FrSky X12s Horus

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Japie.G, 2 sep 2016.

  1. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.014
    Locatie:
    Moordrecht
    Fasst: The Futaba receiver uses a single receiver and an antenna switch which relies on some form of packet preamble to decide whether it needs to switch to the other antenna. Before a packet is recieved, the antenna, which has the better reception, is chosen.

    Frsky: Checks the reception strength. Switches to the stronger antenna then, to recieve the main data packet.

    Overigens: geen van beide gebruikt het maximal ratio combining systeem zoals door Corrien beschreven.
    Selection combining (zoals boven beschreven) is de standaard.
     
  2. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Maar inmiddels hebben we het over ontvangers en niet over een zender.
    In dit geval de Horus van FrSky.

    Wellicht is er reden om een nieuwe/(nog)betere FrSky-ontvanger uit te brengen, maar de logs van Japie laten zien dat er weinig verschil in range is tussen de Taranis en de Horus.
    De Horus moet zich natuurlijk nog bewijzen, maar de Taranis heeft dat (denk ik) allang gedaan.

    Ik heb zelf best wel eens waarschuwingen mbt een lage rssi, maar dat is eigenlijk gewoon terug te voeren naar een niet optimale antenne inbouw.

    Eén negatieve ervaring met een FrSky ontvanger.
    Een nieuwe X6R. Ergens een productiefout.
    Niet de moeite nemen om vooraf een rangecheck uit te voeren werd deze keer afgestraft.
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2016
  3. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Tja, conclusie omtrent FrSky ontvangers mag wel zijn dat je zelf nog even een soort QA moet doen!

    Antenne verhaal bij dezen afgesloten, terug naar ervaringen/vragen omtrent de Horus specifiek!
     
  4. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    "Mijn" Horus is nog steeds in pre-order.
    Verzending is gepland rond 1-10-'16 via de zijderoute of slowboat from china..
    Dus mijn Horus ervaringen liggen voorlopig nog even in het verschiet.

    Ik ben me wel alvast aan het inlezen in het draadje op rcgroups: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2727927, maar op het moment van schrijven heb ik nog 110 pagina's te gaan (van de ca 190)
     
  5. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Wel jammer van de verhalen over het bereik.
    Ook als ik op het andere forum lees, dan schrijft men hetzelfde.

    Ik had graag de zender gekocht, maar een 100% positief gevoel heb ik er niet meer over.
    De stap vanaf deze horus naar een jeti ds14 is financieel niet zo heel groot meer (als je toch geen opentx gebruikt)
    Ik ga toch maar eens afwachten wat de ervaringen zijn van meerdere mensen. Maar voorlopig nog niet.
    Dat heeft misschien als voordeel, mocht ik toch voor de horus gaan, dat ze dan op voorraad zijn bij de diverse leveranciers.
     
  6. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Zoals gezegd. Bestel even een normale antenne mee als je er een vervelend gevoel bij hebt. Dan is het weer gelijk aan de taranis
     
  7. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Dat zou kunnen..
    Maar voor zo een bedrag van deze zender, vind ik niet dat je direct zelf een oplossing moet maken/denken. Door een losse antenne toe te voegen.
     
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Nog even een interessante opmerking van RCGRoups: De modus bepaald ook deels het bereik. D8 heeft minder data en daardoor meer bereik dan D16. D16 update ook nog sneller waardoor de de totale data snelheid veel hoger is dan bij D8. Een hogere snelheid betekent een hogere modulatie frequentie en dus minder stabiel bereik. De Long range modus is ook op die manier geoptimaliseerd: Lage data bandbreedte. Wil je maximaal bereik moet je dus niet voor D16 gaan.... Dit moet alleen voor de Taranis niet anders zijn dan de Horus maar is wel iets om even rekening mee te houden.
     
  9. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.889
    Locatie:
    Zierikzee
    Over het bereik van de Horus maak ik mij geen zorgen, maar wel over de accu. Die is behoorlijk rap leeg. Als ik op de Gerlitzen sta wil ik niet na 2 uur mijn accu al laden. Een lading duurt zeker een uurtje of 8. Mijn Horus moet ik trouwens al terugsturen naar Engel modellbau. Één van de sliders werkt niet en blijkbaar is er iets niet in orde met één van de hall sensors
     
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    De accu moet 6 tot 8 uur mee gaan, dat lukt je dus lang niet?
     
  11. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Scherm brightness is een grote factor in batterij.
     
  12. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Maar na twee uur is ie niet leeg hoor Zal de daadwerkelijke accu duur met max brightness ook eens testen!
     
  13. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Dat gaat weer lekker zo met Horus versie A01, doet me denken aan de Taranis.
    Gelukkig heb ik al twee goede zenders ;)
     
  14. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.889
    Locatie:
    Zierikzee
    Daarnet weer terug geflashed naar Frsky OS en het probleem was wegPffff. Dat neemt niet weg dat het erg vreemd is dat Jaap zijn Horus geen enkel probleem heeft met open tx en mijn Horus wel?? Ik denk dat ik nog fff wacht op de officiele release van open tx.
     
  15. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Heeft dat niet te maken dat Jaap een Beta versie heeft?
     
