Futaba S9257 defect?

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Gertjan33, 10 jul 2017.

  1. Gertjan33

    Gertjan33

    Lid geworden:
    23 apr 2009
    Berichten:
    262
    Locatie:
    Tilburg
    Hallo allemaal!

    Waarschijnlijk is mijn staartservo defect Futaba S9257
    .
    Deze zit op een Mini Titan V2 via een GY401 gyro.

    Servo heeft volledig regelbare uitslag naar links...naar rechts is minimaal. Als ik de servo naar de eindpunten stuur....dan heb ik na een paar keer bijna geen uitslag meer naar rechts tot uiteindelijk nul.

    Via een servotester pulserend de servo heftig en loopt ook niet netjes lineair naar de eindpunten. De swash servo's reageren wel netjes met de tester.

    Wat is wijsheid: Nieuwe Futaba S9257 of een Robbe FS-555BB??

    Robbe is goedkoper met betere specs.
    Of de S9257 misschien herstellen (tegen beter weten)?


    Groeten, Gertjan
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Het enige wat je bij een servo kan herstellen, zijn de tandwielen.
    Het fenomeen wat jij beschrijft, is een kapotte potmeter.

    An sich knap, ik heb een 9257 al minimaal 9 jaar op een trex 450 zitten, die doet het nog geweldig.
    Maar, kapotte potmeter = servo dood.
     
  3. Gertjan33

    Gertjan33

    Lid geworden:
    23 apr 2009
    Berichten:
    262
    Locatie:
    Tilburg
    Mijne is een jaartje of 6, Student. Weinig gekke dingen mee gedaan.

    En idd....herstellen wil je niet. Je wilt dat t 100% goed is (zeker bij n heli).

    Maareh......FS-555 BB.....is dat iets??
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    om eerlijk te zijn: geen idee.
    ik heb in totaal 2 450 maatjes, 1 met die 9257.
    de tweede is een mini titan in schaalromp, die heeft een align 520 op de staart. Gaat ook heel goed, alleen heeft die nog niet voldoende vlieguren om kwalitatief iets te kunnen zeggen.

    ik heb je fs 555 even opgezocht:
    https://servodatabase.com/servo/robbe/fs-555-bb-mg

    en naast de 9257 en ds520 gezet
    https://servodatabase.com/servo/futaba/s9257
    https://servodatabase.com/servo/align/ds520

    en het gevoel bekruipt me dat de 555 origineel meer als swash servo is bedoeld.
    bij een staartservo is kracht meestal ondergeschikt, snelheid is vrij belangrijk.
    Zeker bij kleinere heli's is dat vrij belangrijk, anders hou je een bibberstaart over.
    probeer onder de .10 snelheid te zitten..
    qua kracht, 2 kilo is zat.

    Ik zeg niet precies dat het niet kan met de fs555. Alleen is de kans wat groter dat hij het qua snelheid net niet bijhoudt.
    op de 401 is dat erg simpel, gewoon de delay potmeter een beetje verstellen.
    maar het is altijd handiger om een tik snellere servo erop te zetten.
    heb je die 555 al liggen, kun je gewoon testen natuurlijk. hij zal ook niet meteen extreem gek doen.
     
  5. Gertjan33

    Gertjan33

    Lid geworden:
    23 apr 2009
    Berichten:
    262
    Locatie:
    Tilburg
    Die 555 gaat 'm inderdaad niet worden. Te traag! Er is mij iets verteld door een winkelier wat niet juist was.

    Welke servo's gebruiken jullie verder voor op de staart van een 450 heli??
     
  6. Gertjan33

    Gertjan33

    Lid geworden:
    23 apr 2009
    Berichten:
    262
    Locatie:
    Tilburg
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    jaa.. brushed..
    niet vergeten dat op het moment de meeste servo motoren nog brushed zijn..
    in principe gaat dat HEEL veel jaar mee..
    waar die motoren last van hebben (alles servo's trouwens) is vastlopen op het eind van de slag.
    endpoints niet goed.
    daar fik je de borstels mee af, waardoor het spul dus ook veel minder lang mee gaat.
    jouw 9257 is ook brushed. de mijne ook. en je weet hoe lang de 2 mee gaan. (blijkbaar minimaal 6 jaar)

    en bij jou is de potmeter blijkbaar vuil. En dat is het volgende slijtpunt op zo'n servo.
    heb je een mooie borstelloze motor, stopt de potmeter er na een paar jaar mee. veel extra uitgegeven.. nog mis :D
    dit kan komen door de servo met hele kleine uitslagen te laten werken, mooiste is als de servo een zo groot mogelijke uitslag heeft, dan wordt de beweging van de servo over het hele bereik van de pot uitgesmeert.
    heb je ook minder snel slijtplekken/vuile plekken in de pot.
    en soms heb je ook pech.

