Funtana S40 hangar-9 electro (om)bouw

nando

Forum veteraan
Op mijn club waren er al een tijd 2 Funtana S90 's (robin/robinio, wilco/wilco1985)
En sinds een paar dagen een S40 van ijsbrand.
Allemaal brandstof, Ik ben nogal voor electro (niet echt anti-brandstof) dus het leek mij leuk om een electro funtana te maken, Derk vliegt erg goed met zijn electro S140 maar daar heb ik het buget niet voor dus is het de S40 geworden.

De setup:

Motor: 309g , 660KV HiModel Outrunner Brushless Motor Type A4120 -ontvangen
Regelaar: 45g, TP-65A Brushless Speed Control (ESC) -ontvangen
Accu: waarschijnlijk hyperion 4200 5s2p 16C
servo's: ?
Ontvanger: ?/multiplex RX 7 Synth IPD
Ontv. accu: 50g,Etec 1200 2s -heb ik al EDIT:heb ik niet nodig (denkfoutje gemaakt)
Bec: 6g, HiModel 3 Amps. 5V / 6V Switch-Mode UBEC -ontvangen

Als ik het geld ervoor had was de motor een strecker en de reg een CC, ach dit vliegt ook ;).

Een paar vraagjes, In de handlijding staat dat je voor de CA schanieren een t-klemmetje moet gebruiken, het kan natuurlijk ook zonder maar het lijkt me wel handig dus, hoe kom ik eraan?

En dan de servo's, elke gram teld dus standaart servo's vallen een beetje af en digitaale kan ik niet betalen maar hier even een lijstje (ze worden op 6v gebruikt met lipo en regulator). En oowja, ik wil metal gears.

Gewicht (g) en de prijs zijn per 4.
g - prijs - n/cm - sp - naam

88 - 112 - 3,5 - 0,13 - HS-85BB/MG
92 - 160 - 2,9/5 - 0,10 - Multipex Slim-Star FL digi
112 - 64 - 6,4 - 0,14 - GWS IQ-200MG+BB
116 - 108 - 4,8 - 0,11 - HS-225BB/MG
128 - 167 - 5,5 - 0,12 - HS-5245BB/MG DIGITAL
148 - 60 - 5,0 - 0,12 - C 5077 SERVO
156 - 64 - 3,6 - 0,11 - DS 8077 DIGITAL

Ik vind die Hitec 85 BB/MG er wel goeduitzien en veel kleiner heb ik er geen vertouwen meer in, iemand nog een mening?

Hier een paar foto's

De hele set
fun_01.jpg

Dit komt er niet in :D . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Hier kan ZEKER nog wat af
fun_03_weg_ermee.jpg
fun_02.jpg

heb daarstrax toevallig voor hetzelfde zitten kijken, ik kwam bij de waypoints w-150 power uit..

W-150 Power High Torque
Weight : 16.4g/0.60oz
Torque : 4.8V 4.1kg-cm / 54oz-in
Speed : 4.8V/0.15sec/60?
Size(mm) : 26x13x26
Size(inch) : 1.16x0.51x1.02
Motor type : High Efficiency Special Ferrite
Gear type : Metal

lichter (66gr vr 4) en sterker dan die hitecs.. heb er geen idee van of 6v ook mogelijk is.. en geen idee van de kwaliteit, maar wel de moeite om eens te overwegen.. kkosten ook maar 87 dollar bij acw..

kan je misschien eens wegen wat jouw vleugel (met rolroeren) weegt en wat de span. is?
ik heb nl. een eurolight versie, 1m40span en 600gr

kool. wat is het gewicht van het geheel?

Volgens mij kan je met met een 4120 pak em beet 3 kg trek met 100 km snelheid opwekken (?)

He Nando,

ziet er goed uit. Wanneer zien we hem vliegen?

Voor die servo's zou ik gewoon de HS-85MG+ nemen. Goede servo, niet zo zwaar en kost niet zo veel. Ik zal er morgen wel 1 meenemen, kun je 'm bekijken.

Groeten,
Johan.

p.s. brandstof stinkt.

