FrSky X12s Horus

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Japie.G, 2 sep 2016.

  1. jm.wijnholds

    jm.wijnholds

    Lid geworden:
    16 jul 2013
    Berichten:
    238
    Locatie:
    Emmen
    Zo de Horus is onderweg naar Engeland dus nog even wachten tot ik weer verder kan spelen :) heb ondertussen wel een ontvanger en upgrade setje binnen gekregen:

    [​IMG]
     
  2. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Dat ziet er goed uit! Waar heb je dat vandaan en wat kostte het?
    Bij mijn ontvangers stond er geen EU/LBT op! Ze waren dus niet te binden! Maar Tadango en Japie weten er alles van...
     
  3. jm.wijnholds

    jm.wijnholds

    Lid geworden:
    16 jul 2013
    Berichten:
    238
    Locatie:
    Emmen
    Klopt, maar had hier al gehoord dat ze makkelijk te flashen zijn dus vandaar dat ik even zo'n USB stick er bij besteld heb; dan ben ik voorbereid. Weet alleen niet zo goed waar die kleinere tool op de foto voor is. Zegt jullie dat iets? misschien om de Taranis te flashen?

    Deze ontvanger heb ik bij https://www.multirotorparts.nl/frsky-x4r-sb-ontvanger-2-4-ghz-met-telemetrie.html daar bestel ik het laatste jaar regelmatig wat voor mijn FPV spullen en heb goeie ervaring met deze winkel. Maar er zijn er wel meer: www.fpv-parts en https://quadcoptersenzo.nl/ om maar twee te noemen. (niet dat ik alleen maar bij FPV zaken koop, maar die waren voor frsky spul het goedkoopste.

    Heb wel vaker frky ontvangers gekocht en die ont-pin ik meestal en voorzie ze dan van krimkous om de ontvanger wat kleiner te krijgen voor mijn quads. Ga ik bij deze ook doen, ben zelfs benieuwd of deze ook goed met mijn flybarlesssyteem van mijn helis overweg kan dus ga ik gelijk even testen wanneer ik weer een Horus heb.
     
  4. jm.wijnholds

    jm.wijnholds

    Lid geworden:
    16 jul 2013
    Berichten:
    238
    Locatie:
    Emmen
    Hier wat ont-pin acties voor mijn laatste build:

    [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]
     
    Helron vindt dit leuk.
  5. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Wil op m´n Horus, in OpenTx, de externe antenne aansluiten!
    Weet iemand wat ik dan bij de keuze Mode moet kiezen: XJT / ppm...???
    B.v.d.
     
  6. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Bij het interne moduul de externe antenne optie kiezen ;) Wel altijd met antenne aangesloten doen anders gaat het mis...
     
  7. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    PS. Bij het gebruik van de X8R ontvanger.
     
  8. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Tenminste een die geen carnaval viert (buiten mij dan) Haha...

    Ik zit bij MDL, bij het model en moet/wil daar de externe antenne instellen! Daar moet ik kiezen tussen XJT en ppm...???
     
  9. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Je kijkt bij het externe moduul
    ..... ;)
     
  10. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    O, er is ook nog een DSM2 optie!
     
  11. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Ja, voor een native DSM moduul, maar maximaal 6 kanalen.... Is voor de bnf en parkflyertjes
     
    Helron vindt dit leuk.
  12. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Waar???

    Ik kan enkel bij het betreffende model de optie zien.
     
  13. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Aha... weer wat geleerd! (heb nml. ook n paar parkflyers!) Kan me idd. herinneren dat een kleine ontvanger van Frsky zo is aangeduid!
     
  14. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    "XJT" lijkt me het meest logisch! Omdat daar ook de keuze "D16" bij hoort!
     
  15. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Als.t je nu om de externe antenne gaat kijk je verkeerd hoor. Je zit bij de externe module te kijken. Das echt wat anders dan de externe antenne..
     
  16. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Ik zie nogmaals nergens de aanduiding "externe module"... Waar vind ik dat?

    Bij "model setup" (MDL) kom ik (bij het binden) de "External RF" en "Internal RF" tegen en die moet ik instellen!
     
  17. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Internal module heeft een optie antenna selection....
     
  18. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Zierikzee
    IMG_0080.jpg
     
    Helron, jm.wijnholds en Japie.G vinden dit leuk.
  19. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Hoi Adrie, jij hebt de external RF uit!
    Ik wil beide gebruiken, dus wil hem aan! En dan komen er opties waarvan ik denk dat ik dan de XJT (mode) D16, moet hebben. Klopt dat?

    Of, als ik de Internal RF instel (de externe UIT zet) plus de ext. antenne aansluit, werken beide dan automatisch? En hoef ik de externe niet in te stellen? Maar waarom is die mogelijkheid er dan?(om de externe in te stellen)

    "Failsafe mode" stellen jullie die ook hier in?
     
  20. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Er zijn meerdere mensen die je nu hetzelfde hebben proberen uit te leggen.. ik zal nog 1 poging wagen. Zal er wat foto's bij gebruiken:

    De horus heeft een interne zendmodule. Deze module heet iXJT. (In de Horus aangeduid met Internal RF.) Waar de i staat voor 'internal'. Het is een zendmodule die standaard 1 antenne heeft, namelijk die boven het display (onzichtbaar). Verder heeft de interne module een mogelijkheid een externe antenne aan te sluiten op de schroef poort (SMA connector) achterop de Horus.

    [​IMG]
    Hier wijs ik die antenne aan.

    Ik ga ervan uit dat je deze antenne wilt gaan gebruiken. In dat geval moet je zoals tadango en Adrie je hebben laten zien het interne moduul (ixjt) vertellen dat je een antenne op die poort hebt aangesloten. Dat doe je door bij de setting van de interne module (Internal RF) bij 'antenne selection' te kiezen voor int+ext. De zendmodule gebruikt dan beide antennes van het interne zendmodule.

    [​IMG]
    Zo dus, zoals ook Adrie liet zien.



    Dan de 'external RF' sectie. Deze is om een extra zender toe te voegen aan de Horus in het 'gat' achterin:

    [​IMG]

    In de setting van de external RF moet je, Als je een module hebt aangesloten, dus sowieso het communicatie protocol kiezen van de module die je geïnstalleerd hebt. Heb je bv een Spectrum DSM moduul er in zitten moet de communicatie staan op DSM, stop je er echter een FrSKy XJT moduul in moet de communicatie op XJT staan. Hier een voorbeeld van een FrSky external RF XJT moduul:

    [​IMG]

    Dus enkel en alleen wanneer je zo'n module in je horus stopt moet je iets met die external RF optie, anders NIET

    Hoop dat t zo duidelijk is..

    Horus met 'external RF' module geïnstalleerd.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 26 feb 2017
    Helron vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina