FunCub op drijvers

Discussie in 'Watervliegen' gestart door Erik van Nes, 5 sep 2015.

  1. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    Afgelopen week heb ik mijn FunCub op het Oostvoorns meer op drijvers uitgeprobeerd. Dat was maar deels succesvol. Bij de eerste poging kwam ik niet los. Eerst even rond getaxied, het waterroer uitgeprobeerd. Ging goed, reactie de ene kant op wel beter dan de andere.

    Poging één: Tegen de wind (bijna windstil) in langzaam snelheid opgevoerd. Vlak voor take off snelheid leken de punten van de drijvers te 'happen' in het water. In ieder geval sloeg de prop met veel herrie water op.

    Poging twee: Half kleppen en zelfde procedure als boven. De FC kwam los. In de lucht niets bijzonders. Iets logger qua vliegen en iets meer vermogen nodig om te vliegen. Loopt prima, rolt goed, de hele handling is prima. Ook de landing leverde geen probleem op.

    Poging drie: Weer met half kleppen maar toch lijken de drijvers te 'happen' en de FC kiept voorover.... zwemmen, nou ja waden tot mijn middel. Het Oostvoorns meer was daar (surfclub) niet zo diep.

    De drijvers heb ik volgens tekening gemonteerd. Eigenlijk niet nagemeten of de step op de goede plek zit tov. het CG. Tja, ..... het is Multiplex, dan klopt toch alles ?!?
    Het 'happen' van de drijvers zou er op kunnen wijzen dat de drijvers iets naar voren gemonteerd moeten worden, (meer drijfvermogen voorin), maar ... in stilstand ligt de FC op drijvers iets achterover. Op grond daarvan zou ik de drijvers wel iets naar achteren willen monteren. Dat is dus een dilemma.

    Ander mogelijke probleem analyse: op snelheid drukt de FC meer op de drijvers en buigt het landingsgestel uit, daardoor komt de prop (13 x 4) in/door het water. Oplossing een koolstof staf van 2 mm als dwarsverbinding tussen de drijvers. De drijverset wordt dan een stijver geheel.

    Ander heel klein probleem is de aansluiting van het waterroer. Het 'busje' met de twee imbusjes is uitgescheurd. Dat zal ik dus wel strak genoeg vast gedraaid hebben.

    Wie van de ervaren watervliegers heeft voor mij advies om de FC Wasserflug tauglich te krijgen.

    groet,

    Erik
     
  2. barneyb

    barneyb

    Lid geworden:
    25 apr 2007
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Zaltbommel
    Beste Erik,

    Ik heb jaren met een FunCub gevlogen met drijvers. Heel veel plezier aan beleefd tijdens vakanties:).
    Het is wel even wennen met deze "platte drijvers" . Ze blijven plakken dus moet je goed UP geven bij het opstijgen.
    Natuurlijk meteen corrigeren als ie eenmaal los is. Ik gebruikte overigens zelden de flaps bij het opstijgen. Je krijgt wat meer voorwaartse snelheid zonder flaps.
    Succes ermee en veel watervlieg plezier!

    groetjes
    Barney
     
  3. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    Hoi Erik ,

    DAT IS MIJN VLIEGMEER ;) !!

    geintje natuurlijk ;)

    Kom een keer vliegen als ik er ook ben , dan kijken we samen even wat er gebeurd. Als ik het zo lees ligt het aan de gebruikte techniek met opstijgen. Geen flaps , hoogteroer up en dan langzaam accelereren.

    Mvg,

    Bart

    Hier mijn ''speeltje'' Oostvoornse meer slag Bergeend.

     
  4. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    Hi Bart,

    Ik heb denk ik de meeste van jouw filmpjes (op het MBF) gezien. Bij de HobbyKing Fly In op Rozenburg heb ik je zien vliegen. Klopt het dat jouw startplek is aan de kant is waar je naar de Slufter gaat? De surfclub zit vlak bij het voormalig autostrand.

    Klopt het dat jij voorstelt om met up langzaam te versnellen, af te zien van kleppen, en dan los te komen? Op land ervaar ik de kleppen als een positieve bijdrage bij de start. Wat maakt het starten op water anders? Het is natuurlijk niet zo dat de kleppen nodig zijn, het is leuk spelen.

    Lijkt me leuk om een keer samen af te spreken.

    groet,

    Erik
     
  5. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    Hoi Erik ,

    Het lijkt mij ook leuk eens af te spreken. Ik vlieg meestal vanaf de noordoever maar soms ook aan de zuidkant waar jij nu hebt gevlogen. Het is het meest prettig als de wind vanuit het water naar het land komt.

    Je moet proberen tijdens de start een beetje de neus omhoog te houden en idd even zonder flaps proberen.

    Mvg,

    Bart
     
  6. pietervisser

    pietervisser

    Lid geworden:
    10 apr 2005
    Berichten:
    1.614
    Locatie:
    Veldhoven
    Vlieg nu op vakantie bijna iedere avond met de funcub op het Gardameer.
    Starten gaat het handigste als je flink hoogteroer gebruikt geen flaps. Dan gas erop en dan zal je zien dat de Cub op de step komt. Dan hoogteroer minder en snelheid maken. Je kan dan hele stukken op het water varen. Dan rustig meer up en je zal los komen.

    Waterroer gebruik ik niet.
    Wel een draad tussen de drijvers gespannen
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015

Deel Deze Pagina