FrSky X12s Horus

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Japie.G, 2 sep 2016.

  1. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Sorry maar 200 meter hoog is NIETS voor een afstands test..... ook niet 500 meter ver weg. dan mag het nog niet eens in de buurt van kritiek komen.

    Bij spektrum kijk ik altijd naar het aantal fades op de antennes en bij de laatste DSMX satallieten heb ik slechts 1 a 2 fades op een hele vlucht. Er zitten 3 in de kist dus dat is super betrouwbaar. Wie zegt dat de FrSky ontvanger geen packet loss heeft? RSSI zegt iets over de signaal sterkte, niets over de kwaliteit en ontvangen data. Als je aan de grens van ontvangst zit heb je zeker packet loss maar zonder info daarover blijft het lastig te vergelijken.

    Ook zetten mensen vraagtekens bij de diversity van de X8R en zou hij op 1 antenne blijven "hangen" en niet continu switchen. Lastig te testen uiteraard. Hoe herken je dat 1 antenne niet goed werkt van een FrSky ontvanger? Je krijgt alleen een totale RSSI waarde (beste van de 2 of de minste?) Als het de minste is dan wordt het al een stuk beter maar als het de beste is....
     
  2. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Het was niet mijn bedoeling een afstandstest te doen. Puur gewoon kijken naar het normale gebruik. Het blijft natuurlijk een beetje appels met peren vergelijken als je gaat vergelijken met een satelliet systeem. Dat is mooier en safer, eens! Maar dat kost helaas ook een stukje meer ;-) Kon ik maar OpenTX draaien op een Jeti zender ofzo, man dan zou ik dat al lang en breed in huis hebben. OpenTX is de enige reden voor mij om frsky zenders te gebruiken.

    Fades, dat betekent dat een satelliet uit bereik is gevallen en hij overschakelt naar een andere?

    Maar kun je eens een RSSI logje uitdraaien vs hoogte van jouw DX18? Ik ben gewoon erg benieuwd hoe dat er uit ziet!
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2016
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Hoezo is dat anders? Een X8R is een diversity receiver met 2 antennes / ontvangst units. Dat is exact hetzelfde als een spektrum systeem met 2 satellieten. Daarom vergelijk ik ze ook :) Als ik over zou gaan zou ik 2x een X8R gebruiken zodat ik 4 ontvangst units zou hebben. Mocht een X8R 1 ontvanger hebben met alleen een dubbele antenne valt het hele systeem sowieso af, ga ik eens induiken. (EDIT: Op het FrSky forum wordt gemeld dat het inderdaad 2 ontvangst units zijn, zoals het hoort :))

    RSSI data is niet beschikbaar bij spektrum en is ook niet belangrijk. Hoe sterk het ontvangst is zegt nog niets over de kwaliteit. Een sterk signaal wat verstoort wordt werkt een stuk minder goed dan een zwak signaal wat niet verstoort wordt.

    Een antenne fade bij spektrum is dat er 1 data pakket niet ontvangen is. Er komen 50 per seconde binnen dus 1 missen is niet erg. Bij een systeem met meerdere satellieten moeten satellieten hetzelfde pakket missen voor een failsafe. Ook dat kan 1/50e van een seconde zijn en niet merkbaar (minimale alarm setting is dan ook vanaf 10 failsafes (1/5 seconde maximaal geen ontvangst)). Een hold situatie (echt geen ontvangst meer) gebeurd pas bij 44 failsafes achter elkaar, dus bijna 1 seconde geen ontvangst.

    Het aantal fades per antenne geeft dus goed aan hoe goed de kwaliteit is per antenne. Je kan elke antenne apart tunen voor optimaal ontvangst. Ik probeer altijd onder de 10 fades per 5 minuten te blijven en tot nu toe lukt dat prima. 25-50 fades per 5 minuten is normaal voor een DSMX systeem.
     
  4. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Dat klinkt inderdaad als een mooi systeem! Ik dacht dat elke satelliet bij spectrum een diversity ontvanger had! Of was dat dan weer zo bij jeti.

    Over packetloss kan ik bij FrSky helaas niets loggen.

    Edit

    Een van de OpenTX ontwikkelaars vertelt me net dit:

    it's not a "true" diversity as there is only one receiver circuit. It receives on one antenna, and if signal becomes too low on it it will switch to the other. So RSSI is that of the active antenna.

    Das dus een dikke helaas voor de x8r. Ik hoop dat FrSky dan eens komt met een echte diversity ontvanger. Want dit had ik NIET verwacht! Wel de verklaring waarom er maar 1 rssi binnenkomt..
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2016
  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Gek, op hun forum schrijven ze echt over dubbele ontvanger units. Testen beweren helaas wat jij beschrijft. Denk onwetendheid van de schrijver over de 2 ontvanger units. Dus geen FrSky voor nu nog......

    Een spektrum satelliet is 1 ontvanger unit. De 2 draden bestaan uit 1 antenne draad en 1 reflector draad. Is gewoon 1 ontvanger. Jeti heeft er inderdaad 2 per unit. Daarom is spektrum ook zo duur in verhouding :( 45 euro per satelliet is belachelijk, was eerder 20 :) Je ziet op de powerbox systemen ook altijd 2 serial ontvanger ingangen (jeti, futaba, frsky edg) en 4 satelliet ingangen. Helaas is dat niet genoeg voor FrSky dus aangezien ik minimaal 3 ontvanger units wil koppelen en niet 4 antennes...... Het systeem schakelt te traag over en de dubbele antenne is meer een backup systeem als er 1 het begeeft.
     
