FrSky X12s Horus

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Japie.G, 2 sep 2016.

  1. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Volgensmij denk je in vaste kanalen ;) Er is geen "gaskanaal". Je kan de kanalen gebruiken zoals je wilt. Vooral bij een zwever is een motor optioneel, dus die komt ergens een keer later.
     
  2. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
    Bij F5J zwevers gebruiken we de "trotle stick" om de remmen te kunnen doceren voor de doellanding. De motor is veel minder interessant en wordt vaak door een drie-standen-schakelaar bedient.
    Gr. Frans
     
    Helron vindt dit leuk.
  3. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Net als vaak bij F5B.
     
    Helron vindt dit leuk.
  4. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Ik heb inderdaad in de mixer regels ADD staan. Dit is verder niet bewust en maakt in mijn geval niet veel uit. Of je bij een mixerregel ADD of REPLACE of wat dan ook kiest wordt pas van belang als er per kanaal meerdere regels zijn. Dat is later bij mij wel het geval, maar ook dan maakt het in mijn situatie niet uit, Ik heb namelijk afhankelijk van de geselecteerde flightmode altijd maar 1 van de regels actief. Voor de mooiigheid had ik ook replace kunnen kiezen. Maar nogmaals. Het zal voor het resultaat in mijn geval niet uitmaken.


    Het is al uitgelegd, Maar inderdaad. Het 'gaskanaal' bestaat niet onder openTX. Zoals je in mijn filmpje kunt zien verzin ik ter plekke een kanaalvolgorde die mij toevallig handig lijkt. Dan ga ik die volgorde in OpenTX programmeren. Echter denk ik dat je hier bedoelt waarom ik de flaps aanstuur met de gas-STICK. Dat is inderdaad, zoals Frans en Rick al aangaven omdat je bij zwevers met flaps de landing goed wilt kunnen regelen, en dus de mate van flaps zeer goed proportioneel wilt kunnen bedienen. De gasstick is daar het best voor te gebruiken. Ik zie ook wel eens zweverpiloten de flaps op een 3 standen schakelaar zetten, maar die mensen zijn echt niet helemaal wijs ;-). Over stickmodes kun je discussiëren, maar op een 4kleppen zwever de flaps met een 3 standen schakelaar bedienen is discussie onwaardig haha.
     
    Helron vindt dit leuk.
  5. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    @Japie.G

    Ik snap het van dat gas en uiteraard bedoel ik de aansturing van de flap via de gas-stick.
    Heb er nog niet zo over nagedacht, maar vind het heel logisch en aangezien ik een Spitfire heb waar flaps op zitten ben ik geïnteresseerd!

    Wat denk je, kan ik op de Horus: S1/S2 of L1/L2 gebruiken, ipv. een standenschakelaar? Heb mn gasstick wel nodig!
    Bovendien lijkt mij het niet aanroeren van de gasstick, bij het niet gebruik van de flaps, een "bedenkpunt" tijdens het vliegen? Of niet?(ik heb er geen ervaring mee!)

    Ron.
     
  6. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Je kan alles gebruiken wat je wilt als flap input. Zelfs de snelheid van een airspeed sensor via telemetry :)
     
    Helron vindt dit leuk.
  7. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Bergen op Zoom
  8. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    @Tadango: "Je kan alles gebruiken wat je wilt als flap input."

    Weer een hulpvraagje:

    Wil Flaps op L1(schuifknop) zetten, maar lukt niet!!!
    Is het überhaupt mogelijk om ze op L1 te zetten?

    Bij de INput heb ik hem wel ( [--] L1)en daar gekoppeld aan LO1(Wat dat ook moge zijn?)
    Maar bij Mixer kan ik de schuif niet vinden...
    BVD.
    Ron
     
  9. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    In de mixer input selecteren en dan gewoon de L1 een keer heen en weer bewegen. Dan selecteert hij die automatisch als het goed is
     
  10. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    In de Mixer bij "source": >C Flp ingevoerd. Maar kan bij "Switch" niet de schuif L1 terugvinden!
    Kan bij "Special Function" ook niet het geluid (flaps up/down) aan de schuif L1 koppelen...???
     
  11. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    L1 is ook geen switch (schakelaar).
    Als je L1 als een (eventueel meervoudige) schakelaar wilt gebruiken moet je een Logical Switch maken, en de waarden van L1 (meer dan, minder dan, tussen etc) bepalen voor elke switch.
    Daarna kun je de logical switch(es) ook gebruiken om een special-function te activeren.
     
    Helron vindt dit leuk.
  12. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Aha, dus dat is het.
    Dank je, ga eraan werken.
    Gr.Ron
     
  13. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Gosh, na mijn laatste OpenTx update (mei 2018) dacht ik ,ik zal het eens bijhouden al die updates...

    Nu kom ik toch deze tegen:

    News

    en bedacht me dat het dus toch weer zo'n 2 maanden geleden was...
    Dus voor de niet zo geregeld op OpenTx kijkende medepiloot, hierbij de verwijzing!

    Gr.Ron
     
  14. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Heb bij t updaten, net als anders, mijn Models gekopieerd en in de nieuwe versie sdcard gedaan.
    Nu ben ik na t flashen alles kwijt! Ook de instellingen!(kleur ed.)
    Is dit normaal bij deze nieuwe versie?

    Geeft onder Models wel 17 modellen aan, maar ze zijn "leeg" en er staat een "open TX" plaatje voor...
    Wat is er verkeerd gegaan???
     
  15. GVT

    GVT

    Lid geworden:
    1 aug 2012
    Berichten:
    273
    Locatie:
    NL - Elburg - Gelderland
    Ik upgrade altijd eerst de firmware en daarna kopieer ik de nieuwe bestanden uit de zip file naar de sdcard in de zender.
    Nooit problemen. Op x12s, x10s en x9d

    Daarmee verander / overschrijf je de model bestanden en instellingen niet
     
  16. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Hoe behoud jij je `oude` modellen dan?

    Ik heb ze uit de "oude" sdcard gekopieerd en in de nwe SDcard-content bijgevoegd. Hetgeen ik altijd doe! Maar nu ben ik m'n modellen kwijt en ik heb daar lege modellen voor gekregen...???
     
  17. GVT

    GVT

    Lid geworden:
    1 aug 2012
    Berichten:
    273
    Locatie:
    NL - Elburg - Gelderland
    Ik maak van de modelen alleen, voor de zekerheid, een backup met companion.

    Daarna de update van opentx.
    Modellen worden als het nodig is automatisch aangepast voor de nieuwe versie
     
  18. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Heb wel modellen in mn sdcard, maar kan ze niet tevoorschijn halen...???

    Ben ook al mn instellingen kwijt... :hammer:
     
  19. GVT

    GVT

    Lid geworden:
    1 aug 2012
    Berichten:
    273
    Locatie:
    NL - Elburg - Gelderland
    Ff googlen
    Volgens mij moet je naast de modellen een lijst met verwijzing hebben (models.txt en dan voor elk model een bin file??)
    Dat bestand heb je waarschijnlijk met een lege lijst overschrijven.

    Backup terugzetten kf handmatig de lijst aanpassen?

    En volgende keer anders doen
     
    Laatst bewerkt: 24 sep 2018
  20. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Echt niet de eerste keer hoor dat ik dit doe.
    Kennelijk nu toch iets verkeerds gegaan.

    Op mn sdcard staan wel modellen in "Models". Ze staan in een bin.file en op een of andere manier ziet de Tx ze niet???

    Heb nog de back up van de vorige (update) sdcard gecheckt, maar daar staan ze ook in bin.files. die zag ik toen wel op mn Tx...

    Bij Images nog wat foto's toegevoegd. Die zie ik wel.

    Bij "Radio" kom ik ook "Models" tegen!

    Zit me al 2 dagen af te vragen wat ik verkeerd heb gedaan. En... hoe ik m nu weer goed krijg!
     

Deel Deze Pagina