Futaba 18 MZ met telemetrie

Ben benieuwd wanneer hij in Europa te krijgen is, en voor welke prijs. Mijn T14 zal niet lang daarna te koop staan in ieder geval:mrgreen:

Njah, ik wacht sowieso een jaartje, dan zijn de bugs eruit, maar daarna komt hij er zeker......:)

Camera is een leuke gimmick, maar waar ik wel warm voor loop is dat ze nu zelf met een lipo van 3500mah in de zender komen.Het hele weekend vliegen zonder opladen:p En geen modules meer,mooier kan het niet.

Misschien een domme vraag, maar wat houdt die telemetrie nu precies in en waar kun je het voor gebruiken?

Freek

Dat hangt er aan welke functies ze er allemaal aanhangen, maar de basis van telemetrie is dat er gegevens vanuit het toestel teruggestuurd worden naar je zender.

Denk daarbij bv. aan spanningen van accu's, hoeveel er al verbruikt is, luchtsnelheid, hoogte, temperatuur, toerentallen enzovoort.

Denk zelf dat het overrated is, je gaat tijdens het vliegen toch niet op je zender staan kijken wat het motortoerental is, of zoiets. De enige telemetrie zaken waarvan ze mij echt wél handig lijken, is informatie over accu-capaciteit (bv. dat je zender piept of trilt als je lipo op 25% zit) en eventueel voor zwevenden een vario.

EUR 2200 oid voor een zender.. misschien na 20 jaar inflatie, maar denk dat de markt ervoor toch vij klein zal zijn in NL. Zeker daar de T14 al zo'n rotapparaat is, dat is geen reclame voor Futaba geweest.

Ik hoop voor ze dat deze sneller is en wél responsief blijft in menu's etc. Vooralsnog hoeft het van mij niet zo, een aparte CPU die windows draait etc, het wordt er alleen maar trager en onhandelbaar van.. dan vind ik de FX-30 (=T12) een stuk fijner werken, en ik zou niet weten welke functie de T14 of T18 wél heeft die nu nog mist op de 30.

Ja, telemetrie dus.

Ik begrijp nog steeds niet waarom ze de 9C ZAP WC2 ooit uit de markt gehaald hebben.

Wat mij wél opvalt, is dat dit tenminste een mooi strak ontworpen zender is, zonder allerlei hoekjes en randjes waar alleen maar shit in komt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Och ja, ik denk dat 99% van de mensen die nu een T14 heeft (incl. mijzelf) niet alle functies van dat ding gebruikt. En ja, het is een hoop geld, maar ik rook niet, drink niet en gebruik geen dure verdovende middelen, dus van het geld dat je dan bespaart, kun je af en toe nog eens een zendertje kopen:mrgreen:

Zeker daar de T14 al zo'n rotapparaat is, dat is geen reclame voor Futaba geweest.

Op de afgelopen EK F3A waren er meer Futaba's T14's in gebruik dan alle andere merken en typen bij elkaar opgeteld. Zo'n dominantie van een bepaald type zender is er nog nooit geweest, alle andere typen zenders zijn dus nog rotter? Als de 18MZ slechts een klein beetje kan aansluiten bij het succes van de 14MZ dan is het dus al een enorm geslaagd product! F3A European Championship 2010

Laatst bewerkt:
Op de afgelopen EK F3A waren er meer Futaba's T14's in gebruik dan alle andere merken bij elkaar opgeteld. Zo'n dominantie van een bepaald type zender is er nog nooit geweest, alle andere typen zenders zijn dus nog rotter? F3A European Championship 2010

Nee, ze willen gewoon de beste zender hebben punt, want een wereldkampioen met een zender van 400€ dat zou toch niet kunnen?

Op de afgelopen EK F3A waren er meer Futaba's T14's in gebruik dan alle andere merken bij elkaar opgeteld. Zo'n dominantie van een bepaald type zender is er nog nooit geweest, alle andere typen zenders zijn dus nog rotter? F3A European Championship 2010

Welke functies zitten er op een T14 die men tijdens zo'n EK gebruikt welke niet op de T12 of FX-30 zitten, of zelfs op de FF9?

