FrSky X12s Horus

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Japie.G, 2 sep 2016.

  1. Bankzitter

    Bankzitter

    Lid geworden:
    21 feb 2015
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Maastricht
    Bij deze zenders krijg je cijfers terug die informatie/ metingen geven over het bereik. Bij klassieke zenders heb je geen idee. Storingen zijn daarvoor de enige graadmeters. Alleen is dan de vraag waar de storing door komt.

    Ik vraag me af of de lage waarden echt tot storingen leiden of ik verwacht dat er nog een veiligheidsmarge tussen zit.

    Meten is weten! Ignorance is bliss.
     
  2. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    De verwachtingen van de Horus waren groot, dus als iets dan een beetje minder is dan ligt daar gelijk de nadruk op. Dat is niet zo vreemd, men wil graag een zender die op alle fronten beter is dan de voorgangers. Het bereik had niet minder moeten zijn, maar meer of minstens gelijkwaardig. Een fabrikant kijkt ook anders tegen een product aan als een consument, de consument wil in principe het beste voor een goede prijs, de fabrikant probeert de prijs laag genoeg te houden zodat het voldoende verkocht kan worden met voldoende marge. De consument vind een euro duurder geen probleem, maar de fabrikant kijkt dan naar de aantallen en dan kost het hem alsnog veel geld...

    Maar misschien valt het in vergelijking met producten van andere fabrikanten nog wel mee, je weet niet waar de fabrikant naar gekeken heeft als minimale eis in het ontwerp.
     
    Japie.G vindt dit leuk.
  3. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
    Jaap en Adrie ik wens je veel plezier met je Horus, laat ik daar mee beginnen.
    Vorige week deed ik met mijn Taranis al wat reikwijdte testen en heb dat vandaag nog eens gedaan. Ik plaatste de ontvanger X8R in een blikken trommel om de gevoeligheid expres te dempen en een regelaar met een lamp als balast buiten het blik. Normaal betekend RSSI een signaal / ruisverhouding. Bij FrSky is dat net even anders en lijkt meer op procenten ontvangst-sterkte.

    Wat blijkt, en bij meerdere testen, de lamp gaat op comando aan en uit bij een RSSI cijfer van 10 a 12. Het was moeilijk dat cijfer constand te houden en dat klopt met die naaldjes in jou grafiek. Sterk wisselend dus en gelukkig maar.....
    Mijn meldingen staan "low" op 26 en "critical" op 20 en komen prima door. Dus onder de 20 ging de lamp-aansturing gewoon door. Alleen "telemetrie valt weg" horend bij een RSSI cijfer "0" geeft geen lamp-aansturing.
    Zaterdag in de F5J wedstrijd heb ik een keer de kreet "telemetrie valt weg" gehoort meteen gevolgt door "telemetrie hersteld". Niets waar te nemen aan de zwever. De kreet "critical" heb ik twee keer gehoort maar op andere momenten. In het verleden vloog ik met Graupner Hott mx-16 en heb uiteraard nooit iets gehoord. Maar dat bewijst absoluut niet dat ik toen ook niet op de grens van contact zat.
    Na modificatie van de Taranis zit er bij mij een schroefbare 5dB antenne op. Ruim 19 cm en een aanrader als dat kan worden toegepast.
    Niet voor niets is er veel over te lezen en is er een "long range" ontvanger L9R ontwikkeld die helaas geen telemetrie heeft. En dat komt dan weer omdat er in de antenne "lepeltjes" extra ontvangst versterkertjes zijn ingebouwd. Info terug zenden kan daardoor niet.

    Terug schroeven van de slechtere RSSI melding gaat dus prima. Blijf wel opletten lijkt mij en controleren door een test of je comando's nog goed door komen. Zolang je RSSI cijfers boven de 0 zitten is er verbinding anders zou je die informatie ook niet kunnen uitlezen.
     
    Japie.G en vissermax vinden dit leuk.
  4. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Voor de mensen die echt vinden dat het bereik te weinig is met de interne antenne...

