Funkey .50 Hughes 500: 3 variaties op een thema

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door bruteforce, 26 okt 2015.

  1. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.936
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Stukken goedkoper dan een Vario brandblusser....
     
  3. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
  4. Blitske

    Blitske PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2011
    Berichten:
    470
    Locatie:
    Kontich / belgie
    Knap Knap , maar een echte modelbouwer maakt die toch zelf :))) mijn brandblussertje in de Hughes 500 btandblusser klein 1001.jpg koste helemaal niks :)
    Stukje van een geplooide 500size tailboom wat depron , blokje balsa beetje schuren , stukje koperbuis en klein stukje draad voor het darmpje , koper schroefje en beetje rode verf , half uurtje werk en klaar voor 0 euro ! En in het verbandkoffertje zit echt verband , ontsmetting e.d.
    Ma ik geef toe goed gevonden bij conrad , wist niet dat die zo dingen hebben .

    Grtjs Blitske
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.936
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die is heel goed gelukt, Blitske!
     
  6. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    Ik heb inmiddels de laatste hand gelegd aan het afmaken van de cockpit.
    Inmiddels heb ik ook de pilot ontvangen GI Jane.
    Allereerst maar eens de stuurknuppels en de pitchknuppel van de piloot gemonteerd.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Daarna de voet-stuur pedalen maken uit onderdelen van BK117 accessoire pakket.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Als laatste de cockpit inclusief piloot weer plaatsen in de heli en het past perfect en ziet er goed uit.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Pitchknuppel ook aan de andere zijde gemonteerd.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Nog even de balans gecontroleerd en die was goed.
    De heli weegt nu incl. piloot en accu's 6kg precies.
    Nu even wachten op het goede weer en we kunnen vliegen met een compleet afgewerkte heli!
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.936
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Toch een best heftig gewicht voor een .50 heli, 6 kilo....
     
  8. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    Ja Bert dat is behoorlijk. Heeft met name te maken met die GI Jane, die weegt toch behoorlijk ik schat toch zeker 500gram.
    Ben benieuwd of dit veel invloed zal hebben op het vlieggedrag.
    Als de heli lichter zou zijn was het wel beter natuurlijk.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.936
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Merken zul je het wel, minstens in het energieverbruik.
    Qua vliegen zal het wel gaan, ik schat (gebaseerd op ervaring) dat er nog wel een klein beetje ruimte is, maar niet heel veel.

    Spinblade asymetrische bladen helpen enorm, dat weet ik wel....
    Zowel in het energieverbruik, als in het vlieggedrag. Ze zien er alleen wel minder mooi uit in deze afmetingen.

    Jammer dat Vario niet wat in deze maat heeft, ik vind de grijze S-slag "schaalbladen" erg fijn vliegen op zware heli's
     
  10. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Mijn Hughes weegt 6,25kg vliegklaar, dus inclusief 10S-4800mAh LiPo's en 5 asymmetrische Spinblades rotorbladen. Dit gewicht wordt veroorzaakt doordat de heli staartlastig is en je dus veel gewicht voorin moet gooien zoals bij mij de GI Jane piloot en de grote 6 cellen NiMh. Ook hebben zowel Han als ik er een 700-size motor in vanwege de 5 bladkop (die bij Han nog komt). De heli lijkt er geen enkel probleem mee te hebben, tis een echt scheurijzer en de vliegtijd van 10 minuten wordt ook ruim gehaald. Hij draait bij mij nu op 1400rpm en dat zou ook nog 1500rpm kunnen worden nog meer "power" en ca 8 minuten vliegtijd.

    Als je een lager totaalgewicht wilt dan zul je net als Blitske moeten kiezen voor 6S aandrijving en de LiPo voorin moeten gooien. Daarmee zal je compromissen doen aan de cockpit zoals hij nu is.
     
  11. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.618
    Locatie:
    belgium
    Ik ben ook op zoek naar die G I Jane piloot . Waar heb je die gekocht ? Kan je die niet lichter maken door in de body zelf gaten te boren ? En hoe groot of hoe lang is die eigenlijk ?
     
  12. Blitske

    Blitske PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2011
    Berichten:
    470
    Locatie:
    Kontich / belgie
    Mijn piloot heeft inderdaad iets gruwelijk meegemaakt is een goede 3cm korter geworden en heeft inderdaad een hele serie gaten in zijn body .
    Gelukkig zie je dit niet met zijn jasje en broekje aan .
    Woog een dikke 150gr en met de batterijen helemaal zo voor aan heb ik de piloot dus moeten afslanken tot een 70gr en nu is de balans juist ok .
    Guy mijn pilootje komt van de GB en koste een 10 € met een hele boel wapans erbij die ik heb omgebouwd naar stuurknuppels en pitch/gas hendel .
    De hughes 500 - 600 size is +/- scale 1/6 en mijn piloot was 30cm ma is nu een 27cm , dus real een kerel van 1m62 een jerommeke dus :))
    Ma ik denk dat jou heli scale 1/8 is ?
    Grtjs Hughes boy's . Blitske
     
  13. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    We hebben dezelfde 600 size rompen dus de schaal lijkt mij ook hetzelfde, ca. 1/7. De 700 size is ca 1/6.

    Wat weegt jou heli vliegklaar Blitske?

