FrSky X12s Horus

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Japie.G, 2 sep 2016.

  1. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Klopt, dat is het probleem ook met OpenTX, het kan op meerdere manieren. Ik gebruik de 3 hoofd delen op deze manier:
    - Inputs: Voor het bepalen van alle stuur inputs die gebruikt gaan worden in de mixers. Dual rate, expo en input curves horen allemaal hier. Ook een flap slider wordt hier gekoppeld aan een input.
    - Mixers: Voor de logische koppeling tussen alle inputs en de kanalen. Normaal zijn alle mixers 100% omdat het om het logische bereik gaat van een kanaal. Hoeveel % van de input moet het kanaal bepalen zegmaar, niet hoever moet de servo bewegen.
    - Outputs: Alles wat met de servo / mechanische weg te maken heeft zoals middelpunt en min / max posities. Ook reverse kies je in dit scherm.

    Het hoeft dus niet zo maar zo werkt het wel het meest logisch en voorkom je gekke verrassingen.
     
  2. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Deze heb ik doorgaans ook in de Mixer zitten... Mijn Input is vaak beperkt tot expo per Input-unit...
     
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Het is maar wat je wilt :) Alles wat naar meerdere kanalen toe kan gaan zet ik op een input zodat je altijd dezelfde input hebt op elke mixer. Inputs is het deel van OpenTX dat het meest wordt genegeerd tenzij het nodig is voor dual rates edg. Uiteindelijk werkt het allemaal gelijk.
     
  4. jm.wijnholds

    jm.wijnholds

    Lid geworden:
    16 jul 2013
    Berichten:
    238
    Locatie:
    Emmen
    Ik heb mijn zender bij HK besteld, scheelt toch bijna 100 euro! De ontvangers heb ik niet mee besteld, ik zag namelijk dat ze die alleen in de Global warehouse hebben .... dat duurt altijd zo lang voordat je ze ontvangt.

    Ik denk dat ik er gelijk OpenTX op ga flashen, gelijk het diepe maar in! Anders blijf je je modellen aan het instellen :) en met een heli heb ik daar niet veel zin in ;)

    Ik ben nu nog even op zoek naar ontvanger en lokale ontvanger-boeren :). Ik zit voor mijn quads te denken aan de X4RSB en voor mijn heli' s en grote vleugel modellen de X8R met die vreemde antennes. Alleen zie ik dat alle ontvangers die hier in nederland te koop zijn internationale versies zijn. Nu begreep ik dat je of de Horus naar de internationale versie zet of de ontvangers naar de EU versie. meest logisch lijkt mij de Horus naar de internationale versie. Is dat gewoon de frimware van de Frsky-site halen en flashen? of moet je daar nog iets specifieks voor doen? Ik las dat je met OpenTX op de taranis je ontvangers kan flashen via de pinnen van de ex module bay, geld dat voor de Horus ook

    Nu even de rest van de post lezen... zag dat jullie al weer lekker aan het posten waren. Keep up the good work! (y)
     
  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    http://www.microtechnics.eu/liste.php?categorie=FrSky&souscat=48&langue=nl

    Voor quads is een XSR wellicht beter want die is nog wat kleiner. Zonder telemetry is een XM+ de beste keus.

    Kwestie van op de Horus de laatste internationale FW zetten en hij is FCC. Ontvangers updaten is ook zo gedaan..... maar alle ontvangers verkocht in de EU zijn normaal met EU LBT (behalve bij HK dan)
     
  6. jm.wijnholds

    jm.wijnholds

    Lid geworden:
    16 jul 2013
    Berichten:
    238
    Locatie:
    Emmen
    Wat bedoel je met FCC? Nu dat ik even in de versies van ontvangers duik duizelt het mij even voor de Ogen, termen die ik voorbij zie komen:
    - LBT
    - EU
    - EU LBT
    - Internationaal

    Kan iemand dit voor mij veruidelijken? Heb nu de euro versie van de Horus besteld, moet ik dan de EU of de EU LBT hebben of is dat het zelfde?

    Je geeft aan dat je ontvanger zo te updaten zijn, hoe doe je dat?
     
  7. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Er is in den beginne de internationale zendmodule en ontvanger firmware, ook wel FCC genoemd (amerikaanse keuring)

    Dan was er heel even de EU firmware die vrij snel vervangen is voor de EU LBT firmware.

    Dus nu:

    International/FCC
    Of
    EU-LBT firmware

    De zender en ontvanger firmware moeten op elkaar zijn afgestemd anders binden ze niet. Dit geldt overigens enkel voor X en S series ontvangers. De oudere types (V en D) zijn onder openTX gewoon bruikbaar ongeacht de firmware versie van de zendmodule, mits je de EU optie bij het downloaden van de firmware maar niet aanvinkt.

    Updaten van s.port devices, dus ook de ontvangers, gaat via een FrSky USB flashdongle, of via de horus zelf vanaf de volgende versie van OpenTX
     
    Laatst bewerkt: 17 feb 2017
    Helron vindt dit leuk.
  8. jm.wijnholds

    jm.wijnholds

    Lid geworden:
    16 jul 2013
    Berichten:
    238
    Locatie:
    Emmen
    Daar word het al wat duidelijker van. Dus als ik nu een X4R FCC(internationaal) koop en de horus vervolgens flash met de internationale firmware moet ik kunnen binen
     
  9. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Exact, of je moet de x4r naar eu-lbt flashen.. om t even
     
  10. jm.wijnholds

    jm.wijnholds

    Lid geworden:
    16 jul 2013
    Berichten:
    238
    Locatie:
    Emmen
    Haha duidelijk! ;) Heb ik nog iets speciaals nodig om de zender of ontvanger te kunnen flashen?
     
