FrSky RPM/temp sensor...

Discussie in 'Model elektronica' gestart door brutus, 6 feb 2017.

  1. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Als jij voor mij een leuke gelijkvloerse woning weet kom ik je kant op en kan je de toongenerator van mij lenen :)
    Je zou kunnen beginnen met een NE555 en een bloksignaal kunnen genereren.

    [​IMG]

    Laat je één van de twee LED's weg dan heb je een pos of neg puls op de output.

    Je kan ook het signaal "oppoetsen" wat je nu hebt en bruikbaar maken voor de interface.

    [​IMG]
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Da's voor mij allemaal een beetje te hoog gegrepen....
    Gaat me een beetje te ver om een toongenerator te bouwen, zonder zekerheid het probleem op te lossen.... En ik heb helaas ook niet een gelijkvloers huis voor je....
     
  3. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Als het goed is zit er ook een "toongenerator" op je scoop waarmee je je probes test / afstelt.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een scoop kan ik wel lenen, maar dat is een heel oude eenkanaals zelfbouwer uit de electuur of zo....
    Zou dat daar ook mee kunnen?
     
  5. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Meestal zitten ook op oudere scopen een calibreer uitgang, dat is dat pennetje naast de scoop ingang.
    Andere optie is om een ~5 Volt trafo'tje te nemen en op de uitgang te meten, je hebt dan een 50 Hz sinus.
    Daarna 2 diodes aansluiten op de 5 Vac en je hebt 100 Hz puls.

    puls.JPG
     
  6. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Een hallsensor monteren bij je ontstekingsspoel lijkt mij het eenvoudigste.
     
  7. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ik heb zelf een telemetry dingetje geprogrammeerd met een Arduino. Neemt gewoon het signaal van de ontstekingspuls van mijn Rcxle
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Schiet me niet lek omdat ik niks van electronica weet.... maar de Tacho uitgang van die RcExl is reeds rechtsstreeks de uitgang van een Hallsensor....
    Daar werkt hij niet op. Wat schiet ik dan op met NOG een hall sensor (Die ook nog eens externe voeding nodig gaat hebben)?

    Ja... da's fijn, maar daar heb ik niet zo veel aan :D Ik weet namelijk helemaal niks van of over Arduino, en eerlijk gezegd was ik ook niet van plan te gaan investeren in de hele rambam die nodig is om dat te leren....

    Wat ik graag zou willen weten, is of iemand reeds wéét welk signaal dat FrSky printje nodig heeft (waar reageert het wel op en waar niet), en hoe ik een geldig signaal kan genereren.
    Het signaal wat ik nu heb en de FrSky print zijn namelijk niet compatibel, dat heb ik reeds geprobeerd.
     
  9. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Welk type FrSky heb je eigenlijk dan kijk ik eens naar de manual.
    Het zal deze waarschijnlijk zijn.
    Als het deze is wil de ingang een sinus zien die door de nul gaat.
     
  10. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Even kort door de bocht. De investering die je moet doen om dit met een arduino voor elkaar te krijgen is ongeveer een tientje. Alleen een arduino bordje. Kost max 3 euro in China via eBay en twee servo verlengkabeltjes
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik doelde meer op de investering om met Arduino om te leren gaan....
    Ik weet dat de spulletjes bijna niks kosten, maar ze programmeren zichzelf niet, en dan weet ik nog stééds niet welk signaal ik nodig heb (ik ben een tamelijke digibeet, en niet goed in electronica)
     
  12. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    Ha Bert,

    Ik wilde toch nog aanFrSky vragen of ze weer een RPM sensor gaan maken, omdat ik de oude niet wil gebruiken.

    Ik zal gelijk vragen wat deze nodig heeft.

    Groeten

    Arie
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Doe dat, ik ben heel benieuwd.... het gekke is, dat ik bij HobbyKing helemaal geen FrSky telemetrie dingen zag liggen... alleen nog de losse temperatuurvoelertjes.

    Raar he?
     
  14. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    HK is momenteel een beetje een puinhoop.
    Het GWH schijnt een ander pand te hebben betrokken en de logistieke afhandeling van orders te hebben uitbesteed.
    Voorraad is teleurstellend en leveringen dramatisch.
    FrSKY is sowieso vrijwel niet meer in voorraad. Dat kan ook een keuze zijn omdat ze er wellicht te weinig aan verdienen.

    Als je iets van FrSKY uit China wlt bestellen (bv omdat je geen gebruik maakt van LBT en te lui bent om te flashen, zoals ik): https://www.horusrc.com/
     
  15. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Helaas Boris maar met deze schakeling krijg je geen 100Hz puls maar slechts 50Hz pulsen. De negatieve puls is en blijft geblokkeerd door de diodes. Wil je een 100Hz puls hebben dan zal je een Gelijkrichter moeten gebruiken. Daar heb je 4 diodes voor nodig of twee diodes en een trafo met een midden aftakking.
     
  16. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Brutus. Ik ben momenteel even druk met het inrichten van mijn nieuwe.woning, maar ik wil wel een arduino voor je programmeren en de kabeltjes solderen.

    Die van mij werkt prima op mijn Taranis in combinatie met een X8R ontvanger

    Gewoon rechtstreeks op de extra aansluiting voor het tacho signaal van de ontsteking

    En het leuke is dat met wat extra componenten ik meteen hoogte, batterij spanningen van meerdere batterijen en GPS telemetrie heb in één
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je dat zou willen doen, zou ik daar heel blij mee zijn. Zeg maar wat dat kost....

    Hang je die arduino dan rechtsstreeks in de smartport? Die dingen kun je toch allemaal doorlussen? Want ik heb er nu die RPM sensor aan hangen omdat ik ook de motortemperatuur meet....
    Ik heb daar helemaal geen verstand van verder, want mijn Taranis "ziet" wel een RPM meting (en er komen ook zo nu en dan willekeurige getalletjes uit), dus ik neem aan dat het ding dan ook nog verteld moet worden naar welk signaal hij moet luisteren?
     
  18. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ja ieder apparaat op de S.port heeft zijn eigen Id. Je kan ze allemaal doorlussen
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ah, OK....
     
  20. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    Laatst bewerkt: 10 mei 2017

Deel Deze Pagina