FrSky X12s Horus

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Japie.G, 2 sep 2016.

  1. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Zierikzee
    Vanaf begin af aan heb ik nooit geen problemen gekend met de Horus. Dus nu misschien het juiste moment om dit te doen.
    Ik zie er alleen wel tegenop om de Horus open te maken. Misschien toch maar eens rustig voor gaan zitten en de hotglue er bij pakken.;)
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Dat zal je altijd houden wanneer je kabels soldeert. Het soldeer "zuigt" door de capillaire werking tussen de kleine draadjes omhoog tot onder de isolatie. Dat deel van de kabel wordt dus hard en kan door trillingen en/of veel buigen op dat punt breken. Omdat dat punt onder de isolatie zit kan het gebeuren dat je de breuk niet ziet zodat je je een slag in de rondte kan zoeken naar de oorzaak van je problemen.
    Mede daarom worden in "professionele" toepassingen zelden solderingen gebruikt. De draden worden een de connectorpennen gekrompen of gewurgd. Moet de draad wel gesoldeerd worden, op een print of zo, dan wordt er meestal een soldeerpen aan de draad gewurgd en die wordt dan gesoldeerd. Die pen is van sterker en meestal dikker materiaal gemaakt wat beter bestand is tegen de trillingen. Buigen moet je die pennen natuurlijk ook niet want dan zal ook daar de metaalmoeheid onverbiddelijk toeslaan.
     
    jm.wijnholds vindt dit leuk.
  3. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Als je bij de jeti zenders aan de binnenkant kijkt zie je dat alle flex rondom de aansluitpunten is weg 'gedesigned'. Dat is ook een top manier om dit probleem te voorkomen. Dit probleem is inderdaad bekend bij frsky, maar wist niet dat er al replacement parts met soepele kabels voor waren. Die maar s ff zien te scoren dan.

    Zie ook in mijn filmpje het probleem van de bewegende kabels. (24min 8sec)
     
    Laatst bewerkt: 9 mei 2017
  4. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Als ik dit zo zie zou ik op z'n minst een tie-wrap toevoegen, zoals hierboven ergens al werd afgebeeld. Je wil niet hebben, dat er in de kabel beweging zit vlak achter de solderingen. Dat is vragen om ellende. Direct achter de tie-wrap zou ik wat contactlijm toevoegen en vervolgens controleren, dat de kabel niet op deze plaats gaat knikken, maar netjes in de lus blijft bewegen. Hoe groter je die lus kunt maken, hoe langer het bewegende deel van de kabel wordt en hoe meer de beweging zich verdeelt.

    Bij andere merken, waarbij de kabel van de links-rechts functie van de stuurknuppel op soortgelijke manier is gemonteerd is de kabel al achter de solderingen vastgeklemd in een kunststof houdertje. Ook hier blijft echter de mogelijkheid bestaan, dat de kabel direct naast dit houdertje gaat knikken en stuk gaat. In service maak ik daarbij vaak de lus van de kabel wat groter en voeg wat contactlijm toe achter het houdertje. Vervolgens kijk ik goed hoe de kabel daarna beweegt en vervorm ik de lus wat als ik niet tevreden ben.

    Soepeler draad monteren is uiteraard een nog betere oplossing, maar dat moet je dan wel hebben.
     
    jm.wijnholds en Japie.G vinden dit leuk.
  5. Helibobter

    Helibobter

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    136
    Locatie:
    Ergens in Maas en Waal.. (RMVC-Cumulus)
    Maar welke oplossing er ook is , het blijft vreemd dat een hobbyist de nieuw aangeschafte apparatuur moet zien te waarborgen tegen falen. Er mag toch worden aangenomen dat een fabrikant dit probeert te voorkomen... Het geleiden van kabels e.d. is geen nieuwe techniek die moet worden ontwikkeld. Ik ben in afwachting van het verloop van de reparatie/vervanging. Zodra ik wat verneem post ik het hier..
     
    jm.wijnholds vindt dit leuk.
  6. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    Klopt, maar dat is FrSky helaas.....
     
    jm.wijnholds vindt dit leuk.
  7. jm.wijnholds

    jm.wijnholds

    Lid geworden:
    16 jul 2013
    Berichten:
    238
    Locatie:
    Emmen
    Helemaal mee eens en ben benieuwd naar de oplossing die ze je gaan bieden.

    Even door de problemen heen kijkend ben ik nog steeds erg tevreden met mijn Horus. Ook de service van Frsky vind ik erg goed. Heb direct mailcontact gehad met Frsky en ze zijn erg willend om mij te helpen en ze willen leren van hun fouten.

    Als je het zelfde kaliber zender wilt hebben bij een ander merk ben je minimaal een keer zo duur uit :)
     
    Helibobter en verfbrander vinden dit leuk.
  8. Helibobter

    Helibobter

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    136
    Locatie:
    Ergens in Maas en Waal.. (RMVC-Cumulus)
    Het wordt waarschijnlijk de kabels vervangen maar daar heb ik nog geen duidelijkheid over.

    De prijs mag in deze naar mijn mening geen betekenis hebben in het wel of niet falen van een zender die nog geen 5 maanden in gebruik is.

