FrSky X12s Horus

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Japie.G, 2 sep 2016.

  1. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Neen, tijdens het binden wordt alleen de identificatiecode van de zender in het geheugen van de ontvanger opgeslagen zodat de ontvanger voortaan alleen de gegevens van die zender zal gebruiken. In de zender zit ook een ontvanger die eerst de hele band scant om te "kijken" welke kanalen al in gebruik zijn. Dat gebeurt elke keer wanneer je de zender inschakelt. De ontvanger zal de over de hele band alle zenders ontvangen die op dat moment uitzenden. Hij zal echter alleen de informatie er uit halen afkomstig van de zender van welke de identificatiecode tijdens het binden in het geheugen is opgeslagen.
    Wat er daarna gebeurt verschilt van systeem tot systeem. Bij sommige systemen zal de zender daarna een signaal naar de ontvanger sturen met de kanalen die hij gaat gebruiken en soms ook in welke volgorde die gebruikt gaan worden. Weer andere systemen sturen alleen over welke deel van de band gebruikt gaat worden en zo zijn er nog meer dingen te verzinnen.
    Dit gebeurt dus iedere keer bij het inschakelen. Daarom kan het bij sommige systemen ook eventjes duren voordat je kunt sturen. Dat is vooral lastig wanneer de ontvanger even een spanningsdip heeft gehad. Als het dan een seconde of nog langer duurt voordat je weer kunt sturen kan dat vervelende gevolgen hebben.
     
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Denk dat dat voor FrSky niet helemaal opgaat. Na een firmware opdate op het zendmoduul moesten we opnieuw binden. Er zit ook EU info in de bind data welke bepaald welke frequenties gebruikt mogen worden. Er zit dus stuk meer info in de bind data dan alleen een moduul id....
     
  3. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Ook FrSky ACCST is een spread spectrum technologie die vrijwel de gehele band gebruikt. Net zoals futaba FASST.

    [​IMG]

    Een opname van een paar seconden (in range check mode, dus output power is gedempt). Het plaatje is een momentopname uit een ander verhaal, Maar ook hier zag ik hem duidelijk de hele beschikbare band vullen. Geen DSM achtige techniek waar vooraf de frequenties worden vast gesteld.
     
    jm.wijnholds vindt dit leuk.
  4. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Voor zover ik weet is DSM-X ook spread spectrum over de hele band. DSM-2 gebruikte 2 kanalen, maar mag niet meer verkocht worden. Assan deed dat ook. Dat gaf problemen bij grote aantallen zenders tegelijkertijd. Of HOTT ook de hele band gebruikt weet ik niet zeker, maar ik vermoed van wel. Ook Jeti benut de gehele band.Daarmee heb je toch 90% van de zenders wel te pakken denk ik.
     
  5. Helibobter

    Helibobter

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    136
    Locatie:
    Ergens in Maas en Waal.. (RMVC-Cumulus)
    Vandaag met de FrSky Horus wezen vliegen. Direct na het opstijgen van mijn heli (Trex 600) ging de staart direct één kant op met schokken. Hierdoor was de heli niet of nauwelijks te controleren en is gecrashed. Totaal verbaast wat mij zojuist is overkomen( zelfs met 24 jaar helicopter ervaring) ben ik de zaken gaan controleren. Vrijwel direct was de oorzaak te herleiden. Het kanaal van de linkerstuur knuppel (mode 2) loopt op een bepaalde positie vol in de maximale uitslag zonder dat deze wordt gestuurd.

    Ook heb ik dit bij andere modellen en ontvangers getest en een gelijkwaardige reactie is waarneembaar op de zender op 2 monitoren welke op de zender zitten. Het een en ander heb ik vastgelegd:





    Na het openschroeven van de achterzijde van de zender is bij bewegen van de knuppelkabels/stekker de uitval waarneembaar en is de storing reproduceerbaar....

    Morgen de leverancier bellen en bespreken hoe we dit gaan oplossen...
     
  6. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Ja, de kabels mogen wel verbeterd helaas....
     
  7. Helibobter

    Helibobter

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    136
    Locatie:
    Ergens in Maas en Waal.. (RMVC-Cumulus)
    Ja, maar dat gaat mij niet mijn modellen kosten......
     
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Je krijgt vast een nieuwe zender, maar ook die kan dat probleem hebben en moet je goed controleren van te voren. Ik vindt dit een zwak punt van de zender.
     
  9. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Is het zeker. Al vaker voorbij zien komen deze
     
  10. Helibobter

    Helibobter

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    136
    Locatie:
    Ergens in Maas en Waal.. (RMVC-Cumulus)
    Is dit al eerder voorgekomen?
     
  11. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Ja heb op rcgroups ook enkelen gezien die dat probleem met de linker gimball hadden
     
  12. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Ja, op rcgroups zijn er meer meldingen van slecht contact bij de hal sensoren.
     
  13. Helibobter

    Helibobter

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    136
    Locatie:
    Ergens in Maas en Waal.. (RMVC-Cumulus)
    Oh, Nou lekker dan... De heli naar de kl@te door zo'n issue. Als dit vaker voorkomt ga ik iets meer actie ondernemen.

    Is er ook al een oplossing behalve vervangen van de gimbal? Zal eens ff inlezen
     
  14. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Zit in te stugge / slecht gesoldeerde kabels dacht ik. Als het een nieuwe zender is dan gewoon onder garantie vervangen. Ik ga zelf de kabels nog een keer upgraden...
     
  15. jm.wijnholds

    jm.wijnholds

    Lid geworden:
    16 jul 2013
    Berichten:
    238
    Locatie:
    Emmen
    Sommigen lossen het op met een kabelbinder :). [​IMG]

    Op die manier hou je de stress van de solderingen af
     
    Helron vindt dit leuk.
  16. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    @Helibobter
    Zwaar balen zoiets!!!
    Hoe lang heb je/ vlieg je al met die Horus?

    Mijn vrees: Zou dus iedereen het na een tijdje kunnen krijgen...???
     
  17. GVT

    GVT

    Lid geworden:
    1 aug 2012
    Berichten:
    273
    Locatie:
    NL - Elburg - Gelderland
    Wat is de beste manier om dit tegen te gaan? Hotglue? Waar?
     
  18. Helibobter

    Helibobter

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    136
    Locatie:
    Ergens in Maas en Waal.. (RMVC-Cumulus)
    Ik heb de Horus nu 5 maanden. Hij is retour richting de leverancier. FrSky is er van op de hoogte want er waren al soepele kabels richting hem onderweg.
     
    Helron vindt dit leuk.
  19. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Prima, ik weet wat ik kan doen vanavond :)
     
  20. jm.wijnholds

    jm.wijnholds

    Lid geworden:
    16 jul 2013
    Berichten:
    238
    Locatie:
    Emmen
    maar ik neem aan dat de kabel breekt rond het soldeerpunt? Dan zullen nieuwe flexibelere kabels op den duur ook breken. Volgens mij moet men zorgen dat er geen flex zit rond de soldering :).

    Ik moet mijn Horus toch nog uit elkaar halen voor de iXJT module, zal dan gelijk bij mij ook ff controleren.
     

Deel Deze Pagina