frsky x4r

Discussie in 'Model elektronica' gestart door eclipse86, 23 feb 2017.

  1. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Hallo,
    ik heb enkele vragen omtrent deze ontvanger.
    ik wil deze gaan gebruiken in een kleine zwever met flaps en electro motor

    gebruikte kanalen zijn dus:
    1 elevator
    2 rudder
    3 motor
    4 aileron1
    5aileron2
    6 flap 1
    7flap2
    de bedoeling is ook om de hoogtesensor erop aan te sluiten en ook een voltage sensor...

    ik ken echter enkel nog het systeem van elk kanaal zijn eigen servo,
    ik lees dat je via cppm wel alles mogelijk is via kanaal 1. maar eerst en vooral welke verbinding met de servo's maak ik dan? welke kabel gebruik je hiervoor? Ook lees ik dat je best een firmwire upgrade van de 18 naar 27ms.

    Kan iemand me duidelijking geven hoe ik dit doe, of het best aanpak, ook de sensors zullen waarschijnlijk niet beiden lukken?
    Groeten chris
     
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Deze ontvanger heeft maar 4 servo aansluitingen. Hij heeft wel 16 kanalen maar alleen 4 voor normale servo's.

    Aangezien hij een S.Bus aansluiting heeft is de enige optie voor meer kanalen CPPM, maar daar sluit je geen servo's op aan maar een flight controller of anders bordje waar een processor op zit die deze kanalen nodig heeft.

    In jouw geval kan je dus niets met deze ontvanger an heb je een X8R nodig. Een X4R-SB kan ook waarbij je de overige 4 servo's aansluit via een S.Bus naar PWM adapter, maar dat is alleen nuttig als je ruimte gebrek hebt en er geen ruimte is voor een X8R.
     
  3. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Kleine zwever? Als de vleugel uit één deel bestaat zou je S-bus naar PWM kunnen overwegen. Je kunt daar weer 4 servo's op aansluiten en het voordeel is dat je dan maar één servo steker hoeft in te pluggen in de ontvanger.
    Je moet wel beschikken over een klein printje om de adapter op de juiste kanalen in te stellen.
     
  4. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    oke, duidelijk nu:)
    eum de x8r is wat te groot, moet in een smal zweverrompje, oke ik zoek een oplossing:) thanks
     
  5. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    2meter zwever maar iets van een 550gram... vleugel is in 2delen:) momenteel met van die groene multiplex connectors met een klodder smeltlijm aan, hier zoek ik ook een betere oplossing voor:)
     
  6. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Smeltlijm is prima.
    Gelijk na het aanbrengen met natte vingers en duim kneden en glad strijken voor het stolt.
    (En onlangs geleerd dat het zeer eenvoudig is los te maken d.m.v alcohol/spiritus. Los maken, niet oplossen.)

    Als je de moeite neemt om enkel de pulsdraden direct te verbinden en + & - van de servo's vooraf op de kabelboom te delen, wordt het ook al wat compacter en overzichtelijker.
     
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    In een smal rompje is een X4R-SB met 2 S.Bus naar PWM adapters ideaal. Elke vleugel krijgt een adapter zodat je maar 1 servo stekker naar de vleugel hebt maar toch 4 servos in de vleugel kan aansturen. In de romp gebruik je dan 3 servos direct op de ontvanger.
     
  8. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Dit ga ik morgen eens opzoeken. Bedankt iedereen voor de. Hulp
     

Deel Deze Pagina