Ik heb er meerdere gezien van de T14. Het scherm is natuurlijk een leuke gimmick, maar het ding is onresponsief, je klikt ergens op en dan moet je wachten voor je weer verder kunt.

Zowel de FX-30 als bijvoorbeeld de JR 12x zijn dan veel beter bedienbaar, en de laatste ligt ook nog eens lekkerder in de hand, als je voor een handzender gaat.. en als je in een pult wilt vliegen, is de T14 al helemaal een rare keuze, dan kun je beter de FX-40 nemen (die dezelfde nadelen heeft).

Dan heb ik het nog niet over de accu van de T14, die al leeg is als je er naar kijkt.

Het enige wat het aantoont dat ze tijdens een EK veel gebruikt worden, is dat F3A vliegers meelopers zijn die graag opscheppen met de duurste spullen, meer niet ;)

Ik doe daar zelf overigens net zo hard aan mee; heb dit jaar mijn FF9 vervangen door een FX-30, terwijl de FF9 al alles kon wat ik wilde.

Soms wordt hier wel snel voorbijgegaan aan de (o.a.) zeer subtiele en uitgebreide mixmogelijkheden van een 14-MZ. Zo goed als alles is een kurve en alles kan tot in het kleinste detail getuned worden via kurves, mixers, enz. Als je weet hoe er op F3A wereldniveau gezocht wordt naar elk mogelijk voordeel (hoe klein ook) dan is de aanschaf en gebruik van zo'n zender best te rechtvaardigen.

Mvg,
Ralf

Diezelfde curves en mixers etc, zitten ook op de T12 of FX-30, of de genoemde 12X.. en zo zijn er nog wel meer zenders te bedenken waar dat opzit.

Ik denk dat de massale keuze voor de T14 meer met FASST te maken heeft, er is massaal voor FASST gekozen, en als je dan de duurste hand-FASST-zender wilt, dan krijg je de.. T14.. en binnenkort dus de T18.

Ik doe daar zelf overigens net zo hard aan mee; heb dit jaar mijn FF9 vervangen door een FX-30, terwijl de FF9 al alles kon wat ik wilde.

Daarom brengt Futaba ook iets nieuws wat nog weer duurder is op de markt .

Een heleboel piloten willen gewoon het " beste "

Of dat ook het beste is is af te wachten.

Maar het word in ieder geval de duurste .:D

Ik blijf trouwens bij mijn omgebouwde FF-9
Die kan alles wat ik nodig heb .

Het meest gehoorde voordeel was dat men door middel van het kleurenscherm beter inzicht had in de verschillende curves van de vele flight conditions welke de servo's doorlopen bij het omschakelen. Dat lijkt mij ook moeilijk te gaan bij veel verschillende curves in hetzelfde plaatje met dezelfde kleur. Ook de spraak module werd veelvuldig gebruikt om te kunnen horen of de schakelaars weer in de juiste positie stonden, voor het volgende figuur.

Hier offtopic, mss een ander topic over openen, maar ik ben wel nieuwsgierig wat die mensen dan allemaal schakelen tussen verschillende cuvers. P11 en met name F11 lenen zich er juist heel goed voor om nagenoeg zonder schakelaars gevlogen te worden.

Het is natuurlijk ook persoonlijke voorkeur, maar F11 vlieg ik (nou ja..) zonder schakelaars maar met een dual-rate gekoppeld aan een stickpositie, voor de snaps. In P11 doe ik hetzelfde, gebruik ik 1 schakelaar om van vluchtconditie te wisselen, zodat de dual-rate naar de spin toegaat ipv de snap.

Ik vraag mij dus wel af waarom die mensen dus zoveel curves nodig hebben dat het onoverzichtelijk wordt.. of gaat men curves bouwen omdat het zo overzichtelijk kan op die zender? :P

Back