  6. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Weer heel wat geleerd vandaag haha!

    Ik heb genoeg vertrouwen voor normaal lekker zweven met de Horus, maar dat er ruimte voor verbetering is op ontvanger gebied moge duidelijk zijn
     
  7. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.888
    Locatie:
    Zierikzee
    Daar is dan de prijs ook naar zullen we maar zeggen, maar het geeft me wel de kriebels eerlijk gezegt. Ik vlieg nu bijna 2 jaar met Frsky en ik heb nooit problemen met reikwijdte gehad. Aangezien ik met F5J wedstrijden wel eens meerdere keren serieus ver heb gevlogen heeft Frsky mij nooit in de steek gelaten. Ik hoop dat de Horus dit kan voortzetten
     
  8. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Ik ook nog nooit Adrie! Ook nu met de Horus niet. Soms moet je al die telemetrie en meldingen allemaal niet hebben haha. Geeft je alleen maar kriebels. Maar puur voor mijn eigen gemoedsrust schroef ik er maar een gewoon antennetje op
     
  9. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Bereik is ook best goed al hoor je dat meer over de D serie ontvangers dan de X serie. Metingen met de Taranis en de Horus met interne antenne verschillen wat en dat kan ook een inconsistente productie kwaliteit zijn (zie ook de ontvanger verhalen) ipv een ontwerp "issue". Zweven lijkt me ook minder snel een probleem op te leveren om dat een trage diversity antenne oplossing daar prima werkt. Een jet die snel van positie en ligging verwisselt is een heel ander probleem.

    Ik haak alleen af omdat ze uitsluitend een antenne diversity hebben en geen dubbelde ontvanger units. Ook het gebruik van NiMh cellen vindt ik jammer door het gewicht. Ik snap de keuze maar andere merken kunnen wel lipo's vervoeren dus het zal wel iets met geld / moeite te doen hebben.
     
  10. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
  11. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Ik weet dat de Weatronics, sommige Multiplex, en de Spektrums met sateliet twee ontvangers hebben. Antenna diversity is wat dat betreft meer de norm. Frsky heeft wel een longe range ontvanger (L9R), die met gemak meerdere kilometers reikwijdte heeft. Maar die ondersteunt geen telemetrie. (Wat ook wel weer logisch is).
     
  12. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Ok, ik dacht dat jeti een dubbele hf unit had, maar niet dus. Ook weer iets geleerd :) Dan zou jeti technisch gezien gelijk kunnen zijn aan FrSky als de software in beide gevallen gelijke "slim" schakelt.
     
  13. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Bij een goed antenne diversity systeem (dat gebruik maakt van maximal ratio combining) wordt er niet geschakeld tussen antennes, maar worden beide antennes bemonsterd en wordt daaruit het signaal gedestilleerd. Het is dus niet zo, dat alleen maar naar de antenne wordt gekeken, die het sterkste signaal ontvangt en dat er op basis daarvan wordt geschakeld. Beide antennecircuits zijn dus continu actief en worden ook continu bemonsterd. De belangrijkste reden om antenne diversity toe te passen is het zo goed mogelijk elimineren van multipath problemen. Daardoor heeft een ontvanger met één ingangskring en antenne diversity per definitie een betere onvangst dan een ontvanger met twee ingangskringen zonder antenne diversity.
     
  14. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
  15. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Over de precieze werking van een Jeti zender-ontvanger is erg weinig bekend.
     
  16. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Het is moeilijk om hier 100% duidelijkheid over te krijgen, maar volgens mij werkt Futaba FASST dual antenna diversity op dezelfde manier als bij Frsky.
     
  17. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Ik denk dat daar het grote verschil juist zit :)
     
  18. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.888
    Locatie:
    Zierikzee
    Wat ik wel een beetje jammer vind is dat men zich wel erg makkelijk laat leiden door heel dat RSSI verhaal. De RSSI lijkt wat minder te zijn van de Horus dus de ontvangst zal ook wel stukken minder zijn. Als Frsky geen RSSI optie had gehad was er ook geen onzekerheid hierover. Als je netjes je accu's goed oplaad en je antenes buiten je model plaatst zoals het hoort dan zul je onder normale omstandigheden geen probleem hebben met bereik. Ik vlieg ondertussen ook al meer dan 25 jaar en ik heb met geen enkel merk ooit ontvangst problemen gehad. Dus ik ga lekker vliegen met mijn Horus zonder zorgen
     
  19. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Zo is het ook
     
  20. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Zou ik ook zeker doen :) Het is alleen jammer als iets "nieuwers" "minder" presteert, zeker als het duurder is en zoveel beter op alle andere vlakken. Antennes buiten het model? Heb ik nog maar 1 keer gedaan omdat er binnenin echt geen plek meer was... is zeldzaam en zeker niet zoals het hoort.

    Horus is zeker geen slechte zender, dat zegt niemand, maar er is zo lang op gewacht dat je gewoon iets perfects verwacht.
     

Deel Deze Pagina