Futaba T10J en instellen flaperons

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Fransje, 17 mei 2018.

  1. Fransje

    Fransje

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    10
    Locatie:
    NL-Zoetermeer
    Hoi,
    Mijn zoon heeft een EasyStar II. Zender Futaba T10J en R3008SB ontvanger.
    Deze heeft in elke vleugel een servo voor de ailerons.

    Nu heb ik de functie flaperons geactiveerd en een servo op ch1 en de andere op ch6 van de ontvanger.
    De ailerons als zodanig werken prima.

    Maar nu dacht ik door deze instelling de ailerons ook als flaps te kunnen gebruiken. Maar wat ik ook probeer, die werking zie ik niet terug.

    Iemand tips?

    Groets,
    Frans
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Die heeft een EasyStar toch niet nodig Frans?
    Geeft bovendien grotere kans op tip-overtrek bij sturen met aileron.
     
  3. Fransje

    Fransje

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    10
    Locatie:
    NL-Zoetermeer
    Hoi Ron,
    Dank voor je snelle reactie.

    Nee dat heeft hij niet echt nodig, maar je moet het wel inbouwen en het vliegtuigje blijft leuk om mee te trainen.
    Mijn zoon is gaat hem nu bouwen. En uiteraard eerst leren vliegen op rud en ele.

    Maar aangezien het een gebruikte zender is wil ik uitsluiten of het een defect in de zender is.
    Wat zou ik eventueel nog meer moeten instellen om het werkend te krijgen?

    Ik heb ook de airbreak geactiveerd op sw-C en die geeft wel op allebei een uitslag.

    Groets,
    Frans
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    defect zal het niet zijn, je moet wel af en toe een beetje creatief zijn met de mixers.

    Waar je wel even mee op moet letten, is dat futaba standaard 3 mixers actief heeft.
    ergens, weet ff niet exact wat.
    Meestal kanaal 6 zit er ook eentje op. kun je terug zien in het menu "servo", dat geeft alle uitslagen weer zoals de zender ze weg stuurt.
    even alle knoppen, schakelaars en draaiknoppen verzetten. vergeet degene onderaan niet..
    je ziet vanzelf iets verspringen als het nog aan staat.

    Dus, dat kan 1 reden zijn waarom een functie op kanaal 6 raar doet.

    je kan het ook even "simpel" doen, eerst de aileron functie met een mixer kopieren naar kanaal 6.
    dan daarna de losse functie flaps op dezelfde kanalen zetten.
    in principe zou flaperons ook moeten werken, zou kunnen dat de kanaaltoewijzing in de mixer niet goed staat.
    Of dat er nog iets anders actief is op kanaal 6.
    Misschien ff in kanaal 5 prikken? daar zit volgens mij standaard niets op..
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    En aangezien die twee bij landing, laag vliegend, gecombineerd worden, grote kans dat e.e.a. tot een crash leidt.
     
  6. Fransje

    Fransje

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    10
    Locatie:
    NL-Zoetermeer
    Hoi,

    Heb net bij Quartel gehoord dat als je flaperons activeert het flap kanaal opgeofferd wordt om de tweede servo voor de ailerons te bedienen. De flaps als zodanig zijn dan niet meer te bedienen.
    Daarnaast kan de airbreak gebruikt worden om, afhankelijk van hoe je hem instelt, flaps of airbreaks in te regelen op de ailerons.

    Met deze wetenschap klopt de servo uitslag met wat ik verwacht, kortom probleem opgelost. Zender doet wat hij moet doen.

    @Student: als ik wat verder ben ga ik eens experimenteren met mixen, want misschien valt daarmee te regelen dat met swC down niet alleen als bovenstaand flaps in te stellen zijn, maar met swC up misschien ook nog airbreaks in te stellen zijn.

    @Ron: dank voor de waarschuwingen. Dit is voor mij een oefening in instellen van de zender. Wees er van overtuigd dat mijn zoon eerst ruimschoots mag oefenen met elevator en rudder. Pas als dat echt goed gaat mogen de ailerons erbij. (en de flaps laat ik op dit model achterwege!)