@lespinoy, Waar ik bang voor ben met zoon (erg) kleine servo is dat er wat kapot gaat bij een snap of KE-spin oid, het zijn nogal wat krachten die er op komen te staan. En met 1 servo minder "landen" lijkt mij kostbaar.

@Franck, Ik hoop op meer trekkracht en minder snelheid, met 100 (propsnelheid) zou hij zich niet meer lekker gedragen, Om dit te berijken moet ik dus nogal een "vlakke" prop gebruiken een 15X4w oid.
Maar ik durf nog weinig over de prop te zeggen tot ik de motor, accu en een goede watt-meter heb.

@Johan, Het duurt nog wel een tijdje voordat ik hem vliegklaar heb, hopelijk dit jaar nog maar ik beloof niks (verjaardag en kerst helpt :wink:).
Ik zie de servo (en jou kult) morgen graag. Ook je zagi mee he!

@Val leuke servo, had ik nog niet gezien lijkt wel een beetje op de GWS IQ-200MG+BB 28g - 6,4 kg/cm - 0,14 sec/60º en maar 16euro

Gewoon de Hitec HS5245 nemen. Erg goede snelle sterke precieze servo's. Heb ik ook in mijn Fliton Extra 330 van 1.52m. Bevallen uitstekend.

Qua vermogen moet je rond de 1000-1100W uit proberen te komen. Meer en je belast de accu's erg veel en minder en het vliegt niet meer lekker. Qua prop zou ik niet te wenig spoed nemen. Met een 15x4 moet je flink toeren maken wat met 1100W niet gaat lukken ben ik bang. Je vliegt dan met teveel toeren om snelheid te maken waardoor je veel vermogen nodig hebt. Maar dat is ook een kwestie van proberen....

nando zei:
Maar ik durf nog weinig over de prop te zeggen

Ik ben sterk van mening dat je de prop niet kunt berekenen, de watt moet je meten en er moet gewoon veel mee gevlogen worden.

De motor (en prop) gaat redelijk wat toeren maken , niet het meest effiecient en als ik er echt ontevreden over ben dan komt er wel een andere motor op.

PS, 2500g en 1100watt is 440watt/kg, nogal veel (wel leuk) maar lukt niet (zonder de motor en accu te overbelasten) dus moet ik gewicht toevoegen, en daar heb ik geen zin in (ik wil meer doen dan torqen alleen :lol: )
900watt lijkt mij genoeg. (900W=2,9watt/gram op de motor en 13-14C op de accu en 360W/kg )
Moet ik dus wel mijn best doen het gewicht laag te houden.

Die servo's zijn idd erg verlijdelijk (tikkie zwaarder) maar zo gaaf, digi's.
(Heb je ze nog (moeten) programmeren?)

@all, Morgen doe ik alles wel op de weegschaal.

Ik heb geen programmer dus niet gedaan. Ze werken zo goed :)

Over dat vermogen.... ik heb 1600+W (geen idee, meter gaat niet verder) en dat is op 3kg leuk maar zeker niet teveel. Dat zit dus boven de 500W/kg. Ik zou zeker niet minder willen. Je moet volgas als een raket er vandoor gaan om al die methanol / benzine gasten te irriteren. Toen ik hier voor het eerst met zo'n kist electro vloog was het wel even stil...... ;)

En over dat overbelasten van de motor... Dat is tijdelijk. Volgas heb je lieven krankzinnig veel vermogen over om lekker uit hover te kunnen trekken als het fout gaat. Normaal vlieg je max 1/2 gas voor figuren die vermogen nodig hebben. Mijn motor weegt 460g en als ik daar volgas 2KW+ doorheen jaag is dat nog geen probleem... okee is wel een strecker maar ik mishandel een axi van 78g ook met bijna 400W volgas :) Dat voelt zo lekker aan..... Vermogen te over en de motor is net warm na een vlucht.. Het gemiddelde vermogen is wat telt, volgas niet.

tja, ik merk het in vlucht wel, dit heeft allemaal met de prop te maken, ik bestel er zo af en toe wel 1 (al 2 naar me onderweg (14X6 en 15X6 hout als ik het me goed herinner) en ik ben het helemaal met je eens dat full-throttle efficientie er erg weinig toe doet.

