FrSky X12s Horus

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Japie.G, 2 sep 2016.

  1. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Woow... Dacht dat ik een eindje op weg was... Maar als ik het hier op dit Forum lees... is dat maar een heeeel klein eindje!!!
    Wat een mogelijkheden!!!
    Grappig, vroeger zat ik uren te bouwen en nu zit ik uren te lezen/studeren!
    Maar ik vind het leuk en heel interessant en ik merk dat ik de info "opslorb"...
    Dank ieder!!! :worship:
     
    jm.wijnholds vindt dit leuk.
  2. jm.wijnholds

    jm.wijnholds

    Lid geworden:
    16 jul 2013
    Berichten:
    238
    Locatie:
    Emmen
  3. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Bestand ook gedownload? Bevat beide versies
     
    jm.wijnholds vindt dit leuk.
  4. jm.wijnholds

    jm.wijnholds

    Lid geworden:
    16 jul 2013
    Berichten:
    238
    Locatie:
    Emmen
    .... hmmm... Okay voel me weer een Noob again ;)
     
  5. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Iedereen begint als n00b, geen probleem toch
     
    jm.wijnholds vindt dit leuk.
  6. jm.wijnholds

    jm.wijnholds

    Lid geworden:
    16 jul 2013
    Berichten:
    238
    Locatie:
    Emmen
  7. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Voor mij persoonlijk was de leercurve heel stijl maar snap nog heel veel niet. Met YouTube en google kom je een heel eind en de besloten groep voor de Horus op facebook is ook heel goed. Daar zit o.a. R. Scott. Page in en die heeft hele nauwe banden met FrSky en kent de ontwikkelaars van OpenTX redelijk. ( https://www.facebook.com/groups/frskyhorus/ ).

    Ik vind het ook erg leuk om dat kleine beetje wat ik weet te delen met anderen en @Japie.G en @Tadango corrigeren me wel als ik het niet goed het opgeschreven...;)
     
    Helron en jm.wijnholds vinden dit leuk.
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    jm.wijnholds vindt dit leuk.
  9. jm.wijnholds

    jm.wijnholds

    Lid geworden:
    16 jul 2013
    Berichten:
    238
    Locatie:
    Emmen
    Haha bedankt.... daar maak je mijn vrouw ook weer wat blijer van
     
  10. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Apparatuur die is verkocht met de EU of EU LBT norm is alleen daarmee legaal te gebruiken, als je daar zelf de International/FCC firmware in gaat zetten voldoet deze niet meer aan de norm en is daarmee illegaal. Alleen als de apparatuur is verkocht voordat EU/EU LBT een feit werd kan deze nog steeds met de International/FCC firmware gebruikt worden.

    Het is niet voor niets dat de wetgevers vereisen dat een fabrikant de mogelijkheid om andere (zend) firmware erin te zetten onmogelijk maakt. Met de Taranis is het met modellen van 2016 niet meer mogelijk om zelf de firmware van de ingebouwde XJT module om te flashen naar International/FCC firmware als deze af fabriek van EU LBT is voorzien.

    Het is raar dat het blijkbaar bij de Horus mogelijk is om deze firmware wel om te flashen, waarmee men in feite niet meer aan de regelgeving voldoet (tenzij men daar een gat in gevonden heeft, die dan vermoedelijk in een aangepaste wet weer gedicht wordt)...

    De wetgeving die voor zenders in de 2,4 GHz band van toepassing is geldt ook voor WiFi apparatuur, ik kan me niet voorstellen dat de reden hiervoor gezeur van andere fabrikanten zou zijn geweest. Het heeft eerder met het brede gebruik van de 2,4 GHz band te maken en om daar lucht in te creëren heeft men LBT bedacht. Overigens was LBT ook al op de 5,8 GHz band in gebruik, vereist om radarsystemen van vliegvelden e.d. niet te verstoren.

    In andere discussies op dit forum kun je er meer over lezen.

    Als we overigens kijken naar andere fabrikanten zoals Futaba dan zien we dat die ook voor bestaande zenders bij een firmware update de EU LBT norm invoert, ook als die apparatuur van voor 2015 is...
     
    Laatst bewerkt: 17 feb 2017
  11. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Klopt, daarom updaten veel futaba gebruikers ook niet :)
     
  12. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Lees t wel eens vaker... maar waar deze wijsheid vandaan komt? Maar dit is pertinent onwaar Sterker nog, heb vorige week een spiksplinternieuwe taranis omgeflashed.
     
    Laatst bewerkt: 17 feb 2017
  13. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Waarmee ze ook gelijk het nadeel kunnen ondervinden dat bugs die in het besturingssysteem zitten niet gefixed worden omdat bij Futaba de gebruiker niet de keuze heeft om de besturingssoftware los te updaten van de zendmodule.
     
  14. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Van EU LBT naar International/FCC?

    Ik heb in diverse fora gelezen dat alleen de servicecenters (ofwel winkels die repairs doen) de firmware van de zendmodule konden bijwerken, dus ik ben wel benieuwd naar hoe je dat omflashen dan gedaan hebt?
     
  15. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Volgens mij is dat een fabel. Gewoon geflashed op de normale manier. En ben echt de enige niet hoor.

    [​IMG]

    Spiksplintertje nieuwe lbt taranis vanuit FrSky zelf, paar weken terug.

    Volgens de fora is de Horus ook niet heen en weer te flashen
     
  16. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Nou beweert FrSky wel meer dat achteraf niet blijkt te kloppen, ze zeiden ook dat de LR12 en D8 modes niet meer ondersteund werden terwijl dat alleen een OpenTX beperkings-optie was.

    Ik zal daar dan nog maar eens induiken. Bedankt voor de correctie. :)
     
  17. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Er was een bootloader bug waardoor het flashen even niet mogelijk was en daar zijn die geruchten uit ontstaan.
     
  18. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Dit is voor mij een hele goede vid. geweest! Alles staat erop!!!

    Succes!!! :beer:
     
    jm.wijnholds vindt dit leuk.
  19. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Exact. De praktijk wijkt wel eens af Maar wie weet heeft t te maken via welke dealer de zenders komen. Ik weet voor de Horus zeker dat ze allemaal vrij te flashen zijn. Voor Taranis ken ik enkel taranissen die vanuit FrSky zelf naar mij zijn toegekomen.
     
  20. GVT

    GVT

    Lid geworden:
    1 aug 2012
    Berichten:
    273
    Locatie:
    NL - Elburg - Gelderland
    Fabeltje taranis niet te flashen kwam doordat er in 2016 vanuit frsky een boatloader probleem was die programmeer problemen gaf. Maar ook die zenders zijn te programmeren.

    Oeps tegelijktijd met Tadango aan het typen. Maar hij was iets eerder.
     
  21. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Haha wat zaken tegelijk. Maar inderdaad ja, dat was ooit ff een probleempje! Dat zal de bron van deze geruchten wel zijn
     

Deel Deze Pagina