FrSky X12s Horus

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Japie.G, 2 sep 2016.

  1. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Naaaaais!! Direct OpenTX er op? Netjes dat ze een SD meeleveren zeg! Dat komt vanuit Engel, want frsky doet dat voor zover bekend niet!

    [​IMG]

    Heb zojuist twee beugeltjes van t9 geïnstalleerd voor een twee punts harnas. Hij past met beugeltjes en al in de koffer!
     
    vissermax vindt dit leuk.
  2. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Zierikzee
    Engel heeft een sd kaartje erbij geleverd. Toch netjes. Heb al een beetje rondgekeken in de software maar ga toch openTX erop zetten. Nog niet gelukt trouwens. Kijk er morgen nog wel eens naar.
     
  3. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Op Rcgroups staat een perfecte handleiding! Anders praat ik je er wel door
     
  4. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Zierikzee
    Op de homepage van frsky zelf stond er ook een handleiding van hoe te flashen naar open tx. Die link kwam van rc groups. Als het niet lukt dan laat ik wel weten. Bedankt voor het aanbod
     
  5. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Das hetzelfde document denk ik!

    [​IMG]

    Lekker gevlogen daarnet! Heerlijke zender! Al ga ik de sticks wel weer verlengen, ben veel meer een pinch flyer dan een duimvlieger haha!

    Opvallend:
    Display zeer goed leesbaar in zon alsmede met zonnebril.

    Instellen OpenTX op zender werkt zeer fijn, alsof je companion op de pc gebruikt.

    Had op lage hoogte veel meer RSSI low meldingen dan met taranis. Toch de interne antenne fractie minder goed/directioneler dan het 'rubber-ducky' van de taranis?
     
  6. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Zierikzee
    Das een mooi plaatje. Ik hoop dat het flashen naar openTX mij ook gaat lukken van de week.
     
  7. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Tuurlijk lukt dat
     
  8. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Ergens is er ook één voor mij onderweg. Wish it was here. [​IMG]

    Kun je al je modellen uit de Taranis-plus met open-TX 2.1.8 zo overzetten naar de Horus (na calibratie), of moet je alles gewoon opnieuw instellen/invoeren?
     
  9. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Waar heb je besteld?

    Op dit moment is OpenTX 2.2 nog in beta. De pc kant van het verhaal, Companion 2.2, is nog niet gereed. Companion kan nu nog niets anders dan de juiste firmware downloaden en deze naar de horus knallen. Modellen uit eepe files importeren en op de horus zetten kan dus nog niet helaas. Even geduld nog of met de hand over nemen op de zender zelf. En ik kan je zeggen dat dat heerlijk snel gaat met de nieuwe interface!! De openTX jongens hebben topwerk geleverd tot dusver!
     
  10. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    misschien een vraag op de verkeerde plek. maar aangezien dit een actief draadje is post ik hem hier even.

    sinds de eerste beelden van de horus bekend waren. vind ik het een hele mooie zender om te zien. maar een zender aanschaffen voor een mooi uiterlijk , is een beetje een rare reden.

    maar wat zijn nu echt de voordelen van een horus/openTX met een normale ander merk zender. de hoofdlijn die ik lees, dat je alle vrijheid hebt in de zender. maar als ik het vergelijk met mijn graupner mx16. Daar zit veel meer op dan je ooit zou gebruiken. de enige beperking zijn het aantal kanalen. dit zijn er bij de horus wel meer, maar software matig kan ik niet duidelijk boven water krijgen wat de grote meerwaarde is. kan iemand dit duidelijk omschrijven, wat voor jouw de meerwaarde is?

    stel dat je de horus aanschaft. het inbouwen van een graupner hott module moet toch kunnen? futaba en andere modules worden genoemd. maar van de hott vind ik niets. stel ik zou omgaan, dan wil ik niet al mijn ontvangers willen vervangen. kan je dan ook in de software aangeven welke module deze automatisch moet gebruiken, of moet je steeds een schakelaar bedienen?
     
  11. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Het antwoord is heel simpel. Als je niet weet wat voor voordeel de Horus heeft dan moet je hem niet kopen (Aantal kanalen is zeker geen reden). Met OpenTX is de horus een zender zonder beperkingen en dat is de reden om hem te kopen. Bij elk ander merk loop je tegen ingebouwde mixers en andere beperkingen aan die je bij complexe modellen pas merkt. Met OpenTX kost alles meer tijd maar alles is dan ook mogelijk. Meer dan de meeste kunnen dromen :)

    Denk dat er niet een hott moduul is te vinden is, kan er zo geen vinden. Als je overstapt zou ik alles verkopen en FrSky ontvangers weer kopen. Die zijn niet duur maar wel goed.
     
  12. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    als ik op hott module zoek. Dan vind ik wel het eea. daarbij wordt dan alleen verwezen graupner zenders. misschien dat daarom niemand het met een frsky gemaakt heeft.

    tja wat is een complex model. momenteel heb ik dat opgelost door mixers in de ontvanger te programmeren. Niet handig op het veld, want je hebt altijd een pc/laptop nodig om het aan te passen. maar het kan. de horus kan dan als voordeel hebben dat je het gewoon in de zender zou kunnen doen

    de gevonden hott module
    [​IMG]
     
  13. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Dit HoTT module is bestemd voor JR-zenders, dus ook voor de Graupner-JR zenders, zoals de MC24 en MX22.

    Nu lijkt de behuizing van dit module bedrieglijk veel op het externe FrSky hf-module, dat ook in de Taranis en de Horus past. Zoiets zal vast geen toeval zijn ;).

    [​IMG]
     
  14. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    De Frsky module is idd een JR formaat module met dezelfde pinbezetting. Graupner/JR modules zouden daarin moeten werken als ze gebruik maken van de standaard PPM pulsen. Oudere zenders gebruiken eigenlijk altijd PPM op de module aansluiting. De kans is dus heel groot dat die module gaat werken.
    Een betere oplossing is om je ontvangers te verkopen en daar FrSky voor terug te kopen. Met een beetje mazzel hoef je daar weinig bij te leggen en je krijgt er Telemetrie voor terug.
    Als je eenmaal gewend bent aan telemetrie wil je het echt niet meer missen. Het heeft mij al enkele dead stick landingen bespaard en verlengt de levensduur van je accu's.
     
  15. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Je ontvangers wegdoen is natuurlijk een slecht plan. Daar lever je altijd op in. Bij gebruik van een HoTT module in een ander merk zender houd je aan telemetrie uitsluitend de veldsterkte-alarmering en de ontvangeraccu bewaking over, tenzij je ook nog de telemetriebox er bij aanschaft. Voor velen zijn deze gegevens echter genoeg.
    .
    Een beter plan is je oude zender blijven gebruiken voor je oude modellen en je nieuwe zender voor de nieuwe modellen.
     
    Bankzitter vindt dit leuk.
  16. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Dit was dan ook de gedachte die ik zelf had. De telemetrie gebruik ik op de hott niet (behalve de standaard dingen zoals rssi en voltage).
     
  17. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Aangezien Hott ontvangers makkelijk meer dan het dubbele kosten van Frsky ontvangers hoeft het niks tot weinig te kosten hoor. Het netjes inbouwer van de hott module vergt waarschijnlijk nog wat werk ivm de antenne aansluiting. Als die in de module op een ufl connector zit is het eenvoudig, anders wordt het solderen.
     
  18. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Wassenaar
    ............. Op lage hoogte veel meer RSSI low meldingen dan met taranis. Toch de interne antenne fractie minder goed/directioneler dan het 'rubber-ducky' van de taranis..........


    Dit is gemeten, inderdaad, met externe antenne heb je beter bereik.


    image.png image.jpeg
     
  19. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Zierikzee
    De RRSI melding zegt niet alles. Ik heb in mijn taranis(en dat heb ik ook in mijn horus al gedaan) de RRSI teruggezet naar 30DB. Ik vind het nogal hinderlijk als je geconcentreerd aan het vliegen bent op een F5J wedstrijd dat je 10 x een RRSI melding krijgt. Dat leid alleen maar af. En ik heb al erg ver en hoog gevlogen. Tot nu toe geen enkel probleem.;)
     
  20. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Was er in t begin van de taranis ook op gebrand. En als je dan de logs kijkt zul je zien dat het zeer zeer korte spikes naar beneden zijn, deze geven dan direct een melding. Ook ik zet de meldingen dus standaard pas bij een niveau van 35db, en critical bij 30. Echter zag ik een verschilletje tussen een taranis en horus. Enkel en alleen bij laag vliegen en relatief dichtbij. Vandaar mijn vermoeden dat de horus antenne iets directioneler is. Maar zoals reeds aangegeven, je hebt er nul last van bij t vliegen. En de mogelijkheid om een normale antenne te gebruiken is er nog steeds.
     

Deel Deze Pagina