Voorbeeldje, als je op 4/3 gas vliegt en 1/2 prophangt, is je efficentie gemiddeld over de vlucht ver te zoeken, met meer spoed (en dus een meer stroom bij full-throttle) kun je langer vliegen.
Gewoon de juiste prop uitzoeken, en kom ik dan "toevallig" op 1100Watt volgas, dan gebeurt dat.
(De 1kw grens heb ik nog niet berijkt, en is wel bruut :turn-l:!)

Ik kon het niet laten en gelijk maar gewogen. Meten is weten, :lol:.

Gewichten: (Edit: er klopte iets niet)
Vleugel inc aileron 560g (ex servo's natuurlijk :wink: )
De rest (inc 190g landingsgestel) 750g
1310g voor de funtana ex het brandstof spul, electronika, lijm, kabels, etc. etc.
1050g berekend voor electronica (toch maar met de hs5245 gerekend kan alleen maar minder worden).
140g "over", 2500g lijkt mij niet te doen zonder gewicht van bv landingsgestel af te halen want een stevige manier om de motor en accu te monteren en ooknog de accu te kunnen verwisselen zonder eerst de hele vleugel eraf te halen weegt wat.
(Er is niet over electro nagedacht bij het ontwerp van deze kist, dat is eigenlijk ook wel een leuke uitdaging.

er zijn genoeg voorbeelden van de S40 in electro. Sommigen maken de cockpit afneembaar door een deel van de romp uit te zagen. Een luikje achter de motorkap is ook handig mits je accu daar goed te plaatsen is.

dit draadje ga ik zeker volgen, wat een mooi kistje is dat zeg!
lijkt erop dat de romp van GFK is?

greets

Nee, romp ik gewoon van hout... Allen motorkap en weelphants zijn van epoxy

Iedereen bedankt voor de intresse!

Er zijn idd veel voorbeelden voor accu luikjes, ik zie nogwel hoe ik het ga doen (hangt helemaal van het zwaartepunt af).

zou je als je even de tijd hebt misschien de span en koordes van de vleugel eens willen opmeten? ik vraag me namelijk af of er veel verschil is met de vleugel die ik heb..

Volgens mij is die al bijna klaar!! :lol:
Hij is denk ik druk met monteren.
Op het veld was die ook niet. :lol:
Dan is die goed ziek. :oops:
Maar hij zag er de laaste keer nog gezond uit.
Dus Nando vliegt die al bijna. :!: :!:

Groeten Han.

lespinoy zei:
zou je als je even de tijd hebt misschien de span en koordes van de vleugel eens willen opmeten? ik vraag me namelijk af of er veel verschil is met de vleugel die ik heb..
Korde 43cm, 24cm en span 141cm maar het verschil zit hem niet alleen in de vleugel maar elk stukje is eigelijk anders, het is een ander vliegtuig. Ik wouw absoluut de hangar-9 funtana hebben (hoewel als sebart er een had in deze maat had ik waarschijnlijk voor die gekozen, deze is voor zover ik het heb begrepen samen met hem ontworpen) (de katana 30 vind ik iets te klein en "te electro" :lol: )

Han, niet ziek maar geen zin om zoon eind te rijden (begin me scooter echt zat te worden).

Het heeft een tijdje geduurt voordat ik aan mijn funtana toekwam maar ik ben nu goed opweg, ailerons en de staart delen zitten erop (alleen het rudder moet nog(met staartwiel)).
fun_04.jpg

Ik heb mijn motor reg en wat spul besteld en dat is 01-09 al op de post gedaan door himodel en dat is nogsteeds niet binnen :-( wie weet heeft die F*ing douwane het (het geld dat het kost is jammer maar WAROM moet het zo lang duuren? :evil: :evil: :evil: )

Ik ben er eindelijk uit kwa servo's ik ga een HS-85mg op elke aileron doen en HS-5245mg digital op hoogte en rudder.

He Nando!

Ziet er netjes uit :) Ik heb gisteren nieuwe lagers in de saito gedaan met hulp van Robinio ;-) Als het morgen beetje weer is, gelijk proberen.... Misschien tot dan .

Grt en suc6!

Back