    Betrouwbaarheid van toegepaste technieken juist op de stuurorganen zouden hoog in het vaandel moeten staan. Ze passen Hallsensoren toe voor betrouwbaarheid en precisie en over zo'n kabeltje wordt niet voldoende nagedacht....

    Efin... we gaan het zien...
     
    jm.wijnholds vindt dit leuk.
  9. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Hmm.. Vandaag, bij de vierde vlucht, wilde de zender niet meer "aan".
    Lang en/of kort op het knopje drukken wilde niet helpen.

    De keuze was; of naar huis, of de zender ter plaatse openen (nog niet eerder gedaan) om de accu even af te koppelen.

    Het open gaat eigenlijk beter dan verwacht.
    Enkel de zes schroefjes uitnemen die zichtbaar zijn. En dan pak je de beide delen zo uit elkaar.
    De twee kunstof zooltjes aan de onderzijde er even uitwippen maakt het makkelijker (geven wat wrijvingsweerstand).

    Maar goed. De accu viel gelijk uit de zender op de grond. De dubbezijdige tape had losgelaten.
    Of het stekkertje van de accu er wel of niet goed in zat weet ik niet. De accu bleef er in ieder geval geen fractie van een moment aan "hangen".

    Accu er weer in, stekkertje weer goed aangedrukt en de zender werkte weer.
    Daarna nog diverse vluchten gemaakt.

    Gelijk even naar de bedrading van de sticks gekeken maar dat leek er toch goed uit te zien.
    Korte bedrading was goed ingeklemd. Lange bedrading lijkt mij lang genoeg en is van een soepele uitvoering.
    Ik zal er thuis nog eens zorgvuldig naar kijken. Buiten, op een grasveldje, is toch een beetje improviseren.
     
    Laatst bewerkt: 10 mei 2017
    jm.wijnholds vindt dit leuk.
  10. GVT

    GVT

    Lid geworden:
    1 aug 2012
    Berichten:
    273
    Locatie:
    NL - Elburg - Gelderland
    Na het plaatsen van de 2500mAh Turnigy lipo zitten er twee ladingen op:
    1e lading
    Na 6 uur en 45 min
    voltage 11.37 volt (3.792 volt per cel)
    geladen 1464 mAh.
    217 mAh per uur

    2e lading
    5 hours
    11.4v voltage 3.84 volt per cel
    geladen 1100mAh
    220mAh per hour

    Voltage waarschuwing staat nu nog op 11.4 volt (3.8 volt per cel).
    Met bovenstaande gegevens durf ik wel naar 11.1 volt te gaan (3.7 volt per cel).
     
  11. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    Hoe stond je scherm?
     
  12. GVT

    GVT

    Lid geworden:
    1 aug 2012
    Berichten:
    273
    Locatie:
    NL - Elburg - Gelderland
    Scherm staat op 10s
    50% en 20%
     
  13. GVT

    GVT

    Lid geworden:
    1 aug 2012
    Berichten:
    273
    Locatie:
    NL - Elburg - Gelderland
    @Tadango komt dit verbruik met jouw zender overeen?
    Waar heb jij low batt warning op staan
     
  14. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    Ja, dat is exact gelijk. Ik heb het scherm nu veel op 70-30 staan ivm de zon en dat merk je ook goed. Scherm is aardig bepalend.

    Ik zal vanavond even de grens waarden bekijken. Deze bevallen me prima zo :)
     
    Laatst bewerkt: 11 mei 2017
  15. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    Meter gaat van 10.8 tot 12.3 Low batt alarm staat op 11.0
     
  16. GVT

    GVT

    Lid geworden:
    1 aug 2012
    Berichten:
    273
    Locatie:
    NL - Elburg - Gelderland
    Ik wil de Horus d.m.v. een futaba kabel aan een andere (leerling) zender koppelen.
    Met de 3.5mm plug werkt het goed.

    Waar moet ik op letten als ik de futaba stekker gebruik.
    Kan de accu van de leerling zender er in blijven of moet deze er uit
    Ik heb gelezen dat de futaba plug niet automatisch naar trainer setup schakelt, hoe moet je dit schakelen?

    Leraar zender zal de Horus zijn.
    Leerling zender zal een futaba zijn.
     
  17. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Je gaat die 3,5mm plug toch nodig hebben.
    Er zit een klein schakelcontact op wat de zender vertelt dat de leeraar modus actief kan worden.
    Je kunt een aanpassing in de zender maken om dit te omzeilen (Tadango heeft dit aleens gedaan)
     
  18. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    Spanning zit er al in. Futaba plug is alleen een uitgang standaard.
     
  19. GVT

    GVT

    Lid geworden:
    1 aug 2012
    Berichten:
    273
    Locatie:
    NL - Elburg - Gelderland
    @Tadango
    Dus de futaba plug kan NIET gebruikt worden om een leerling zender in te pluggen?

    Andere optie is dus om een verloop te maken van futaba (leerling zender) naar de 3,5mm horus plug (leraar zender)
     
  20. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    Ja, of de boel omsolderen.
     

Deel Deze Pagina