    Mijn GI Janes komen van ebay USA. Het zijn limited editions dus niet goedkoop en zonde om er gaten in te boren IMHO. Ze zijn ca. 1/6 maar omdat Jane een meisje is, is ze geen 12" (30cm) maar iets korter en wat fijner gebouwd dan de gespierde GI Joe. Past dus perfect naast het mech.
     
  14. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.618
    Locatie:
    belgium
    Thx voor info , dan heb ik dezelfde gezien op ebay en idd prijzig maar vooral verzendkosten zijn duur . niet aan te doen .
     
  15. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    Bert,
    Ik heb op mijn Hughes momenteel al een tweebladskop met SpinBlades zitten. Power genoeg hoor.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  16. Blitske

    Blitske PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2011
    Berichten:
    470
    Locatie:
    Kontich / belgie
    Hey iedereen

    Juist even mijn coptertje eens gewogen , helemaal compleet met 2 x 6s - 3300 packs , een ontvanger batterij Life 2s-2500 en een scorpion nood lipo kom ik op een 5kg 450 en ik vlieg ook met een 2 bladskop en asymmetrische Spinblades en vliegt erg licht en heb meer dan 8min vliegtijd .
    Voor mij allemaal goede waarde , enkel de motor ( align 600 L )is redelijk warm na 8min je kan er nog wel gewoon je vinger opleggen maar zou die toch liever iets koeler hebben .
    Zoeken we binne kort wel en oplossing voor , ben nu even aan een vliegtuig ( hercules c130 ) bezig kwestie van zo wat van alles te doen :)
    Grtjs
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.936
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Toch even een misverstandje uit de weg helpen: Het gaat hier niet om pure power. Je krijgt alles wel de lucht in, en zelfs enig klimvermogen, hoewel best belangrijk, is niet doorslaggevend. Aan de andere kant van het spectrum heb ik een zwaar underpowered Bell 47G, die met 6 kilo op 1.62 rotordiameter nog steeds tamelijk onkritisch vliegt.... Ding wil nauwelijks omhoog, maar....

    Als je heli te zwaar word krijg je hele nare eigenschappen voor wat betreft juist het dalen, of nog nauwkeuriger: het moment waarop je besluit een daling te beëindigen.... :D
    Als je daalt, komt de lucht van onderaf de rotordisc binnen (of in elk geval, probeert dat te doen) en zeker bij wat snellere verticale dalingen, op het moment dat je pitch geeft, gebeurt er gewoon even helemaal niks, omdat de rotor grote moeite heeft die luchtstroming om te keren. Het vervelende is dat je cyclische sturing op dat moment ook nagenoeg geen effect meer heeft. Hang je op dat moment recht, alles OK, maar kom je net niet helemaal recht binnen, heb je toch een aardig probleem....

    Vroeger in de tijd van bijvoorbeeld die Graupner Bell 212 TwinJet en vergelijkbare machines, toen de vermogens sowiso nog niet erg groot waren en de rotorbladen verre van optimaal, kon je die waarschuwing in de manual van iedere modelheli (of dan toch minimaal die van Graupner) vinden. Toen de vermogen/gewicht verhoudingen beter werden is dat nogal ondergesneeuwd geraakt, je leest er niks meer over in de manual van een Raptor of een T-rex. Maar als je rotordisc belasting toe neemt, steekt het de kop weer op, ongeacht hoeveel vermogen je in die heli stopt. De enige échte remedie is headspeed, maar een schaalheli van dat formaat, en een headspeed van 2200 RPM, dat past niet zo bij elkaar (en die Spinblades mogen dat ook niet hebben bij mijn weten...).
     
  18. Blitske

    Blitske PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2011
    Berichten:
    470
    Locatie:
    Kontich / belgie
    Bert
    Je heli kennis komt hier duidelijk naar boven , want het verschijnsel dat je hier boven beschrijft was een van de eerste dingen die me opvielen toen ik de eerste vluchten met een schaal heli deed .
    Vlieg nu toch een 3 tal jaren met de vinnige 3d bommetjes en die stop je inderdaad op 10cm ( rainbows e.d. ) maar mijn Hughes heeft inderdaad als ik op traag toerental draai volledig jou beschrijving ga ik een 100 toeren sneller gaat het al een pak beter . draai nu toerentallen van +/- 1250 / 1400 en 1550 tr/min .Goede tip waar we moeten op letten Bert . weer wa bij geleerd .

    Grtjs Blitske
    .
     
  19. CorM_Heli

    CorM_Heli

    Lid geworden:
    1 sep 2011
    Berichten:
    172
    Locatie:
    Anna Paulowna
    Leuk Topic mannen en vwb het geluid van schuine en/of rechte vertanding kan ik zeggen dat het wel degelijk veel scheelt. Zie maar mijn video's van mijn Graupner bell 47G met Align 500 mechaniek en schuine vertanding. ( die met die gele drijvers). Ook heeft deze heli a-symmetrische bladen. je hoort dat heerlijke heli rotorblad geluid nu veel beter.:) en laatst weer even op het water geland ;)

    En wellicht kan mijn Gi Joe van mijn Hirobo Bell 47 G vriendjes worden met Marco's Gi Jane :) :)
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.936
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Weet je het zeker? Je weet wat er van komt he? Moet er een kleine MaxiCosi in de heli, en een heleboel iniminie plastic luiertjes....
     

Deel Deze Pagina