    Terwijl hij met de EasyStar leert vliegen is hij een Piper J3 aan het bouwen. Als hij voldoende kan vliegen is die wel af en als hij met de Piper goed kan vliegen krijgt hij de flaps erbij.

    Dank voor de tips .
    Groets,
    Frans
     
  7. pieter M

    pieter M PH-SAM

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    480
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    Leuk om eea uit te proberen. Ben zo eens met een Tidewater bezig geweest.
    Flapperons vliegt niet leuk/lekker. Zeer onstabiel, zodra geselecteerd zou je zeggen je landing snelheid kan minder.
    Ze zouden kunnen werken als "rem", ligt beter in landing met flappperons qua stabiliteit.
    Geen van dit alles het wordt een spoiler aan de onderkant van de vleugel?
    Tijdens landing aanvliegen met flapperons vliegt daalt ie als een raket, wel controleerbaar.
    Tevens is level vliegen (en ook landen) alsof je op een ronde Bal vliegt/balanceert.
    Instabiel naar alle kanten.(CG was uitstekend!).
    Dit is mijn ervaring met dit modelletje wil niet zeggen dat het met andere modellen ook gaat
    karakteristieken verschillen.
    Have FUN!
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Het gedrag van een vliegtuig met flapperons hangt ook heel erg af van het model, het vleugelprofiel, de breedte van die flapperons en nog meer factoren. Als je smalle strip ailerons gebruikt zal je een relatief grote uitslag gebruiken. Deze ook als flaps (flapperons dus) gebruiken is niet echt fijn. Het zijn dan inderdaad veel meer remmen dan flaps en omdat de luchtstroom aan de achterkant van de (hele) vleugel door die remmen nogal turbulent wordt kan dat ook instabiliteit tot gevolg hebben. Vooral als je een bocht wilt inzetten met die ailerons zal de neergaande aileron nog meer remmende werking krijgen en kan het gebeuren dat het model de verkeerde kant op lijkt te sturen.
    Stel je wilt een bocht naar links maken. Dan zal de rechter aileron naar beneden gaan om de rechtervleugel omhoog te laten gaan. De rechter vleugel kan overtrokken raken en dan zal die vleugel naar beneden gaan dus het model naar rechts. Als je de "flaps" laat zakken moet je zo vlak mogelijke bochten proberen te maken en de ailerons alleen gebruiken om stabiel te blijven, wel met heel kleine uitslagen.

    Ooit heb ik een Puma gehad met twee 3,5cc Webra speed motortjes erop. Daar had ik ook flapperons op ingesteld omdat ik de landingssnelheid wat verder omlaag wilde brengen. Zelfs bij stationaire loop produceerde de twee motortjes nog zo veel stuwkracht dat de landingssnelheid wat hoog was. Helaas bleek het geen echt succes en heb ik de vleugel moeten verbouwen.
    De flapperons heb ik opgedeeld in twee delen. Aan de buitenkant, na de motorgondels tot de tip, de ailerons en aan de binnenkant, van de motorgondels tot de romp, de flaps. Dat werkte veel beter en de instabiliteit was geheel verdwenen. Toen was het een heerlijke kist om mee te vliegen. Alleen waren de motoren een beetje temperamentvol en lastig om goed synchroon te krijgen, maar dat is een ander verhaal.
     
  9. Fransje

    Fransje

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    10
    Locatie:
    NL-Zoetermeer
    Hoi,

    Dank voor jullie tips.
    Zoals gezegd, is het voor mij meer een vingeroefening in het programmeren van de zender.
    Ik zag op YouTube een filmpje van iemand die toch de combinatie had en ook airbrakes.

    Ben wat door gaan puzzelen en ben eruit!
    Met p.min op ch6 heb ik via schakelaar een positieve correctie op de flaps zodat ik met die schakelaar up een airbrake krijg. Met de schakelaar down houd ik flaps.
    Een en ander is verhoudingsgewijs in te stellen, dus is het mogelijk een klein beetje flap te geven om niet te instabiel te worden.

    Als mijn zoon de basis instelling ruimschoots onder de knie heeft kunnen we heel voorzichtig eens verder experimenteren.
     

Deel Deze Pagina