Funkey .50 Hughes 500: 3 variaties op een thema

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door bruteforce, 26 okt 2015.

  1. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Nadat ik mijn eigenbouw Magnum Hughes door een dom foutje gecrashed had (balancer stekker draaide tussen de gears), ben ik meteen een nieuwe gaan bouwen. Ook deze crashte korte tijd later door een defecte ontvanger. Omdat ik geen tijd en zin had om weer een nieuwe te bouwen, ben ik naar de zogeheten kant-en-klaar heli's gaan kijken. Omdat mijn clubleden Han en Rob er al een hadden, lag een Funkey romp voor de hand.

    Omdat ik geen risico wilde lopen met levertijd, douanekosten en/of schade bij aankomst ben ik naar RCHeliparts gereden en heb er een Hughes 500D meegenomen. Nu kon ik meteen beginnen!

    Omdat mijn "Hughes clubje" vliegmaten vrijwel dezelfde rompen hebben maar met verschillende mechanieken erin, leek het ons leuk om gezamenlijk een verslag te maken van alle drie de versies.

    1) Mijn Hughes 500D met Trex600E mech en eigenbouw 5-bladkop
    2) Han zijn Hughes 500D met Hirobo SDX50 mech
    3) Rob zijn Hughes 500E met Raptor50 mech

    [​IMG]
     
    Edwin Lievaart vindt dit leuk.
  2. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Thuis aangekomen met de grote doos met romp, eerst gekeken hoe we alles mooi pas kunnen maken.
    Omdat de Trex600E lekker kort gebouwd is, krijgt mijn Hughes een op maat gemaakte eigenbouw cockpit.

    Het mech op zich kreeg alleen een iets langere rotoras voor de 5-bladkop, en een nieuwe stuurstang voor de staartrotor. Ook de staartservo moest iets gedraaid ingebouwd worden om contact met de romp te vermijden.

    [​IMG]

    "Beter 3x goed gemeten dan 1x verkeerd gezaagd" als je de staartboom in gaat korten...

    [​IMG]

    Alles provisorisch in de romp geschoven met wat houtjes onder de voorste- en achterste framevoetjes en dan wordt het al wat.

    [​IMG]

    De kunst is om de rotor-as naar voren te laten neigen (zoals de echte) met de staartbuis in 1 rechte lijn naar de tailrotor zónder de buis te laten raken aan de romp. Dan wilde ik ook nog de anti-rotation bracket voor de tuimelschijf én de tuimelschijf zelf laten passen zonder aan de mooie romp te moeten frezen/ vijlen/ zagen.

    [​IMG]

    Action Man heeft even plaats genomen om te zien hoeveel ruimte er over blijft voor een cockpit

    [​IMG]

    De rotorkop staat er tijdelijk los op om de exacte lengte van de rotoras te kunnen bepalen en om te zien of de tuimelschijf en stuurstangen nergens aanlopen. Bij mij was het bodemspant iets scheef ingelijmd, maar dat is eenvoudig te verhelpen met een paar plasticard vulplaatjes onder het frame zodat de rotor-as mooi recht in het midden uitkomt

    [​IMG]

    Ruimte zat!

    [​IMG]
     
  3. Blitske

    Blitske PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2011
    Berichten:
    470
    Locatie:
    Kontich / belgie
    Mooi mooi , De Hughes 500 is hier mooi in trek :))
    Komt zeker goed de mijne vliegt momenteel zo goed als perfect , zie hier ook enkele foto's
    Ik heb de batterijen voor het frame liggen en met cockpit volledig en piloot is mijn balans juist perfect ( na de piloot voor een 50gr langs de dieetiste te sturen .
    Grtjs , Blitske
     
  4. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik had jouw Hughes ook al bewonderd Blitske!

    Nadat ik voor de rotor een as-op-maat had gemaakt kon de nieuwe BeastX Plus ingeregeld worden. Dit is een eitje als je weet hoe je de phasing in de StudioX software in moet stellen. Met een flinke blok lood voorin werd de maiden afgelegd zonder problemen, vliegt als op rails. Uiteraard waren alle kinderziektes al uit de 5-blad Trex600 combinatie gehaald in de 3 jaar dat het in mijn Magnum Hughes had gediend.
    Ik maak gebruik van een matt-black Spinblades 5-blad set en matt-black Spinblades 95mm tailblades. Deze tailblades bleken nodig omdat de staart moeite heeft het verhoogde koppel van de 5-bladrotor bij te houden. De Spinblades zijn halfsymmetrisch en iets breder dan de standaard 95mm blaadjes. Het hoofdrotor toerental is 1400rpm. Voor de finishing touch heb ik een mooie bolle Vario rotor-afdekkap gemonteerd. Deze is veel meer scale dan de oude kap die ik had.