    FrSky gaat een 2db antenne (een lange versie zodat hij voorbij het display steekt) meeleveren met de Horus. Kun je dus zelf kiezen welke antenne je gebruikt . Ook voor de al gekochte horussen komen deze antennes beschikbaar.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Als hij nog in de koffer past is dat een prima oplossing :)
     
  6. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    We zullen het zien
     
  7. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.888
    Locatie:
    Zierikzee
    Als het meezit wordt die antenne gelijk mee opgestuurd
     
  8. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Kans is groot
     
  9. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Heeft er iemand ook een goede andere zender en kan die eens een vergelijk maken qua bereik tussen de 2 systemen? Al het gezeur gaat om het bereik tov een Taranis maar ik hoor niets over het verschil met Spektrum of Futaba oid.....
     
  10. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.888
    Locatie:
    Zierikzee
    Dat komt omdat een futaba, graupner, jeti, mpx geen RSSI terugmelding hebben. Daar wordt dus ook niet over gezeurd Bij een crash ligt het dan altijd aan de piloot
     
  11. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    RSSI maakt me ook geen zak uit, bereik gaat het om. Hoeveel meter totdat je haperingen gaat zien en hoeveel meter totdat de boel uit valt. De rest maakt me niets uit. Bij de meeste system is bereik prima te loggen, ook via telemetry, en ik gebruik het bij spektrum vaak. Futaba heeft hetzelfde. Dat is geen RSSI maar iets veel beters. FrSky zou dat ook moeten hebben maar die heeft alleen een enorm schommelende RSSI met een vage curve :)

    Als microtechnics nu eens ging antwoorden op zijn mail............. lijkt wel alsof die op vakantie is :(
     
  12. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Microtechnics antwoord altijd heel slecht. Beter T9 of EngelMT
     
  13. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Vlieg al jaren met Futaba ( hoef ook niks anders ) en heb nooit maar dan ook nooit problemen gehad. Vlieg vaak ver weg zowel hoog en laag.
    Futaba blijft gewoon top!
     
    remke germs, delta-X en AHoogendijk vinden dit leuk.
  14. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Bij engel is het nog maanden wachten en T9 is duurder. Ach, als hij geen zaken wil doen dan maar niet :(
     
  15. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Heb al jaren FrSky, ook nog nooit problemen

    Ook lang FC16 met FrSky hackmodule. Ook poosje t14sg van Futaba, ook niets mis mee. Ik verwacht dus dat met de Horus ook niets mis is, alleen doordat je alle logs en meldingen kunt zien tegenwoordig wordt je wat alerter..
     
  16. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Microtechnics leest zijn mail wel..... Toen ik belde wist hij precies waarover het ging :) Telefonisch bereikbaar is ook prima. Hij had nog een paar over van de eerste batch maar ik wou de kleur weten. Was maar 1 maar dat was de juiste ;)

    Er is nog 1 over (de vlogen weer weg vanochtend :))
     
  17. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    De RSSI terugmelding hebben alle merken. Graupner HoTT heeft deze zelfs heel erg uitgebreid (zichtbaar te maken op het zenderdisplay): zowel het signaal van zender naar ontvanger als van ontvanger naar zender en dan zowel in procenten als de dBm in grafiekjes. Tevens ook nog de tijdsduur van packet losses. Uiteraard is het ook daar bij diverse gebruikers een bron van onrust/onzekerheid als men zich te veel richt op deze gegevens.

    Het is ook een onjuiste constatering, dat de RSSI waarde niets uitmaakt. Dit is juist het meest belangrijke telemetrie gegeven. De RSSI-waarde hoeft niet per sé in een grafiek zichtbaar te worden, maar dient wel een waarschuwing te geven voordat er haperingen en uitval optreedt. Achteraf kunnen kijken hoeveel packet losses er zijn geweest is uiteraard ook interessant, maar dat is achteraf en als het fout is gegaan ook te laat. Het zelfde geldt voor een te laag ingesteld waarschuwingsniveau. Ook daarbij kun je pas achteraf zien waar het is mis gegaan.

    In plaats van vergelijkingen te maken tussen diverse merken kan men beter eens kijken hoe veel issues er tot nu toe zijn geweest met FrSky. Nu heb ik economische bindingen met diverse merken, waardoor het niet de bedoeling is, dat ik reclame maak voor FrSky, maar ik lees bar weinig problemen, zowel in het verleden als nu. Dat kun je niet van elk merk zeggen.

    Ik neem aan, dat de ingebouwde antenne van de Horus een patch antenne is. Deze zijn per definitie meer directioneel dan de standaard 2 dB antennetjes, die je op de meeste zenders ziet en die je hier dus optioneel op de achterwand kunt monteren. Ook de ingebouwde pcb-antennes, die diverse merken voeren zijn minder omni-directioneel, dus meer richting gevoelig. Het bereik met zo'n patch- of pcb-antenne is niet slechter, maar wel meer afhankelijk van hoe het model t.o.v. de zenderantenne vliegt. Tja, en als men onzeker is over de interne antenne, dan schroeft men er zo'n standaard antennetje op. Dat zoiets er minder fraai uitziet is natuurlijk een bijkomstigheid. Tijdens het vliegen kijk je niet naar je zender en al zeker niet naar de onderkant ervan.

    Voor diegenen, die wat willen weten over antennes heeft Sander Sassen ooit een heldere uitleg gegeven. Weliswaar gericht op fpv-vliegen, maar uiteraard ook voor elk ander toepassingsgebruik interessant:

    http://www.modelbouwforum.nl/threads/antennes-en-fpv-antenne-perikelen.105303/
     
    frans46, vissermax en Japie.G vinden dit leuk.
  18. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    RSSI is inderdaad geen onzin maar ik hoeft geen alarm als de RSSI laag is terwijl alle data nog prima binnen komt. Ik wil een alarm als meer dan x data pakketten in x tijd niet goed overkomen ongeacht de RSSI (SNR kan slecht zijn bv). Dat dan ook niet voor 1 antenne maar voor bv alle 2 ontvangers tegelijk. Pas dan moet ik me zorgen gaan maken en omkeren. Okee, met een RSSI melding weet je misschien al eerder dan je bij de grens komt maar zoals ik het nu lees waarschuwt het systeem soms onnodig veel. Misschien ook weer een trigger om eens naar de antenne plaatsing in het model te kijken.....

    Packet loss achteraf is handig voor storings analyse maar ik gebruik het in de vlucht via telemetry live. Af en toe een blik op het scherm en als je de fades heel lichtjes op ziet lopen er er geen failsafes zijn (50msec periode) dan is het gewoon prima. Geen RSSI melding is ook prima natuurlijk :)

    Ik ga volgende week een vergelijk maken met Spektrum en hopelijk ook Futaba en Jeti
     
  19. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Is op de club in Nijverdal al eens gedaan door ik meen wat studenten van de TUE. Weet dat die met spektrum analysers in de weer zijn geweest en verschillende merken radio's hebben getest. MPX kwam daar als beste uit en Futaba als minste. Weet alleen niet WAT er is getest haha dus daar heb je niets aan. Waar woon je? Wil gerust met mijn Horus eens langs komen om te proberen een goede test te doen!
     
  20. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Horus is besteld dus heb er volgende week zelf 1 ;)

    Testen ga ik niet theoretisch doen maar praktisch. Misschien een vermogen meting maar dan houdt het theoretische deel wel op.

    Ik wil 4 ontvangers op een plank monteren en dan op een tafel 4 zenders op een rij. Dan met een camera op de plank rond lopen / rijden om te kijken hoe ver en vaak de ontvangers in failsafe gaan (met led's of servo's oid). Dat zal op 2 manieren gebeuren: Alle antennes optimaal naar de zender gericht (voor maximaal bereik / sterkte test) en 1 met de antennes zoals je ze in het vliegtuig zou plaatsen. Dan de plank ook onder verschillende hoeken houden om de diversity te vergelijken. Moet alleen even kijken of er op de Horus ook een servo test zit zodat je een hapering ook op merkt. Een servo die alleen failsafe aan geeft en stilstaat normaal geeft geen korte onderbreking aan.
     

Deel Deze Pagina