FrSky X12s Horus

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Japie.G, 2 sep 2016.

  1. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    De RSSI meting is eigenlijk de belangrijkste telemetrie functie. Als de RSSI een waarde bereikt van 30 dB ben je het model al lang kwijt, dus dan heeft een alarmering geen zin meer. Ook bij 35 dB is er al geen ontvangst meer. Als dit zeer kortstondig is, zal het model even in holdmode gaan en zul je er weinig of niets van merken. Het is dan wel zaak, dat de logs de rest van de tijd duidelijk een waarde van 40 of meer aangeven. Pas als je je daarvan hebt vergewist en de alarmering hinderlijk vaak herrie maakt kun je de RSSI op een lagere waarde instellen.
     
  2. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Ok das wel nuttige info. Dan is het misschien zaak bij de OpenTX jongens eens te vragen een filtering toe te passen op de rssi zodat een spike naar 42 van laten we zeggen een 10e seconde niet direct een melding laat horen van meer dan een seconde.
     
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    Ik baal wel een beetje nu want die 4db minder is best een hoop. Een externe antenne kan maar dat maakt de zender een stuk minder mooi :( Wellicht is het nog voldoende maar het moet minimaal het bereik hebben van mijn DX18
     
  4. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Mijn ervaring is alleen lager bereik dichtbij. Op grotere hoogtes en afstanden merk ik geen verschil! (Tot nu toe )
     
  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    Zou pas bij x verloren pakketjes in x tijd moeten alarmeren. De fades van een normaal systeem zegmaar.
     
  6. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Ja, heb de vraag bij de openTX devs neergelegd hoe dit nu zit. Even antwoord afwachten.
     
    vissermax vindt dit leuk.
  7. JaapDMC

    JaapDMC PH-SAM

    Lid geworden:
    12 aug 2012
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Friesland
    Heeft de throttle stick een rattel en kun je hem ook glijdend (zonder veer en zonder tikjes) instellen?
     
  8. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Zierikzee
    Volgens mij wel, maar dan moet je de achterkant eraf schroeven. Is een filmpje van op youtube.
     
  9. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Zie het filmpje in de eerste post. De throttlestick is zowel als ratel en als smooth te gebruiken
     
  10. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Zierikzee
    Zou de ratel wel iets soepeler willen maar zie er een beetje tegenop de achterkant eraf te halen.
     
  11. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Over het filteren van de rssi:

    [​IMG]

    Nu even kijken waar die optie zit, en hoe deze bij mij staat ingesteld.

    Edit:

    Wanneer je in het telemetriescherm bij je sensoren kijkt kun je de rssi sensor aanklikken en de opties opvragen. Hier zit een checkbox voor het toepassen van het filter!

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 15 sep 2016
    vissermax vindt dit leuk.
  12. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Om de gasratel aan te passen moet de achterkant open, maar hoeven de kabeltjes niet los gehaald te worden! Enkel de achterkant een stukje opzij is voldoende.

    [​IMG]
     
    Superior en vissermax vinden dit leuk.
  13. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte


    Niet te verstaan, maar geeft een beeld van de binnenkant!
     
  14. JaapDMC

    JaapDMC PH-SAM

    Lid geworden:
    12 aug 2012
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Friesland
    Bedankt voor jullie reacties op mijn vraag mbt gasstick.
     
  15. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    [​IMG]

    Hier een RSSI log van een vlucht op de interne antenne!
     
  16. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
    Jaap ik zie afgeplatte topjes. Is het logje opgenomen met ingeschakeld filter ?
    De logjes van mijn Taranis gaan ver onder de 40 dB. Daar kan ik ook geen filtering vinden van RSSI.
    gr. Frans
     
  17. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Ja het filter staat aan! In te schakelen op OpenTX versie2.1 of hoger. Ideaal! Haalt die spikes er uit.
     
  18. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Twee extra logjes ter bestudering.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  19. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    De resultaten zijn wat wisselend (rcg draadje) maar ik heb geen goed gevoel bij de interne antenne meer. Ook jouw grafieken geven best een "slecht" ontvangst weer. Er kan verschil zitten in de verschillende zenders maar ik zie veel testen waarbij mensen zeggen dat het ontvangst prima is terwijl ze rondvliegen met een X8R met pcb ontvangers in een schuimpje.... ja, dat mag dan ook wel. Aangezien ik toch met wat andere kisten vlieg ga ik deze er niet aan wagen totdat er een goede oplossing is. Het grootste manko is dat ze niet een dubbele antenne zoals de DX18 heeft hebben ingebouwd. Ook andere antenne 'foutjes' die je ziet bij FrSky geven toch aan dat het nog niet volwassen is :( Helaas...... Misschien haal ik er later 1 om mee te knutselen maar voorlopig niet.
     
  20. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Concludeer voor jezelf, maar wil je mij eens een RSSI versus Hoogte log van een DX18 laten zien? Je zegt dat mijn logjes een 'slecht' signaal laten zien. Maar waar kan ik dan logs van andere systemen zien die er beter uit zien? Overigens inderdaad misschien goed om te vermelden. Ik zit hier niet met schuimpjes sta te vliegen, maar met zwevers van meer dan 1000 euro, carbon/glas/kevlar.

    [​IMG] test setup ;-)

    Nu komt het mooie. Het gevoel is inderdaad dat de interne antenne minder is door de discussie op RCG. Maar dan pak ik nu de twee laatste logjes uit mijn X9e waarmee ik exact dezelfde zwever vloog. Zie hier het resultaat.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Conclusie:
    Horus is exact zelfde als de voorgaande zender als het gaat om RSSI. (of de voorgaande is net zo 'slecht' als de horus)

    Wat je ook goed ziet in de logs van beide zenders is dat de oriƫntatie enorm belangrijk is. Met een zwever vlieg je zeer veel, zo niet alleen maar rondjes. Daardoor zie je bijna aan de rssi grafiek hoeveel rondjes ik gemaakt heb. Er is altijd een positie in de cirkel waarop de oriƫntatie van de ontvanger antennes niet optimaal is en dan zakt de rssi. Zet je de cirkel door gaat de RSSI weer omhoog, enzovoorts enzovoorts. Jammer genoeg heb je in die kleien zweverrompjes niet de mogelijkheid om de antennes echt optimaal te positioneren. In deze zwever heb ik de antennes beiden INTERN zitten. Vrij onder de vleugel (carbon). Ook niet geheel optimaal dus ;-)

    Ik heb in ieder geval genoeg vertrouwen opgebouwd dat ik er zonder zorgen mee kan vliegen :)
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2016

Deel Deze Pagina