    [​IMG]

    Ook had ik een aantal 3W LED emitters in de heli gebouwd omdat ik de navigatie verlichting óók overdag wil kunnen zien.
     
  5. Blitske

    Blitske PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2011
    Berichten:
    470
    Locatie:
    Kontich / belgie
    Mooi mooi , die 5 blads kop maakt het af natuurlijk !!
    Heb je van die kop meer info , je hebt deze zelf gemaakt lees ik waar zeker bewondering voor is en ja ook wel wa intresse .
    Grtjs
     
  6. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Omdat ik veel lood nodig had voorin, besloot ik een nieuwe 7,2V-4000mAh NiMh ontvangeraccu te plaatsen in plaats van de lichte LiPo. Ik koos voor deze spanning zodat ik gewoon de Align 5V BEC kon blijven gebruiken en het gewicht geen rol speelde. Voor het gemak heb ik een 2x3cell "saddle pack" uitvoering gekocht zodat die gemakkelijk onder de nog te maken cockpitvloer kon liggen. Ook heb ik een aparte LiPo geplaatst voor de verlichting zodat dit b.v. bij kortsluiting nooit een probleem met de besturing zou kunnen krijgen.

    Toen, na veel foto's en plastic modelletjes van het origineel bekijken, aan de cockpit begonnen. Deze is geheel gemaakt van 1,5mm vliegtuigtriplex.
    De echte Hughes heeft een tussenschot tussen het voorste en achterste gedeelte van de cockpit. Dit wilde ik ook zo laten lijken.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Om de accu's zo ver mogelijk naar voren te brengen steken ze door het schot.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Frame afwerking tegen lelijke inkijk
    [​IMG]
    [​IMG]

    Afwerking van de cockpit met een zwaar aangepaste Vario stuurknuppelset van een BK-117
    [​IMG]

    Skids zwart gemaakt zoals het origineel
    [​IMG]
     
  7. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Het eindresultaat. De hele cockpitvloer met stoelen zit muurvast met 1 boutje op het houten Funkey frame en haakt aan de voorzijde onder de instrumentenkolom, die in de neus vastgelijmd zit. De gehele neus van de Hughes zit stevig met bouten en moeren verbonden aan het hoofdgedeelte.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Zijruiten zijn gemaakt van lexansheet (worden niet bij de romp geleverd), en bevestigd d.m.v. het bekende rubber S-raamprofiel van Vario. De achterse ruiten blijven eruit vanwege de benodigde koeling & gemakkelijk accu's wisselen. Als afwerking is er een rubber randprofiel gebruikt. De buitenzijde is afgewerkt met deurklinken, antennes etc. van Vario.
    [​IMG]

    Het instrumentenpaneel zit met een magneetje vast en is uitneembaar gemaakt omdat je misschien nog eens bij de landingslicht-LED moet kunnen. Het ventilatiegat voor in de neus is open geboord zodat er ook nog wat koeling van de 3W emitter plaatsvindt. De instrumenten zijn een foto.
    [​IMG]

    Nog een paar tips: Om resonanties van de gehele voorkant van de romp, uiteindelijk veroorzaakt door de T-staart, te voorkomen is het noodzakelijk het mechaniek aan de bovenzijde vast te zetten.
    [​IMG]

    De kunststof poten hebben de neiging door te zakken en zo te blijven staan als de heli in het schap opgeborgen staat. Dit is eenvoudig op te lossen door een touwtje of klittenband om de poten heen te trekken.
    [​IMG]


    THE END.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Video volgt!

    Groeten, Marco.
     
