Futaba 10cp mogelijk met frsky?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door easy, 5 aug 2017.

  1. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Goeiedag,

    Ik kan een futaba 10cp kopen, nu wat ik gelezen heb kan daar een frsky module in? In de futaba 10cg zou dit blijkbaar niet gaan..

    Maar als ik de uitleg hier lees

    https://www.t9hobbysport.com/frsky-dft-2.4ghz-futaba-telemetry-transmitter-module

    lees spreekt men enkel over de futaba 10c


    Ben even door het bos de bomen kwijt zoals ze in België zeggen.. :)

    Advies is welkom of misschien vliegt iemand met zo een frsky - futaba combinatie?

    Alvast bedankt.
     
  2. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    De T10CP is een zender met een los hf-module. Je zult de verkoper moeten vragen wat er momenteel in zit, een 35 MHz (FP-TW) of een 2,4 GHz (TM10) module.
    De T10CG is dezelfde zender, maar dan met een vast ingebouwd 2,4 GHz hf-module.
     
  3. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Ok bedankt voor de info, heb de aankoop geannuleerd want was er tegen een clublid gisteren over aan het praten en heb een 10cp van hem overgenomen, kon dan ook onmiddellijk de tm10 module zien zitten.

    Zijn er zwakke eigenschappen aan deze zender?

    Sommige futaba's hebben blijkbaar last van falende trims..

    Mvg
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    De 10 cg heeft als zwak punt inderdaad de trims..
    Maar dat merk je vanzelf. Mijn cg is ondertussen een jaar of 5? Zoiets..
    1 trim is wat aan het rommelen, maar heb er nog steeds geen last van..
     
  5. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Bij de T10C komt het nogal eens voor, dat trims vervelend gaan doen. In service worden dan alle acht schakelaartjes vervangen door een nieuwer type. Zoiets kost zo'n € 30 (excl. porto). Voor het overige komt deze zender hier uitsluitend op tafel als men 'm heeft laten vallen of als er iets is mis gegaan met de accu.
     
  6. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Als je toch naar FrSky wil, waarom dan niet een Frsky zender gekocht? Dan heb je zo veel meer functionaliteit dan met die ouderwetse Futaba...
     
  7. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Daar draait het nu net om..

    ik wil bewust geen nieuw model.

    van eender welk merk niet omdat ze in mijn ogen te veel overbodige toeters en bellen bevatten en ik regelmatig klachten hoor over falende elektronica bij nieuwe zenders oa ook de nieuwe taranis (en sommige hele dure zelfs ook.)
     
  8. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Een Taranis moet je wel aanspreken qua programmering. Ik heb er zelf ook een, heb eerst wat video's op YouTube bekeken over hoe e.e.a. te programmeren is en het sprak mij aan (ben werkzaam in de IT, dat scheelt wellicht). Spreekt je dat niet aan dan koop je beter wat anders.
    Dat je regelmatig klachten hoort van falende zenders is vast van mensen die juist niet in het bezit zijn van die merken/typen zenders of wellicht van mensen die een zender niet begrepen? Indianen verhalen hoor je overal, maar of die daadwerkelijk op enige waarheid berusten kun je je soms afvragen. ;)

    Voordeel van OpenTX tov closed-source besturingssystemen van andere merken is dat je niet afhankelijk bent van één fabrikant om een gewenste functie toe te voegen of hoe ze dat gedaan hebben, de basisfunctionaliteit is al zodanig dat je zelf kunt bepalen hoe je iets oplost. Er zijn meerdere manieren om iets voor elkaar te krijgen en dat is misschien overweldigend, maar de beperking zit dan vaak niet in de zender maar in degene die 'm programmeert. Op zich ook wel fijn om te weten dat wat je ook wilt dat je zender het zeer waarschijnlijk wel ondersteund... ;)

    Je wilt blijkbaar bewust een zendmodule van FrSky, dus dan was de suggestie van Emanuel zo gek nog niet.

    Maar goed, je hebt een Futaba gekocht en dat is prima natuurlijk. Mijn reactie is dan ook meer gericht aan diegenen die nog wel voor de keuze staan en een Taranis overwegen.
     
  9. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Ja ik wil de frsky voor de telemetrie :)

    Maar mijn display staat apart en verhoogt op mijn huidige mx12 zender..

    Ik vlieg al jaren zo op deze manier om thermiek te zoeken en het werkt prima voor mij dus wil het zo houden :)

    Wat die coboyverhalen betreft... helaas zijn dat er niet altijd.. vandaag nog bij iemand bijgestaan met 2 splinternieuwe zenders die alle 2 faalden..

    Ik ga hier geen merken en toestanden in detail noemen want dat is off topic maar mijn persoonlijk vertrouwen in de laatste nieuwe zenders is gewoon laag..
     