  11. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Als je kunt wachten tot de volgende versie van OpenTX niet, dan enkel een aangepast servokabeltje. Op dit moment heb je nog een frsky usb flashdongle nodig. (Of een taranis, maar ga ervan uit dat je die niet hebt)

    Verder enkel een goede usb kabel, veel geklooi mee, dus zorg dat je een goede hebt, niet zo'n charge only cheapo telefoonding.
     
  12. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Ik kan ook zo een build maken van de laatste versie, dan kan je ook vanuit de Horus de ontvangers flashen ;)
     
    jm.wijnholds en Helron vinden dit leuk.
  13. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Gaat goed daar!!!

    Heb ergens gelezen dat (die "rare" grote uiteinden!) de nieuwe Frsky ontvangers (X8S) te vervangen zijn door gewone sprieten, wat ik overigens ook graag zou willen(zijn ondingen om in te bouwen!) doen, maar dan rijzen er vragen op:
    - weet iemand wat het nut/effect is van die zwarte antenne aanhangsels?
    - wat het verschil is in uitgaves? ( ik zie ze met dikke uiteinden en die ik heb (de latere denk ik) met platte uiteinden! Zag dat Japie.G ook met die platte heeft!
    - zou er verschil zijn in de X8S met de originele zwarte uiteinden en die met gewone sprieten?
    :weetnie:
     
  14. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Binnen NL "moeten" we vliegen met de EU-LBT versie omdat de europese unie eist dat onze apperatuur Listen Before Talk (LBT) hanteerd. Ik zou altijd EU-LBT flashen, zowel zender als ontvangers.
    Indien je internationaal (i.e. buiten europa) vliegt dan kan je met de International versie uit, maar in Europa niet. Het lijkt me het beste om ook dit stukje regelgeving aan te houden en te zorgen dat we allemaal binnen de regeltjes vliegen om zo onze mooie hobby gaan grotere schade aan te doen dan de vele "crashende drone" video's op YourTube al reeds doen...
     
    AHoogendijk, jm.wijnholds en Helron vinden dit leuk.
  15. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Als dat zou kunnen... :yes:
     
    jm.wijnholds vindt dit leuk.
  16. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Die platte dingen verhogen de Gain van je antennes (voor zover ik weet) en hebben zo een beter allround ontvangst. De ontvangers met "die platte dingen" zijn ook iets duurder, maar als je ze niet wilt kan je gewoon een paar andere antennes er op zetten. Je kan ze gewoon als losse onderdelen kopen en met van die kleine k#t connectortjes er op klikken. Ik vind die zwarte dingen wel ok, zeker voor redelijke kisten waar je wat ruimte hebt. Beetje klitteband aan de antenne en in de kist en ze zijn perfect inwisselbaar....
     
    Helron vindt dit leuk.
  17. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Hele duidelijke houvast voor ons "Newbees"... :thumbsup:
     
  18. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Ze zijn d'r bijna! Nog maar 5 issues!
    upload_2017-2-17_14-56-3.png
     
  19. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Opzich mee eens maar het is niet verboden om FCC te gebruiken. Ze willen alleen zoveel mogelijk EU LBT forceren en daarom mag een nieuwe zender niet meer FCC kunnen ondersteunen. Met een oude zender is het gewoon toegestaan nog, net als dat het gebruik van DSM2 niet verboden is maar de verkoop van nieuwe zenders met DSM2 wel.

    Daarnaast is de kans dat er iets gebeurd met FCC of DSM2 firmware verwaarloosbaar. Als er een kans zou zijn dat het een probleem was dan was het in de US allang verboden want die zijn daar nogal streng in normaal. De enige reden dat het in de EU verboden is is door gezeur van andere fabrikanten voor wifi en andere dingen die ook dezelfde frequenties gebruiken en die hebben een compliant systeem afgedwongen. RC systemen zijn hopping en hebben geen last van andere systemen zolang de lucht niet vol zit.

    Zolang er voor mij niet 100% duidelijk is hoe LBT zich precies gedraagt gebruik ik het niet.
     
  20. jm.wijnholds

    jm.wijnholds

    Lid geworden:
    16 jul 2013
    Berichten:
    238
    Locatie:
    Emmen
    Ik las dat je er beter bereik mee hebt... Ik mijn grote kisten raak ik ze wel kwijt en in mijn heli' s ook wel. Dus voor mij geen probleem :).

    Ik heb het met je eens dat we ons zoveel mogelijk aan de regelgeving moeten houden. Ik heb nu een X4R besteld die LBT is, neem aan dat ze hier mee bedoelen EU LBT. Heb voor de zekerheid maar een update dongle er bij besteld.

    Voor mijn racequads ga ik voor de X4R omdat ik daar goeie verhalen over lees, tevens is natuurlijk mooi dat de telemetrie van de ESC naar de horus kan (lipo voltage en Mah(fuel). Dat scheelt weer het gedonder van een OSD.
     
    Arthur Costerus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina