FrSky X12s Horus

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Japie.G, 2 sep 2016.

  1. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Helron je vergeet dat, deze boxen meer stroom moeten leveren ( daar zijn ze voor gedesigned ). Plus frsky heeft de pin langer gemaakt aan de stekker kant, door hem door te duwen. En dat betekent dat de pin aan de achter kant van de PCB niet uitsteekt.
    Dan ben je dus volledig aangewezen op het vloeien van de tin door de PCB aangewezen, en dat is dus niet te controller. Ik heb de van mij op nieuw verwarmt, en alle bolletjes op de achterkant zijn weg. Dat betekent dat er geen fatsoenlijke verbinding was.
    Je kunt iedere electronica engineer deze foto's laten zien en die zullen zeggen dat het gevaarlijk is. Daar naast heb ik ook meerder malen een trip van de zekering gehad op mijn richtings roer
    De lakse reactie van Frsky heeft mij de rug doen toekeren tot dit merk. De X10S stond op mijn verlanglijstje.
    Even voor de duidelijkheid ik heb ook behoorlijke mankement gevonden in de Jeti DPS40 design, die ik dus ook in de prullenbak heb gegooit, gebruiken deze samen met RB. Te veel fouten in een kist van 14 kg.

    BTW "WebbSolotion" wordt betaalt door Frsky
     
    Helron vindt dit leuk.
  2. GVT

    GVT

    Lid geworden:
    1 aug 2012
    Berichten:
    273
    Locatie:
    NL - Elburg - Gelderland
    Welke fout?
    Ik heb er ook twee
     
  3. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Als een van de 3 kabels naar de magnet sensor los komt gaat hij uit en ben je de besturing kwijt.
     
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Dat is gek. Je verwacht dat het een fail-on ontwerp is.....
     
  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Dat is dus complete onzin. Hij is een gebruiker net zoals wij.
     
  6. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Dat had ik ook verwacht, ik zag dit per ongeluk, ik had bij het inbouwen de kabel door geknipt om er connector tussen te zetten( Kon het anders niet inbouwen). Bij het uitbouwen had ik hem aan staan en trok de
    connector los en hij ging uit. Ik heb hem toen open gemaakt, en heb wel een goed idee op gedaan voor mijn eigen ontwerp. Zij hadden een microcontroller gebruikt om aan en uit
    te regelen en de magneet sensor data ter interpreteren. Ik heb alleen de Magneet sensor gebruikt van Emcotec, Heb nu 3uA uit verbruik door de microcontroller design. Ik heb alleen de microcontrollor in de
    box zitten en Jeti in de Sensor PCB, en de Jeti gaat aan als er een +5V naar de Schakelbox gaat.
    minibox2.jpg

    Minibox1.jpg
     
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    De controller moet het systeem uit houden, en nooit aan. Dat is vrij simpel in te bouwen. Je eigen ontwerp lijkt goed. Wat zijn de specs?
     
  8. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    De echt absolute specificaties voor stroom moet ik nog testen. De complete PCB is het koellichaam.
    - Componenten kunne voor meer dan 20A per Accu aan
    - Geen voltage regulators voor output
    - 3S lipo kan, 2S ga ik gebruiken
    - Echt Schokky diodes voor revers protection ( ik vertrouw de dubbele mosfet Diode vervanging niet )
    - 8 kanalen PWM, ( dubbele SBUS(2) ben ik me bezig, met Futaba telemetry )
    - Externe Power led voor warnings en errors ( 100mA )
    - Als bijvoorbeeld 1 van de accu's, of SBEC het niet doet krijg je al Error signalen. Ook bij te lage voltage
    - level shifters for PWM signalen ( nodig voor mij Hitec servos op 8.4 volt )
    - Emcotec schakelaars
    - Ontvanger krijgt ongeregelde voeding.

    Ik noem hem ook de KISSBOX, Niet meer dan nodig maar met genoeg failsafes
    Mis nog dubbele voeding 3.3 volt, die gebruikt wordt voor de logic level conversie. ( bij de nieuwe versie ook voor de micro controller )
    En op de ontvanger mag je direct nog geen servos aansluiten ( revers diodes voor scheiding zijn te zwak )
     
    Laatst bewerkt: 25 feb 2018
  9. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Supercool, maar is verder behoorlijk offtopic, evenals het rbus verhaal Ff nieuw topic?

    En ben het qua tamme reactie frsky totaal niet met xyz eens. Ja ik weet dat als je nieuw frsky spul koopt dat je een soort betatester bent, maar frsky reageert altijd snel en veranderen producten snel als het nodig is.

    En inderdaad, zoals @Tadango al heeft aangegeven, ‘websolution’ is gewoon een gebruiker! Al had ie graag gewild meer dan dat te zijn destijds

    Wil je als gewone gebruiker FrSky gebruiken moet je spul kopen dat minstens een jaar op de markt is. Simpel. En hoeveel meuk je wel niet tegenkomt bij de andere merken... tis maar een kleine markt waar in gewerkt wordt. Is geen geld voor eindeloze R&D en QA. En de andere merken die gelijkwaardig spul verkopen voor 2000euro zijn echt maar weinig beter.. helaas.. de enige manier om het gewoon goed te doen is zoals xyz doet, lekker zelf maken!

    @xyz, succes bij een ander merk
     
    Laatst bewerkt: 25 feb 2018
  10. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    > maar is verder behoorlijk offtopic
    Mee eens.
    Ik heb het hele topic gelezen in ik ben an andere mening over "WebbSolution"
     
  11. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Heb je wel eens met hem gesproken? Ik vermoed van niet.....
     
  12. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Ik heb vorig jaar ook de Horus aangeschaft. Twijfel destijds door bereik verhaal en al het bekende wat ik aan begon van dit draadje las. Nooit problemen mee gehad; gebruik de externe antenne...

    Ik vind de zender een verademing, met name door de software in combi met het kleuren display en draai knop. Ik draai daarbij uiteraard OpenTX. Volgens mij kan daar nix anders aan tippen, althans als je een "techneut" bent die het leuk vind zich ergens in te verdiepen.

    De zender doet het prima, maar heb wel een pixel defect, dus ga de garantie procedure in (HK). Kan gebeuren.

    Het draadje is enorm. Ik kwam niet verder dan page 10.

    Mag ik om korte samenvatting vragen van misschien toffe nieuwtjes / features / mods gedaan met de Horus die ik in pagina 11 - 65 heb gemist? Ik ik die lezen ;-).

    Enige wat ik wel jammer vind, was dat opentx geen mp3 wil afspelen, zoals de software van FrSky wel doet. Maar ach, das toch enkel voor de grap, en zwaar onbelangrijk!.. Haha.

    THX en groet Q
     
  13. DutchRC

    DutchRC Guest

    Halloa :)
    episode 2 bij deze van mijn 'life with the X10S'.. Voor het verhaal: ik vlieg al decennia met Futaba zenders (op et moment de T14SG) en die vertrouw ik (tot een kilometertje of 3) blindelings.. Ik heb er welgeteld 1x een signal loss mee gehad omdat ik die toen probeerde te veroorzaken.

    Inmiddels heb ik wel veel multirotors gevlogen met de X10S, en dat was allemaal close-range. Als dat niet goed was gegaan was de Horus uiteraard inmiddels wel weer Weg :p
    Deze RCExplorer tricopter heb ik onlangs ook verhuist van Futaba naar X10S:


    ondanks het flut weer werkte ook dat prima..

    en gisteren ook m'n eerste fixed-wing vlucht met de X10S:


    Inmiddels heb ik wel OpenTX op de zender staan, maar dat zou uiteraard niet uit moeten maken..

    ohwja: DIT IS GEEN REVIEW
     
  14. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    De tri-copter vliegt best wel mooi. Enig idee waarom er toch meer quadcopters rondvliegen?
     
  15. DutchRC

    DutchRC Guest

    Ghehe ja:
    + een quadcopter is aanmerkelijk makkelijker goed vliegend te krijgen..
    + een klein crashje is bij zo'n tricopter genoeg om bv de yaw-servo om zeep te helpen..

    Er zijn Ook wel voordelen:
    + je hebt es wat anders (afhankelijk van de persoon of dat een voordeel is)
    + het vlieg gedrag lijkt wat meer op een helicopter dan quadcopters doen..
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  16. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    De Horus X12S en redundancy!

    Ik probeer redundancy bij de RB; de Rb10 en de RXR8. te creeren.
    Vooral in combinatie van bovenvermelde met de XM+ en de XSR ontvangers, heb ik toch de volgende vragen:
    Ik moet hier de telemetrie van deze ontvangers uitschakelen!
    - Hoe?
    - En waarom eigenlijk?

    ps. meen begrepen te hebben dat dat bij de XM+ ontvangers niet hoeft!
     
  17. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Als je meerdere ontvangers tegelijk gebruikt moet je inderdaad maar bij 1 telemetry aanzetten. De zender krijgt anders dubbele telemetry data en dat gaat fout (je mist veel sensor data) De XM+ heeft geen telemetry dus daar valt ook niets uit te zetten. Gewoon beiden binden aan de zender en aan de RB koppelen :)
     
    Helron vindt dit leuk.
  18. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Dank!
    En de XSR?
     
  19. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Daar laat je telemetry aanstaan natuurlijk, anders heb je geen telemetry meer. Met de nieuwste firmware kan je ook daar telemetry uitzetten als je daar 2 van wilt gebruiken. Ik zou een XSR en XM+ samen nemen, werkt prima.
     
  20. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Nou, is bedoeld om samen met een Rxr8; RB10 of een RB. een redundancy in te bouwen. Daarbij zou de XSR als "slave" gebruikt, geen telemetrie moeten hebben toch.
     

Deel Deze Pagina