    Zelf heb ik op het moment MKS swash servo's in de 450 (op de swash), die zijn ook goed voor de staart.
    MKS D95, de staartservo is de MKS D95i
    kosten alleen een rib uit je lijf. en zijn ook weer een stuk sneller dan perse noodzakelijk.
    maar wel goed. die 95i loste meteen alle staartproblemen op die ik had in mn trex 250 toendertijd.
    als mijn 9257 stopt, gaat die 95i er op.. ik heb hem toch nog liggen van mn 250.

    jouw savox zou het ook goed moeten doen.
     
  8. Gertjan33

    Gertjan33

    Lid geworden:
    23 apr 2009
    Berichten:
    262
    Locatie:
    Tilburg
    Thanx voor je hulp Student!!:)

    Servo en Gyro bleken goed. Ik denk dat t asje van de staartrotor vies en droog was. Alles leek goed te werken. Ff schoongemaakt en geolied. Daarna alles ok.

    Ik denk dat ik een Futaba S9257 niet kan testen met zomaar elke servotester. De servo begon namelijk heftig te trillen. Dit deed hij niet op een vrij kanaal, rechtstreeks op de ontvanger. Daar werkte de servo normaal.

    Ik had de servohevel los gekoppeld van de staartrotor. Wel nog aan de gyro (GY401). Dan vanuit 0...een aantal keer snel knuppel naar rechts..en de uitslag werd steeds minder tot niets meer. Dan knuppel paar keer snel naar rechts vanuit 0...Zelfde verhaal. Snel volledig met de knuppel volledig links en rechts en alles leek normaal.
    Ik denk dat ik door de gyro, op t verkeerde been ben gezet in combi met de servotester daarna. Elke servo rechtstreeks op de ontvanger, moet volledige uitslag geven. Dat deed mijn servo dus ook.

    Alles lijkt dus opgelost en normaal. Ik heb wel mijn gyro nog even op "ds" gezet. Dit is voorheen nooit zo geweest....maar bij een digitale servo moet dit blijkbaar las ik. Een analoge zou je op "ds" stand, beschadigen. Ik zeg....:thumbsup:
     
  9. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Wat jij omschrijft is normaal bij een gyro in heading-hold modus.
    Je stuurt naar links of rechts en de servo blijft daar staan. De gyro wacht op een draaibeweging die jij verzoekt en die komt niet omdat de heli op de tafel staat.
    Zodra je de gyro op "rate" modus zet zal de servo wel terugkeren naar de middenstand.
     
  10. Gertjan33

    Gertjan33

    Lid geworden:
    23 apr 2009
    Berichten:
    262
    Locatie:
    Tilburg
    Weer iets geleerd zeg maar. Stomme fout misschien....maar toch. ;)
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    kleine aanvulling: heading hold zorgt er inderdaad voor dat de servo niet automatisch naar de middenstand gaat.
    Maar als je de knuppel links en rechts beweegt, moet de servo wel naar het eind van de slag lopen.

    je kan in de zender de gain even aanpassen, zodat de 401 naar normal modus gaat (lampje rood ipv groen of andersom, iets te lang niet met de 401 gewerkt ;-))
    en dan moet hij wel normaal naar de middenstand gaan etc.

    Die beweging die kleiner wordt bij snel heen en weer gaan: weet je zeker dat de delay potmeter op 0 staat op de 401?
    wat delay zou dat kunnen veroorzaken..

    Probeer dat snelle heen en weer gaan ook eens recht in kanaal 4 (roersignaal, zit nu je gyro in)
    kijk of het dan goed is of niet.
     
  12. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    De 401 geeft rood als hij in HH modus staat, in normale modus is de led uit.
    (dus geen groen ) Nog iets, de 401 MOET opgestart worden in HH modus, anders gaat hij rood staan blinken en werkt de gyro niet goed.
     
  13. Gertjan33

    Gertjan33

    Lid geworden:
    23 apr 2009
    Berichten:
    262
    Locatie:
    Tilburg
    Ik laat jullie de status nog weten....sorry voor de late reactie!

    Vrijdag vloog de heli volledig normaal.
    Zou trouwens fijn zijn...die staartservo's zijn niet goedkoop. ;)
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    dat is een vervelend dingetje van heli's: electronica is echt duur...
    leren vliegen kost veel tijd..
    crashen is nog duurder..

    Maar als het eenmaal lukt: onbetaalbaar :D
     

Deel Deze Pagina