  10. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Ik vlieg nu al heel wat jaartjes en ben zelf aan mijn 2de FrSky zender. De eerste was een Taranis model B, die nog steeds 100% werkt, de tweede een Horus. Beide zeer prettige zenders. Ook op de club veel FrSky nadat ze met mijn Taranis hadden gespeeld. Nog nooit problemen met falende zenders gehad. Natuurlijk loop je bij zo'n systeem wel eens tegen wat issues aan bij het updaten van firmware. Als je daar een fout maakt kun je vreemde dingen verwachten. Kwestie van goed lezen en opletten wat je doet. Ook wat instellingen betreft kun je zaken verkeerd doen waardoor je toestel niet reageert zoals je verwacht. In alle gevallen gewoon gebruikers fouten. De printplaten en het soldeerwerk van FrSky zijn echt heel goed, zeker op Futaba niveau, beter dan Spektrum. Wat hardware betreft zoals trim schakelaars en menu knopjes is het iets minder. Ik heb er persoonlijk nog geen last van gehad, maar hoor wel eens probleempjes hiermee. Ik had voorheen een Futaba T10C en daar heb ik alle trims moeten vervangen. De FrSky knuppels zijn echt heel fijn, 4 kogellagers per stick en heerlijk soepel. Als ik dan lees over 2 falende zenders vraag ik me echt af wat er dan faalt?

    De redenen voor mij om van Futaba af te stappen was het gebrek aan telemetrie met spraak en het beperkte modelgeheugen. De nieuwe Futaba zenders waar die features wel op zaten waren veel te duur en ook de ontvangers vond ik te duur. Het OpenTX OS was even wennen, maar nu wil ik niet anders meer. Maar ieder z'n ding. Als je het prettig vind dat de zendersoftware voor je bepaalde mixen kant en klaar aanlevert dan zit je bij de overige merken goed. Wil je alles zelf in de hand hebben dan is OpenTX je software.
     
  11. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Hoi allen, ik heb nog een 1ste generatie quanum frsky module kunnen bemachtigen maar nu de vraag hoe deze aansluiten op de futaba.. er hangen vrouwelijke schuivertjes aan de module maar volgens mij op de plek waar de module dient aangesloten te worden zijn dit ook vrouwtjes..

    De zender :

    20170927_215835.jpg

    De module :

    20170927_220024.jpg

    3 draden, plus, min en signaal... maar waar nu juist aan te sluiten..

    Alvast bedankt.
     
  12. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    De vijf pennen aan de linkerzijde, van onder naar boven (of als je de zender rechtop houdt van links naar rechts).

    1 = signaal
    2 = plus 9,6 volt
    3 = ...
    4 = min
    5 = ...

    Bij het Futaba module is pin3 de terugmelding, dat het hf-deel werkt (display meldt dan 'on air') en pin 5 is de antenne-aansluiting.

    De 4 pennetjes boven in de foto zijn voor het Futaba TM10 module. Hiermee wordt de modulatiesoort ingesteld (FASST 7 of FASST multi).
     
    haw vindt dit leuk.
  13. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Ok het zijn dan toch gewoon de 3 schuivertjes die ik dan over 3 van de 5 pennen kan schuiven.

    Super bedankt corrien, ik ga het morgen proberen :)
     
  14. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Even terug boven halen, ik heb het aangepast en aangesloten zoals hierboven vermeld, maar men rssi zend balkje op het display geeft enkel nul als waarde..

    Bruin is als signaal aangesloten, rood als plus en zwart als min..

    heb nu even geen ontvanger bij mij maar volgens mij gaat het niet werken met de waardes op nul..

    Bij modul instellingen kan ik nu kiezen tussen ppm of pcm1024. Maar blijft hetzelfde resultaat .

    Hier een foto 20180727_111129.jpg
    Iemand enig idee..

    Mvg
     
    Laatst bewerkt: 27 jul 2018
  15. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Volgens mij zit daar nu net het probleem! In de zender (in de zendmoduul eigenlijk) zit ook een ontvanger en in de ontvanger zit ook een zender ingebouwd. Zo kan de ontvanger de telemetrie gegevens uitzenden die de zender dan kan ontvangen. De RSSI waarde die te op het schermpje wordt weergegeven wordt door de ontvanger uitgezonden. Hoe sterker de ontvanger de (besturingszender) ontvangt deze te hoger deze waarde zal zijn. Er is geen ontvanger dus krijgt de zender geen telemetrie gegevens binnen en kan dus ook niets op het schermpje laten zien.
     
    Laatst bewerkt: 27 jul 2018
  16. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Ja.. u hebt 100 procent gelijk..

    omdat dit een zender/gecombineerd met telemetrie module is dacht ik dat hij ook een zogenaamde uitzend waarde moest geven van zodra je de zender activeert maar dat is inderdaad niet het geval..

    Beetje dom van mij ;)

    Bedankt voor de reactie wel :)
     

Deel Deze Pagina