  16. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Pfff.. Ik begin er een beetje moe van te worden. Er zijn daadwerkelijk geteld ongeveer 6 mensen die wat problemen hebben met de antenne van de Horus. Dat lees ik, dat ga ik dan ook testen. Dat vind ik gewoon leuk, en ik leer er van. Inmiddels moge duidelijk zijn dat de antenne karakteristieken van de interne antenne meer directioneel zijn en dus sneller voor dipjes in de RSSI zorgen dan een gewone ouderwetse uitstekende antenne. De interne antenne is meer dan voldoende om gewoon normaal lekker te kunnen vliegen. Wil je meer ease-of-mind dan schroef je er een gewone antenne op. Dat kan gewoon. Vertrouw je het hele zaakje helemaal niet kun je er ook gewoon een XJT module in douwen, dan heb je exact hetzelfde als de alom vertrouwde Taranis.

    Ik volg de ontwikkeling van deze zender als sinds vele jaren. Ik probeer niets goed te praten. Maar dit is gewoon voor het geld de meest uitgebreide zender die je op dit moment kan vinden, die ook bouwtechnisch een enorme boost heeft gehad tov de Taranis. Je zou kunnen zeggen dat deze zender is wat de Taranis ooit had moeten zijn.

    Omdat ik de ontwikkeling al zo lang volg vind ik het irritant dat er dan gezegd wordt "Dat gaat weer lekker zo met Horus versie A01". Als je je een klein beetje had verdiept had je geweten dat de productie Horus inmiddels de derde hardware revisie is. De productie versie is de B01. Het hele ;gebruik de user als betatester; wat er bij de A01 Taranis is gebeurd is hier bewust achterwege gelaten. De hele 'heisa' is gebaseerd op een man of 6 die failsafes hebben gehad op een quad. Bij 1 van de 6 lijkt er sprake van een DOA Horus. Deze haalt de gewone rangecheck niet eens. En ja, dat had bij FrSky beter geQC'd moeten worden. Maargoed, we weten inmiddels van onze Chinese vrienden dat het daar nog wel eens aan schort. Dus test ik mn spulletjes altijd eerst goed zelf voordat t zaakje in gebruik genomen wordt. Dan blijkt er bij FrSky, bovengemiddeld misschien, wel eens wat niet goed te zijn. Dat kan helaas gewoon gebeuren en daar is de garantie voor.

    Je mag het zogeheten 'Forum effect' niet onderschatten in dit soort zaken. Opmerkingen zoals die van PH-SVV, hoewel begrijpelijk als buitenstaander dragen daar dan sterk aan bij. Er wordt een heleboel geschreven door veelal dezelfde mensen. Vergeet niet dat voor elke persoon op een forum met een serieuze klacht er misschien wel 100 of meer zijn zonder problemen en die je dan ook niet op een forum tegenkomt. Ik probeer hier altijd doorheen te prikken. En mn eigen spul te testen en ervaringen te delen. Zodat andere mensen hier ook conclusies aan kunnen verbinden. Ik probeer altijd met feiten te komen, en niet met 'gevoel'. Uiteraard werken forumverhalen zoals bovenstaand en op RCG niet bij aan een fijn 'gevoel' bij de interne antenne. Ondanks dat ik zelf NIET kan reproduceren dat de antenne echt slechter is dan de Taranis. Hooguit meer directioneel. Door dit 'gevoel' heb ik me toch een paar normale antennes besteld...

    Toch heb ik bij Adrie sterk het gevoel dat het niet een bug betreft van OpenTX. Want ook dat volg ik allemaal op de voet en er zijn al erg veel horussen (?) op OpenTX en dit is nog bij niemand gemeld. Ik zal dit issue met filmpjes voorleggen aldaar. Het lijkt me echt een DOA hall sensor. Of een fout in de kalibratie ergens..

    Nee ik heb een B01 productiemodel Horus, en heb FEITELIJK nergens last van..
     
    Laatst bewerkt: 20 sep 2016
  17. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Dan heb ik niks gezegd Jaap :koud:
     
  18. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Sorry Jaap, maar ik heb de tiid niet om alles te lezen.
    Dat je je ergert aan mijn post, daar kan ik verder weinig aan doen.

    Het leek er even op dat ze dat gedoe mat de taranis nog eens gingen overdoen.
    Bedankt voor de info iig.
     
  19. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Haha nee ik erger me niet aan jouw post specifiek, maar aan het sentiment dat gaat heersen rond zoiets door 'het forum effect'. Je ziet t ook altijd rond nieuwe iPhones of Android toppers. Bizarre gewaarwording soms.

    Inmiddels heeft FrSky zelf gezegd dat de interne antenne meer directioneel is en ongeveer 80/90pct van het bereik oplevert tov het gebruiken van een externe antenne. De externe antenne zou gelijk presteren aan de Taranis. Wat de vele ervaringen en metingen inmiddels ook al hadden aangetoond is dus ook officieel door de fabrikant bevestigt.
     
  20. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Dan ben ik wel benieuwd hoe die interne antenne zich verhoudt tot bv een spektrum zender. Kom je maar op 1 manier achter denk ik....
     

Deel Deze Pagina