Een clubgenoot is al bezig met printen .
De buitenvleugels in de maak, hier mag je een sjabloon gebruiken voor de hoek en afstand van de ribben. Ook dit werkt weer als vanzelf.
De paasstress weer voorbij en heerlijk weer om buiten te schuren. De eerste buitenvleugel is bijna klaar. De verbinder past goed, geen kracht zetten is het advies! Wanneer het niet past, nog even schuren. De voorlijst is een balsa lat die met n pasvorm geschuurd moet worden. Ik ga maar eens opzoek naar de juiste folie ;-).
Nr 115 wordt een geheel, na wat passen en schuren, passen ook de carbon vleugelverbinders prima. Tijd voor n foto (nog zonder voorlijst en tips). Ik ben heel tevreden over deze kit. Prima te bouwen en zeer goed beschreven.
Zojuist de voorlijsten gelijmd morgen weer naar de schuurfabriek. Natuurlijk zijn ook de sjablonen meegeleverd om de voorlijst in model te schuren.
Misschien zie ik het niet goed maar men beveelt aramide draad aan om de carbon verbinders en de liggers. Alles is zo minimaal dat ik dit wel zou meenemen in de bouw. Alleen moet dit winden van de draad gebeuren voor indekking van de met balsa
Hi easmit, Dit wordt de volgende stap, er komen vier kleine gaatjes in de balsa bedekking en de draad draait 10x om het vleugelverbinderhuis, en dat dan 2x. Ik zal dit bovenstaande nog documenteren. De aramide draad wordt overigens meegeleverd.
En dat ziet er dan zo uit, ik heb eerst de uiteinden van de draad met seconden lijm verstevigd, anders rafelt het zo . En dan is het nog een aardig klusje. Sommige verjongen eerst nog de liggers, maar dat wordt ontraden. En ik heb dat dus ook niet gedaan . De verdikking valt na het bespannen niet op,zeker niet als je het niet weet
Ik zie dat je het maar aan één zijde hebt gedaan, ik dacht ook de andere zijde te doen. Is dat n bewuste keuze?
oeps , dat weet ik niet meer. Maar als het in de gebruiksaanwijzing staat dat beide zijden moeten dan heb ik dat gedaan . Maar het zou ook kunnen zijn dat de verbinder aan 1 zijde vol en zat verlijmd is waardoor het ook niet nodig is omdat de verbinder en ligger dan 1 geheel vormt . Maar weet het dus niet meer. Heb het toestel ook niet meer, is verkocht aan iemand die hem heel graag wilde hebben ( Heb zelf nog de Xplorer , Q12X de novus Thermiek ) had hem gekocht als een leuk bouwproject voor de winter.
Ok, kan natuurlijk dat een kant is ingelijmd en de andere kant de aramide gebruikt wordt. Ik ben bijna bij het hoofdstuk dus ik kom het vanzelf tegen. Keep you posted!
Vandaag is het torretje aangekomen, ik heb gekozen voor n 2220/12 V2 Long. Hier komt n 12X6 of n 12X7 klapprop op en n 32mm spinner.