  8. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Nog een paar tech details:
    De rotorkop is naar eigen ontwerp, uitgevoerd door een professionele machineshop, en heeft uiteindelijk zoveel geld gekost dat je er net zo goed eentje kant-en-klaar kan kopen. Het mooie is wel dat hij uniek is en blijft. De tuimelschijf is een standaard Vario 5-blad exemplaar.
    Door de grote NiMh accu is de balans (zonder lood) uiteindelijk perfect uitgekomen. De Powerotor accubeugels zijn eigenlijk bedoeld voor een Skyfox en komen van RCHeliparts.
    Ik vlieg op 10S-4800mAh Gensace accu's met een Scorpion 4035-560 motor. Dit is een 700-size motor vanwege het benodigde koppel. De regelaar is een Castle ICE80HV, welke op set-RPM draait. Hier vliegt de Hughes met gemak 10 minuten mee. De heli is zonodig in staat tot loopings en rollen. Het nerveuze geroffel van de bladen is levensecht en dat maakt dat ik deze heli met stip op 1 heb staan in mijn verzameling.
     
    Laatst bewerkt: 27 okt 2015
  9. Blitske

    Blitske PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2011
    Berichten:
    470
    Locatie:
    Kontich / belgie
    Well done Marco , ook heel knap dat de mechaniek zo goed als onzichtbaar is wat bij mij toch ook wel een vereiste was .
    Thanks voor je info en die tip om de skids bij elkander te houden is al in uitvoering :))
    Grtjs
     
  10. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Mooi verslag! Zitten wel wat leuke ideetjes in die ik ook kan gebruiken. ;-)

    Bedankt en succes met je prachtige Huges 500!
     
  11. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    Zoals Bruteforce (Marco) reeds heeft aangekondigd ben ik ook de trotse bezitter van een Hughes 500D van Funkey met daarin een SDX .50 Nitro mechaniek. Deze heli heb ik gekregen van de andere deelnemer in dit draadje, Rob, die de heli had gecrashed in een vijver nadat de motor was uitgevallen.
    De heli is opgevist en had nauwelijks schade.
    Het enige was dat de electronica en brandstofmotor onder water hadden gelegen en door de klap op het water was de romp wat ingedeukt aan de onderkant waardoor een barst in de gelcoat zat. Geen noemenswaardige schade dus. Ik ga hier niets aan doen omdat het herstelde beter zichtbaar zal zijn dan de oorspronkelijke barst in de gelcoat.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Omdat ik de electronica niet meer vertrouw nadat vocht hier mogelijk op is ingewerkt en mogelijk later problemen zou kunnen op gaan leveren, heb ik alles vervangen door nieuwe electronica. Nieuwe ontvanger, nieuwe servo’s, nieuwe gyro etc.

    De brandstofmotor heb ik ontdaan van carterdeksel en heb deze vol gespoten met motorolie en goed op de lagers laten inwerken zodat er geen roestvorming zou kunnen ontstaan.

    Na assemblage staat deze heli er weer mooi bij zonder noemenswaardige zichtbare schade.
    Het enige is dat de onderste ruit een barst heeft maar deze valt niet echt op en heeft dus geen prioriteit om deze direct te vervangen. Dit is een puntje voor later--> kosten €45,=

    [​IMG]

    Nadat alles weer was geassembleerd het grote moment, zou de motor het wederom doen.
    Op naar ons BVL vliegveld samen met Bruteforce.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Tanken, even voorgloeien en binnen 5 seconden startte deze weer en liep direct als een zonnetje.

    Eerst maar eens rustig wat hoveren.



    Hij vloog super. Lekker rijk afgesteld zodat de motor weer goed kon indraaien.
    Tot zover part 1 van mijn Hughes 500D

    Grt Han (PoweRotoR)
     
    Laatst bewerkt: 30 okt 2015
    Heli-Uwe en Edwin Lievaart vinden dit leuk.
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.938
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hangt mooi strak, en die motor loopt zo te horen als een zonnetje!
     
  13. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    zooo, eindelijk weer een vertrouwde geluid,
    TOP Han !!!
     
  14. roque-x

    roque-x

    Lid geworden:
    17 sep 2013
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Prinsenbeek
    Nu Bruteforce en PowerRotor hun trotse bezit uitvoerig hebben laten zien kan ik natuurlijk niet achter blijven. Heb deze romp nieuw in de doos gevonden in Belgie, ik was er al lang naar op zoek, want ik wilde special degene met het Breitling opschrift.
    Na er eerst een paar keer met een brandstofmotor mee te hebben rond gesputterd, ben ik er al snel toe overgegaan om hem om te bouwen naar elektro daardoor komt de heli zoveel beter tot zijn recht, veel stiller en ook geen trillingen meer. Het ombouwen naar elektro is mede mogelijk gemaakt door "tovenaar" Bruteforce (Marco) want die had daar een zeer simpel truukje voor. Regelaar er in accu's naast het mechaniek en plots was het Raptor 50 mechaniek omgetoverd naar elektro. Foto's volgen nog. En zo is de "drie eenheid" ontstaan. Heel blij mee.
    P1020009.jpg P1020010.jpg P1020011.jpg P1020010.jpg P1020011.jpg
     
    Laatst bewerkt: 30 okt 2015
  15. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    Hoi Uwe,
    Geniet van dit Hyper 50 geluid zou ik zeggen . De heli heb ik inmiddels omgebouwd naar elektro want hij kwam op geen enkele manier door de geluidkeuring. De grens ligt bij ons op 80db en deze heli maakte 86db met uitschieters naar 87db. Dit is op geen enkele verantwoorde manier te dempen dus de keuze was makkelijk even ombouwen. Het verslag komt nog.
     
    Laatst bewerkt: 30 okt 2015
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  16. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    wat vertel je mij,
    heb de motor in de T Rex 600 nitro,
    en ook nog met de ouden tandwielen (geen schuine vertanding),
    die komt ook nergens door de geluid-keuring,

    maar op mijn wildvliegplek mag dat wel !!!

    Groet
    Uwe
     
  17. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Prachtig verslag mannen. Ik heb heel wat inspirerende oplossingen gezien en gelezen.
    De cockpitopbouw van Marco vind ik de max.

    Heligroeten,

    Nick
     
  18. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Thanks Nick, van u is dit zeker een groot compliment!

    Geweldige foto's Rob!

    Groet, Marco.
     
  19. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    Zoals is gemeld kwam de Hughes 500D niet door de geluidkeuring met 86db. Hierop is direct besloten om hem om te bouwen naar PoweRotoR Electro.
    De vraag was alleen welke motor, hoeveel cellen etc.

    Het uitgangspunt voor de ombouw is natuurlijk de gearing van het SDX mechaniek. Deze is 8,7: 1 (87 tanden main gear met een 10 tands pinion)

    We willen een Align RCM BL700M motor monteren van 510KV en gaan vliegen op 10 cellen.

    Dit betekent dat bij 10S wij 35V *80% (throttle)= 28V* 510= 14280 Rpm hebben. Met een gearing van 8,7 : 1 geeft dit bij een throttle opening van 80% een rotortoerental van ongeveer 1640 Rpm. Prima rotor toerental zou ik zeggen.


    De inbouw van de motor was vrij eenvoudig want deze past direct op de plaats waar eerst de nitro motor zat. Alleen een motorplaat maken die gebaseerd is op de SkyFox ombouwset. Recht toe recht aan.
    [​IMG]

    Deze motorplaat is met motor met 4 M3 boutjes bevestigd in het SDX frame.
    Vervolgens op de motor de pinion bevestigd met gebruikmaking van een verloopbus (rode pijl in onderstaande foto)die speciaal hiervoor gemaakt is. Op deze bus kan de standaard pinion van SDX/Raptor gedraaid worden.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Omdat de Hughes ook voorzien moest worden van een cockpit zoals Bruteforce ook heeft gemaakt moest er ruimte worden gecreëerd . Hiervoor is een groot gedeelte van de voorbouw van het mechaniek verwijderd zonder afbreuk te doen aan de sterkte van het mechaniek.
    [​IMG]

    En de dezelfde tekening maar dan rood gearceerd aangegeven het gedeelte wat ik heb weggehaald.
    [​IMG]

    Het resultaat was tenslotte voldoende ruimte om een cockpit te kunnen plaatsen.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Volgende stap is het maken van de cockpit.
    Wordt weer vervolgd.
     
  20. Blitske

    Blitske PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2011
    Berichten:
    470
    Locatie:
    Kontich / belgie
    Knappe oplossingen en deze dingen maken het schaalbouwen juist zo interessant he ;-) . Ik heb bij mijn hughes de batterijen dwars voor het frame gelegd en dan boven de batterijen de cockpit vloer en zo leiden alle wegen naar Rome he :)
    In mijn draadje van de semi schaal Hughes 500 ( ik noem het semischaal omdat hier op het forum ook echte echte schaalbouwers bezig zijn respect daar voor ) plaats ik ook even de al enige tijd beloofde detail foto's van de cockpit .

    grtjs Blitske
     

Deel Deze Pagina