Futaba 7C; flaps op de 3-standen switch?

Hoi,

ik heb mijn Dehavilland Beaver bijna klaar, mijn eerste kist met flaps. Ik zit te stoeien met mijn Futaba C7 om dit aan te sturen, maar het gaat niet zoals ik wil. Nu heb ik de flaps op kanaal 6 op de ontvanger, en ik kan ze bedienen met de draaiknop VR6 op de zender. Maar liever wil ik hem bedienen met de 3-standen schakelaar die je bij heli-gebruik voor IDLE, IDLE1 en IDLE2 gebruikt. Beter kan ik het even niet beschrijven. Ik krijg het niet voor elkaar, jullie wel?

Dank,

Hugo

Aangenaam.. kreeg het vorige week bij mn Last down XXL ook niet voor elkaar met mn 7C... heb em tot zover maar even op de B schakelaar gezet. Het mooiste zou indd de Idle up switch zijn of de draaiknop..

Op de draaiknop is te doen (zo heb ik het): mixer uitzetten zodat je de rolroeren alleen op kanaal 1 hebt, en niet slave op kanaal 6. Dan bedien je kanaal 6 met de draaiknop. Als je wel die mix aanzet, kan je inderdaad alleen op kanaal 5 met die schakelaar aan de gang. Ik heb ervoor gekozen de rolroeren dus op 1 kanaal te zetten. Maar de draaiknop vind ik ook niet erg practisch.

Hugo

Hallo,

ik bestuur de Multiplex Funcub met deze zender. Deze kist heeft ook flaps en bij mij zitten ze wel op de 3 standen schakelaar. Wat je moet doen is je flaps niet in kanaal 6 steken van je ontvanger, maar bijvoorbeeld in 5 of 7 steken. En dan kan je in je menu de schakelaar toewijzen aan dit kanaal.

Groeten

Ja, inderdaad! en als je het dan helemaal mooi wilt doen, dan kan je er een servo vertrager tussen plaatsen. Dan gaan je flappen niet meer met een klap in en uit, maar mooi rustig.

Ik heb er zelf eentje uit Hong Kong, koste een dollar of 8. En je kan hiermee gelijk je servo's reversen als het nodig is.

Succes!

Haha, perfecte timing! Ik heb het net voor elkaar, en dacht over vertraging. En ik wil down bijmixen, dat lukt nog niet maar ik ben op het goede spoor, denk ik.

Hugo

Laatst bewerkt door een moderator:
Juist, dat is precies dezelfde als die ik gebruik.

Om down bij te mixen kan je mix 1 gebruiken. Je geeft dan als master het kanaal van je flaps. (met de speed regulator hoef je maar 1 kanaal te gebruiken voor twee flaps) en als slave zet je je elevator (kanaal 2). Begin met 5% ofzo, dat is waarschijnlijk al te veel.

Er is ook een standaard mix in de zender geprogrammeerd. Maar ik weet niet zeker of die ook werkt als je flaps niet op kanaal 6 zitten. En omdat je kanaal 6 niet kan toewijzen aan een andere switch, kun je dat kanaal niet gebruiken icm de 3 standen schakelaar.

Succes!

Yup, heb ik inmiddels. Dank je wel. Het enige is dat de flaps langzaam zullen gaan door de vertrager, en het hoogteroer direct in mix-stand zullen gaan bij het overschakelen. We zullen wel zien hoe dat in de praktijk werkt.

Hugo

Ja, dat klopt inderdaad. Bij mij duikt de FunCub eerst een halve meter omlaag, eer de flaps hun werking doen. Als je je flaps niet te langzaam zet, zal dit verschil kleiner zijn.

Zo, alles klaar en geprogrammeerd. Ik heb de mix met het hoogteroer onder switch A gezet, dus die kan ik aan en uit zetten om het duiken te beperken. Pas als ik zie dat hij gaat stijgen gooi ik de mix erbij, denk ik.

Hugo

Dat is precies hoe ik het ook heb ingesteld. Jammer dat je op de 7C niet een delay kan instellen. Volgens mij kan dat in de duurdere (meer kanaals) zender van futaba wel. Maar dit is ook een goede oplossing.

hallo,ik heb het volgende gedaan:
rolroeren kanaal 1,en 6
hoogte kanaal 2
motor kanaal 3
richting kanaal 4
linkerflap kanaal 5
rechterflap kanaal 7
3standen schakelaar toegewezen aan kanaal 5,en 7
middenstand is flaps neutraal
naar voren 0ngeveer 60graden down
naar achteren 2mm up
butterfly is op deze manier niet mogelijk denk ik,daar is kanaal 6 voor nodig.

Laatst bewerkt:
Back